«Абай жолын» оқымаған қазақ – қазақ емес
Мұхтар ЖАРЕКЕЕВ,«Бейнеу-Шымкент Газқұбыры» ЖШС, «Инжиниринг»
департаментінің жетекші маманы
Бүгінгі сұхбат иесімен кездейсоқ жағдайда кездеспегенде, бұл әңгіме жалғасар ма еді, жалғаспас па еді. Танысқан бетте кейіпкеріміздің ой-толғамдары тартымды көрінді.
– Ауылдағы қария көшеде келе жатып, айналасы тап-тұйнақтай жиылған, зәулім болмаса да өз сүйкімін жоғалтпаған кішігірім үйге қарап: «Мына үйде неміс тұрады-ау», – деген екен. Үйдің сықпытына қарап, қай ұлттың тұратынын жазбай таныған қарияның қандай түйсікке, яки нендей себепке сүйеніп бұлай деуінің астарында не жатыр деп ойлайсыз?
– Қарияның айтқан сөзінен өзге ұлттың қазақ танымындағы келбетін байқағандай болдым. Өмірлік тәжірибемде басқа ұлт өкілдерімен қоян-қолтық жұмыс жасағандықтан олардың өмір сүру дағдысына шолу жасап өтуімнің реті келіп тұрғандай. Мәселен, кавказдықтар нендей мәселеге тап болса да салқынқандылықты ұнатады. Ал сіз айтып отырған немістер уақытты бірінші орынға қояды. Олар үшін не жасалса да өз уақытында, сапалы, әрі нақты болсын. Одан кейін неміс халқы кез келген мәселеге ғылыми тұрғыдан келеді. Бәлкім, бұл немістердің қай салада болсын тәжірибесінің молдығынан болар. Оларды қандай сұрақпен мазаласаңыз да дәлелді, әрі нақты жауап беруге қабілетті. Түрік халқы мәселенің шешілуінің оңай жолдарын іздейді. Жобаларды іске асыру барысындағы нақты бір формуланы немесе ережені олар өздеріне бейімдеп алуға тырысады. Себебі, түрік халқына түйткілдің қалай шешілгені маңызды емес, жылдам, әрі жеңіл жолмен шешілгені маңызды.
– Қазақ халқының соңынан қалмай, осы күнге дейін еріп келе жатқан, өзге жұртқа шынайы, өзімізге өтірік көрінетін«жалқау» деген сөз бар. Абайдың «қазақтың өзге жұрттан сөзі ұзын» деуінің себебі осыдан ба деген де ой келеді. Жалқаулықты қазақтың халықтық қасиетіне жатқызар ма едіңіз?
– Қазақтың қанына сіңген қасиет десем, артықтау болар. Бірақ мойындау керек, жалқаулығымыздың бары рас. Мұның бар себебін белгілі бір тараптан іздегеніміз жөнсіз. Неге десеңіз, кей адамдар үшін «халықтық қасиетке» айналып отырған жалқаулықты тудырушы жеке индивид. Осы мәселеге тарихи тұрғыдан келер болсақ, еріксіз өткен уақытқа көз саламыз. Қазақ – өз уақытына өзі қожа болып үйренген ұлт. Оған әсер етуші факторларға көшпенділікті, ата кәсібіміз мал шаруашылығын атап өтуімізге болады. Оның үстіне біз «асыққан – шайтанның ісі» дейтін халықпыз. Қандай жағдайға тап келсек те, өз уақытынан бұрын шешім шығарып, әрекетке көшуге үйренбегенбіз.
– Әлем халықтарының еңбек ету деңгейіне қандай баға бере аламыз?
– Біздің компанияның 50 пайызы қытай халқының үлесінде. Олармен жиі, әрі тығыз араласқандықтан халықтық сипатын біршама танып қалғандаймын. Сонда байқағаным, қытайлар тапсырылған жұмысты уақытында орындайды. Және бұл үшін тәуекелге жиі барады. Олар үзілісті азайтып, болмаса жұмысшылар күшін көбейтсе де істі уақытында бітіруді мақсат етеді. Бірақ сапаға аса мән бермейді. Егер неміс халқын қытайлықтармен салыстырар болсақ, немістерде тиянақтылықпен қатар сапа бар. Іскерлік жұмыстарда немістерге ең алдымен сапа маңызды. Ал қытайлар үшін уақытында жасауға мүмкіндік те бар, ресурс та бар. Бірақ жеделдету процесі кезінде сапаға назар бұрмайтынын байқаймыз. Біздің мекемеде өзге ұлт өкілдері құрылыс ісіне көп араласпайды. Олар «умственный работа» дейді ғой, яғни жобалау жұмыстарымен айналысады. Осы тұста айтарым, еуропалықтарда мынандай бір қасиет бар: туындаған кез келген мәселеге бейжай қарамайды. Және оны қағаз бетіне түсіріп отырады. Мейлі, ол үлкен мәселе болсын, мейлі, бізге маңызы жоқтай көрінетін мәселе болсын, олар таңдап, талғап жатпайды. Тәртіпті сүйеді және оған бағынады. Айналамыздағы қай халықты алып қарасақ та, арнайы бір жүйе бар. Сонысымен де олар ұтып отыр деп ойлаймын.
– Қазіргі қоғамдағы орын алып жатқан өзгерістер мен құбылыстарға көңіліңіз тола ма? Немесе бойыңызға белгісіз бір сиқыр дарып жатса, нені өзгертер едіңіз?
– Қазір технологияның дамыған кезеңінде өмір сүріп жатырмыз. Мұндай құбылысты біз ғана сезініп, біліп жатқан жоқпыз. Бұл барша әлем халықтарына ортақ жетістік десек болатындай. Мәселен, қазір ұялы телефондардың сансыз түрі нарыққа шықты. Әсілінде, мұны адамдар өз уақытын үнемдесін деп ойлап шығарған. Ал біз смартфонды пайдалану арқылы уақытымызды үнемдеп, артық уақыт тауып жатырмыз ба? Мәселе осында болып отыр. Жо-о-о-қ, біз керісінше уақыттан ұтылып жатқан жайымыз бар. Ұтылғанда да қомақты есеппен есе жіберіп жатырмыз. Қалыптаспаған адамға бұл технология зиянын тигізуі мүмкін екен. Мұны отандастарымыз былай тұрсын, шаңырағымыздағы жақындарымыз дәлелдеп келеді.
– Еңбек етудің нақты формуласын жасап бере аласыз ба?
– Мен жобалау саласында 2007 жылдан беріп еңбек етіп келе жатырмын. Осы аралықта түйгенім: біз жұмыс беру барысында жалпылықты ұнататын секілдіміз. Еңбек етушінің даралығын, жекелігін сезіндіре алмайтындаймыз. Яғни қызметкерге артылар жауапкершілікті өздеріне мойындата алмаймыз. Бәлкім, бұл біздегі басшылық немесе ұйымдастырушылық қызметтің жүйесіздігінен болар.
– Жұмыс барысында қазақтілді қазақтар мен орыстілді қазақтар арасынан қандай айырмашылық көресіз?
– Үлкен айырмашылық бар. Мәселен, орыстілді қазақтар өздерін еркін сезінеді. Яғни олар кембағалдық санадан ада. Бұл жерде қазақтілді мамандарға төмен баға беріп отырған жоқпыз. Білу бір бөлек, оны жеткізу бір бөлек. Орыстілді мамандардың қазақтілділермен салыстырғанда артықшылығы осында болса керек. Басымнан өткен мына бір оқиға есіме түсіп отыр: екі жыл бұрын қазіргі мекемеге қызметке келгенімде бізге орыстілді қазақ жігіті басшылық етті. Үйренгендіктен болар, еш оғаштығы жоқ, қалыпты тұрғыда қабылдадық. Кейінірек жоғарыда ауысулар болып, қазақтілді жаңа басшы келді. Сол кісі келген күннен бастап, қазақылықтың иісі сезіле бастады. Сол күннен бастап, еңсем көтеріліп, жұмысқа деген құлшынысым артып, өзгеше бір күй кештім. Ұлттық рух пайда болғандай. Өзің қазақ болған соң, қай жерде де қазақтың алда жүргенін қалайсың. Мына қытайлар алып держава болғандықтан өздерінің артында үлкен күш бар екенін сезеді. Жердің қай түкпірінде болсын, ешкімнен қаймыққан емес. Жұмыс бабында да солай. Кез келген жерде өз сөздерінің салмағы бар екенін түсінеді. Бүгінгі таңда олардың әлем халықтарының арасында оза шауып жатқаны осы сенімділіктерінен болар деп те ойлаймын. Тура осындай сезім менде де жаңағы нағыз қазақы басшымыз тағайындалғанда пайда болды.
– Қазақылықты қойып, жер бетіндегі күллі адамның бірі ретінде жауап беріңізші: еңбек етуші жұрт ар алдында қаншалықты адал?
– Бұл халықтың әлеуметтік жағдайына тікелей байланысты. Мәселен, Еуропа халықтары айлықтарының белгілі бір мөлшерін қайырымдылық қорына жұмсап отырады. Тек, еуропалықтарға ғана емес, африкалық, азиялық жетім балаларға көмек көрсетеді. Әрине, олар мұндай қадамға материалдық жағдайлары қабілетті болғандықтан барып отыр. Ал біздің қазақ қоғамындағы әлеуметтік ахуал бәрімізге таныс. Осы орайда көкейде бір мазалы сауал тұрады: бүгінгі қазақ ар үшін жұмыс істей ме? – деген. Айлық үшін жұмыс істей ме? Меніңше, бір айлыққа қарап отырған ата-ана ең алдымен айлық үшін еңбек етеді. Ал екінші бір көзқараспен қарасақ, бұл жеке индивидтің өз қалауында. Ар үшін еңбек етсе де, айлық үшін еңбек етсе де.
– Біз тұрмыстық ахуалымызды түзеу үшін қолдан келгенше дамылсыз жұмыс жасауға тырысамыз. Жасап та жүрміз. Ал рухани жағдайымыздың жақсаруын ескеріп жатырмыз ба?
– Айналаға қарасақ, әйтеуір бір жаққа асыққан адамдарды көреміз. Ешкімнің артық уақыты жоқ. Тіпті, кей қазақтар жұмыстан босамайтындығы соншалықты, отбасына көңіл бөле алмай жүргені бәрімізге аян. Тағы да осы әлеуметтік жағдайға келіп тірелеміз. Отбасын асырау керек. Ол үшін бел жазбай жұмыс істе. Бұл қазіргі қоғамдағы әр адамның парызына айналғандай. Осындай бір алақұйын өмірді басынан кешіп жатқан қазақ кітап оқуға немесе бір мәдени орындарға баруға уақыт табады дегенге, шынымды айтсам, сене алмаймын. Логикалық тұрғыдан да ақылға сыйымсыз. Рухани жағдайға келмес бұрын әлеуметтік ахуалымызды реттеп алғанымыз жөн.
– Кітап көп оқисыз ба? Әлде, «әдебиетті тек сол саланың адамдары оқуы керек» деген түсініктегі қауымнансыз ба?
– Ол қауымнан емеспін. Бала кезімде біраз шығармалар оқыдым. Сынып жетекшіміздің сөзі бар еді: « «Абай жолын» оқымаған қазақ – қазақ емес» деген. Ұстазымның сөзі осы күніме дейін есімнен кетер емес. Сол сөздің әсерімен көп оқуға тырыстық.
– Әңгімеңізге рахмет!
Сұхбаттасқан Маржан ӘБІШ.