«Сан Мартен» немесе Жактың үйінде
Жанар Әбдішова
Парижден екі жүз шақырым қашықтықта орналасқан бұл ауыл мұнтаздай тап-таза, тып-тыныш екен. Айналасы көкпеңбек. Шаршы-шаршы қылып, бөліп-бөліп қойған осындай алаңдарда сиырлар жайылып жүр. Бір жерде бірыңғай ала сиырлар жүрсе, екінші алаңда қызыл сиырлар жүр.
Олардың ортасын бөлу үшін отырғызылған аласа бұталар да, жол бойындағы өсіп тұрған үлкен ағаштар да гүлдеп тұр. Гүлдері әр түрлі: қызыл, ақ, көкпеңбегі де, сия түстісі де, көкшілдері де бар… көлемдері де әр түрлі – бармақтай-бармақтай аппақ гүлдермен жағаласып, алақандай-алақандай қып-қызыл гүлдер де жайқалып, көздің жауын алады.
Ал әлгі түсіне қарата бөліп қойған сиырларды таяғын шошайтып, бағып жатқан адам да көрінбейді. Бадада жүрген сиырлар да «мынау менің тұқымдасым еді, көрейінші!» деген келесі алаңдағы «көршілеріне» «қызығушылығы жоқ», өз жайылымынан аттап шықпайды. «Не деген тәртіпті малдар!» деп, ішімнен мырс-мырс күлемін…
Жактың үйі атам-заманғы уақытта салынған ескі шіркеудің тақ қасында тұр. Оның атасы, әжесі, әке-шешесі осы шіркеудің артындағы алақандай жерде жерленген екен. Көліктен түскен соң, амандық-саулық сұрасқаны болуы керек, «бонжуғ, бонжуғ» деп, бізді құшақтап, екі бетімізден кезек-кезек шөпілдетіп сүйді. Бұлардың амандығының жөні осы екен деп, біз де олардың істегенін қайталадық.
Жак бірінші үйін көрсетті. Атасы салған үй екен. Үсті, шатыры дегенім ғой, қыштан жасалған черепицамен жабылған. Екі қабатты, алдында үлкен тамақ ішетін қабырғалары әйнек, төбесін де әйнекпен жапқан айналасына неше түрлі гүл егіп қойған бөлмесі бар екен. Оны кейінірек өзі қосыпты. Ал жалпы үй сол бұрынғы салған күйінде екен.
«Әйнек» бөлмеден өтіп едік, бір ескі шифоньерді, үлкен төбеге тіреліп тұрған жан-жағына кішкентай балалардың, жүзімнің жапырақтарын ойып жасаған ағаш жәшіктегі сағатты, ыдыс салатын шкафты, екі жағында екі тартпасы бар жазу столын көрсетіп, «Шешеме әке-шешесі берген заттар!» – деді мақтанышпен, – «әлі пайдаланып келеміз!» –деп, шифоньердің есігін кілтпен ашып, ішіндегі киімдерін көрсетті.
Әлі қылы қисаймай, Николай заманынан бері тұрған мына заттарға қарап, бала кезімдегі нағашы апамның артынан келген сүйек төсек пен үйдегілер «бранзау айна» деп атайтын… (мүмкін сол француз айнасы шығар) айналасы алтындалған, үстінде доға іспеттес формада гүл дестесі, ұзын-ұзын жапырақтарымен өріліп, көмкерілген айнаны «байлардың заттары» деп, көзге шұқып жатыр» деп, қораға шығарып тастағаны есіме түсті.
Сонда балалардың ең үлкені мен беске келіп қалған кезім. Сүттей аппақ, екі басы көтеріңкі, астында оюы бар, ешқашан кір болмайтын сүйек төсектің үстінде армансыз сырғанаушы едік. Айна бұрышта жататын, шаң басып… Кейін сол заттар көзден ғайып болды да, біз де ұмытып кеттік.
Сол есіме түсіп, әлдебір қымбатымды бағаламай жоғалтқандай ішім удай ашып, өзімді жайсыз сезіндім. Жак қазір алпыс жетіде, ал, мен одан бес жас кішімін. Жиырма жылдан астам уақыт қорада жатқан сол төсек пен айна біз осылай әспеттеп сақтасақ, сол күйінде әлі тұратын еді…
Бір кісі әрең сиятын бұранда сияқты бұратылған, тар баспалдақпен жоғарғы қабатқа көтерілдік. Ұйықтайтын төрт бөлме бар екен. Әрқайсысының қасында қол жуатын орын, ванна, душ, беде, әжетханасы бөлек-бөлек орналасқан.
«Сендерге даярлаған бөлмеміз!» деп, үшеуінен үлкенірек, абажадай ағаш төсегі бар бір бөлмені бізге көрсетті. «Мына төсек арғы атамыздікі, яғни он сегізінші ғасырдан келе жатқан зат, ал мынау төсеніштер, жастықтар әке-шешеміздікі, осы бөлме солардікі бол-ған», – деді Жак күлімсіреп.
Он сегізінші ғасырда жасалған емен төсекке, жастықтарға қарап, осы бөлмеде ұйықтаған, сүйектері үйдің қасындағы шіркеудің қасында қурап жатқан үй иелері есіме түсіп, өзімді аздап жайсыз сезінсем де, ішімнен «Құдайым, өзің жар бола көр!» деп, қобалжығанымды білдірмедім.
Күннің қабағы сирек ашылады, көбіне жаңбыр жауып, аспан түнеріп тұрады, бірақ жылы. Келгелі бері аяқ киімімізді екі-ақ рет тазаладық. Аяқ басатын жердің бәріне тас төселген, асфальтталған көшелерден ойылған, бұзылған, қисайған жерлерді көрмейсің, жол бойындағы белгілер, темірлер, бағаналар – бәрі ашық түстермен сырланған, жарқырап тұрады.
Жуынып-шайынып сыртқа шықсақ, Жак бір виносын ашып, бізді күтіп отыр екен. Оны ішіп алған соң, үйдің қасындағы жерін көрсетті. Бес гектардай жердің жартысын былтыр сатыпты. Жері көкпеңбек. Бассаң, аяғыңның асты мақта көрпе төсеп қойғандай, былқ-былқ етеді. Шым шөп өсе-өсе осындай күйге жеткен. Ағаштардың барлық түрі бар. Діңдерін мүк басқан. Содан ба, бізде өсетін ағаштарға көбін ұқсата алмадым. Ұшқан бір жәндікті, жорғалаған бір құмырсқаны көрмедім. Ал құстар баршылық екен.
Қураған, діңі жуан екі ағаштың біреусінен басына үлкен табақ көтеріп алған африкалық әйелдің, екіншісінен бал жеп тұрған қоңыр аюдың мүсінін ойып жасап, сырлап қойыпты. Әдемі көрінеді.
– Өзіңіз жасадыңыз ба? – деген сұрағыма күліп:
– Жоқ, Парижден бір мүсіншіні алып келіп жасаттым, – деді.
Көзіме оттай басылған қарағай, жаңғақтан басқа, алмұрт пен алманы таныдым. Қалғандары біз жақта өспейтін ағаштар: бәрі гүлдеп тұр. Бірақ алмұрттарды үшбұрыштап ағаштан жасапты да, Исусс Христос құсатып, керіп тастапты. «Бұның не?» десем, «осылай әдемі көрінеді!» дейді. Байғұстардың жемістері де ұсақ… «Еркіндікте» өсіп тұрған алманың жемістері де жетісіп тұрған жоқ: ұсақ, дәмі де, түрі де, иісі де жоқ…
«Шіркін, жарқыраған Күн, сенің арқаң екен ғой… далиған кең даламда өскен жемістің де, нанның да тәтті болғаны!» –деп ойладым, елді сағынып.
Ал анау «керіліп, жазаланып» тұрған алмұрттарға қарадым да ішімнен: «Ой, тоба-ай, ә!» дедім де үндемедім. Бірақ жаным ашып кетті.
«Осынша жер… жаңа ғана қырынған еркектер құсап, жылмиып тұр, мына жерді кім қарайды?» деген ой басыма келген. Жакқа қарасам, бұндай жұмыстарды істейтін адамға ұқсамайды. Соның арасынша бізді дастарханға шақырды да, бәріміз үй жаққа кеттік.
Жактың әйелі Рудзиан ішіне ет, жұмыртқа, сыр салып, нан пісірген екен, жеп алдық. Артынан көкөністерден езіп жасаған, жап-жасыл көже берді. Оны «әке-шешемнен қалған ыдыс» деп, қыш тостақтарға құйып берді.
–Бізде сұйық тамақты бірінші береді, –деп едім, Жак:
–Рудзиан аздап үлгермей қалды, –дегендей әлдене айтты.
Біз сияқты тамақты дастарханға қайыстырып қоймайды екен, бір тамақты жеп бітіріп, «осы-ақ па?» деп, көңіліміз қоңылтақсып, тұратын шығармыз деп отырсақ, тағы бір нәрсесін алып келеді… «десерт деп» қауын, апельсинді кесіп әкелсе, оны бітірген соң, балмұздақ алып келеді, сосын неше түрлі сусын береді. Ең соңында өзі ауласына пісірген кәуәп пен «қымбат француз шампаны» деп, әспеттеп, әдемі қораптың ішінен бөтелке шығарып, көбігі көпіршіген, сарғыш сусынын құйды. Оны таңертеңнен бері үлкендермен бірге отырған жиені, он екі жастағы Лио да ішті.
Осы тамақтану рәсімін Жактың өзі жіті қадағалап отырды.
Француздардың үйінде қонақ болсаң, екі-үш сағат отырып тамақ ішсең де, қазақтың көл-көсір дастарханындағыдай молшылыққа, берекесіне көңілің толып, тойып, шалқып шықпайсың… жараған күйіңде орныңнан тұрасың.
Бір уақытта бір еркек келді. Ол бас изесіп, амандасып, үйдің артына қарата кетті де, артынша шөп кесетін кішігірім машинесін ызыңдатып, жұмысқа кірісіп кетті. «Бұл кім?! – деп, Жактан сұрап едім, «Көрші – менің жерімді ретке келтіретін адам, ай сайын ақшасын төлеп отырамын!», – деді.
Біз құсап, дастарханға шақырып, жік-жапар болып жатқан ешкім жоқ…
Жак ертесінде тамақты бізге «әйнек» бөлмесінде емес, әке-шешесі тірі кезінде, бәрі тамақ ішетін, камині бар, ескі сағат, шифоньері бар бөлмесіне берді. Тамақ ішетін столдары үлкен екен. «Біз кішкентай кезімізде осы орындықтарға отырып, осы столдың басында кезекпен тамақ ішетінбіз!», – деді. «Қалай, неге кезекпен ішесіздер?» – деген менің сұрағыма:
– Үйде адам көп болатын, – деді. – Әкемнің, шешемнің бүкіл туысқандары осы үйде тұратын. Біз өзіміз – бес қыз, үш ұл едік. Үлкендермен қосқанда, жиырма адамдаймыз.
Жаңа өздеріңіз келген жолдан төмен қарата жүрсеңіздер темір жолды көресіздер. Немістер Францияны басып алғанда, тұтқынға түскен адамдар сол жерде жұмыс істеді. Біз бәрін жалпы «орыстар» деп атағанымызбен, неше түрлі ұлт өкілдері бар еді… Олардың арықтағандары соншалық, құры салдырлаған қу сүйекке тері қаптап қойған сияқты әсер ететін. Әйелдер жалаңаш денелеріне мешок киіп жүретін.
Біз тамақ ішіп біткен соң, әке-шешеміз соларға тамақ беретін.
Әкем инженер-механик болатын. Сегіз баласы болған соң, соғысқа алмай, немістерге бұзылған машиналарын жөндеп, әрі оларға көлік керек болғанда, жергілікті тұрғындардан жарайтын көліктерді кәмпескелеп, жөндеп беретін.
Бір күні «Он мәшине керек!» деген бұйрық алады. Қалаға барып, айтқан көліктердің бәрін алып келіп, жөндеп, даярлап, енді кешкі асына отырғанда, фашистік Германияға қарсылық көрсететін (Движение Сопротивление) топтың адамдары келіп, оны оңаша шығарып алып: «Сен бір жаққа кет! Біз түнде мына мәшинелерді жарамыз! Үйдегілердің ешқайсысы білмейтін болсын!», – дейді.
Ол тамағын апыл-ғұпыл іше салып, немістердің бастығына барады. «Шұғыл Парижге баратын бір жұмысым болып қалды, таңертең келемін, ал, анау айтқан көліктерді даярлап қойдым, қабылдап алыңыз!», – дейді. Ол келіп сақадай-сай болып, даяр тұрған көліктерді көріп, риза болады, тіпті өзі де Парижге барады екен, әкемді ала кетеді.
Сонымен, әкем таң бозарып атқанда үйге келеді. Келсе, үйдегілердің өңі қашып кеткен. Мәшинелердің бәрі өртеніп кетіпті, күзетте тұрған неміс солдаттарын өлтіріп кетіпті.
«Енді не болады!?» деп, бәрі үрейленіп отырғанда, немістердің әкемнің үстінен қарайтын бастығы келеді. Тап мына жерде, каминге қарама-қарсы мына диванда отырып, (мен отырған жерді нұсқап), «Бұл қалай болды?» деп айғайлап, қолында маузері… қатты ашуланғаннан мойнының тамырлары адырайып, беті қып-қызыл болып, шинелінің жағасына сыймай кетті.
Бір уақытта «Бұл партизандардың ісі! Табу керек, ату керек!» деп, столды қолындағы маузермен ұрғылай бастап еді, ол атылып кетті.
Үйде бір сәт құлаққа ұрған танадай тыныштық орнады. «Кім өлді?» деген сұрақ ойымызда… ес-түстен айырылып, мелшиіп қалыппыз.
Бір уақытта есімізді жиып қарасақ, каминнің үстінде ілулі тұрған мыстан жасалып, алтын жалатылған, креске керілген Исусс Христостың бір қолын оқ жұлып кеткенін көрдік… Міне, ол әлі сол күйінде ілулі тұр», – деді.
Қарасақ, оның сол қолы иығынан жұлынып кетіпті…
Сонымен, қанша тергесе де, үйдегілер, көршілер білмегендіктен, бәрі аман қалыпты, бәрін екі-үш күннен кейін босатыпты.
Соғыс біткен соң, әкесі ескі мәшинелерді арзанға алып, жөндеп, сырлап, қайта сатумен айналысыпты. Сол кезде атасы салған үйдің айналасындағы бос жатқан жердің бәрін заңдастырып, сатып алыпты.
– Осы үйде жиырма адамдай тек қана туысқандар тұрдық деп едіңіз, олардың тағдыры не болды? – деп сұрадым.
− Олардың бәрі өз жолдарымен кетті. Ең соңында шешем осы үйде жалғыз өзі қалды. Өте еңбекқор кісі еді, таң бозынан, қас қарайғанға шейін бір тыным таппайтын. Мен ақыры шешеме ұқсайтын әйел таптым. Ол – Рудзиан. Ондай әйелді бүкіл Франциядан таппай, Маврикиядан кездестірдім.
Біздің француз әйелдері бақшада жұмыс істегенді, күйеулерін күткенді, бала емізгенді, тамақ жасағанды, үйге қарағанды онша ұнатпайды.
Эмансипация!? Сол эмансипация жақсы ма, жаман ба, біз, француз еркектері, әлі анықтай алмай келеміз! Бірақ өте жайсыз… жылылық жоқ!
Бұрынғы әйеліммен балалар өскен соң, ажырасып кеткенмін, мерекелерде, туған күндерде кездесіп тұрамыз, – деді күліп.
Мен оның жап-жас, қара торыдан сәл «қаралау», тығыршықтай келіншегіне қызыға қарадым. Расында да, біз келгелі ол тыным таппай, зыр жүгіріп, бәрін келістіріп жібермесе де, бар өнерін салып, күтуде еді…
− Қай жерде жолықтыңыздар? – дедім.
− Африкада үлкен компанияның, орталық десек те болады, оқу бөлімінің директоры болып жұмыс істеймін. Рудзиан үйде қалады. Мен жақында кетемін. Демалысым бір жетіден кейін бітеді, – деді.
– Ол жерде қандай жұмыстар жүргізесіздер? – дедім.
− Жергілікті тұрғындарды порталдарда жұмыс істейтін техниканы басқаруды, жүргізуді, әрі французша сөйлеуге үйретеміз. Сол жерде осы «шоколад» жарымды таптым. Қырық беске келгенше, тұрмысқа шықпай, мені күтіп жүріпті, – деді ол ығы-жығы, ұсақ, сары тістерін көрсетіп, жіп-жіңішке еріндері жіптей созылып, күлімсіреп.
Кәрілік еңсеріп, еңкіш тартып келе жатқан тұлғасына, шашы түсіп, «сарғыш түбіті» селдіреген сопақ басына, ұсақ әжім айғыздаған сарғыш бетіне, сүйегі айқындалып, дөңгелене бастаған иегіне, бұлтиып, төмендеп, салбырай бастаған ұрттарына, бұлшық еттері босай бастаған қолдарының қарына, шәнтиіп шығып келе жатқан қарнына «ит кәрілік-ай, сатқын неме… келе жатыр екенсің ғой… жымсиып! Ал Жак болса, Рудзианға ілесіп, жасарғысы келеді…» деген көңілсіз ойлармен қарап қалғанмын…
Бөтен жерде көп жүріп, адамдардың қас-қабағын бағып қалған кәрі қақсыл бұны бірден байқап қалды.
Сөзді басқа жаққа бұрып, екі мың алтыншы жылы жазда Грузияға қалай барғанын, не көргенін әңгімелеп кетті. «Ресторанға кіргенде, қару-жарақты тексереді. Әйелдері асау… Қарапайым халық өте нашар тұрады. Бірақ жүз жасаған адамдары көп екен», –деп айтып отырды.
…Мен болсам, осындай ат шаптырым жері бар, мына апандай, үлкен, «музей» үйде жалғыз қалған оның шешесі туралы ойлап отыр едім.
Бірнеше жылдан кейін оның орнын басатын қартайған Рудзианның бейнесі де көңіл түкпірінде қылаңдап қояды…
***
Ертесінде жүз рет сүйісіп, мың рет қоштасып, шықтық әйтеуір…
ПІКІРЛЕР2