Тұғырлы әулеттің тұмары
Фаузия Оразбаева,
ҚР ҰҒА корреспондент-мүшесі, педагогика ғылымының докторы, профессор
Қазақ халқының ұғымында «тек», «тектілік» деген сөздер ерекше әлеуметтік мәнге ие. Бұл сөздер әсіресе жекеленген тұлғаларға, абырой биігіне көтерілген әулеттерге қатысты жиі қолданылады. Болмысынан ерекше дарынды туған, ата-тегінен үзілмей келе жатқан айырықша қасиеттерге бай жанұялардың жаратылысын тану үшін, немесе дара бітімді тұлғаларды бағалау үшін айтылады. Қазақ арасында мұндай бағаға ие болған әулеттер мен жеке тұлғалар баршылық. Жиырмасыншы ғасырда осындай ұлт биігіне көтерілген әулеттің бірі және бірегейі – Жұбановтар отбасы. Бұл жөнінде аз айтылып, аз жазылып жүрген жоқ.
Ел аузында, әсіресе, зиялы жұртшылық арасында ұлтымызға таланттылар мен дарындыдарды, білімділер мен біліктілерді мол берген осынау ордалы отбасы туралы жанды байытар жақсы сөз көп…
Әріден таратып айтар болсақ, Қуан ата мен Бибішынар анадан тараған Құдайберген мен Ахмет Жұбановтар Қазақ Елінің рухани кодына, ұлттың паспортына айналған көрнекті ірі өкілдерді мол берген. Мысалы академик Ахмет Жұбанов – қазақ музыкасын әлемдік биікке көтерген, даңқы жер жарған атақты композитор, Ахмет Жұбановтың қызы – ҚСРО халық әртісі Ғазиза Жұбанова – ұлттық музыкамызды классикалық үлгілермен сәтті ұштастырған әйгілі кәсіби композитор, Болат Жұбанов – ұлт ғылымында өз орны бар академик, Ажар Ахметқызы Жұбанова – академик, химия ғылымдарының докторы, профессор, белгілі ғалым-ұстаз.
Құдайберген Қуанұлы Жұбанов – қазақ тіл білімінің ғылыми негізін салушы аса көрнекті тілші-ғалым, профессор. Құдайберген Қуанұлы мен Раушан Оспанқызының балалары: Мүслима Жұбанова – педагогика ғылымдарының кандидаты, доцент, ғалым-ұстаз, «Әліппенің» авторы; Ақырап Жұбанов – сурет училищесін басқарған маман-ұстаз, кәсіби суретші; Есет Жұбанов – филология ғылымдарының докторы, профессор, белгілі әдебиетші-ғалым, көп шәкірт тәрбиелеген ұстаз; Қырмызы Жұбанова да еңбекқор, талапты болған. Ал қазіргі кезде ұрпақ жалғастығын сақтап отырған Қызғалдақ Жұбанова – экономист маман, өз ісінің білгірі. Осы әулеттің кенжесі бүгінгі мақаламызға арқау болып отырған, сексеннің биігіне көтерілген филология ғылымдарының докторы, профессор, тіл білімінің жаңа саласын қалыптастырған көрнекті ғалым, жоғары мектепте жастарды біліммен сусындандырып келе жатқан білікті ұстаз – Асқар Құдайбергенұлы Жұбанов.
Байыптап қарасақ, әр қайсысы әр саланың бір-бір білікті маманы ғана емес, республикамыздың рухани әлемін ұлттық құндылықтармен байытып отырған ірі-ірі өкілдер, әрқайсысы – қазақ ұлтының сыры мен сипатын тануға мүмкіндік берер танымал тұлғалар. Шын мағынасындағы дарынды перзенттермен ұлттың рухани әлемін байытқан Жұбановтардың қазақтың тұлғатану іліміне өз үлесін қосып, сапалы ұрпақ тәрбиелеп, әулеттану дейтін сирек айналымға түсер ұғымды да ұлт топырағында қалыптастырғаны даусыз!
Осындай өскен, өнген әулеттің қазақ мәдениетіне, ұлттың рухани әлеміне қосқан үлесін зерделей отырып, тамырын тереңнен тартар құндылықтарымызды түгендеу – бүгінгі ұрпақтың міндеті. «Егер жаңғыру елдің ұлттық-рухани тамырынан нәр алмаса, ол адасуға бастайды. Жаңа тұрпатты жаңғырудың ең басты шарты – ұлттық кодыңды сақтай білу.Сонымен бірге, рухани жаңғыру ұлттық сананың түрлі полюстерін қиыннан қиыстырып, жарастыра алатын құдіретімен маңызды», – деп Президентіміз Нұрсұлтан Әбішұлы Назарбаев «Болашаққа бағдар: рухани жаңғыру» мақаласында атап көрсеткендей, ұлттық сананың қалыптасу үлгілері мен жолдарын түгендегіміз келсе, осындай әулет пен осындай тұлғалардың ұрпаққа өнеге болар мұрасын танып-білгеніміз абзал.
Қазақ Президентінің: « Әрбір өлкенің халқына суықта пана, ыстықта сая болған, есімдері ел есінде сақталған біртуар перзенттері бар. Осының бәрін жас ұрпақ біліп өсуі тиіс» деген сөзінің төркінінде халқымыздың бойында ұлттық бірегейлікті қамтамасыз етудің, жеткіншек буынға елін, жерін, біртуар тұлғаларын насихаттаудың, ұрпақ санасына шынайы отаншылдық пен патриотизмді сіңірудің бағыт-бағдары жатқаны анық. «Бұл – кез келген халықты әншейін біріге салған қауым емес, шын мәніндегі ұлт ететін мәдени-генетикалық кодтың негізі», – деген Елбасы ұстанымы ұлттың өзін-өзі танып бағалауының дәуірлік критериі..
Ұрпақ ойы мен ұлт санасын осындай өнегеге бағыттаудың өміршең үлгісін қазақтың біртуар перзенті Құдайберген Жұбановтың: «Еліңді, жеріңді, Отаныңды сүй. Сол үшін еңбектен! Тарихқа үңіл: тарихы жоқ ел де, тіл де, ұлт та тұл!» деген сөздерінен де айқын аңғарамыз. Екеуі екі дәуірде, екі түрлі кезеңде айтылғанымен, ел ертеңі мен ұлт болашағын ойлаудан туған бір мақсат, бір мүдде жұмылдырған пікір сабақтастығы екені күмәнсіз.
Елдік мұраттардың мәңгілігі мен рухани құндылықтардың озық болуы хақындағы осынау пікірлер төркінінде қаншама ұқсастық жатыр?! Өзгерген заманалар мен түлеген қоғамдар қанатында жүріп, кешеден бүгінге жеткен ұлт мұратының аманаты осылай жалғасты болғанда ғана Тәуесіздіктің жеңіске жетері анық!
* * *
Адамзат жаратылысы – жұмбағы мен сыры мол, көпсатылы өзгерістерден тұратын күрделі құбылыс.
Әр сәбидің дүниеге келу, өсу, қалыптасу жолында ата сүйегімен біткен, ана сүтімен сіңген ғажайып тектік сипатымен қатар, адами болмысын айғақтар табиғи бітімі, тек өзіне ғана тән қарым-қабілеті болады…
Асқар Құдайбергенұлы Жұбанов бала кезінен техника, математика бағытындағы салаларға ерекше қызығушылық танытып, ынта байқатады. Ол орта мектепті бітіріп, 1955 жылы Абай атындағы ҚазПИдің физика-математика факультетіне математика мамандығына оқуға түседі…
Өз өмірінің осы бір кезеңдерін Асқар ағамыз әрі мұңайып, әрі тебіреніп, толқып еске алады…
Алматы қаласы. Тау-кен (қазіргі политехникалық ) институтына ең жоғары балл жинап, бүгін-ертең студент боламын деген қуанышты сәт-сағаттар… Аяқ астынан қатал заман: «Халық жауының баласы!» деген айып тағып, түсіп тұрған оқуға өтпей қалғаны, арманының тауы шағылғаны… Ағасы Есеттің оны ҚазПИ-дің ректоры атақты алаш перзенті, Кеңестер Одағының Батыры Мәлік Ғабдуллиннің алдына ертіп апарғаны… Сол жиған балымен ҚазПИ-дің физика-математика факультетіне оқуға түскені есінде… «Шырағым-ау, сен Құдайберген Жұбанов деген ұлы қазақтың баласы екенсің ғой» деп, ардақты ағаның бауырына басқанын қалай ұмытуға болады? Неткен мейірім?! Неткен адалдық?! Мәлік аға секілді таза, әділ жандардың арқасында жас жігіттің болашаққа деген сенімі қайта оянды емес пе?!. «Сенің әкең – ұлы кісі» деген сөз сол сәт жарым көңіліне жарық нұр сепкендей болып еді…
Институтты бітірген жас маман Қазақ Мемлекеттік ауылшаруашылық институтының жоғары математика кафедрасында оқытушы болып жұмыс істейді. Жоғары математика курсынан сабақ беріп жүрген Асқар Жұбановты өмір, тағдыр әр алуан сындарға салып, әр қилы белдерге жетелейді. Осындай жаңа белестің бірі – техникалық бағыттан қоғамдық-гуманитарлық салаға ат басын бұрып, басқа мамандықты игеру болды.
Асқар Құдайбергенұлының өзінің бастапқы базалық білімін өзгертіп, тың салаға, жаңа мамандыққа бағыт алуы оның өміріндегі үлкен бетбұрыс еді… Мұндай түбірлі өзгеріске қадам жасауының бірнеше себебі болды.
Ең басты себеп – әке рухына деген адалдық!..
1937 жылы «халық жауы» деп жендеттер әкесін ұстап әкеткенде туғанына алты-ақ күн болған жөргекте жатқан қызыл шақа сәби – Асқар әке мейірімін сезінбей, әкенің кескін-келбетін көрмей өсті. Бірақ ол отыз жетінші жылдың құрбаны болған әке махаббатын өмір бойы аңсап, іздеп, ғұмыр кешті. Қайда барса да, кіммен жолықса да «Сен әкең кеткенде, қырқынан шықпаған, ес білмейтін бала едің , әкеңді көрген де жоқсың» деген сөздер алдынан шығып, жанын жабырқататын.
Перзент Асқар әке рухына табына жүріп, оның ішкі жан-дүниесін, жасаған істерін, атқарған қызметтерін ой елегінен өткізетін, әкенің ісі мен сөзі әркез жадында жаңғырып, іштей аяулы жанның рухымен үнсіз сырласатын, тілдесетін. Рухқа жақындау, рухпен тілдесу оның ой-санасына өзгеше сәуле құйып, ана тілінің құдіретін сезінтті. Алаш жұрты қадірлеген кемеңгер жанның ісін жалғау перзенттік парызындай болып елестеді. Жас Асқарға әке рухы кейде қасында тұрған жақын бейнедей елестесе, кейде қол жетпейтін алыстағы биік шыңдай болып көрінетін…
Ол тірісінде көре алмаған, алақанының жылуын сезініп еркелей алмаған әке бейнесін тұмардай түйіп, жүрек түкпірінде ұстады. Өмір бойы өзіне идеал санады. Көзге көрінбейтін құдіретті күш әке мен баланың арасына жалғау болып, Асқар Құдайбергенұлын қазақ тілі ғылымымен айналысуға алып келді.
Екінші себеп – тіл ғылымының дамуы барысында жаңа бағыттың өмірге келуі.
Өткен ғасырдың жетпісінші жылдарында ғылымда гуманитарлық саланың жаратылыстану-математика пәндерімен интеграциялану бағыты кең өріс алды. Ғылымдардың тоғысуы заман талабы мен уақыт сұранысына сәйкес қоғамда тың салалардың пайда болуына ықпал жасады. Осындай салааралық бірігуден «қолданбалы тіл білімі» ғылымының нысаны мен құрамын кеңейткен «математикалық лингвистика» атты тіл ғылымын компьютерлеген, машиналық-техникалық аудармаға негіздеген, тілдік бірліктердің сандық өлшеміне басты назар аударған жаңа өзекті сала іске қосылды. Ғылымдағы жаңа саланың дамуы жаңа ғылыми мамандарды әзірлеуді қажет етті. «Математикалық лингвистика» ілімі тіл білімінің жаңа саласына келетін кадрлардың базалық білімі информатика, математика, статистикамен байланысты болғанда ғана тың бағыттың дұрыс жолға қойылатынын тәжірибе жүзінде көрсетті.
Асқар Жұбанов осы талапқа сай келетін бірден-бір кәсіби маман еді. Бұл – уақыт тудырған қажеттілік. Әрине, лингвистика мен математика секілді бірінен-бірі алыс жатқан екі саланы бір арнаға тоғыстырып, теориялық, методологиялық жақтан терең игеру; ғылыми негіздері алшақ жатқан пәндерді ортақтастырып, жаңалық ашу оңай шаруа емес еді. Бұрын-соңды айналыспаған ілім жолына түсу үшін көп оқу, талмай іздену керек болды. «Ғылым инемен құдық қазғандай» демекші, үлкен мақсатты жүзеге асыру тынымсыз еңбек пен табандылықты қажет етті.
Отыздан жаңа асқан Асекең атақты тілші ғалымдар мен филология ғылымының білікті де білгір маманы Есет ағасы тарапынан математикадан филологияға ауысу туралы өзіне ұсыныс болғанда, таразы басына жауапкершілік пен төзімділікті қатар қойып, көп ойланды. Есіне Әке бейнесі, Әкесінің артына қалдырған: «Ата-бабаңды, сені жарық дүниеге әкелген әкең мен анаңды құрметте, олардың игі тілегі мен жақсы ісін жалғастыр» деген өсиеті оралды. Бар саналы өмірін ұлттың білімі мен мәдениетіне, рухани құндылыктарына, адамзат игіліктеріне, ғылым жолына, соның ішінде , ұлттың ең ұлы құндылығы қазақ тіл білімінің дамуына сарп еткен ұлы адамның ойы мен ісі, көзқарасы мен пікірі, еңбегі мен зерттеулері жадында жаңғырды: «Ана тіліңді қастерле, анаңның, бабаңның тілін жетік біл. Тіл дегеніміз – шежіре» деген еді ғой кемеңгер әке. Құдайберген Жұбанов зерттеп-зерделеген тіл біліміне қадам жасау, әке рухымен жақындасуға, қазақ тілімен біржола қауышуға бағыттады. Мағыналық иірімдері сан алуан, ой орамдары әсерлі қазақ тілінің бай сөздік қорына деген тылсым тартылыс жас ғалымға қанат бітірді.
Сөйтіп, математик-оқытушы тіл қазынасын ғылыми тұрғыдан игеруге бет бұрды. Ол 1967 жылы республикамыздағы қазақ тілін зерттейтін ғылыми орталық – Тіл білімі институтының күндізгі бөлімінің аспиранты болып қабылданды. Бұл жылдар «математикалық лингвистика» саласына қатысты Мәскеуде, Ленинградта, Минскіде жаңа орталықтар ашылып, аспиранттар мен ізденушілер дайындала бастаған кез еді. Қазақстанда белгілі математик-ғалым Қалдыбай Бектаев лингвистикалық сөздіктердің сандық және сапалық белгілерін математикалық статистика тәсілімен зерттеуге жол ашып, тілдің сөз байлығын жүйелеуге кіріскен болатын. Тіл білімі интитутының директоры академик Ісмет Кеңесбаев бастаған білікті ғалымдар одақтас республикалардың ішінде бірінші болып осы сала бойынша ғылыми топ құрып, іске кірісіп те кеткен еді. Топтың арасынан Асқар Жұбанов алғашқылардың бірі болып Минск қаласына аттанды, «математикалық лингвистика» орталығында статолингвистика бойынша білімін жетілдірді, дәрістер тыңдады, тәжірибеден өтті.
Үшінші себеп – бала кезінен физика, радиотехника, математикамен айналыса жүріп, Асқардың орыс тілін жетік біліп, спорттың түр- түрімен де, музыкамен де шұғылданып, табиғатынан зерек, талапты, еңбекқор, ізденгіш болып өсуі.
Жас маман тіл білімінің ғылыми-теориялық мәселелерін электрондық құралдармен байланыста зерделей жүріп, әкесі Құдайберген Қуанұлының: «Тіл – әлеуметтік көрсеткіш», «Тіл – жүйелердің жүйесі», «Тіл – динамикалық құбылыс» деген тұжырымдарын естен шығармады, осы сөздердің мән-мазмұнына бойлады.
Алғашқыда тіл білімі күрделі де қиын заңдылықтар жиынтығы тәрізді көрінгенімен, ол келе-келе лингвистиканың қызықты, маңызды фактілеріне жолықты. Әке зерттеген ілім дүниесіне кірді. Бұл ілімнің нақты дерекке сүйенген математикалық деңгейіне қаныққан ізденуші түрлі сөз табына жататын сөздер мен қолданыстарды машина көмегімен анықтап, мәтін құрамындағы сөздер мен сөз таптарының үлес салмағын ажыратып, олардың ықтималдық-
статистикалық заңдылыққа бағыну арқылы тілдік жүйеге түсетінін анықтады.
Асқар Жұбанов тілдік қолданыста сөздердің жиі ұшырасуы адам ойын дәл, ұғынықты жеткізуге қаншалықты ықпал ететінін жиілік сөздіктерді түзу арқылы дәйектеді. Ол алғаш рет қазақ тіліндегі бірліктердің автоматтанған жиілік сөздіктерін құрастырудың алгоритмі мен арнайы бағдарламасын жасады. Тынымсыз еңбек пен ұзақ ізденістің нәтижесінде Асқар Жұбанов 1973 жылы физика-математика ғылымдарының кандидаты, филология ғылымдарының докторы Қалдыбай Бектаевтың жетекшілігімен, академик Ісмет Кеңесбаевтың ғылыми кеңесшілігімен «ЭЕМ (электронды есептеуіш машина) көмегімен қазақ мәтінін статистикалық зерттеу» атты тақырыпта кандидаттық диссертациясын жоғары деңгейде қорғап шықты.
Мұхтар Әуезовтың «Абай жолы» эпопеясында қолданылған сөздердің статистикалық құрылымын шығарып, ғалым жазушы шығармасында 465691 сөзқолданысты пайдаланғанын анықтады. Бұл жұмыс кейіннен «Абай жолы» романының жиілік сөздігін» түзуге көмектесті.
Асқар Құдайбергенұлы математика мен лингвистиканы тоғыстыра келіп, тіл білімінің коммуникативтік мәні жоғары, адамдардың бір-бірімен түсінісуіне әсер ететін қатысымдық бірлік – мәтіннің мазмұны мен құрылымының қолданбалы маңызы жөнінде тәжірибелік алаңдар ашып, зерттеулер жүргізді. Ұзақ жылғы зерделі еңбектің қорытындысы профессор А.В.Зубовтың кеңесшілігімен «Қазақ мәтіні мазмұнын формалдаудың негізгі ұстанымдары» деген тақырыпта докторлық жұмыс деп танылып, 2002 жылы докторлық диссертация қорғалды.
Жастайынан табанды, әр іске жауапкершілікпен қарайтын Асекең бар күш-қайратын жаңа саланы меңгеруге жұмсады. Ол «математикалық лингвистиканың» білгір мамандары, профессорлар Р.Г.Пиотровский, А.В.Зубовтың мектебінен өтті, көрнекті түркітанушы ғалым Ә.Құрышжановпен бірге жалпытүркілік сөздердің сапалық көрсеткішін зерттеп-зерделеді.
Уақыт мөлшерімен есептегенде жарты ғасырдан асып жығылатын мерзім ішінде филология ғылымдарының докторы, профессор Асқар Құдайбергенұлы Жұбановтың ұлт руханияты мен ғылымына қосқан үлесін төмендегіше бағалауға болады. Ол:
Біріншіден, Қазақ Елін тәуелсіз «ұлт ететін мәдени-генетикалық кодтың негізі» – атадан балаға мирас болып келе жатқан ана тілінің бай сөздік қорын замана талабына сай жаңа технология негізінде зерттеді. Бұл орайда, ғалым «Ұлттық рухтың негізі – ұлттық тіл. Сондықтан тілді қадірлеудің, әрбір сөздің мағынасын, мәнін ұғып, оны орынды пайдалана білудің мәні зор», – деген Мұстафа Шоқайдың пікірін ұстанды. Ғалым сөздердің мағынасы мен мәнін дұрыс түсініп, ұтымды пайдалана білу оның сапасы мен сандық өлшемін игеруге, қолданысқа түсетін сөздік қордың мазмұны мен құрамын толық меңгеруге байланысты екенін де терең ұғынды.
Асқар Жұбановтың өз зерттеулерінде ана тіліміздің сөз байлығын статистикалық тұрғыдан сараптай келіп, ұлттың бойтұмары болып табылатын қазақтың терең де мағыналы, ойлы да тұжырымды, шешен де көсем сөзін мәдени-генетикалық код есебінде сақтауға ұмтылады. Ғалым ұлттың басты байлығы саналар Қазақ Сөзін Қазақ Елінің өркендеуі жолындағы білім қорына жинауға, картотекалық базаға түсіруге, статолингвистикалық жүйеге келтіруге, компьютерлік желіге жинақтауға айырықша мән береді. Осы бағыттағы зерттеуші еңбектері еліміздің оқу, білім, ғылым парадигмаларының ғылыми негіздерін айқындауға, жаңа технология мен тың салаларды жетік білетін өркениетті елдің интеллектуалды ұлт өкілін тәрбиелеуге, ақпараттық кеңістікке еркін араласуға мүмкіндік жасары анық.
Екіншіден, Асқар Жұбанов еңбектері ғылымдар тоғысында өмірге қажетті тың бағыттардың пайда болып, тіл білімінің жаңа салаларының қалыптасып дамуына әсер етті. Оның айқын дәлелі: қазақ тіл білімінің қолданбалы лингвистика саласы бүгінгі күні үздіксіз білім беру жүйесінде ұрпақ тәрбиесі мен ұлт санасын өркениетке жеткізуде маңызды орынға ие.
Үшіншіден, ғалым сөздік қордың базалық басты тірегі – сөз бен сөздік екеніне айырықша көңіл аударады. Жүсіп Баласағұн бабамыз айтқандай: «Барлық істің басшысы – білім мен ұғым». Ал білім мен ұғымды қатар қалыптастыратын – сөздіктегі тілдік бірліктердің мәні мен мағынасы. Лексикография ілімі сөздердің саны мен мазмұнын біртұтас жүйеге түсіре келіп, тілдік қазынаның генетикалық қорын қамтамасыз етеді. Ғалым зерттеулеріндегі ғылыми-статистикалық, қолданбалы-прагматикалық, теория-практикалық шешімдер лексикография ілімінің дамуына мол кеңістік ашатыны күмән тудырмайды.
Осы тұрғыдан келгенде, оқу процесінде Асқар Жұбановтың көмегімен түзілген жиілік сөздіктердің орны ерекше. Жиілік сөздік тілдік қолданыста әр сөз неше рет қайталанады, қайталану тізіміне сәйкес оның белсенді сөздік қор құрамында алатын орны қандай, жиілік ретіне қарай оны қалай орынды пайдалануға болады деген мәселелерді қамтиды. Кез келген тілді үйрету барысында сөздің тілдегі жиі жұмсалу қабілетіне, басқа сөздермен тіркесу заңдылығына, сөзжасамдық белгісіне ерекше назар аударылады. Қазақ тілін мемлекеттік тіл ретінде өзге ұлт өкілдеріне үйрету аса өзекті болып тұрған бүгінгі күнде жиілік сөздіктерге деген сұраныс артып отырғаны көпшілікке аян.
2016 жылы ҚР Білім және ғылым министрі Ерлан Кенжеғалиұлы Сағадиевтің тапсырмасымен жалпы білім беретін орыстілді мектептерде «Қазақ тілі» пәнін коммуникативтік бағытта оқыту үшін 1–11 сыныптарға арналған лексико-грамматикалық минимум әзірлеу қажет болды. Тілді жедел әрі тиімді меңгерту, қазақша сөйлеуге үйрету әр сыныпқа қатысты ең қажет жиі қолданылатын сөздерді және сол сөздерді бір-бірімен дұрыс тіркестіруге ықпал ететін ережелерді сұрыптап алуға байланысты. Осы жұмысты атқару барысында профессор Асқар Жұбанов бастаған Тіл білімі институтының ұжымы дайындаған «Қазақ тілінің жиілік сөздігі» лексикалық минимумның сапасын анықтауға көп қызмет етті. Мұның өзі ғалымның зерттеу еңбектерінің өміршеңдігін , уақыт сұранысына қажеттілігін дәлелдейді.
Елбасының «Рухани жаңғыру» мақаласында айтылған: «Заманауи әлемдегі бәсекеге қабілет – мәдениеттің де бәсекелік қабілеті деген сөз» дейтін құнды пікірі жалпы адами капиталды қалыптастырар ғылым мен білімнің, рухани әлеміміздің үнемі даму үстінде болуын міндеттейді. Әлемдегі ғылымның қазіргі даму деңгейі ғылыми-теориялық тұжырымдардың шешілуімен емес, теорияның практикаға ұштасуымен, ғылыми жаңалықтардың қоғамға, адамға, мемлекетке келтірген пайдасымен өлшенеріне көзіміз жете түсуде. Яғни теорияның сапасы сандық өлшеммен бағаланып, оның практикалық маңызы артты деген сөз. Осы ретте осыдан сексен жылдан астам уақыт бұрын айтылғанымен, өзінің проблемалық сипатын әлсіретпеген: «Білімге айналмаған ғылым – пайдасыз ғылым», – дейтін ұлттық тілдің ғылыми негізін қалаушылардың бірі Құдайберген Жұбановтың пікірін үнемі есте ұстаған жөн. Қажетті, ұлттық сананы жаңғыртатын білімге айналу үшін ғылым практикалық-қолданбалы жағынан өмірге еркін енуі керек. Ол үшін ғылым сапасының сандық, пайыздық көрсеткішін бағалайтын есептеуіш техника, компьютерлік, информатикалық білім ауадай қажет.
Сөзімізді түйіндей отырып айтарымыз: зерттеу жұмыстарының неше пайыз немесе қанша рет, қандай нәтиже бергені статистикалық тұрғыдан есептеле келіп, теориялық ізденістің қорытындысы сандық көрсеткіш арқылы ғалым еңбегінің құндылығын анықтайды. Бұл, біріншіден, қолданбалы лингвистиканың маңыздылығын көрсетсе, екіншіден, статистикалық ғылыми бағыттың заман қажетін өтейтін көкейтестілігін аңғартады. Демек, математик-тілші Асқар Жұбановтың еңбектері заманауи талаптарды өтеуге, ғылым мен білімді өркениет талаптарымен сабақтастыруға бүгін де мүдделі. Мұндай зерттеулер, әсіресе, қазіргі тың тұрпатты жаңғыру жағдайында Елбасы белгілеген «Цифрлы Қазақстан» бағдарламасының толыққанды жүзеге асуы үшін аса қажет. Мұның өзі ғалым ізденістерінің бұрынғыдан да көп сұранысқа ие болып, бәсекелестікке қабілетті маман дайындауда маңызы арта түскенін көрсетеді. Осы процесс жөнінде «Рухани жаңғыруда»: «Компьютерлік сауаттылық, мәдени ашықтық сияқты факторлар әркімнің алға басуына сөзсіз қажетті алғышарттардың санатында» деп айтылған.
Асқар Құдайбергенұлы Жұбановтың өміріне бетбұрыс әкелген, ғылым жолына арқау болған зерттеу нысаны оны әке рухына жақындатып, жолын қууға септігін тигізумен бірге өмірден өз орнын табуына да көмектесті. Әке рухы алдындағы жауапкершілік, ғылым алдындағы адалдық, ұлт алдындағы парыз, ел алдындағы міндет – бәрі бірігіп, оны еңбекке құлшындырды, күреске жетеледі, ғылыми ізденістерге жұмылдырды. Айналып келгенде, ғылымда атқарылған іс те, жас ұрпақ тәрбиелеу жолындағы ұстаздық қызмет те білімді, білікті ғалымды ғылым мен азаматтықтың биігіне көтерді. Оның көз майын тауысып жазған кітаптары, зерделі зерттеулері ұлт руханиятына арна боп қосылды, тілдің қазынасына айналды. Оған куә – «алтынның сынығы, асылдың тұяғы» саналар Асқар Жұбановтың сексеннің сеңгіріне шыққанша еңбек етіп, ұлттық сананы жаңғыртуға, «адамның адамдық белгісінің зоры, жұмсайтын қаруының бірі» (Ахмет Байтұрсынұлы) – тілді зерттеп-зерделеу арқылы ұлттың мәдени-генетикалық кодын сақтауға, дамытуға өз үлесін қосып отыруы.
Осының өзі ғалымның ғылымға, ұлт руханиятына тектілік биігінен қараған азаматтық ұстанымын танытса керек.
ПІКІРЛЕР2