ҚҰНДЫЛЫҚТАР ЖҮЙЕСІ ӨЗГЕРГЕН
Жалпы саны енді ғана он сегіз миллионға жеткен халықпыз. Күні кеше он сегіз миллионыншы бақытты сәби дүние есігін ашқанда, өз шаңырағымызға нәресте келгендей бөркімізді аспанға атып қуанғанымыз ақиқат. Жер көлемі жағынан ұлан-ғайыр аймақты мекендеген халық үшін бұл, әрине, көп көрсеткіш емес. Қай қазақ болсын көбеюді, нық аяққа тұрған халық болуды армандайды. Елдегі әлеуметтік жағдай, ана мен бала жайы үкімет тарапынан жиі талқыға түсетін мәселеге айналды. Кешегі демографиямыз қандай еді, ал бүгін қай халде, ертең қандай болмақ деген сауалдардың жауабын әлеуеттанушы Айсұлу ТҰРСЫНБАЙҚЫЗЫ айтып берген еді.
Айсұлу ТҰРСЫНБАЙҚЫЗЫ,
әлеуметтанушы
– Тәуелсіз Қазақстандағы демографиялық саясаттың өсу кезеңдеріне көз жібергенде, қандай ой қорытар едіңіз?
– Қазақстан тәуелсіздік алғалы бері демографиялық саясатты қолға алып келеді. Себебі, біз демографиясыз ешқандай салада алға баспайтындығымызға көзіміз жетті. Сондықтан ең бірінші демографиялық саясатта біз шетелден өзіміздің отандастарымызды елге көшіруді қолға алдық. Егер, үңілетін болсақ, 2016 жылға дейін бір миллионға жуық отандасымыз елге келген екен. Мұның өзі үлкен жетістік. Алайда, бұл көштің қазір баяғыдай емес, бәсеңсіп қалғанын байқаймыз. 2005 жылдардағыдай емес, қазір отандастарымызды көшіру мәселесі тоқтап тұрған сияқты. Демографиялық мәселе науқаншылдық болмауы керек. Бұл кейбір жылдары жақсы қарап, кейбір жылдары оны ұмытып кететін нәрсе емес. Еліміздегі кез келген саясаттың бір бөлшегі демографиялық саясатпен ұштасып жатуы тиіс деп ойлаймын. Сондықтан бұны біз ұдайы күн тәртібінен алып тастауымызға болмайды.
– Бұрынғы қазақтың демографиясы туралы сөз болғанда, бүгін бізге үлгі немесе сабақ боларлықтай нені айтар едіңіз?
– Мәселен, кеңестік кезеңдегі Қазақстандағы туу көрсеткішін алатын болсақ, ол кезде туу көрсеткіші қазіргіге қарағанда жоғарылау болатын. Кеңес Одағына дейінгі кезеңді алсақ, ол кезде туу көрсеткіші бұдан да жоғары еді. Бірақ ол кездегі тағы да бір еске алатын дүние – халықтың өмір сүру ұзақтығы өте қысқа болды. Бұған табиғи, тағы да басқа факторлар әсер етті.
Қазір құндылықтар жүйесі өзгерген заман. Бұдан он-он бес ғасыр емес, осыдан он бес-жиырма жыл алдынғы құндылықпен қазіргі құндылықтың өзінде айырмашылықтар бар. Мысалы, он тоғыз бен жиырма бес, яғни отбасы құру жасындағы жастар немесе тууға қабілетті жиырма екі мен жиырма алты жастағы жастарды алып қарайтын болсаңыз, бастапқы кезеңде бұларда өзін-өзі дамыту, жоғарғы жалақы, тұрмыс жағдайын түзеу мәселесі, содан кейін барып бала, отбасы деген сияқты құндылықтардың жүйесі түзіледі. Бұдан байқайтынымыздай, бізде бала бірінші буындағы негізгі құндылықтан түсіп қалған.
– Салыстырмалы түрде алып қарағанда, қала мен ауылдағы бала туу көрсеткішінде айырмашылықтар бар. Сондай-ақ, мұндай айырмашылықтар еліміздегі аудандар арасында да кездеседі. Мұның себебі неде және қала мен ауылды теңестіру үшін не істеу қажет?
– Бұл жерде солтүстік пен оңтүстікті салыстыру дәстүрі мысал ретінде қарастырылады. Бұл да құндылықтар жүйесіне алып келеді. Мысалы, оңтүстікте кемінде отбасында бес-алты бала болатын болса, ал солтүстік үшін төрт баланың өзі көп балаға жатады. Қала мен ауыл арасында да дәл осындай мысалды келтіруге болады. Қалада төрт бала көп балаға жатса, ал ауылда бұл аз көрсеткіш саналады. Ауылда неге туу көрсеткіші жоғары? Бір жағы, бұл жерде бала санына байланысты отбасылар жәрдемақы алады. Жәрдемақы алу үшін отбасында бала санын көбейтіп отырады. Бізде, өкінішке орай, жәрдемақы көлемі өте аз. Тіпті, бір баланы қамтамасыз етуге жетпейді. Бірақ соған табыс көзі ретінде байланып қалғандықтан бізде көбіне кедейлік қақпанына түсіп отырады. Әрине, жәрдемақы үшін ғана бала туады деген де орынсыз шығар. Бірақ сондай тұжырым да байқалады. Сондықтан ауыл халқына шетел тәжірибесіндегі, ұзаққа бармай-ақ Ресейдегідей әр бала туғанға берілетін аналық капиталды, ақша көлемін өсіру керек. Ал қала халқында туу көрсеткіші неге ауылдағыдай емес дейтін болсаңыз, тағы да бұл жерде құндылық, екіншіден, материалдық жағдай алға шығады. Неге бірінші орында материалдық жағдай емес? Себебі, біз көптеген әлеуметтанулық зерттеулерден байқаймыз, халықтың тұрмыс жағдайы олардың отбасындағы бала санына әсер етпейді. Яғни жоғары табысты адамдарда бала саны көп болуы керек деп ойлаймыз ғой. Бірақ бізде керісінше жағдайларды байқаймыз. Қайта табысы төмен отбасыларда табысы жоғары отбасыларға қарағанда бала саны көбірек. Сондықтан бұл жерде тағы да айналып келгенде мәселе құндылыққа келіп тіреледі. Бұл енді жекелеген жағдайлар. Ал объективті қарайтын болсақ, қалада әсіресе, көпшілік жас отбасылар бала санын тұрмыстық жағдайға әкеп тіреп қояды. Яғни «менің үй жайым, көлігім, табысым болғаннан кейін бала санын көбейтемін» дейді. Бұл да бір жағы бүгінгі күннің әлеуметтік шындығы. Яғни баспанасыз қаншама отбасылар жүр. Тіпті, бұл отбасы құруына жалпылама кедергі болып жүрген жастар да бар. Мысалы, «баспанам болса, бүгін үйленемін» деген секілді. Сондықтан бізге кешенді бағдарламалар керек. Бізде көп балалы десе қайырымдылық жағынан ғана жанымыз ашып қараймыз. Көп балалыларды мүсіркеп, аяймыз. Ал негізінен, біз сананы өзгертіп, көп балалыларға үлкен күш ретінде қарауымыз қажет. Мысалы, сіздің жұмысқа тұруыңызға да отбасындағы бала саны әсер етуі керек. Тұрмыстық, көші-қон, басқа да кез келген әлеуметтік өміріңізде бала саны сіздің артықшылығыңыз болуы керек. Көп балалыларға деген көзқарасты өзгертуіміз керек. Ол үшін көп балалылардың материалдық жағдайын жақсартуға да атсалысуымыз қажет. Тек аналық капиталға ғана тіреп қоюға болмайды. Басқа да тетіктер арқылы көп балалылықты қолдауымыз керек. Мысалы, неге көп балалы отбасыларға бизнес ашуға, кәсіппен айналысуға, шағын отбасылық кәсібін ұйымдастыруға көмектеспеске? Отбасылық кәсіп, әсіресе, алысқа бармай-ақ Түркияда жолға қойылған. Сондай кәсіптерді игеруге
атсалысуға біз неге көп балалы отбасыларды тартпаймыз?
– Мұның бәрі мемлекет тарапынан жасалатын жағдайлар. Сіз өзіңіз айтқан халықтың құндылықтар жүйесін қалай қалпына келтіреміз?
– Дәл қазір халықтың құндылықтар жүйесіне әсер ету өте қиын. Себебі, қазір нарық заманы. Сіздің әлеуметтік статусыңыз жалақыңыздың көлемімен немесе сіздің табысыңызбен, тағы да басқа материалдық құндылықтармен анықталады. Себебі, нарық заманы сондай. Оған балама ретінде біз интеллектуалдық капиталға көбірек көңіл бөлуіміз керек. Қазір соған қарай қадам басып келеміз. Үш тіл білетін, IT технологияларды жетік меңгерген жаңа буын жастар бұл сананы бұза алады. Болашақ тек материалдық емес, интеллектуалдық капиталымызға байланысты. Бір тілмен айтқанда, сізді қоғам басыңыздағы миыңыздың көлеміне байланысты сыйлайды. Сол секілді, көп балалы отбасылардағы балалардың біліми-интеллектуалдық капиталын арттыруға да атсалысуымыз тиіс. Көп балалы отбасылардың ішінде неге бір-екі бала ғана жақсы оқиды? Қазір көбіне табысы аз отбасылардағы білім алуға деген ұмтылушылық жоғары деген тенденция бар. Яғни тенденция осылай бұзылуы керек. Сонда халықтың саны сапалы түрде артады.
– Әңгімеңізге рахмет!
Әңгімелескен
Нұрлайым ЖАҚЫПҚЫЗЫ.