Тарихи ақиқат аясындағы әдеби тұжырым
2016 жылы Алматыдағы «Ценные бумаги» баспасынан «Шыңғыс-Қаған» атты роман жарық көрді. Авторы – этнограф, саятшы, құсбегі, ғалым Данияр Әлбозым. Кітапқа Қазақстан Республикасы Ұлттық ғылым академиясының екі бірдей ғалымы таныстыру жазып, көзқарас білдірген. Бірі, академик, жазушы, әдебиеттанушы Нұрдәулет Ақыш, екіншісі, М.О.Әуезов атындағы «Әдебиет және өнер» институтының ғылыми қызметкері, жазушы Ерболат Баят. Романның әдеби құны, әлеуметтік маңызы және сюжет құру шеберлігі, т.б. туралы жоғарыдағы екі маман өзді-өз тараптарынан теориялық пікірлер айтқан екен. Біз бұл арада, тек шығарманың тарихи деректік шынайылығына қысқаша тоқтала кетпекпіз.
Аңдатпада өзі айтып өткендей, автор романға «Шыңғыс қағанның қузауыры», яғни «Құпия шежіре» атты әйгілі тарихи құжатты арқау етіп алған екен. Алайда Дәкеңнің қаламының көсіле шабуына қарап бір ғана дерекпен шектелмегенін аңғаруға болады, еңбектің өн бойынан Р.әд-Дин, М.Дулати, Қ.Жалайыри, Ә.Бахадұр, П.Карпини, Г.Рубрук, М.Поло қатарлы Шығыс пен Батыс авторларының рухы менмұндалап тұрады. Айталық, автор Шыңғысханды Іле бойының, Жетісу өлкесінің тумасы ретінде суреттеген. Шынында да «Құпия шежіре» дерегі бойынша ұлы қаған Жете және Ілеті деп аталатын өлкеде өмір сүрген. Десе де Шыңғысхан өмір сүрген мекенде Құлжа, Нарат, Шаты, Алмалық, Текес, Бұрқан, Түрген, Жәркент (Яркен), Қарқара, Шарын (Шарғын), Қапшағай (Зерен-Қапшағай) қатарлы жерлердің болғанын білу үшін, оған («Шыңғыс қағанның қузауырына») қоса, ең кемінде «Жәмиғ ат-тауарихты» оқу керек болады. Ал Алатаудың солтүстік жақ етегінде, Қойлықты өз ішіне алған аумақта Орған атты өлке бар екенін, сондай-ақ Қарақорымның да жоғарыда аталған жерлердің маңында болғанын білу үшін аталған үш батыстық авторды оқуға тура келеді. Демек, қаламгер бұл еңбекті жазуға мығым даярлықпен келген.
Романды оқи отырып Шыңғысханның Тұранның тұнық тумасы, Түркістанның төл перзенті екеніне көз жеткізесіз. Бұл әдебиет сыншылары айта беретіндей, жалпы түсініктегі «көркем шындық» қана емес, көркемдік деңгейге көтерілген нағыз тарихи құжаттық болмыс. Шыңғысхан әулетінің Орда тарихшысы Атамәлік Жувейни осынау ұлы әулеттің Тұранда, яғни Түркістанда туып өскенін, сондағы жергілікті халық өкілі екенін, сондай-ақ тегі түрік, діні ислам болғанын көптеген деректерді баяндау барысында тіке немесе жанама түрде көрсетіп отырған. Одан соңғы тағы бір Орда тарихшысы Рәшид әд-Дин Шыңғысханның жетінші атасы Қайдау (Қайду) ханға дейінгі бабалары Сыр бойы, Арал маңындағы Борсық, Қарақұм деген далаларды, Ұлытау, Кішітау бөктерлерін, сондай-ақ Сайрам (Шымкент), Талас (Жамбыл) өлкелерін мекендегенін, сонда билік құрғанын анықтап, таратып жазып кеткен болатын. Егер «Жәмиғ ат-тауарих» Қазан (Ғазан, Азан) ханның бақылауында, Р.әд-Диннің жетекшілігінде жазылғанын, одан сырт басқа да хан-солтандар мен әлемнің әр түкпірінен келген тарих ғалымдарының талқысынан өткенін ескерсек, ондағы деректердің шынайылығын да мойындауға тиіспіз.
Данияр Әлбозымның Шыңғысханды түрік, қазақ, оның ішінде жалайыр деп көрсеткеніне келсек, ол да тарихи құжаттық дәйекке негізделіп айтылған көркемдік шешім. «Жәмиғ ат-тауарихта» Шыңғысханның ататек шежіресі «Жалайыр руы» тарауында таратылған әрі бұл арыстың ішінде төре, төлеңгіт деген рулардың бар екені анық атап көрсетілген. Ал «Құпия шежіреде» Қайдау ханнан тараған тәйжігіт (тайшығұт) руын жалайыр деп таратады. Ендеше Қайдау ханның тіке ұрпағы, тақ мұрагері Шыңғысханның да жалайыр екеніне ешқандай талас жүрмейді. Бұдан сырт көптеген тарихи деректерде Шыңғысханның жақын туыстары жалайыр деп көрсетілген. Айталық, «Алтын шежіреде» Жамұқа шешенді «жалайырдың Жамұхасы» десе, Шыңғысханның тағы бір туысы «Жәмиғ ат-тауарихта» «жалайыр Саба батыр» делінген. Демек Дәкеңнің көркемдік деңгейде баяндаған тарихи, шежірелік таратуы – нақты құжаттық дәйектер негізінде, ғылыми ақиқат аясында жасалған әдеби тұжырым.
Романда Шыңғысханның билік құру барысындағы күрестері негізінен Жетісу өлкесінде өткені туралы суреттеулер жиі кездеседі әрі ол шығарманың басынан аяғына дейін дерлік үздіксіз жалғасып отырады. Бұл, әсте «қоламтаны өз күлшесіне қарай көсеу» сынды пендешіліктен туындаған тыраштану емес, қайта тарихи деректің аясында сызылған кезіндегі нағыз өмірдің көркем суреті. Шыңғысхан әулетінің тарихын жазған ең алғашқы Орда тарихшыларының бірі Атамәлік Жөбеней Қарақорымның топографиялық орнын: Алмалық, Қойлық, Еміл (Алтынеміл) сынды үш нүктені басып өтетін шеңбердің өзегінде деп сипаттаған. Жан-жақты білімдар тарихшы Шыңғысхан астанасының жағырапиялық координатын осындай геометриялық заңдылықпен, барынша дәлдікпен бейнелеп көрсетеді. Әрине бұған негізделіп Қарақорымның жұртын бірден таба салу оңай болмас, десе де оның осы аймақта, Жетісуда болғанына ендігі жерде еш күмән қалмайды. П.Карпини мен Г.Рубрук те Қарақорымның топографиялық орнын Балқаш-Алакөл ойпатының оңтүстік жағында деп сипаттаған. Ал М.Поло Каспий бойына келген соң таяу маңда, Шыңғысханның атамекенінде мұрагерлер ара соғыс жүріп жатқанын естіп бұрыс жол басуға, Ханбалыққа (Бейжіңге) бару үшін Ферғана арқылы Қашғария мен Бәркөл өлкелерін басып өтуге мәжбүр болады. Р.әд-Динде де аталмыш соғыс, яғни Құбылай, Арықбұқа (екеуі ағайынды, Төле әулетінен), Қайдау (Үкітей әулетінен) және Дуа (Шағатай әулетінен) арасындағы тақ талас Іле бойында болғанын жазады. Соңғы замандағы ғұлама тарихшы Құрбанғали Халиди Ақорда территориясы Қазақстанның оңтүстік бөлігі мен Ферғана аймағын қамтығанын, Шыңғысханның атажұрты да осы аймақ ішінде екенін тарихи дерекке сүйене отырып атап көрсеткен-ді. Сондай-ақ, Ысық (бәлкім Есік) деген көл аңғарында орталық қала болғанын, оны кейін тасқын қиратып кеткенін жазған. Демек роман авторы тарихи құжаттық деректердің аясынан шықпаған. Қаламгер көркем шығарма жазып отырғанын сылтауратып, тарихтану ғылымына қиғаш тірлікке бармайды, тек дәйектік негізі бар нақты құжаттық ақиқатты айна ете отырып үлкен панораманың бір бөлік көркем суретін салып шыққан.
Тілеуберді ӘБЕНАЙҰЛЫ
ҚР ҰҒА-ның Құрметті мүшесі,
тарихшы, аудармашы.