Жүрегін жыр тербеген
Қазақ арасында адам баласы туып-өскен жері мен еліне тартып туады деген тәмсіл бар. Бекер айтылған сөз болмаса керек. Оның ақиқаттығына айғақ болатын мысал мың сан. Расында да, атамекеннің тамылжыған табиғаты мен тамаша адамдардың ортасы жарық дүние есігін жаңа ашқан жасөспірімнің қиялына қанат бітіріп, жаны тас бұлақтың суындай таза, сезімі таңғы шықтай мөлдір, жүрегі самал желдей жылы, көңілі көктегі күндей нұрлы, талабы таудай биік, пейілі даладай дарқан болып қалыптасуына тікелей қатысты екендігін жоққа шығара алмаймыз. Жақсы адамдар, айтулы ақын-жазушылар, атақты суретші, әртіс сынды саңлақ өнерпаздар көбінесе осындай жер мен елден шығатыны шындық. Осы реттен алғанда, жер жұмағы Жетісудың перзенті Әміре Әрінге болмысынан ақындық қасиет даруы заңды құбылыс.
Жоғары оқу орнын бітіре сала жастайынан жорналшылық кәсіпке жегілген Әміренің қара мақаланың қызуы мен осы саладағы басшылық қызметтің қызығына біржолата беріліп кетпей, жүрегін тербеген жырларын жазып, көркемсөздің көшіне жүк артуы қуанышты жағдай. Әйтпесе, Жетісудың қазақ, орыс тілдеріндегі облыстық газеттерінің тізгінін ұстап, публицистикалық тақырыптағы мақалаларының басын қосып, кітаптар шығарумен шектелсе де бір қаламгерге аздық етпес еді. Әміренің өзге әріптестерінен артықшылығы – ел-жұртымен бөліспесіне ықтияры жетпеген бойына біткен ақындық дарыны деп білеміз.
Мазасыз мамандықтың машақаты қаншама қисапсыз қолбайлау болса да, шығармашылығын шетқақпай қалдырмайтын Әміренің біз әңгімелегелі отырған «Айқабағы» ақынның үшінші жыр жинағы.
Әрине, ағалық жас – алпыстың төріне шыққан ақынның бар жазғаны осы-ақ па деуге болар. Әйтсе де, қомсынудың жөні жоқ. Мәселе көпіртіп көп жазғанда емес, өлеңдерінің өрелігі мен өрнегінің мәнді-маңыздығында ғой. Сондықтан азырқанбай-ақ, айызымыз қанып, жүрегімізге шоқ салған отты шығармаларына тоқталып, пайымдағанымыз жөн болар.
Әміре ақын қай тақырыпқа қалам тербесе де, мүмкіндігінше өз сөзін, өз ойын, өз сезімін айтуға асық. Оның ақындық қолтаңбасының айрықша бір ерекшелігін бөліп айту парыз. Ақын әрдайым ағынан жарылып, өлең-жырлары арқылы оқырмандарымен ой бөлісіп, сырласудың шын шебері. Бейне өзіңді жаныңа жақын, сыйлас та сырлас, мұңдас та мұраттас досжар кісімен ашық-жарқын әңгімелесіп отырғандай сезінесің. Ал бұл ақынның сыршылдығы әрі шыншылдығы. Меніңше, бұл да ақындық қолтаңбаның ерекшелік сипатының айғағы. Әрін ақынның өлеңдеріндегі өмірге көзқарасы көңіліңнен шығып, жаныңды бірден баурап алатын алабөтен қасиетімен қымбат. Өлеңдерді оқи бастағаннан-ақ жан сезімің арпалысқа түсіп, бірде арбалып, бірде алданып, бірде түйсініп, бірде сүйсініп, қарап отырып қайран қаласың. Толғанысқа толы терең ой көкірек көзіңді ашып, сол сәт жан сезіміңді жарқырата сәулелендіріп жібергендей әсерге бөленесің. Ақын өлең-жырларын құрғақ баяндау емес, сырласу сарынында жазуының тағы бір артықшылығы осы тәсілі. Мына бір шумақтарды оқып көрсеңіздер, айтылған пікірдің ақиқаттығына сенесіздер.
…Таңым атар
Көр енді мұнарланбай.
Жайнап кетті ой-қырым шырағдандай.
Тәуба деймін, мың шүкір Тәңіріме,
Көк байраққа қараймын құмар қанбай!
…Жас толқын!
Жаным алау – дем беремін,
Бәріңді сәмбі талға теңгеремін.
Өрлеңдер,
Өркен жайып, өрнек сала,
Сән қосып мынау ерен елге керім!
Еркін елдің ертеңіне сеніп, тәуелсіздіктің тұғыры тастай берік болуына, жас ұрпақтың жауапкершілігін сезіндіруге бұдан артық қандай сөз арналсын! Ұран емес, ұлық сөздің төресі бұл. Аңсап, армандап жүріп қол жеткізген Азаттықты аялап, жарқын болашақтың баяндылығына аянбай атсалысу бүгінгі буынның азаматтық борышы екендігін еске салуы да және оны атақты тарихшы-ғалым Қадырғали бек Жалайырдың атынан жұптауы да арқалы ақынның тапқырлығы:
…Азаттық алақанда алтын құсың,
Жайсаң ел!
Жайнақ төрде жарқынбысың.
Дәуірлеп заман өтер,
Дүр жаңғырар,
Асқақтап Адамзатта даңқың тұрсын!
Азамат ақынның бүгінгі қоғамдық-әлеуметтік өмірдің тыныс-тіршілігін тамыршыдай тап басып өлең өрнектеуі де өзгеше – өзінше. Қара бастың қамы емес, қалың елі қазақтың арман-аңсарын айтуға асық ақынның сөздері салмақты, ойлары орнықты, түйіндері тағылымды. Әміре әрдайым ел тұрмысының бүгінгі кезеңін – қиындығы мен қызығын жұртшылық жүрегіне жеткізе, ақиқатын ашып айтып, келешектің кемелді болуы әр қазақ баласының перзенттік парызы екендігін еске сала сөйлейді. Қысқасы, ақын уақыт тынысын тап басып, толғана жырлаудың шынайы шебері. Оның өлеңдерін оқи отырып, парасатты поэзияның көркем көріністі, сәулелі сөздеріне жолығамыз.
Осы орайда, қоғамдық өмірдегі қиыншылықтарды сыпырта сынау қажет те шығар, алайда сол ауыртпалықтан құтылудың адастырмас жолын табу жөнінде ой-толғаныстармен бөлісу, жөн сілтеу әлдеқайда пайдалы. Біздің жалпақ елге жанашыр болғысы келген, көзқарасы ізгі ниетті ақын-жазушылар осы бағытты ұстанса дейміз. Азаматтық ұстанымның ұтатын тұсы осы. Ал бүгінгі биліктің күрделі мәселелерді шешудегі қаракетсіздігін сынап, көздің жасын көлдету шарасыздықтың, біліксіздіктің белгісі. Сол тұрғыдан келгенде Әрін ақынның ұстанымы ұлттың – қазақтың қамын жеудің жақсы да жарқын үлгісі іспетті. Шындығында, қоғамдағы кертартпа керенаулық құбылыстан арылудың амалын аңдап, барлап барып ақыл қосу – қаламгердің қайраткерлік қабілетіне тікелей байланысты. Әміре осы көзқарастың ақыны. Шындыққа жүгінер болсақ, егемен еліміздің өсіп-өркендеуі, ұлтымыздың кәміл кемелденуі өз қолымызда екендігін сезінумен шектелмей, сол мақсатқа жетуге аянбай атсалысу әр қазақ азаматының міндеті екенін түсініп, іске кірісу. Ақын өлеңдерін саралай келе санаңа осындай ойлар оралары хақ.
Ауылға бауыр басқан, оны ұлттық талбесігі санайтын ұрпақтың қазіргідей қатары сиреп бара жатқан заманда ақынның туған жердің түтінін аңсайтын қазақ баласының жандүниесін жырға қосуын хош көресің. Жаппай қалаға қоныс аударып, тіршілік қамымен тентіреп кеткен жастардың алтын бесік – ұлт ұясының қадір-қасиетін қашырмауын іштей тілейсің. Өйткені, ауыл ұлттық салт-дәстүріміздің, қазақы қалпымыздың қаймағы бұзылмаған киелі ошағы. Бұл да Әрін ақынның өлеңдерінде өрілген ойлардың жиынтығы. Аяулы атамекенге деген сарқылмас сағыныштың сырын ақтарған ақжарма жырлардың жан-жүрегіңді сыздатып, ерекше күйге бөлейтіні ғажап.
Қазақтың ұлттық жаратылысына жарасымды жандүниесін: мінезін, сезімін, ой-санасын сөзбен суреттеудегі шеберлігі мен шешендігі Әміре өлеңдерінің айрықша сын-сипатын айғақтап тұр. Ал мұндай адамның жан-дүниесін жібітетін, көңілін көкке көтеріп, санасын нұрландыратын ұлағатты сөзді табу, оны орнымен қолдану тек талантты ақынның басына қонған бақ. Мына жыр жолдары жүрегіңді қозғамай қоя ма?!
…Асығып балғын күндерге сонау,
Теңіздей толқып келем мен.
…Қырқа ма мынау қылығым қалған
Астында ардақ ауылым.
…Бұл белден ассам бұлқынып жүрек,
Ерік те бермес өзіме.
…Алдымнан шығар қалқатай, кәне,
Жүрген сол бірге жарасып…
…Қырқа да биік, еңселі қалпы,
Сағыныш екен бәрі де…
…Сарғая тосып тұрған да шығар,
Бейіті әке-шешейдің…
…Қырқаға міне шығып та қалдым,
Қымбатым ерен – сен екен.
Көзімнің жасын сығып та алдым,
Мерекем менің, берекем!
Мінекей, осынау бір өлеңнен алынған үзік жол-шумақтардың мұңайтар мұңын, шертілер шерін, сазды сағынышын, арбаған сезімін жүрегіңнен өткізесің. Иә, бәріміздің де қайран қаражұрт – ауылымыздың көзімізге оттай басылатыны рас қой… Ендеше, Ә.Әріннің жер жаннаты Жетісуын шалқып-тасып, шабыттана жырға қосуын осындай отты сезімнің жемісі деп білейік.
…Әз жазира мекенім,
Иран-бақты не етемін,
Құрлық кезіп кетсем де,
Құрақ ұшып жетемін.
Шудалы шөп шалғының,
Жанға дәрі жалбызың.
Көркі жібек жайылған,
Жетісуым – жаз бүгін…
Туған жерге таңдану мен табынудың бұдан асқан үлгісі кемшін екендігіне келісейік. Осы сияқты ақынның жүрегіңді қозғап, жаныңды тербеп, көңіліңді күйге толтыратын өлең-жырларын қайталап оқи бергің келетінін қайтерсің?!
Әміре ақынның асқақ рухты, әз мінезді, қайтпас қайсар кейіпкерлерінің кескін-келбетін көз алдыңа келтіріп, жанды бейнесін сомдаған сұңғыла суреткерлігі қандай керемет. Сөздері ірі, бейнесі тірі, пиғылы пәк өлең кейіпкерлерінің –зиялы замандастарымыздың көркем образы шындықтың көрігінде шыңдалған текті тұлғалар екендігіне шүбәсіз сенесің.
Ақынның бірсыпыра өлеңдерінде бүгінгі қазақ қоғамындағы маңызды мәселелер: тіл, дін, діл, салт-дәстүрдің жағдайы және оны жас ұрпақтың санасына сіңіруге қатысты ой-толғамдары қозғалған. Ұлттың бүгіні мен болашағы толғандырған ақынның ой-пікірлері де көкейкестілігімен көңілге қонады. Жас ұрпақты ұлттық рухта тәрбелей алсақ қана елдігіміздің еңселілігіне, мемлекетіміздің мәңгілігіне жол ашылары ақиқат. Әрін ақын осы жөніндегі ойларын да өлең тіліне көшірген.
Қазіргідей ән де, әнші де көп заманда қазақтың халық әндерінің әуезі мен соған сай әрлі сөздерін жоғалтып алғанымыз жасырын емес. Өйткені, әнін шығарып, мәтінін жазып, өлеңін айтатын адам біреу. Сазында ұлттық сарын, сөзінде мәнді мазмұн болмаған соң да ондай «әндер» құлақтан кіріп, бойды алмасы (Абай сөзі) бесенеден белгілі. Әміре шығармашылығының бір саласы ән мәтіндеріне арналуы жоғарыда айтқан кемшіліктен арылуға өз үлесімді қоссам деген ізгі ниеттен туса керек. Сәтті қадамының жалғаса беруіне тілек қосқан жөн болар.
Мен Әміренің әр өлеңіне тоқталып, әр пікірімді тірілтетін мысалдарға жүгінбей, оның ақындық өнерін өзгешелеп, өзіндік қолтаңбасын танытып тұрғандығының сыр-сипатына тоқталып, жалпылама түйінді пікір айтумен ғана шектелдім. Жақсы ақынның жаныңа ләззат сыйлайтын сырлы жырларын оқуды көпшілік оқырмандардың ықтиярына қалдырдым…
Сөзімнің соңында Әміренің ақындығына азаматтығы сай екендігі жөніндегі аз ғана пікірімді айта кетпекшімін. Ол қарапайымдылығы, кішіпейілділігі, кісілігі өзгені өзіне бірден баурап алатын қазақы мінезімен танылған жігіттің жайсаңы. Мен аз араласып, көп сыр бөліспесем де, оның осы адами қасиетіне тәнті болғанымды, мерейлі жасқа толған сәтте оның ашық-жарқын, жан баласын жатырқамайтын көпшіл мінезімен сүйкімді азамат-ақын екенін айтсам артық болмас. Жақсы ақынның қандай адам екендігінен қалың оқырмандар қауымының азды-кем хабардар болғаны жөн ғой…
Қуанышбай ҚҰРМАНҒАЛИ,
Халықаралық «Алаш» әдеби сыйлығының лауреаты