Кино – көрсетеді, ал театрда көресіз…
«Елу жылда – ел жаңа, жүзде – қазан». Дәл осынау өлшем өркөкіректеу де өршіл Өмірдің мөр-таңбасындай әсер ететіні бар. Өйткені, Ол бір орында тұрмайды, дамиды, түрленеді, өзгереді. Өзгерген сайын мазмұн жағынан байи түспек. «Жүз жылға жуық тарихы бар қазақ театрының бүгінгі хал-ахуалы қандай?! Қазіргі қазақ театры Әлемдік дамудың қай жағында тұр?!» – деген сауал көпті мазалайтыны хақ. Брехттың «Эпикалық театры», Метерлинктың «Ажал театры», Антоненның «Анти-театры», Беккеттың «Қатыгездік театры», Сартр мен Камюдың «Экзистенциялық театры», Жененың «Ашық театры» өнердегі өлшемге айналып үлгерді. Немесе жапонның Ракуго, Но, Кабуки сынды ұлттық бағыттағы театрларынан да алар дүние жетерлік деп білеміз. Театр – шығармагердің философиялық ой-өрісінің, эстетикалық талғам-танымының, дүниеге деген көзқарасының жемісі. Бүгінгі қазақ театры коммерциялық мүдде мен «жаңа театр» жасаудың екі арасында тұр. Бәрінің мұраты – «өгізді де өлтірмеу, арбаны да сындырмау». Соған қарап, театрымызға тәуекел жетпей жатқандай әсерде боласыз. Театр – философия, эстетика, мәдениет және қоғам өмірінің типтік бейнесі дәрежесіне көтерілгендерді көрерменге кешенді түрде бере алатын мазмұны ауқымды құрал. Ендеше, оның өнер ретіндегі сыпаты арта түсері анық. Жаһан театрында эстетикалық және коммерциялық бағыттар бір-біріне жақындап, ықпалы арта түскені аңғарылады.
Әр елдің ұлттық сыпатын аңғартатын, сапалы туындыларын әлемдік деңгейде таныстыратын, ол өнердің соңғы жетістіктері мен даму бағыт-бағдарын көрсететін, театртаным көкжиегін кеңейтетін әрі насихаттайтын басты механизм – Халықаралық фестивальдар екені рас. Өзге бір кеңістікке шығып, жұлдызға айналу, додада топ жару, сол арқылы мол пайдаға кенеліп, қазақтың атын дүниежүзіне әйгілеу әр режиссердің, әр артистің, әр драматургтың арманы. Біздіңше, ірі елдерде өткен фестивальдардан бірер сыйлық алуды ғана ойлап, шығарма мазмұны мен пішінін жасанды түрде өзгерткенмен, әлдебір қисынсыз сюжеттер мен кейіпкерлерді тықпалап, көрерменді қызықтырамын деген ойдан алыстау болу керек секілді. О дәрежеде жоғары бағаға ие боп, беделдері бел асқан бәйгелерде топ жарған туындыларға зер салсақ, бәрі коммерциялық мақсат көздемеген, таза өнер туындылары болып келеді. Сондықтан да болар, театр өнерін қолдайтын үлкен-үлкен қорлармен біріге жұмыс істегені байқалады. Ал мазмұны жағынан келгенде, әр пьеса өз ұлтымыздың тыныс-тіршілігін, ерекшелігін, шынайы болмысын көркем де шебер бейнелеп жатса, қанеки. Кейде біз өз ортамызға әбден көз үйреніп кеткендіктен көп дүниеге назар аудармауымыз да мүмкін. Біздегі өзіміз мән бермейтін тұрмыс салтымыз, қоғамдағы көріністер шет жұртты тамсандыруы ықтимал. Сондай-ақ, пайда табуды көздемейтін туындыларға техникалық тұрғыдан аса қатты талап қойыла бермейтіндігін ескеруге тиіспіз. Театр – белгілі бір дәуір мен қоғамдық көріністермен үндесетін тірі организм. Қоғамдағы түрлі шырғалаңдардан өтіп, бірде құлдыраса, бірде өрлейтін заңдылық та оған тән болса керек. Тағы, театр – белгілі бір топты емес, бүкіл қоғамды жаппай қамти алатын, сол арқылы адам баласының көңіл-күйіне, санасына зор ықпал ете алатын өнер түрі. Ұлт пен ұлыс тілдері, салт-санасында қандай айырмашалық болса, белгілі бір елдің өнері мен мәдени мұрасы, дәстүрі де өзгеге мүлде ұқсамауы заңды құбылыс. Өйткені, әр елдің өзіне ғана тән болмыс-бітімі, тарихы, даму жолы, әлеуметтік-тұрмыстық жағдайы, геосаяси ахуалы бір-біріне ұқсай бермейтіні сияқты көзқарастары мен дәстүрінің де өзгешеленуі жаратылысынан. Осынау ерекшелігімен-ақ аталмыш өнер түрі белгілі бір дәуірдегі халықтың мінез-құлқын, ділін, тұрмысын бейнелейтін маңызды дерек болып қала бермек. Әсіресе, дәл қазіргідей қазақ қоғамы өзге мәдениетке жұтылып, басқаның ортақол дүниесін тамсана тамашалап, жастардың санасын бөтен жұрттың мәдениеті жаулап жатқан тұста ұлттық театрға көңіл бөлудің маңыздылығы одан сайын арта түсуі тиіс.
Шаяхмет Құсайынов атындағы облыстық қазақ музыкалық-драма театры, Жамбыл облыстық қазақ драма театры, Н.Бекежанов атындағы Қызылорда облыстық қазақ музыкалық драма театры, Қарағанды облыстық С.Сейфуллин атындағы қазақ драма театры,
Н.Жантөрин атындағы Маңғыстау облыстық музыкалық драма театры, Шығыс Қазақстан облыстық қазақ драма театры, Шығыс Қазақстан облыстық «Дариға-ай» жастар театрларының ізденіс ізін анық байқауға болады. Бірақ оларға мән беріп жүргендер аз. Біздегі бір кемшілік бар, назарымыз орталықта ғана болады.
Бальзактың: «Ұлылар Провинцияда туып, Парижде өледі», – деген сөзінде терең мән бар екенін ескермейміз. Тағы бір кемшілік, бүгіндері режиссерден бастап, рөлдерде ойнаған актерлердің көпшілігі мақтағанды қалайды. Егер жақсы дүние туып жатса, ел онсыз да айтады. Өткен маусымда Ғ.Мүсірепов атындағы қазақ мемлекеттік академиялық балалар мен жасөспірімдер театры премьераға театр өнеріне жақындығы бар деген бәрінің басын қосты. Түрлі ой-пікір айтылды. Осы бір бастама көңілден шықты. Сахна бәріне ашық болса дейсің. Қазіргі қазақ театры өнерінде буын алмасу мәселесі аса маңызды болып тұр. Бұл драматургияға, режиссураға және актерлік өнерге ортақ дүние. Театр қашан да өз кезеңінің асқақ рухын көрсетуі тиіс. Ал сахнадан өзекті тақырыптарды арқау еткен елеулі дүние қою үшін заманауи драматургиялық материал қажет.
Бірақ жас режиссерлер пьеса жазып жүрген авторлардан өзімен мүдделес, әрі кәсіби деңгейде жұмыс істейтін драматургтерді таппауда. Себебі?.. Себеп көп. Авторлар көрерменді толғандырар күрделі мәселелерді ашудың орнына қарабайыр да ашық талас-тартысқа негізделген, шындыққа еш жанаспайтын уақиғаларды ойдан шығарып жүр. Олар өздері бейнелеген кейіпкерлер тағдырына, мінез-құлқына көңіл бөлмейді. Соның салдарынан үзік-үзік көріністерді қоса салған сапасыз дүниелер көбейіп кетті. Ондай қойылымдарда өнер көрсеткен артистер өз қаһарманының ішкі тебіреніс-толғаныстарын ашып көрсете алмайды. Бұл күнде спектакльдерде «астарлы ой», «екінші план» деген ұғымдар ақырындап ұмытыла бастауда. Жоғары бағаға лайықсыз қойылымдардың көбеюі актерлік және режиссерлік кәсібиліктің ғана емес, жалпы сахналық мәдениеттің деңгейін төмендетіп жіберді. Режиссерлер сужаңа туынды таппаған соң, инценировкаға жүгінуге мәжбүр. Қазақ театр өнерінің дамуына ықпал етіп жүрген фактордың бірі – шеттен шақырылған режиссерлермен жұмыс істеу. Бұл, біріншіден, кәсіби тәжірибе алмасу болса, екіншіден, байланыстың нығаюына ықпал етеді. Бұндай бірлестіктен тосын режиссерлік шешім, актерлік қолтаңба, жаңа форма туатыны белгілі. Вайткус, Виктюк, Птушкина, Абдуразаков, Потапов, Асанбеков секілді режиссерлер театрдың қаншалықты биік екенін көрсетіп, қазақ көрерменін таң қалдырғаны шындық. Халықаралық театр фестивальдерінде жүлдегер атанған бұндай мамандармен бірге жұмыс жасау актерлер үшін шеберлік шыңдайтын мектеп іспетті. Қазақ театрында батылдығын байқатып, ұлттық және әлемдік классиканы сахналауда әдеттен тыс режиссерлік шешімдерімен назарға ілігіп, үнемі ізденіс үстінде жүретін, шеберлік деңгейін жылдан жылға арттырып келе жатқан білімге құмар, көркем ойын, кәсібилігін көрсетіп жүрген режиссерлер жоқ емес, бар. Қазақстанның әр облысындағы театрларымен танысу барысында актерлік қабілеті мол әрі жаңа спектакльдерді қоюға мүмкіндігі жетерлік режиссерлерді көрдік. Бірақ оларға берілетін мүмкіндік аздау. Айталық, Кубанычбек Адылов, Наталья Дубс, Әлия Баймаханова, Гүлсина Мерғалиева, Дәурен Серғазин, Елік Нұрсұлтан, Фархадбек Қанафин, Айдын Салбандарды ерекше атауға тиіспіз. Заманауи театр эстетикасына сай жұмыс істейтін жаңа буын өз көзқарасын сахна арқылы ғана жеткізеді. Қазақтың жас режиссерлері театр сахнасында ұлттық бірегейлікті тануға талпынып, мәдени мұра дәстүрін әлемдік театрдағы өзекті идеялар мен формалармен үндестірудің жолын іздеу үстінде. Сахналық дәстүрлер мен инновацияның осылайша бітеқайнасуы қазіргі таңда аса тиімді деп ойлаймыз. Ал театр өнері пайда болғаннан бері театр мен драматург арасындағы байланыс аса мықты болмағаны белгілі. Шығармалар жазылуда, бірақ соған назары түсіп, соны таңдап жатқан не театр, не режиссер жоқ. Жүлдегер атанған көп пьеса сахнаға шықпай, шаң басып жатқаны тағы бар. ҚР Мәдениет және спорт министрлігінде әлгіндей туындыларды қоюға міндеттейтін механизм жұмыс істемеген соң, бәрі бекер. Драматургтарға арналған біраз бәйгелерден жүлде алған пьесалар баршылық. Бірақ театрлар мен режиссерлер: «Пьеса жоқ!» – деуден танар емес. Қазіргі қазақ театрында бірігіп, белгілі бір мақсат маңында жүйелі жұмыс істеу жағы кемдік боп тұр.
Елдегі елуден аса театр әрқандай мекемелерге бағынып, әр түрлі жерден қаржыланатын болған соң, репертуар мәселесінің де қиындай түсері белгілі шығар. Бүгінгі театрларда ортақ жүйе жоқ. Театр пьесаны өздері жазып, өздері қабылдап, өздері сахналап, гонорарын да өздері қояды. Сонда, драматург та өздері, режиссер де өздері, сыншы да өздері. Соның салдарынан болар, театр деңгейі түсіп, Әлемдегі ірі-ірі фестивальдерге іліне алмай жүргеніміз шындық. Қазақ драматургиясының өрісі кеңейіп, сұранысқа ие болуы үшін жоспар қажет-ақ. Театрдың дамуына театр ұжымы мен театртанушылардың орны ерекше. Және театрмен қызығатын әрі кәсіби мамандар тұрақты түрде бас қосып, тәжірибе алмасып отырса деген тілек бар. Бүгінгі қазақ драматургиясына оңаша ой айтатын жастар жетіспейді. Пьесаның өмірге келуі күрделі процесс екенін жақсы білесіздер. Бір өкініштісі, жеке емес, ұжымдық тұрғыдан алғанда қазақ театры бәсекеге дайын емес. Себебі, елімізде өтіп жүрген бәйгелердің деңгейін жоғары дей алмайсыз. Ресейде 250-ге тарта фестивальдер бар. Алайда, олардың ішіндегі кәсібилігімен ерекшеленіп, негізгі ұстанған бағыт-бағдары айқын, замана үнімен үндесетін, бүгінгі театр үдерісін жіті қадағалап, жаңашыл да үздік спектакльдерді көрсететін «Золотая маска» мен Халықаралық Чехов фестивалін айтуға болар. Неге осы додаларда топ жармасқа?! Мысалды алыстан іздемей-ақ қоялық, Барзу Абдуразаков сахналаған Сұлтан Раевтың «Меккеге қарай ұзақ жол» пьесасы сол Чехов фестивалінде дипломант атанып, Айды аспанға бір-ақ шығарған еді. Жып-жинақы доданы ұйымдастыру мен көркемдік сапасын төмендетпеудің сыры кәсібилік пен жүйелі таңдауда деп білеміз.
ХХІ ғасырда өмір сүріп жатсақ та «артист – театр өзегі» ұғымы өз мән-маңызын жойған жоқ. Әлемдік театр постмодернистік бағытқа ойысып, сахналық-бейнелік тіл инновациялық технологиялардың арқасында жаңа сапалық деңгейге жоғарылады. Дәл осынау өзгерістер қарсаңында қазақ актерлік өнерінің ең басты көңіл аударар тұсы – сахнагерлердің интеллектуалдық деңгейінің төмендеуі. Себебі, өнерпаздардың көпшілігі өз бетінше ізденбейді. Екіншіден, актерлер шетелдік мамандармен өткізілетін шеберлік сыныптарына қатыспайды және өзінің кәсіби білім-білігін көтеруге құлықсыз. Осының салдарынан көрермен сахнадан құр эмоция, пафосқа негізделген ойын үлгісін көруге тиіс. Заман өзгерді, жаңа формадағы спектакльдер қойылып жатыр. Бірақ жасанды ойын, жаттанды сөз, жалпы иллюстративті ойнау мәнерінен қазақ артистері арылмады. Абсурдистік қойылымдардың өзінде психологиялық театр элементтері басымдау екенін көз көріп жүр. Өкінішке қарай, интеллектуалдық ойынның жоқтығынан актер актер болудан қалып барады. Тағы бір басты мәселе – қазақ сахнасында әйелдер образын өз деңгейінде ойнайтын ак-
трисалар көрінбеуде. Леди Макбет, Турандот ханшайым, Электра, Джульетта, Медея, Ақтоқты сынды күрделі де қою образдар үлкен дайындықты қажет етеді. Үшінші мәселе – облыстық театр ұжымдарының шығармашылық потенциалының төмендеуі. Кейбір шалғайдағы театрлардың көптеген спектакльдері сын көтермейді. Ондағы басты кемшілік – көрерменін тартпайды. Себебі, режиссердің шығарманы сахналық туындыға айналдыра алмауында. Бүгінгі режиссураның бірқатары актерлармен жұмыс жасауды босаңсытып алғаны байқалады. Облыстық театрлардың көпшілігінде бұрыннан қалыптасқан актерлік мектептің қожырай бастағаны да жасырын емес. Театр – сымбатты өнердің ішіндегі ең зоры. Ежелгі театрлардың бірі – Грек театры – көпшіліктің театры, халық театры ретінде танымал болған. Бұл өнердің ең үлкен қызметі – ашықтығы мен халыққа жақындығында. Бір Парижде ғана 300-ге жақын театр бар. Сөйте тұра, олардың көркемдік ұстанымдары мен эстетикасы бір-біріне еш ұқсамайды екен. Немирович-Данченко айтқан үш шындық – өмір шындығы, сахна шындығы және әлеуметтік шындық бірікпей, өнер өнер дәрежесіне көтеріле алмақ емес. Қазіргі қазақ театрына кәсіби сын керек. Сын болмаса, өнер ешқашан өспейді. Бізде халықаралық деңгейдегі театр тарландарымен иық теңестіре алатын Ә.Мәмбетов, Р.Сейтметов, М.Байсерке мен Б.Атабаев секілді режиссерлер бар. Қазақ театрында да заманға сай психологиялық-физиологиялық театрлар қызмет ететінін дәлелдеу үшін үлкен білім мен кәсіби шеберлік қажет. Ол үшін өнерпаздар жаңа формалармен, жаңа ағымдармен, жаңа әдіс-тәсілдермен танысуы керек. Қазақта заманауи драматургия жоқ деп ауызды қу шөппен сүртуге болмас. Бар, бірақ оны архивтен аршып алып, көпшілікке ұсынатын батыл режиссерлер аздау. Қ.Мұхамеджановтың «Бөлтірік бөрік астында», А.Сүлейменовтың «Төрт тақта – жайнамаз», М.Байсеркенің «Кек қылышы Кенесары», Т.Нұрмағамбетовтың «Бес бойдаққа бір той», Д.Исабековтың «Тор»,
Ә.Таразидің «Лайнер», Т.Әбдіковтің «Біз үшеу едік», О.Бөкейдің «Құлыным менің», Иран-Ғайыптың «Бөшке», Қадыр Мырза-Әлінің «Сақал саудасы», Р.Мұқанованың «Мәңгілік бала бейне» секілді шығармалар форма, сюжеттік құрылым, стилистика тұрғысынан болсын Әлемдік драматургия қатарына қысылмай енері сөзсіз. Бұл пьесаларды өзге ел театрларында сахналау үшін, алдыменен ішкі мазмұны мен түрін бұзып алмай аудару керек.
P.S.: Театрға бет алған әр көрермен бүгінгі шыңғырған шындықты, бүгінгі ақжарқындау ақиқатты көргісі келеді. Соған толықтай лайықты болсақ екен. Александр Адабашьянның: «Театр мен киноның айырмашылығы неде?.. Кино – көрсетеді, ал театрда көресіз…», – деген әйгілі сөзі ойға оралады. Бүгінгі мәдениет саясатына бір сәт көз жүгіртсек, онда көбіне-көп киноиндустрияға көңіл бөлініп жатқанын байқар ек. Кино – аса үлкен саясат, ал театр – ғаламдық идеология!.. Қазақ театры да сол «идеологияның» маңызды бір бөлшегіне айналса деген арман бар!..
Әлібек БАЙБОЛ.
ПІКІРЛЕР8