ҚР Президенті Нұрсұлтан Назарбаев:
«Уақыттың өткен тарихтың өзіне түзету енгізетін, әр тұлғаны өзіне ғана лайық тұғырына қондыратын, қандай да бір оқиғаларға қатысты қалыптасқан көзқарасқа лайықты бағасын беретін ғажайып құдіреті бар. Уақыттың осындай дәйекті, қатаң сұрыптауында сынын бермейтін: ұрпақ талқысына төтеп беретін үлкен тұлғалар, ұлы оқиғалар бар. Әуезов, міне, осындай төрелігін уақыттың өзі айтқан тұлға».
Әбдіжәміл НҰРПЕЙІСОВ,
Қазақстанның Халық жазушысы
Мұхтар Әуезов – ұлы Абайдан кейін біраз уақыт дағдарысқа ұшырап, тоқайрап қалған күллі қазақ әдебиетін қайта қозғалысқа келтіріп, тағы бір жаңа сапалы парасатты биік сатыға көтеріп тастаған ХХ ғасырдың алып тұлғаларының бірі. Қашан көз жұмғанша қаламы қолынан түспеген, қазіргі өскелең әдебиеттің бар жанрына білек сыбанып араласып, бір ғана проза емес, драматургия, сын саласында және әдебиеттану ғылымы саласында да қопарып жұмыс істеп, қазақ халқының рухани қазынасын қолма-қол байытқан ірі қайраткер. Әуезовтің арқасында қазіргі қазақ әдебиетінің абыройы мен ажары артып, айбарлана түсті. Бұл – даусыз!
Жасыратыны жоқ, осы кісіні еске ала бастасам болғаны, өз басым әрқашан өзіме-өзім көңілім толмай, ақын ағамыз айтқандай: «Өкінем ұқсата алмай келемін деп». Осындай күдігі мен қаупі күшейген кезде кісінің өзіне де, өзімен тұстас құрбылары жөнінде де сын көзімен сығалап қарайтын әдеті ғой. Өйткені, ол біздің баршамыздың тіршілігіміз бен творчествомызға қолма-қол араласып, ыстық-суығына бірдей күйіп-пісіп отыратын. Ол кісі барда, күні кеше ғана бізді жұрт алдында «жас жазушы» деп таныстыратын еді; ал, қазір бізді «жас» деп те, «кәрі» деп те атамайды. Соған қарап жас пен кәрінің арасына келген кісіні атайтын атау қазақ тілінің сөздік қорында жоқ па екен деп қаласың. Не қылса да менің қатарларым кәрілік пен жастықтың арасындағы осынау көңілсіз, қоңырқай қырқаның басына көтеріліп алып, екі өмірдің ортасында ойлы көзін төңірегіне тастап тұр. Шынында да қазір менің қатарларым кәрілерге қарағанда жас, ал жастарға қарағанда кәрі. Басынан кешкен кешегі алаңсыз ақжарқын күнін ойлап қимай қиналатын, ал алдағы көлеңкелі көңілсіз күнін әлі де болса мойындай қоймайтын адам өмірінің әрі-сәрі шағына аяқ бастық.
Кешегі күні арамыздан кеткен халқымыздың ардагер ұлдары – Мұхтар Әуезов, Ахмет Жұбанов, Қалибек Қуанышбаев, Қасым Аманжолов, Тайыр Жароков, Ілияс Омаров, Қажым Жұмалиев, Қаныш Сәтбаев, Мұқан Төлебаев, Күләш Байсейітова – жасыратыны жоқ, кезінде солардың бәрі де халқымыздың қабырғасын қайыстырып кеткен бір-бір ірі тұлға. Бүгінгі ұрпақ оларды көрген жоқ. Олардың сыр-сипаты мен кескін-келбетін сырттай шамалап естіп біледі, ал біздер олармен аз-кем аралас-құралас өмір сүріп қалдық. Олар халық жиналған шаршы топтың құрметті төріне шығып, кең маңдайы көпке қарап жарқырап отырғанда, ол кездің дәл осы бүгінгідей жас буыны – біздер босаға жақтан сығалап тұратынбыз. Олардың кескін-келбетін көрдік, салиқалы, сындарлы сөзін тыңдадық, үнін естідік. Адам өмірінің аумалы-төкпелі кезеңінде олардың бірде балаша мәз болып қуанған қуанышына куә болсақ, енді бірде реніші мен ызасының үстінен шығып қап, қабырғамыз қосыла қайысып қоя беретін.
Мұхтар Әуезов ертеректегі кәрі әжелердің тіліне салып айтқанда, аруағы бар жазушы еді ғой. Былайғы өмірге үлкен ауыр денелі кісінің бар тұлғасында баяулық басым болатын. Жарқыраған кең маңдайдың төменгі жағында сәл нәрсені жақтырмай шытынай қалатын салқын қабақ астында бір түрлі мүлгігендей боп баяу ғана ашып, жұмып жүретін кішілеу қоңыр көзін сіз шабыт тұтанғанда көрсеңіз! Не айтатыны бар, жазу столына отырып, қолына қағаз, қарындаш ұстаса болғаны, құдды алар аңын көрген мұзды балақ қыранша Мұхаңның көз жанары жайнап қоя беретін. Мұқан Төлебаев көшесінің бас жағындағы тып-тыныш кабинеттің төрт қабырғасына осынау биік көк аспан астындағы көл-көсір дүниедегі сан-салалы құбылысты – тартыс-талас пен ұрыс-қағысты, алыс-арпалыс пен адам бойындағы ашу-ызаны, махаббат пен жауыздықты, нақақ төгілген қан мен кінәсіз көз жасты, қасіретті, күйікті, сүйіспеншілік пен жиіркенішті сыйғызып алып, арғы-бергі заманда жасаған адам өмірін құдіретті ақын қиялымен үйіріп дөңгелетіп отыратын сияқты еді.
Иә, достар, творчестволық шабыт үстінде Әуезов дәл осындай еді. Алатаудың күн түскен шұғылалы етегінде, өздеріңіз жақсы білетін Мұқан Төлебаев көшесінің жоғарғы жағында бетін бері бұрып тұрған екі қабат әсем үйдің қора жоқ беттегі кең кабинеттің қақ төрінде отырып та, ол түу-түу сонау Абай үй тіккен Ақшоқы маңының көктем тынысын, жұбайын шақырып сұңқылдаған бәбісек көкек үнін, іргесін түріп тастаған үй жанынан кішкентай шымыр тұяқтарымен топырлап басып жүгіріп өткен бала мінезді жас төлдің қылығын жан-тәнімен сезіп отыратын. Оны айтасыз ба, ол тіпті Шыңғыстаудың қатты жел тездеткен жылы жауынымен батар күннің сарғыш сәулесі қалай сұрғылт тартып, тағы бір сәттен соң күңгірттене барып мұңды қарақошқыл қызғылт реңге кірген ең бір елбіреген нәзік бояуды жан-тәнімен тебіреніп сипаттады. Мұхаңнан басқа кісі болғанда тіл шорқақтық-ақ ететін жер. Әсіресе, көкірегің сезгенді қағаз бетіне түсірер жерде әлгі табиғат суреттерінің әрі қашып, ажары кетіп қалар еді. Ал табиғаттың тұла бойындағы тап әлгіндей бар-бар бояуды Мұхаң шырқын бұзбастан дәл өз қалпында дірілдетіп әкеп қағаз бетіне түсіргенде, кәне айтыңдаршы, құрысқан көнше қасаң жанды біреу болмаса, қандай кісі тебіренбей оқушы еді?!
Ал біз осы құдіретті жазушының да стол жанында қиналғанын көрдік. Әсіресе, ол жаңа шығарма бастар алдында аса қатты қиналып, қоңыр жүзі түнеріп, қабағы түйіліп кететін. Бір отырып, бір тұрып, тынышсызданып, тақа болмаған соң әлдекімнен кешірім сұрағандай боп: «Әуелі бұл шіркінді бастау қиын», – деп тұрып кететін.
Өздеріңізге белгілі, әрбір ірі жазушының көзі тіріде уайымы көп болған. Әрине, ол ішер ас, киер киім қамы емес. Неғұрлым шеберлігі ұстара түскен сайын солғұрлым шығарма жазудың да қиындап бара жатқан жайы ғана қинап қоймаған. Ірі жазушыны туған елдің әдебиеті мен мәдениетінің тұтас қамы қатты тебіренткен. Күнделікті күйбең-күйбең күйкі өмірдің қамын ойлап, күйіп-пісіп жүретін мінез кішкентай жазушының бойына шақ әрекет. Ұлттық мәдениеттің тұтас қамын ойлау үшін әдебиетші ең алдымен өзін азамат сезінуің керек қой.
Иван Сергеевич Тургенев ақ бас атақты жазушы болған бір кезінде жас Гаршиннің тырнақалды шығармасын оқыпты. Сонда ол: «Кәрілікке кісі амалсыз бас иеді. Сол кезде өз бойындағы өнерін шын сүйетін әрбір егде тартқан үлкен жазушы ертеңгі күні өзінің орнын басатын мұрагерін көзі тіріде көрсе – қандай бақытты болар еді», – деп жазған-ды.
Қызғаныш – кішіліктен шығады. Ал үлкен жазушы осы дүниеден ертеңгі күні өзім кетсем өмір де бітеді деп ойламаған. Қайта кейінгі ұрпақтың ішінен иығы көрініп келе жатқан ірі талантты тап жаңағы Тургеневше әрқашан аңсап күткен. Өйткені, келешек ұрпақ соңырағы күні аға буынның ісіне қатал үкім шығаратын жазалаушы жендет емес. Аға қолынан сусып түскен қаламды қағып алып, тірлікте айтып үлгірмеген әлі талай ойы мен арманын үзілген жерінен ілгері жалғап әкететін өз творчествосының заңды жалғасы деп қараған.
Өздеріңізге мәлім, Мұхтар Әуезов дүние салардың алдында бірнеше жыл бұрын қазақ әдебиетінің бүгіні мен болашағын қатты ойлап тебіреніп кеп, қазір біздің «жәрмеңкеден қайтып оралған шағымыз», – деп тірлікте әркімнің-ақ аузы бара бермейтін ащы шындықты өз тұстастарының ішінде алғаш айтқан еді. Кемеңгер ұстаз қазақ әдебиетінің ертеңгі күнгі ауыр жүгін ізін басып келе жатқан артындағы жас інілерінің иығына салып тұрып: «Кәне, қарақтарым, тізелерің дірілдемей ме?» – деп қырағы көзімен баршамыздың бас-аяғымызды бір шолып өткендей болған. Сонан былай қараған жерде ол қолына қалам ұстаған әрбір талапкер жасты қырағы көзінің жанарынан шығармай, әдебиет босағасынан аттап басқан апыл-тапыл қадамының әрбір сүйемін қадағалап бағып отырды.
Әуезов қазақ әдебиетінің абырой ғана емес, айбары да еді ғой. Жасыратыны жоқ, Әуезов барда әуесқойлардың бәрі өзін әдебиетші санай қоймайтын.
Әдебиет – әдеп! Әдеп – әдебиет! Бұл екеуі аты ғана ұқсас ұғым емес. Бірінсіз-бірі ғұмыр сүре алмайтын бауырлас, туыстар ұғымдар. Әдебиетші болу үшін адам шартты түрде әдепті болу керек.
Әуезовтің «Курляндия» кітабы туралы хаты
Әбжамел!
Июльдің басында демалысқа шығам деп едім ғой. Сондықтан рецензияңды тапсырғаннан кейін, кемінде бір ай отырып, көрсетілген кемшіліктерді алаңсыз жөндей берерлік уақытым болса деп едім. Өзіңнен кейін издательствоның кісілері 10-15 күн тағы ұстайды. Демек, неғұрлым ертерек тапсырсаң, менің де уақытым молырақ болар еді. Ал өз тарапымнан бұл томды бітіріп, редакцияға беріп кетпесем, тағы болмайды, өйткені сол кеткеннен 2,5 айда бір-ақ оралам.
Онсоң ұсыныстарыңда, қорытындыңда мына бір жайларды ойлануыңды өтінер ем:
1. Спецредакция жақсы-ақ болар еді. Бірақ соған ресми түрде өзің қатыспайтын болсаң, білгір деген үлкендерді тарта алмайтын болсақ, сонда қалғандардың ішінен (қалғандары біршама жастары кіші болады ғой) кімнің атын атар едің? Өзіне тиер атағы жоқ, татырлық ақысы да жоқ осындай жауапты, әрі діңкеге тиетін жұмысты төзіп, елеулі пайда келтіріп істейтін ер-азаматың кім болады? Мен өзім соның кім болатынына қиналар ем. Ал шұғылданып отыруға шыдамы жетпей, ат үсті желе-жортып шығатын кісіге бергенде не өнеді?! Осыны бір ойланып көрші.
2. Әрине, рецензияда кемшіліктердің сыйпатын көрсетесің, жөнделсін дейсің. Ал енді рецензияңды, ауызша да айтқан кеңестерді (баспа тарапынан да болатын кеңестерді) тыңдай, қабылдай отырып, сол кемшіліктерді өзім жөндей алар ма едім? Сен осыны, аударманың шыққан да, шыға қоймағанын сәттерін де салыстыра отырып, дәлдей көрсетсең еді.
3. Өткен жолы кемшіліктердің бірқатар сипатын (характерін) айттың. Сондай қателер некен-саяқ болса, онда оның жарасы жеңіл. Ал енді қоюырақ болған күнде – екінші мәселе. Менің түсінуімде осылар мол деген пікір туған тәрізді өзіңде. Есімдіктердің орынсыз қолданылуынан, бір сөздің жиі қайталануынан тілдің жұпыныланып, кедір-бұдыры көбірек болып шығатыны өзім редакциялап берген данасында біршама азайса керек еді. Тағы айтайын, осы жағын ескере түсші. «Жақсысы ешқайда қашпас, жұмысын жеңілдетіп, кемшілігін баса айтайын», – деп, соңғы жағын тым қоюлатып жіберетін болсаң бөтен адамға мұның әсері әлде қалай боп кетеді дегенім ғой.
Қысқасы, оп-оңай, дау-дамайсыз өте салсыншы демеймін. Бүгін бұқпантайлап өтіп кете қоярсың, бірақ ертең, кітап шыққанда, қайда барып тығыларсың?.. Жазып көрсетудің үстіне, тәптештей өзіме айтатының да көп болсын.
3.V.1960 ж. Мұхтар.
Мұхаң көз жұмғанша қазақ әдебиетшілерін, әсіресе, артында ізіне ерген жас буындарды әдептілікке баулыды. Үлкен талант әдебиет майданына айқайлап келмейді дейтін Мұхаң. Өйткені, әдебиеттен ешкім үлкен емес. Содан соң «мен келе жатырмын, маған жол бер!» – деп жолында тұрғандарды желкесінен жұлқып тастап, есіктен кірмей жатып төрге ұмтылмайды. Өйткені, суырылып озып келе жатқан шын жүйрікке халықтың өзі ізетпен иіліп жол береді.
Мұхаңды мен аз білдім деп те, көп білдім деп те айта алам. Аз білетінім, өз басым осы бір мейлінше білімдар, мейлінше кемеңгер қара сұр кісіден сырттай сескеніп, қайбартып жүруші едім. Аз тілдестім. Ал көп білетінім, қазақ әдебиетінің арғы-бергі тарихында ең бір шын көңілмен сүйіп оқыған жазушым болды. Осы кісі 1949 жылдың көктем айының бір күні түс ауа бергенде мені қасына ертіп опера театрына барды. Бұнда Москвада болатын қазақ әдебиеті мен өнерінің онкүндігінде көрсететін үлкен концертті комиссия мүшелерінің назарынан өткізеді екен. Зәулім театрдың кең залында он бес-жиырмадай ғана кісі. Атақты ақын, жазушылар, белгілі артистер. Ілгері қарай озып барып, алдыңғы қатарда отырған Мұхаңның сол жақ қасына мен де жайғастым. Күләш Байсейітова, Байғали Досымжанов, Әнуарбек Үмбетбаев, Шабал Бейсековалар соңыра мос-
квалықтардың алдында айтатын бір-бір әндерін шырқады. Енді бір кезде қазақтың ұлттық аспаптар оркестрі сахнаға шықты. Қолында шыбығы бар, кішілеу денесі қаншырдай қатқан бұйра шашты біреу дирижовать етті. Кейін білдім, ол Ахмет Жұбанов екен. Ұмытпасам, «ә» дегеннен «Адай» күйі дүркіреп ала қашты. Мен есі-дертімнен айрылып, аңтарылып аузымды ашып қалған екем. Күй біткен соң Мұхаң менің осы бір оғаштау түріме бұрылып қарады да, «сен бұрын оркестрді тыңдамап па едің?» – деп сұрады. «Жоқ», – деп мен шынымды айтып едім, Мұхаң қапелімде кілтиіп жақтырмай қалды. Сәтте суытқан салқын түрін әрі қарай шұғыл бұрып: «Пәлі, роман жазып жүр. Ал өзі шіп-шикі бала ғой», – дегенде мен құлағыма дейін дуылдап қызарып кеттім. Ұят қысқан бойымды қай тесікке тығарымды білмедім. Мұхаңның бүйдеп менің жасымның жастығын ғана айтпағанын білем. Роман жазған адамда табиғат берген таланттан басқа толғамы терең білім болу керек екенін аңғартты. Шынында да адам баласы жасаған арғы-бергі замандағы әдебиет пен мәдениет мұрасында ол білмейтін бір нәрсе болмауға тиіс қой. Ал мен болсам басқаны былай қойғанда, қазақтың ұлттық аспаптар оркестрін де әлі көрмеген, білмеген боп шықтым. Рас, әскер қызметінен таяу арада ғана босап келдім. Оның арғы жағында Арал теңізінің алыс түкпіріндегі балықшылар колхозында туып-өстім. Бар бітіргенім – онжылдық мектеп. Бірақ бұның бәрі себеп пе? Білімсіз кісі, жазушы болмақ түгіл, жазушы болам деп ойлауға хақысы бар ма? Шала сауатты баланың қолынан кейін шалағай роман шығатынын ойладық па? Ол-ол ма, роман әдебиеттегі ең бір күрделі қиын жанр. Оның қиындығын білімдар, мәдениетті жазушы ғана біледі. Ал онан мүлде бейхабар адамға екі дүние бір қадам…
Жаман өнеге – жұқпалы ауру тәрізді. Байқаймын, менің творчестволық жолымды романнан бастағаным кейін сол кездегі қазақ әдебиетіне келген жас жазушыларға біраз келіссіз әсер етті. Роман әдебиет жанрының қиын асуы деп ілгеріде айтқаным бар. Сол асудың басына кейін кез келген бала-шаға шығып, қасиетті биіктің де қадірін кетіре бастадық па деп қорқам. Қайсыбір жастар осы күні шағын шығарма жазам деуді қомсынып, аузын ашса – роман жазып жатырмын дейтінді шығарды. Жасыратыны жоқ, шала сауатты жас жазушының қолынан шыққан шалағай романды көрсем, «осыған да менің әсерім тимеді ме екен?» деп қарағаннан қарап тұрып өзім қысылам.
Ол кісі әдебиеттегі шалағайлықты жаратпайтын. Шығарма жазудың бар жауапкершілігін басқа жұрттың бәрінен де артық сезінді. Қазақ жазушылары үшін тарихи тақырыптардың қиындығын қаттырақ айтатын. Сондықтан да ол Абай жөнінде әуелі мақала жазды. Сонан соң үлкен монографиялық ғылыми еңбек жазды. Сонан соң университетте Абайтану дейтін арнаулы пән жүргізді. Абай жайлы роман жазбастан бұрын ол ұлы ақынның өмірін, творчествосын, әлеуметтік көзқарасын, ойшыл-демократ азамат болғанын ғылыми тұрғыда жан-жақты зерттеп шықты.Осыдан кейін ғана романға отырды. Демек, Әуезов тарихи тақырыпты күрек басына ілінген бір шеңгел топырақтай оп-оңай аударып тастаймын деп ойлаған жоқ.
Біздің Әуезовтен үйренеріміз көп.
Әуезов Абайдан кейінгі қазақ әдебиетінің қалыптасуы дәуірінде алғаш рет лирикалық, психологиялық биік өрелі прозаны жазуды үйретті. Тек біз бәріміз бірдей ұстаз ағаның көп қырлы қасиетін дұрыс ұғынып, дұрыс қабылдап, қажетті жерінде кәдемізге жарата алып жүрміз бе? Әуезовтен кейінгі он жыл ішінде үлкеніміз бар, кішіміз бар тарихи тақырыпқа көп жазып кеттік. Қазір қалам ұшы тимеген арғы замандағы аты бар бір қазақ баласын табу қиын. Халқымыздың ежелгі көне тарихына назар аударып, жас ұрпаққа сол кездердегі ата-бабаларымыздың келешек үшін қалай арпалысқанын ұғындырғанымыз, әрине дұрыс-ақ. Тек соның бәрі қаншалық тарихи шындық тұрғысынан толғанып, тап бір Әуезовше жеріне жеткізіп, жан-жақты зерттеліп, илеуін қандырып, шешімін тауып жатыр. Халық жүрегінде әбден қалыптасып болған ірі тарихи тұлғалар көркем шығармада Әуезовтің Абайынша шоқтығы шығып дараланды ма? Бұның бәрі көңілдегі күдіктер, тыным бермей жүрген сұрақтар ғана.
Арамыздан Әуезов кеткелі біраз болыпты. Ұлы жазушының көзі тірі кезінде өз арамызда етек алып кеткен елпілдек қошеметімізден біраз тиылып, ендігі жерде оның қаламынан шыққан ғажайып шығармалардың әлі күнге дейін қайталап оқыған сайын құмарың қанбай, қайта-қайта тамсанта түсетін құдірет-күші неде? Неге, неліктен бұлай? Не бір шілде айының шыжғырған ыстығында, Абай адасатын атақты ақ түтек боранды оқи бастасаң-ақ, осының алдында ғана ыстықтап көлеңке сая іздегеніңді ұмытып, тұла бойың қыс ызғарын теп-тегіс сезіп қоя беретіні несі, осы?
Осындай тағы талай сұрақтарға сіз бен біз басқа да барша сыншы, әебиетшілер қауымы боп жауап іздеуіміз керек. Сіз болайық, біз болайық, қазақ деген халықтан шыққан кемеңгер жазушының творчестводағы құдіреті мен сиқырлы шеберлік сырын нақ бір ғұламаларша сарылып іздестіруіміз керек.
М.Әуезовті сырттай да, іштей де жақсы білемін. Өйткені, тығыз араластық, бірге жүрдік. Оның әр туындысы мен үшін ыстық және соншалықты жаныма жақын. «Абай жолы» – барлық түркітілдес халықтардың, оның ішінде көшпелі халықтардың адамзат мәдениетіне қосқан зор үлесі. Ұлы жазушы Батыс, Шығыс классиктерінен көп нәрсе үйренді, үлгі алды. Алайда, оған қатты әсер еткен Абай еді. Әуезов қазақ әдебиеті тарихында қалыптасқан озық дәстүрлерді ілгерілетуші, алдыға қарай қозғаушы, дамытушы болды. Осы орайда, ол әдебиет тарихын зерттеуші, сөз өнеріне аса зор үлес қосқан жазушылығымен, жаңа сапада жазған тың дүниелерімен қазақ «асыл сөзі» мәртебесін жаңа биікке көтерді. Оның халық даналығынан нәр алған, өмір өзенінің тұнығынан суарылған тағылымы мол, тартымды шығармалары қайталап оқыған сайын рухани дүниемізді байыта түседі. Осындай рухани қазынасы бай ұлт бақытты.
Зоя КЕДРИНА.