Исабеков әлемі
Күнделікті күйбең тіршілік қамымен жүріп, кейде сезім мен сана беру арқылы Тәңір басқалардан ерекше етіп жаратқан Адам баласы екеніңді ұмытып та кетуің мүмкін. Міне, осындай кездерде мейірім мен шапағатты, достық пен махаббатты әр адамның жүрегіне қасиетті қаламы арқылы қайта егетін қаламгерлер болады. Қазақ әдебиетіндегі саусақпен санарлық көзі тірі осындай суреткердің бірі – Дулат Исабеков. Бүгінде жетпістің бел ортасына қарай беттеген жазушы қаламы әлі де талай өзінің өлмес кейіпкерлерін тудыратынына ешқандай күмән келтірмейміз.
Осы орайда газетімізде жазушының портретін жасамақ ниетпен Қазақстанның Халық жазушысы Әбдіжәміл НҰРПЕЙІСОВ, ҚР Халық әртісі Есмұхан ОБАЕВ, Қазақстанның еңбек сіңірген қайраткері, жазушы Смағұл ЕЛУБАЙ, Халықаралық «Алаш» әдеби сыйлығының лауреаты, аудармашы Бақытжан ҚАНАПИЯНОВ сынды еліміздің таңдаулы әдебиет және мәдениет қайраткерлерінің пікірін назарларыңызға ұсынамыз…
Әбдіжәміл НҰРПЕЙІСОВ,
Қазақстанның Халық жазушысы
Дулат туралы сөз
…Дулат творчествосындағы жазушылық ұстанымына тән бір ерекшелігін айтпай кетуге болмайды. Ол – Дулаттың түптің түбінде кішкентай адамдардың тағдыры жөнінде үлкен бастауды Бальзактан алып, оны кейін орыстың ұлы жазушылары Гоголь, Достоевский, Чехов, Горькийлер мейлінше жеріне жеткізіп, жан-жағынан алып, кең қамтып жазып еді. Оны бізде, кезінде өзінің әңгімелерімен Мұхтар Әуезов, Бейімбет Майлин, енді бүгінде Дулат Исабеков әлем әдебиетінде үлкен орын алған осы тақырыпты атақты үш повесі «Дермене», «Сүйекші», «Тіршілікке» бірыңғай арқау қылып алып отыр.
Дулат – қаламгер. Дулат – жазушы. Тәңірі сыйлаған таланттың тірлікте не істеу керек екенін «жазушы» деген жалғыз ауыз сөз өзінен-өзі паш етіп тұр. Ендеше, өзін күллі жұрттан, семьядан бөліп тастап, есікті тарс жауып, өз кабинетіне өзін қамаған осы бір тым-тырыс, жым-жырт сәтте өз ойы, өз сезімімен арпалысып отырып, ол енді тап бір тәңірінің өзімен тайталасқандай, кешегі Зейнолла Қабдолов айтатындай, өмірден – өнер жасайды. Өзі жасаған өнердің құдіретімен дүниеде тірлік кешіп жатқан адамдардай, кәдімгідей адамдар туғызады. Олардың да кәдімгі адамдардай әр қайсысының өзіне бұйырмас таланы, тағдыры, болады. Олардың да ішінде жолы болғыш бақыттысы, иті үнемі қырын жүгіретін бақытсызы болады. Не істесе де, қалай талпынса да, ілгері басқан аяғы кейін кететін қарабақтар болады. Сондай қарабақ, бейшара, пақырлар Дулат қаламына көбірек ілігеді. «Сүйекші» солай. Тірліктегі бар өмірі өліктерге қабір қазумен өткен нағыз сормаңдай.
«Дерменедегі» жетім шал. Әке-шешеден ерте айырылған жетімек кішкентай немере. Бұлар осынау адамның адамды аяуы күн санап азайып бара жатқан заманда, рахымсыз қатал адамдардың арасында өмір сүрген, әлгі бір қой аузынан шөп алмайтын момын, мүсәпір, бейшаралар…
Бұлар әдебиетіміздің тарихына аты, затымен соны, жаңа үн, жаңа гуманистік рух әкелген шығармалар. Адам бойындағы жанашырлық, аяушылық сезім, бұл, шын мәнінде адамның адамгершілігін көрсететін, биік парасатты ұлы қасиет. Демек, аяушылық бар жерде, адам бар. Дүниені ұстап тұрған да әрі-беріден соң осы аяушылық сезім. Тілге тиек етіп отырған үш повестің үшеуі де басынан аяғына дейін қоғамнан да, адамдардан да зәбір көрген, жапа шеккен кішкентай адамдарға деген үлкен жүректің лүпілдеп соққан жанашырлық сезімі байқалады. Осы үш повесті жақында мен қайта оқығанда, әр бетінен жазушының көз жасын іздеп отырдым.
Жаратушы иенің құдіретімен дүниеге келген сүйекші, дерменеші шал, кішкентай немере мүмкін, татар дәмі таусылып, дүниеден әлдеқашан өткен шығар. Бәлкім, қазіргі ұрпақтың есінде жоқ та шығар. Бірақ, әулиелер мен әмбиелерге Отан болған оңтүстіктің қасиетті топырағынан жаралған талантты перзенттің қаламы дүниеге әкелген сол сүйекші, сол дерменеші шал мен оның кішкентай немересінің сомдап соққан образы, ал, бұлар – тірі. Бұлар бізбен бірге өмір сүріп келеді. Бізден кейін де талай-талай ұрпақтармен бірге жасап, өмір сүретін мәңгілік образдар…
…Шыны керек, бұл жазушыны мен жақсы көрем. Ол жөнінде көп ойланам. Өзі қарапайым. Баспадан шығып жатқан том кітаптары, бұрқыратын жазатын мақалалары, ала-бөле кейінгі жылдарда еліміздегі елуден аса театрларда үздіксіз қойылып жатқан пьселары болмаса, жайшылықта оның көйлегінің түймесі салынбай, етегі жиналмай, қобырап-собырап жүрген түріне қарап, көшеде кездесе қалғанда, жазушы екен деп сірә да ойламайсың.
Бірақ таланттың аты талант. Әлгідей етегі жиылмай, қобырап жүріп те, біз түгіл, біздің сыртымызда жатқан елдерде, сонау Болгарияда, ол, ол ма Санкт-Петербургтің, Орынбор, Омбының менменсіген тәкаппар театрларының сахнасының төріне қазақтың күпісі, тымағымен талтаңдап шығатын болдық. Соның арқасында, олар бұл күнде бізді мойындады да, қазір біз оларға емес, олар бізге кеп, өнердің осы саласында алғаш рет «Исабеков әлемі» деген соны, жаңа ұғым пайда болып, өмірге келді. Алматыда жеті күн бойы дүбір салып, ел-жұрттың құлағын елеңдетіп, рухымызды тағы да кешегі Лондондағы Олимпиададан кейін, іле шала, енді өз елімізде, өз халқымыздың ортасында қуанышқа кенеліп, мәре-сәре болып едік. Енді қазір түк болмағандай, селт етпей, қыбыр етпей үнсіз жатып алсақ, бұл әрине, өркениетті елімізге лайық мінез болмас еді.
Есмұхан ОБАЕВ,
ҚР Халық әртісі, профессор, режиссер
АУҚЫМЫ КЕҢ ДРАМАТУРГ
Бүгінде қазақ драматургиясында жемісті еңбек етіп, көп шаруа тындырып жүрген драматургтер көп емес. Дегенмен, осы салада қазақ театрларының репетруарына азық болып келе жатқан, ұзақ жылдан бері сахна төрінен түспейтін қазақтың іргелі театрларының көбі қойып жүрген пьесалардың басым көпшілігі – құрметті Дулат Исабековтыкі. Дулат драматургияға ерте келген. Содан бері өзінің тың тақырыбымен, творчестволық ізденістерімен, сахна мәдениетін биік меңгергендігімен танылып келеді. Мен өзім режиссер болғалы бері Дулаттың қаламынан шыққан пьесаларының басым көпшілігін қойғанмын. Сондықтан, бір кісідей Дулатты драматург, жазушы, азамат ретінде, жалпы өзінің болмысын көптен бері қадағалап жүрген адам болғандықтан оның творчествосына, бүгінгі бір кемел жасқа келіп отырған кезінде қуанышына ортақтасқым келеді. Шабыттың шауқарында, биікте отырған қазақ қанына тән патриот адамның қазақ сахнасына әлі де талай дүниелер әкелетініне сенемін.
Дулат Исабеков тақырып таңдауда алдына жан салмайтын драматургтердің бірі. Ол әртүрлі тақырыптарға бара алады. Ең бірінші, адам проблемасын қозғайтын шығармаларды сахна төріне алып келеді. Ол режиссермен отырып жұмыс істеген кезде спектакль сахнаға шығып, премьерасы өткеннен кейін де шығарманы бірнеше рет толықтырып, көрермен қалай қабылдады, не істеді, қай жері кемшіндеу, қай жері артықтау, қай жері нанымға келмейді деген тұстарында ылғи да ісденіс үстінеде отырып, қайталап жазуға ерінбейтін адам. Ауқымы кең драматург. Бүгінде «драматургия жоқ, театрда пьеса жоқ» дейтіннің бәрі бос сөз. Республикадағы қазақтың жиырма шақты театрында Дулаттың пьесаларын қойып шықса, соның бәріне ұзақ жыл азық болар еді деп ойлаймын. Дулаттың драматургияға келгендегі алғашқы туындыларының бірі «Әпкенің» тақырыбы – өлмейтін тақырып. Күні бүгінге дейін қырық-елу жылға таяу қазақ театрларының сахнасында алма-кезек қойылып келеді және осы пьесаға көрермен көп жиналып, қатты толқып, тебіренеді. Өйткені бұл – жетімдер проблемасы. Бауырмалдық, отансүйгіштік проблемасы. Сол үшін де көрерменді қатты қызықтырады. Мысалы, інілерін, жетім қалған балаларды сүйреп, әпкесі өз тағдырын шешпесе де, балалардың тағдырына араласып, солар үшін жанын пида еткен Қамажай сияқты адамдар бүгінде сирек. Бір үйде тұрып ағайынды екеу сиыспайды, ал үлкенді-кішілі бір топ бауырдың басынан өткен оқиғалары адамның жанын тебірентеді. Бұл – драматургтың күші. Мысалы, соңғы екі-үш жылдың ішіндегі шығармаларын алар болсақ, М.Әуезов атындағы драма театрында екі бірдей қойылымы жүріп жатыр. Бірі – Мағжан туралы философиялық пьесасы. Осы пьесаға келген көрермен талай жылдан ашылмай жүрген дүниелерге көзі жетеді. Ұлы тұлғамен сырласады, қайғырады. Халқының жоғын жоқтап жүрген, жазықсыз жапа шеккен ұлы тұлға – Мағжанның тағдыры театр сахнасында өте жоғары дәрежеде қойылған. Дулаттың анық, ашық жанайқаймен айтқан диалогтары көрерменге керемет әсер етеді. Мысалы, келген актриса Мағжанның әйеліне: «Сіздің роліңізді ойнаймыз. Біздің елде, Солтүстік Қазақстан облысында, Сәбит Мұқанов атындағы театр ашылып жатыр. Соған шақырамыз», – деген кезде ол кісі қатты толғанып: «Ойпырым-ай, Сәбиттің атында да театр бар. Ал Мағжан, сенің атыңда театр тұрмақ, көше де жоқ қой. Елеусіз қалдың-ау, есіл ер…», – деген сияқты сөздерге адамның жүрегі қалай тебіренбейді, қалай ойланбайды? Міне, осы пьесаның өзі бүгінде бізде аншлагпен жүріп жатқан пьеса. Мысалы, жақында ғана М.Әуезов театрының Дулат бастаған, оның қасында қоюшы режиссер мен бармын, үлкен тобы Англияның Лондон қаласынағы Дулат пьесаларының фестиваліне барып қайттық. Бұл – қазақ драматургінің шет мемлекетте өткен авторлық фестивалі. Бұрын шетелде өткен осы сынды дүниені естімегенмін. Дулаттың пьесасына ағылшындардың «Аққу-Жібекті» ағылшын тілінде орындағанын көргенімде тағы да мынадай ой келеді: драматургтің қауқары, ой-елегінің тереңдігі, сахна әлемін, адамның жан әлемін терең білетіндігін көрсететін шығарма. Лондон еліне барған Дулаттың осыдан төрт-бес жыл бұрын қойылып, әлі күнге дейін сахнада жүріп жатқан Балуан Шолақ туралы «Жаужүрек» деген пьесасы жер мәселесін, егемендік тақырыбын, ұлттық патриотизмді көтереді. Мысалы, халқын переселен орыстардан алып қалып, ауылын, елін, жерін қорғаймын деп он рет түрмеге түскен ұлы композитор, күрескер, патриот Нұрмағамбет Баймырзаұлы туралы шығарма. Елі мен жерін қорғаған осындай азамат туралы керемет пьеса жазған. Сол пьеса күні бүгінге дейін жүреді. Сонда орыстың генерал-губернаторына келіп: «Менің елімнен переселендер кетсін. Жерімді қалдырсын, қазақ қалай жерсіз жан бағады? Оларға жер керек», – деген кезде генерал: «Өй, өңшең надан қазақтар», – дегенінде Балуан Шолақ қарғып тұрып: «Сіз олай демеңіз!», – деп орысша: «Когда Россия ходила без штанов, вслепись уже с увала государства Туран!», – дейді. Міне, осындай ойлы қойылымдарды бүгін ойлы көрермен жақсы қабылдайды.
Дулат ізденімпаз адам. Мұның драматург ретінде жаны жұмсақ. Мен өзім ойлаймын, кейде ол пьеса жазып отырған кезде көзінің жасын сығып алатын да кездері болуы керек. Бұл кісіні адам, азамат ретінде қанша уақыт білемін, содан бері: «Мен мынадаймын!», – деп кеуде қаққанын көрген емеспін. Режиссермен жұмыс істеп, бірге отырған кезде аяқ астынан ұтымды шешімдер қабылдайды. Біздің өнер академиясында Дулат секілді драматургтердің лабараториясы болуы керек. Қазір сол лабараториясында Дулат үшінші-төртінші курстағы бес-алты баланы драматургия класы бойынша оқытып жатыр. Солар ертең Дулаттың ізін қуып, қазақ сахнасына пьесалар әкелетін болса, Дулат сияқты тақырыптарды қозғайтын терең драматург болса екен деймін. Дураматург, жазушы, прозайк, отансүйгіш азамат ретінде Дулаттың шаруасы бір қаламгерге жететін үлкен жүк. Сол жүгін арқалап келеді. Шабыты шауқар болып, аман-есен жүрсін деп тілеймін.
Смағұл Елубай, жазушы
Қазақстанның еңбек сіңірген қайраткері
Тың тақырыптардың тарланы
Жазушы Дулат Исабеков дегенде ең алдымен, оқырман ретінде тұңғыш таныған «Тіршілік», «Сүйекші», «Дермене», «Гауһартас» тәрізді хикаяттар еске түседі. Тіптен әлі күнге дейін «Сүйекшінің» халі, сюжеті көз алдымызда тұрады. Қаламгердің осы шығармасын кемінде екі-үш қайтара оқығанбыз. Көркем прозаның бір құдіреті бар ғой, егер де шын талантты қолдан туған проза болатын болса, адам оны бір ғана оқып тастамайды. Оқырман оған бірнеше рет қайта айналып соғатын болады. Ал ондай шығарманың авторын классик деп есептеуге болады. Әрі ол туындылар қазақ қара сөзінің жауһарлары болып саналады. Демек, Дулат Исабековті де сол қатардағы жазушы деуге әбден болады.
Алғаш әдебиетке келген кезінде жазушы Дулат Исабековтің өзгелерге ұқсамайтын бір ерекшелігі болды. Ол – Тіршілік атты тулаған теңіздің табанында жатқан кейіпкерлерді тауып алатын жазушы екен. Адам елей бермейтін, көптеген қаламгерлер жанынан жәй ғана өте беретін кейіпкерлер болады. Ал Дулат Исабеков сол кейіпкерлерді байқап, соның адами қасиетін мөлдіретіп қағаз бетіне түсіре білуімен дараланды. «Сүйекші» атты шығармасының бас кейіпкері қабір қазушы. Үй-күйсіз, әйел, бала-шағасыз жүрген бейшара адам. Шағын қаланың шетінде таң атқаннан кешке дейін қабір қазады да жүреді. Жазушы сол бейбақтың тағдырына үңіледі. «Тіршілік» атты повесінде де қазақ ауылындағы нашақор кемпір мен шалдың адам шошырлық тағдырларын көз алдыңнан өткізіп отырады. Міне, бұл біздің әдебиетте бұрын кездеспеген тақырып, бұрын кездеспеген кейіпкерлер болды. Бүгінгі әдебиетіміздің үлкен тұлғасына айналған Дулат Исабеков алғаш рет оқырманды жалт қаратқан әлгіндей жаңа, тың тақырыптарымен келді. Содан бастап, біз оқырман ретінде Дулат Исабеков әңгіме немесе роман жазса да оны асыға күтіп жүретін болдық. Дулат Исабеков тек прозамен ғана шектеліп қалмай, дарматургияның ауыр жүгін көтерген қарымды қаламгерге айналды. Дулат Исабековтің жазған пьесалары сонау Сеулден бастап, Лондонға дейін оның ортасында Санкт-Петербург, Орта Азия бар осынау Еуразия құрлығын түгелдей игеріп жатыр десек, артық болмайды. Күні кеше ғана Лондонда Дулат Исабековтің спектакльдерінің фестивалі болды. Сондай-ақ ағылшын тілінде екі-үш кітабы жарық көрді. Бұл жазушының екі жанрда да шығармашылық тұлға ретінде қалыптасқанын және белгілі бір деңгейге көтерілгенін аңғартады. Жазушы Дулат Исабеков көптен бері киносценарилерін жазумен де айналысады. Бұл салада тырнақалды туындысы «Гауһартас» хикаяты фильмінің сценариі болды. Аталмыш фильм әлі күнге дейін телеэкрандарда көрсетіліп жүр. Сонымен қатар, «Жаужүрек», «Балуан Шолақ» туралы киносценарилері де көрермен назарына ұсынуға дайын деп ойлаймын. Төртінші қыры ол – көсемсөз деген жанрдағы көрінген қайраткерлігі. Әсіресе Тәуелсіздік тұсында кез келген қазақ Ел, Тіл, Ұрпақ, Дін, Әдебиет тағдырына басқаша бір көзбен қарайтын заман басталды. Өйткені біз бодандық формациядан құтылып, Тәуелсіз ел ретінде туымызды көтердік. Тәуелсіздік туын көтеру бір басқа да Тәуелсіз Қазақ халқын қалыптастыру бөлек әңгіме. Әсіресе Тәуелсіздікті ұстап тұратын, дамытатын, ол үшін күресетін Ұлттық сананы қалыптастыру әлі күнге дейін үлкен қиқумен жүріп жатқан үдеріс. Ұлттың тағдыры жасалып жатқан кезде қаламгерлер сұрапыл еңбек сіңірді деп білемін. Бұл – үлкен күрес еді. Тәуелсіздік үшін, Ұлттың қайта жаңғыруы үшін күресу жалғыз ғана жазушылардың маңдайына біткен жазмыш емес, кез келген азаматтың парызы. Осы тұста қайраткер, қаламгер Дулат Исабеков аянып қалған жоқ. Ұлттың сан алуан қиындықтары бар. Соның бәрі туралы кез келген мінберден Дулат Исабековтің ондаған жылдарға созылған жанайқайы естілумен келеді. Бұл ұлтқа қызмет етудің ең бір шапшаң мобильді түрі деп білемін. Әрбір жылымыз ғасырға татырлық заманда Дулат Исабеков халыққа қажетті қаламгердің бірі бола білді. Сан жылдарғы қажырлы еңбегінің арқасында Дулат Исабеков Әдебиетіміздің аса көрнекті, ірі тұлғасына айналды.
Бақытжан ҚАНАПИЯНОВ,
аудармашы, Халықаралық «Алаш»
әдеби сыйлығының лауреаты
Мәңгілікке барар жол
Дулат Исабекұлының әңгімелері мен повестері, романдары мен пьеса, киносценарилері әдебиет жарық жұлдыздарының қатарында әлемдік кеңістікте шарықтап жүргеніне де, міне анау-мынау емес, жарты ғасыр асыпты. Және оның шығармалары қай кезеңдерде де, қай кеңістікте де өз оқырмандарымен, өз тыңдарман, өз көрермендерімен тіл табысып, үндесіп, бірге жасап келеді. Олар әрине, әуелі өз Отанында танылып, одан соң алуан тілдерге тәржімаланып, алыс-жақын шетелдердегі оқырман, көрермендерімен көзайым боп қауышты.
Бәлкім, жазушы дегеніңіз қашанда адам жанының көз жетпес көкжиегінің жиһангері жолаушысы болғандықтан ба кім білсін. Әдебиет әлеміне бет алған бұл ұлы сапар оның «Жолда» (1963 ж.) деп аталатын шағын әңгімесі мен «Бекет» деген жұқалтаң ғана тұңғыш кітабынан (1966 ж.) басталды.
Дулат Исабековтің тырнақалды туындыларынан бастап-ақ күні бүгінге шейін оның жүрегіне әбден орнығып, жанына әбден етене жақын болған бір тақырып бар. Ол бас-аяғы жоқ қу тірліктің ырқымен өмірдің аумалы-төкпелі аласапыранына араласып кететін «кішкентай адамдар» образын жасау, солардың өмірлік тақырыбы. Ол – ежелгі бір ізбен ғана жүріп, бір қалыптың ішінде өтетін өмір емес, керісінше бұрылысы мен бұралаңы көп, «соқтықпалы, соқпақты» өмір тақырыбы. Ал үлкен қаламгер өмір құбылыстарының алуан қырын ашуға шарасыз мұндай бірізділікке, бірқалыптылыққа қашан да өзінің тегеурінді талантымен, үлкен дарынымен қарсы тұрады. Бұл – бұлтартпас шындық. Баяғы Антон Чехов та сөйткен. Василий Шукшин де, Фазыл Искандер де сөйткен. Бүгінгі Дулат Исабеков те сондай. Бұлардың бәрінің басын қосып, бір арнаға тоғыстыратын да әлгі өздері кіп-кішкентай болса да жүрегі үлкен, жаны жазира жәй ғана адамдар. Олардың бүкіл жан дүниесі бітім-болмысы нағыз сөз зергері келтірілген болмашы ғана деталь арқылы, қажет жерінде ұлттық уытты тілі мен ащы мысқыл арқылы және түптеп келгенде Дулат Исабеков сияқты үлкен дарын иесінің қаламынан туған прозадағы кейіпкерлердің ішкі жан сыры монологы арқылы ғана көз алдыңызда кең де көркем бір әлем ашылғандай болады. Ол «Гауһартастағы» жас жеткіншек Қайыркен мен перизаттай Салтанаттың әлемі. Ол – адам-пенде әу баста маңдайына не жазылса, өмірі солай өтетініне әбден мойынсұнған сүйекші Үндеместің әлемі.
Дулат Исабеков кейіпкерлері негізінен ана жағы Қаратау, Сайран, мына жағы Бөген мен Арыс өңірінің тұрғындары. Олар әдетте, өкімет, билік жақтағылардан іргесін аулақ ұстауға тырысады. Ал енді соларды өздері сияқты ауылдастары мен құрбы-құрдастарының ортасында көрсеңіз ше? Онда сіз өзіңізді бірде бірін-бірі әзіл-қалжыңмен қағытпалап, бірде өткір де отты сөзбен шарпып өтіп қым-қуыт өмірдің қазанын қайнатып жүрген мінез-құлқы әр алуан адамдардың ортасына түсіп кеткендей күй кешер едіңіз. Және осының өзі әлгі айта беретін неше түрлі үгіт-насихат, қос стандарт дегендерден әлдеқайда қымбат та құнды бір қазынадай екеніне көз жеткізер едіңіз.
Иә, әр күні қым-қуыт қарама-қайшылыққа толы біздің ХХІ ғасырымызда ауыл дейтін ауыл да қалмай барады. Қалған болса, оның өзі де Дулат Исабековтің замандастары мен қатар құрбылары, бүгінгі көзі тірі қазақ қаламгерлерінің тұтас бір буыны куә болған, мінез-құлқы, тіршілік қам-қарекеті таңғаларлық адамдары ғайып боп кеткен басқа бір заманның ауылдары.
Иә, бүгінде өзіміз өтпелі кезең деп жүрген өкпек желдей ескен біздің заманымызда (айтпақшы, жазушының бір повесі «Өкпек жолаушы» деп аталады) олар біздің көз алдымызда емес есімізде ғана, жүрек түкпірінде ғана елес болып қалғандай. Дулат Исабековтің повестері мен әңгімелерін бүгінгі ХХІ ғасыр оқырманының жүрегіне жеткізуге де сол есіміздегілер ғана көмектесуде. Олар біздің ұлтымыздың рухани мұраларын ғасырдан-ғасырға жалғап, Мәңгілікке жол ашатын алтын қақпаның құдіретті кілті десек те болады.
ПІКІРЛЕР2