Алтын артқан Әнекең
Әбіш КЕКІЛБАЕВ,
Қазақстанның Халық
жазушысы, Мемлекеттік
сыйлықтың иегері
Мен Әнесті өз өмірбаянында айтылатын Алматыға келген күнінен бастап білемін. КазГУ-де оқып жүрген кезінде Төлен, Имат, Қажығали, Шоқан, Дүйсенбектерге амандасуға барғанымда есік жақтағы бұрышта төсекте ұзынынан түсіп, күні-түні қағаздан бас көтермей ұзын бойлы бір жігіт жататын. Біз әр нәрсені айтып дауласып жатқанда да ол мән бермейтін. Сөйткен аққұба жігіт – осы Әнес Сарай еді.
1963 жылы «Лениншіл жас» газетінде бірге істедік. Онда да үндеместігіне басады, жеті сегіз жігіт бірге ананы-мынаны айтып дауласып жатамыз, ол оқта-текте бір маңқ етіп қояды. Сөйткен маңғаз жігіт – осы Әнес Сарай еді. Әнестің қандай екенін білейін дегеніме көмектескендей Ресейдің Қазақстандағы мәдениет күндері өтіп жатқан. Келген делегация он күн бойы тың өлкесін аралап көрді, ол күндер қалай өтіп жатқаны туралы Ақмоладағы белсенді тілшілеріміз Рымғали Нұрғалилар майын тамызып жазып жатты. Мәдениет күндерінің ашылуына арнап газеттің арнайы санын ұйымдастырдық. Жабылу кезінде арнайы нөмер дайындау тапсырылды. Бөлімде тілшілер жетпей басқа бөлімдерден адам тарттық. Әдетте барлығы жақсы өтіп жатты. Әдебиет, мәдениет, кино, театр, бейнелеу өнері, бәрі қамтылған, тек музыка өнері сараң жазылыпты. Мен жағалай қарап отырып, есік жақта отырған Әнеске көзім түсіп кетіп: «Әнеке сіз жазасыз ба?» дедім. Сәл ойланып отырып, «несі бар жазуға болады ғой» деді. Сөйтіп Әнекеңді жібердік, ол кезде Алматыда жалғыз мейманхана бар еді, ол «Лениншіл жастың» жанында, Әнекең сол мейманханаға барды да көңілденіп қайтып келді. Сосын «Әнеке жазатын болдыңыз ба, қашан жазасыз?», – деп қыстадым. «Менің адамым қазір бір көз шырымын алып алайын деді, мен рұқсатымды бердім. Көз шырымын алған соң сұхбат аламын», – деді. Біраздан соң мен мазасыздана бастадым, уақыт өтіп барады. Сосын: «Сенің адамың қайда?» — дедім. Әнес орнынан тұрып, ары ойланып, бері ойланып шығып кетті. Біраздан соң қайтып келді, жүдеңкіреп, көңілсіздеу келді. Мен: «Оянды ма?», деп сұрадым, «жоқ ұйықтап жатыр, ұйқысын қимадым» дейді. Тағы біраз отырдық. Бүгін шығатын нөмір материалды күтіп тұр. Мен тызылдап, ашулана бастадым, Әнес ашуланған жоқ, киініп шығып кетті. Сол барған бойда қонақ үйдің музыканттар жататын қанатында ең үлкен бөлмеге кіріпті, ең үлкен кісіні оятыпты. Сосын: «Слушайте, мен газеттің тапсырмасымен келіп тұрмын, сіз менімен сөйлесемін деген едіңіз, көз шырымын алап алайын дегенсіз, одан бері біршама уақыт болды, енді қай уақытта сөйлесеміз», – депті. Ол да ұяты бар кісі екен ұйқылы ояу отырып, Әнеске жарты сағат сұхбат беріпті. Біраздан соң Әнес көңілденіп қайтып келді. Машбюроға келіп, мақаланы жазып, бір сағаттан кейін дайын материалмен менің алдыма келді. Мен оқып отырмын, бір бетінен соң мақала ары қарай керемет тартып барады, сондай білімді қазақтың аузынан көп шыға қоймайтын, музыкаға терең бойлайтын, ой толғап жазатын кісі. Мен асығып, енді аяқ жағын кім жазғанын көрейін, деп едім, Әнес: «Жоқ болды ғой, аяғына дейін оқып шығыңыз», деді. Өтінішін қабыл алып қарап шықтым. Оқып болып, орнымнан түрегеп қолын алдым, сөйтсем Әнекеңнің барып жүргені СССР-дің Композиторлар Одағының бірінші хатшысы, бүкіл еліміз білетін Дмитрий Ковалевский екен. «Үндемей жүріп қабады» деген осы. Осы кезден бастап Әнекеңе бұрынғыдай емес, сергек қарайтын болдым. Бір күні алдыма әңгімесін әкелді, ол әңгіме «Дауылда» деп аталады. Әңгіме жазатынын әуелден білетінмін. Бірақ дәл мұндай кәсіби деңгейде жаза қояды деп ойлаған жоқ едім. Сөйтіп, ол үлкен прозаға із тастады.
«Лениншіл жас» Әнесті бірден жақсы көріп кетті. Көп ұзамай Батыс Қазақстанға тілші қылып жібердік. Батыста жүріп, алдымен Маңғыстауда, Гурьев облыстарында ашылған байлықтар жөнінде жазған ең бірінші белсенді тілші болды. Төрт-бес жылдан соң қайтып келді. Ол жақта да ізденіп жүретін ерекше қабілетін тастамапты. Содан кейін барып Әнекеңнің бүгінге дейінгі шығармашылық жолы басталды. Ол жолды үш салаға бөлуге болатын секілді. Алдымен «Дауылдан» басталған таза классикалық жол, бұл жолда әңгіме жанрының үлкен шебері болды. Одан кейін повесьтер жаза бастады. «Қараша өткенде» т.б. жақсы повесьтер жазды. Шын мәнінде сол кезде орыс әдебиетінде Казаков, Тендряков сияқты үлкен жазушылар болды жалпы үлкен ағыммен қоса қабат жүрмейтін өз алдына жол таңдап, таза орыс табиғатын, орыстық тұрмысты, орыстық мінезді індетіп жазатын. Кейін Распутин, Беловтар қосылды. Сөйтіп үлкен жанрға айналды. Дәл сол бағытта оның әлі иісі шықпай тұрып, осылай жаза бастаған жазушымыз Әнес Сарай деген қазағымыз еді. Әнес Сарайдың шығармашылығының ең құнды бөлігін берген үлкен тақырып – «Еділ-Жайық» дейтін эпикалық шығармасы. Қазіргі қазақ әдебиетінде күні кеше өтіп кеткен, бірақ біздер үшін жұмбақ, тылсымы көп буынның өмір жолын баяндаған батыл шығарма еді. Ол шығармалары әділ бағаланды. Екінші саласы, қазақ дейтін халқымыздың есейіп кетуіне аяғынан тұрып, тыңайып кетуіне себепші болатын тақырыптар – Адам ата, Хауа ана, Мұхаммед пайғамбар, алғашқы әулие-әмбиелер туралы кітаптары еді. Оларды таза танымдық кітап ретінде жазды. Бұл әлем әдебиетінде бұрыннан бар тақырып. Мұның да ізіне түсіп, түбіне дейін қазып жүйеледі. Бірте-бірте арғы тарихқа деген қызығушылық бергі қазақ тарихымен байланысқа деген тақырыпқа алып келді. Бұл салада алғашқы жылдарын Исатай-Махамбетті жүйелеп шығу мәселесімен шұғылданды. Исатай Махамбеттің арғы, бергі тарихын түгел оқып шыққанын дәлелдеді. Соның барлығын қайтадан сараптап, сұрыптап қазақтың болмысына, тіршілігіне, уайым-қайғысына жақындатқан жүйелі суреткер Әнес Сараев болды. Сосын әбден мойындатқаннан кейін үшінші жолын бастады. Барлығымыз жас кезімізде әр нәрсені соңынан түсіп жүргенде қызығатын тақырыбымыз – Таурат тақырыбы еді. Арғы болмысты білуді бәріміз де Таураттан бастағанбыз. Сол кездегі жазушылардың еңбектерін оқып, сол бағытта ізденістің жолына түскен тағы да Әнес Сараев. Әнестің керемет қасиеті – өзіне керек, қазаққа тиетін тақырыпты таңдап алып, ол тақырып төңірегінде әлем әдебиеті жазушыларының барлығының еңбегін саралап, талдап, конспектілеп, жеріне дейін жеткізіп жазатын жазушы.
«Асылдың сынығы», «Көнеліктер», «Ноғайлы» дейтін кітаптар осылай туған еді. Бұл кітаптар – шын мәнінде оқи білетін, өзінің өткенімен танысқысы келетін адамдардың міндетті түрде оқитын кітабы. Басқаны алмаса да осы үш кітапты алып оқыса, біз қазақтың тарихының біраз білмеген жерлерін толықтырған болар едік. Әнестің тағы бір ерекшелігі – этнологияны планетологиямен табыстырып суреттейді.
Қоңыраттарды қоңыраттардан артық, Қыпшақтарды қыпшақтардан артық білетін де Әнес Сарай. Сол сияқты ең көп зерттеліп жүрген тақырып – Үйсіндер тақырыбы. Ол тақырыпты да індетіп қараған Әнес. Қазір ойлап қарасам, баяғыда ешкімді елемей, қағаздан бас алмай жатқаннан бері оқыған кітаптары – осы кітаптар болуы керек. Кейде Әнестің Алтыншашты қалай кезіктіргенін ойлаймын. Қыпшақтың иті түгіл битіне дейін түгендеп жүргенде тауып алған-ау. Кейде «Әнес кімге ұқсайды, Алтыншаш кімге ұқсайды?» деп ойлаймын. Алтыншаш арғымақ мінген безектеген қызға ұқсайды, Әнес оның жетегіндегі қанша асықтырса да асықпайтын алтын артқан сары атанға ұқсайды. Артқан алтының көп болсын, Әнеке!
Орайлы сөз
Рамазан ТОҚТАРОВ, жазушы,
ҚР Мемлекеттік сыйлықтың иегері:
– Дүние айнасына көз салсақ адамзат тағдыры да, заман иірімдері де ешқашан бұл бағытта дамыған емес. Біреудің көзі шындыққа ертерек, енді біреудікі сәл кешірек ашылып жатады. Екеуі де әуелі өзіне сосын төңірегіне, халқына жақсы болғанды тілейді. Бірақ екеуі де ұзақ уақыт бойы жаңылыс ұғымда жүруіне тіпті сол жолда өзі де білмей, қиянат жасап жүріп өліп кетуі де мүмкін. Міне, бұл – қасірет. Адамның да, уақыт пен заманның да кешірілмес үлкен қасіреті. Мен жазушы Әнес Сараевтың «Жалын» баспасынан жарық көрген «Еділ-Жайық» атты романын оқу үстінде нақ осындай шешуі күрделі шытырман ойлардың үстінде отырдым….
«Еділ-Жайық» романында әдеби бейнелерге қоса нақты жасаған тарихи тұлғалар, атап айтқанда, Алашорда көсемдері Жанша мен Халел Досмұхамбетовтер, сол сияқты әйгілі қызыл комиссарлар Чапаев (Ер Шапай) пен С.М.Киров тұлғалары да ішінара көрініс беріп отырады. Жазушы соңғы екі «қаһарманға» сырттай, сөз жүзінде ғана тоқталып, олардың бет-пішінін көрсетуге де, ішін ашуға да бармайды. Керісінше, бірді-екілі жерде ғана аталса да Алаш көсемі Халел бейнесі ұмытылмастай есте қалады. Міне, ол: «Орталарында – қатырма ақ жағасының қыры сынбаған, қою қара сақал-мұртты, күміс көзілдірікті Халел Досмұхамбетов. Мұндай кездесуді күтпеген жігіттер өре түрегеліп, «Халекелеп» қызмет қылды. Халел киімін жаңартып, түк көрмегендей, ине-жіптен жаңа шыққандай жап-жаңа болып отырады».
Қысқарта айтсақ, осы Халел қас пен көздің арасында таптырмай жоқ болып шығады. Күнімен айнала төңіректі қарап, іздеу салып әбігер болады. Сөйтсе, «Халел ешқайда кетпепті, тіпті бекеттен ұзамаған да, суат маңында Ойылдың лайланып көпіршіген арнасына телміре қарап отырған жерінен тауып, ілестіріп алып келді. Оны жар басынан басқалардан бұрын көрген жасақшы Тоқаға оңашалап сыр шертті. Халел ойылға қарап көз жасы тамшылап жылап отыр екен»…
…Әнес Сараевтың бұл романы – өз жүрегінің де, аумалы-төкпелі заман келесінің де шындығын сарапқа салатын, жазушы қаламының анық төселіп, қарымды дүние жасауға құлаш ұрған және сол ниетін абыроймен толық атқарып шыққан құнды туындысы.