Жанар аруларының әлемі
Шетелдік қаламгерлерді қоя тұрып айтсақ, өзіміздің қазақ жазушыларының арасында әйелдер тақырыбына «қол тигізбегендер» жоқ-ау, сірә. Ал енді арулар әлеміне дендей еніп, әйелдің сан қилы психологиясын санаңа сіңіріп, қолыңа ұстатқандай қаузай жазып, оқырманына мөлдірете ұсынған Әзілхан ағамыз, Бексұлтан ағамыз екендігінде дау жоқ. Бұрындары мерзімді баспасөз беттерінен ара-тұра жарияланатын әңгімелерін ғана оқыған едім. Жуықта ғана «Алаш» баспасынан жарық көрген «Өмір сүрсем… кеш емес» атты әңгімелер жинағын оқыған соң осы ағалардың қатарына мен замандасымыз Жанар Әбдішованы да қосқым келді. «Кімдермен шендестіруді тапқан екен» дегізбей, алдынала айтарымыз – жазу мәнері мен деңгейі бойынша емес, көтерген, таңдаған тақырыбы бойынша қосуға әбден болады. Бұл мақаланы ғылыми талдау немесе терең рецензия ретінде емес, есімі көп атала бермейтін, өміріне қаталдау қараған тағдырымен тайталасқа түсіп келе жатқан дарынды жазушы қызымыздың ересен еңбегіне білдірген қатардағы оқырманның жылы лебізі деп қабылдағандары дұрыс оқушы қауымның.
***
Жанардың «Өмір сүргім келеді» атты алғашқы кітабы 2014 жылы жарық көрген екен. Мына қолдағы кітаптың атауы – «Өмір сүрсем… кеш емес». Ал енді осы жинақтың беташар әңгімесі – «Өмір, саған ғашықпын»…Тіксініп қалғанымыз рас. Тәні мен жаны жаралы, сана мен жүрек күйзелген, өмірдің көлеңкелі жағын көбірек көріп, тіршіліктің ащы дәмін көбірек татқан жанның, тіпті бір сәт фәни-жалғаннан үмітін үзген адамның таңдаған тақырыптары сияқты екен. Оқи бастадық. «Оң жақ төсімде кішкентай түймедей, қатты «дөңгелек» пайда болғанда, басында қобалжысам да, қу тіршілікпен жүріп, артынан ұмытып та кеттім. Себебі ол жанға батып ауырмайды, оның бар-жоғы да белгісіз… Бірақ мен сіркем су көтермей, шаршайтын болдым. Әлде бір қауіпті сезгендей, әлде бір жамандыққа ұшырайтындай, суылдаған жүрегімнен мазам кетеді. Арқам тартып ауырады. Жиі жөтелетін болдым. Үйдің тіршілігі бітпейді, себебі оны да бұрынғыдай апырып-жапырып істей алмаймын: жүйкем жүн болып, қайратым құм болып, ештеме өнбейді»…
Сол қатты дөңгелекті 50 долларға бірақ «сылып тастамақ» болған алаяқ дәрігерге тұтылып, одан соң атынан адам шошырлық ракты емдейтін ауруханада кейіпкеріміз жаныңды суырып алардай оталардың неше түрін басынан өткізеді. Жаны қатты қиналғанда «Алланың бұйырғаны болады, қайтем енді, қолымнан не келеді, небір асылдар, небір таланттар да қырыққа жетпей бақилық болып кетті, солардан әулиемін бе мен» деп өзін өзі жұбатады. Алайда ол өзін алдарқату, әйтпесе «тақыр жолмен келе жатсаң, ол да саған жылы ұшырай аяғыңның астына жайылып: «Алда байғұс-ай, жүріп қалшы, кетесің ғой сен де мәңгілікке, ал мен тірілер үшін осында қала беремін» дегендей болады. Жасыл жапырақ та тым жасыл болып: «Кетесің ғой сен, көріп қалшы мені!» деп көзіме оттай басылады… Ұшып бара жатқан бозторғай да көздерін маған қадап: «Иә, ажал күтіп тұрғанын білу – өте ауыр жаза» деп пырылдап ұшып бара жатқандай әсер етеді»…
«Мен емшегі жоқ әйелмен тұра алмаймын!» деп күйеуі кетіп қалған Гүләйім, қосағының қолын уысынан шығармай ұстап жатып көз жұмған Наташа, «мойынға ілінген өлім ноқтасының ертесі не, кеші не» деп, ауруханадан шыға салып, асылып қалған алыс ауданнан келген келіншек сияқты палаталастарының тағдырларын әңгіме арқауына шеберлікпен өре отырып, жазушы обырдай сұрқия сырқаттың зымияндығын шегіне жеткізе баяндай отырып, осы әңгімесін «Өлгім келмейді! Өмір сүргім келеді!» деген жүйкеңді жүндей түтіп, тұла бойыңды мұздататын ызғарлы тіркеспен аяқтапты…
Шыдай алмадым, Өскеменнен Алматыдағы авторға телефон шалдым.
– Жорамалыңыз дұрыс, – деді Жанар. Қысқа ғана есендіктен соң: – Андағы тозақтың барлығын өз басымнан өткеріп, о дүниенің босағасынан қайта оралған жанмын… Әңгімені студент кезімнен жаза бастап, «ертең де күн бар ғой» деп саяқсып жүруші едім. Сырқаттың беті сәл қайтқан соң «ертеңімнің» жалқы сәтте жоқ болуы мүмкін екендігін ойлап, өзімді орындыққа «шегелеп» қойып, санамдағы «мұрағатымды» ақтарып, жанталасып жазуға кірістім. Жазғандарым оқырманға ұнап жатса – мен үшін қуаныш та, үлкен марапат та сол…
Біраз әңгімелерінде кейіпкердің іс-әрекеті мен замана талабы, дәуір тынысы астасып, өзара үйлесім тауып жатады. Мәселен — «Нанның дәмі». Жаңадан ғана үйленген Нарқызы мен анасын қалдырып, ауылдан майданға аттанған Төлеген алғашқы ұрыстардың бірінде-ақ фашистердің қолына түседі. Концлагерьдің азабын бір кісідей-ақ басынан өткерген ол «Мұсылмандарды тылдағы жұмысқа жіберу жөніндегі» науқанға ілігіп, қолдан қолға өтіп, ақыры Голландиядан бірақ шығады. Аштықтан өлуге таяған жігітті жаңа қожайыны қатарға қосып, өзінің сыр жасау кәсібін үйретеді. Келе-келе бауыр басып, жұмыскер жігітті өз ұлындай жақсы көріп кетеді. Соғыс аяқталған соң, қожайын барлық қажетті құжаттарын жөндетіп, еліне қайтуды Төлегеннің өз еркіне береді. Бірақ, фашистердің тұтқынына түскендерді ол жақта сатқын ретінде қабылдап, он жылға дейін түрмеге қамап, ауыр жазаға тартатындығын айта келіп, ол «Ал сендерді, – ол қағазына қарап, – мұсылмандарды концлагерьден шығарып, құжаттарыңды жөндетіп, қара жұмысқа алуды өтініп, фюрерге хат жазған адам – алашордашы, яғни Кеңестер одағының қас жауы екен! Сондықтан оның құтқарған адамдары қолдарына түссе, бірден ату жазасына кесіп, отбасына да маза бермей, қудалайды екен» дегенді қоса айтады…
Елге деген, анасы мен жарына деген сағынышы қаншама атойлап тұрғанымен, Төлеген қайтуға жасқанады. Сол кездері қожайыны кенеттен қайтыс болып, бүкіл шаруасын, әйелі мен жалғыз қызын Төлегенге аманаттап кетеді. Барлық шаруаны өз қолына алып, қожайынның қызына үйленіп, балалы болады. Отыз жыл өткен соң «Қызыл ізшілер» арқылы іздестіріп, тауып алған, өзі соғысқа аттанғанда іште қалған ұлынан хат келеді Төлегенге.
…Құстай ұшып жеткен мұны Москвада қарсы алған ұлымен қауышқанда бойында пәлендей бір туысқандық алапат сезім болмаған еді, ал енді «Ресей жерін көктей өтіп, қазақтың сағым даласына келгенде, Төлегеннің жүрегі шым ете түсті.Сары далаға қарап, көзінен жас ақты. Әлсін-әлсін пойыздың терезесінен басын шығарып, самал желге бетін тосты. Шексіз, шетсіз сайын далаға тоймай-тоймай телміріп, қарап отырды»…
«Анасының, жақын-жуықтың құшағына бір-бір «сүңгіп» шыққан Төлеген, қара шашын бастыра алқызыл шаршы орамал салып, ақсары, бойы өзімен жедеқабыл, сүмбідей болып, көз жасы көлдей төгіліп, бір әйел тұр құшағын ашып… Нарқыз екенін білді… білді де қапсыра құшақтай алуға батылы жетпей, аялай арқасынан ақырын ғана сипалады… бетінен сүюге де қаймықты». Әңгімеде Төлеген туралы көп айтылғанымен, Нарқыз жайлы айтылған аз ғана деректердің салмағы әлдеқайда басым. Осы Нарқыздың бейнесі сонау жылдары қосақтарын соғыс жалмаған жас жесірлердің типтік образын сомдап тұрғандай. Оны автор былай жеткізеді: «Қаңғырып, айдалада қалған қайыршыдай аянышты күйін…қайранға батып, қаңырап қалған , ескексіз қайықтай бейшара қалпын көп көзден қалай жасырарын білмей, жанталасқан… үкілеген үміті желге ұшқан, аянышты жетім қалпын ешкімге көрсеткісі келмеген, шын қуанған кейіп танытқан…бірақ іші күйіп барады, жүрегі қысылып барады, тарам-тарам болып аққан жас бетін жуып барады, сырғып барады… ие болар емес…». Нарқыздың өзі: «…үміт отын маздатып, басқаға мойын бұруға мұрша бермеді… өзім де Төлегеннің елесімен өмір сүрдім емес пе? Өз жайымды ойлаған күнім болды ма менің? Шашымды тарасам да, айнаға қарасам да… Төлеген үшін қарадым… сол үшін өмір сүрдім, апамды да өз анамдай сыйлап, құрмет тұтып, алдынан қия өтпедім… жалғызы жақсы азамат болып өссін, келе қалса, үй-жайы ұядай болып тұрсын деп арыстандай арпалыстым емес пе!?… – дейді ойша.
Бұл – сұрапыл соғыс кезеңінің салған лаңының салдары болса, «Жүректегі сыр» әңгімесі – ұжымдастырудың аласапыранында баласын осында қалдырып, шетел асып кеткен әкенің бертінірек елге оралуы. Төлегеннің сүйегі Еуропада қалса, оралман ақсақалға туған жердің топырағы бұйырады.
Адамға бірде алдын, бірде сыртын берген нарық заманының сиқын өз басыңнан өткізгендей көрсетіп,көзіңе елестетіп отыратын, жазылу шеберлігі мен адамның характерін аша білуі жағынан шоқтығы биік шығармасының бірі – «Заманың түлкі болса…». Мұнда алғаш саудасын сағыз сатудан бастаған пысықай да жұлымыр Гулечканың баюдың жолында адами қарым-қатынас пен қасиеттердің барлығын таптап өтіп, әдірем қалдырған нешетүрлі қитұрқы әрекеттеріне тәнті болады оқырман. Ақыры зиратқа қойылған қымбат гүлдестенің гүлдерін тарқатып, әрлеп, бөлшектеп, өтімді «тауарға» айналдырып отырған әрекеті үстінде қолға түседі. Лауазымы жоғары, қымбат гүлдестені жоғалтқан адам Гулечканы тіпті түрмеге жаптырады. Алайда қандай амал ойлап тапқаны бір Аллаға ғана аян, Гулечка бұл пәледен тез құтылып, дүкендерін көбейткен үстіне көбейтіп, жарқылдап-жайнап, саудасын жасап жүр…
Әр ауылда, көп шаңырақта кездесіп тұратын от басы, ошақ қасылық дау-жанжал, сүйіктілеріне, сыңарларына жасалған опасыздықтың кесірі, әйелдер арқылы берілетін қызғаныш пен күйініш жинақтағы біраз әңгімелердің арқауына айналған. Сол күйкі тірліктен туындаған шағын ғана оқиғалар арқылы қазақы-
лықтың етек-жеңі қырқылып, адамгершілік пен өзара сыйластықтың өзегі қусырылып бара жатқан әлеуметтік ірі мәселеге айналып бара жатқандығын меңзейді автор. Ана тіліміздің мүкістігі, белең алып бара жатқан маскүнемдіктің, жемқорлық пен суицидтің алдын алмаса болмайтындығы да кейіпкерлердің іс-әрекеттерінен елес беріп, ойға жетелеп отырады.
Өзінің басын жарған, қабырғасын сындырған, үйден қуған қорлықтарын талай көрген Үкіш енді «аузына арақ тисе болды күйеуінің үстіне қарғып шығып, қылғындырғысы, тым құрымаса періп-періп жібергісі келіп тұратын болды. Бірнеше рет солай болды да… Енді баяғы Үкіш құсап, «әлгі жынды ұйықтады ма?» деп Әзербай қашатын болды үйден…». Осы арақтың кесірінен бүлдіршіндей, он екіде бір гүлі ашылмаған жас қыздары атылып өледі.
Күйеуі мен баласын ашаршылықтан құтқару үшін жоқшылық кезде жарты қап бидайға өз еркімен сатылып, әйелі өлген Шоңекеңе тиген, соның тепкісіне шыдап келген «Әй-әй апа» — Алтынның аянышты өлімін суреттеген шап-шағын «Арманда кеткен ақ құсым» әңгімесін төбе құйқаң шымырламай оқу мүмкін емес.
Ал енді ақ дегені алғыс, қара дегені қарғыс болып үйреніп қалған оқымысты кәрі қыз Шәкизаданың үй ішіне қатты өкпелеп, кәрі шешесімен ауыл шетіндегі тоқал тамда тұратын Есеттің үйіне өз аяғымен барып, келін болып түсуі («Үңгір де болса , үйім еді»), бастығының тапсырмасымен танысып, жүкті болып қалғанда сүйіктісінің «халық жауы» екендігін әшкерелеп, айдатып жіберген, өмір бойы «үш әріптің» кеңсесінде істеген, қазіргі күні қаусап отырса да, «біреу мені аңдып жүр» деп терезесін тұмшалап отыратын кемпір туралы («Жауапты тапсырма») әңгімелердің астарында жеңіл юмор бар. Жинаққа автор «Тілек тіле Алладан», «Қарттар қарап қалмады» сияқты уағыздық дүниелерін де енгізіпті.
Кітапты бас алмай, бір демде оқып шықтым десем шындыққа жанаспас. Қызыға, құныға оқығаным рас. Жанардың аруларының барлығы да шынайы өмірден алынған, әркім байқай бермейтін, өзіміздің жанымызда жүрген кейіпкерлер. Жазушы қатпар-қатпар кеніштен алтын жуғандай сұрыптап, сол көпшіліктің ішінен өз кейіпкерлерін таңдай іріктеп, өзіне ғана тән зергерлік тәсілімен қырнап, оқырманына асыл дүниелерін ұсынған екен. Жазарың мол болсын, Жанар, Алла саған денсаулық берсін!
Айтмұхамбет ҚАСЫМОВ, Қазақстанның
Құрметті журналисі
Өскемен.