Сөзге сөз қосылмаса – тіл қысқалық жасайды
Әдебиет – адамзаттың жетістігі һәм рухани меншігі. Ардың ісіне айналған әдебиетті қалыптастыратын да адам – талант иелері. Ал талант иесіне шығармашылық ой – тікелей Тәңірдің бұйрығы. Айналып келгенде адамның өзі жасаған әдебиеті өзіне қызмет етпек. Аспан астындағы кеңістіктің сұлу не сүреңсіз келбетін ақын өлеңі мен жазушы әңгімесінен етене таныдық. Теңіздің тұнығын, айдың жарығын, күннің сәулесін, бұлақтың мөлдірлігін оқып отырған сәтте өзімізден өзге жаратылыстың бәрі көркем, әрі тылсым болып көрінеді. «Адамның кейбір кездерін» қара сөзбен көмкергенде өз хәлімізді дөп тапқандай күй кешіп жатамыз. «Бұл құбылысты қазіргі үздіксіз дамудың өтінде жүрген халық бойынан кездестіре аламыз ба?» деген күмәнді ой санамның қоңырауын соғып келеді. Барлық адамдардың қоғам, табиғат, қала берді өмір хақында бейнелі (образды) ой ойлай алмауының айыбы мен обалы кімге?.. Кейінгі қаламгерлердің шығармаларында көркем ой мен бедерлі сөздің сиреп бара жатқаны тасқаланың тұрғындарына қаншалықты ықпалын тигізуде?.. Үп еткен самал желді жатырқап, жер бетіне үмітпен құлап түскен тамшы жауынға құшақ жая алмасақ, ақ басы аспанмен тілдескен тауға қарағанда арман-мақсаттарымыз ой алаңымыздан жүгіріп өтпесе, дос-жаранның «көйлегім емес, көңілім тозды», яки «құлазып отырмын» сынды сөздеріне міз бақпасақ, ұйықтап жатқан теңіздің үнсіз тыныштығынан немесе ашу үстіндегі долы толқындарынан әсер ала алмасақ, айтқан сөзіміздің дәмі болмаса, жапондықтардың қолынан шыққан роботтан қандай айырмашылығымыз бар?..
Ой – адам тіршілігінің белгісі, жемісі, әрі билеушісі. Ол адамзатқа ортақ емес: жеке. Әр жүректе бір Ой, бір Сана. Айырмашылығы: бөлек өре, алуан-алуан көзқарас. Ойлау – жеке адамды айналадағы барша жаратылыспен таныстырушы, қауыштырушы және өмір майданындағы жалғыз қаруы. Оның қай дәрежеде тиімді һәм қауіпті екендігін ешкім біліп, сезген емес: қаншалықты пайдалы болса, соншалықты қорқынышты.
Ой – өлшем: адамның ішкі мәдениеті мен руханиятының тереңдігін, яки таяздығын анықтайды.
Ой – айна: жан дүниеңнің әр толқыныс, күйзелісін «жемқорлыққа» бой алдырмай көрсетер жалғыз ақиқат.
Ой – сатқын: кейде расқа айналмай, өңі өзгеріп кетуі әбден мүмкін.
Әлемдегі есімі ел есінде жатталып қалған ойшылдардың жаңалық ашып, ақылға татырлық сөз айтып жүргені біз секілді ойлай алатындығынан ғана емес: терең ізденісі мен талпысынан болса керек. Әсіресе, көп оқитындығынан. Бұл адам ойының жетілуіне кітаптың әсері мол екендігінің тағы бір дәлелі. Ешқандай дәрі-дәрмексіз, құрал-саймансыз адам жанына тереңінен бойлап, ондағы әр құбылысты бақылап, байқап, сезініп, күйін шерте алатын әдебиеттің адамзат өміріндегі ролі басым, маңызы зор.
Адамзат игілігі жолында қызмет етіп жатқан сан түрлі салалардың ішінде рухани мәдениеттің өрістеуіне бірден-бір үлес қосушы – әдебиет. Табиғат пен тіршіліктің, аң мен құстың, адамдар мен олардың шешуі қиын мінезінің тілін табудың астарын әдебиеттен іздесең ғана табасың. Ой мен әдебиет арасындағы шығармашылық байланыстың мығымдығынан болар адамдар танымында әдеби сана қалыптасып, көркем сөз айтып, бейнелі ой ойлауға дағдыланды.
Жазу деген ұлы қызмет иелері айналаға суреткерлік көзқараспен қарайды және елең еткен дүниесінен образ іздеуге тырысады. Осыдан болар, әдебиетте біз сүріп жүрген өмірде жоқ көркемдік бар. Ауызекі тіліміздегі сөздер көркем шығармаға енгенде түр-түсі өзгеріп, мағынасы әсерлене түседі. Ақындарша айтсақ, «хор қызына айналмақ».
«Құдай аузына сөз салған» ақын-жазушы атаулының адам өміріндегі алар бағасын ешкім бағамдап көрмепті. Айтар сөзінің өн бойына шындықтың өзгеше айшық өрнегімен қатар сурет сәулесін түсіріп, оқырманға образды сөз сыйлағысы келген авторлардың дүниені тануымызға сіңіріп жатқан еңбегі мақтаусыз емес. Бірақ биіктігінің өлшемі белгісіз мұнара тәрізді қазақ әдебиетінің ағысы әрқашан бір қарқында бола бермейтіні тағы бар. Ол да «түлкі шығып, тазы шалған» замандағы оқырмандар психологиясына қарай өзгеріп отырмақ. Ой табағын тот басқан, сезімсіз қалыпқа адами, саяси себептермен еріксіз түскен халықтың әдебиеті қандай болуы керек екеніне кейде өзіміз де жауап бере алмай жатамыз.
Басқа халықтарды былай қойғанда, сөзуарлық һәм ділмарлық қасиет қазақтың қанына сіңген баба мұрасы іспеттес. Арада қанша мың жыл өтсе де кешегі өткір сөзімен майданға түскен ата дәстүрі бүгінгі бейбіт елдің ұрпағына жалғасты. Бірақ түп төркініндегідей салмақты мағынаға ие деп айта алмаймыз: көркемдігі таяз, бедерлігі де басым емес. Аталған сипаттамаға себеп болар бірнеше тарихи, саяси пайым бар. Соның бірі: урбанизация және адам жанының табиғаттан ажырауы. Шынайылық пен табиғилықтан қол үзген шақта адамдар тереңінен ойланудан да қалады екен. Ойсыз шыққан сөзде қайбір сүйкім, қайбір көрік бар дейсіз. Осылайша бейнелі ойлаудың орнын адам жанын үйлесім мен адалдықтан алыстататын үстіртін жүйе алмастырмақ. Ол кезде адамға өзінен басқа ештеңе қызық емеске айналады-мыс. Айналадағы тыныс-тіршілікке бір сәт адами көзқараспен қарауға ықыласы жоқ пенденің әдебиет туралы ойын сезінудің өзі қорқынышты. Қазақ руханиятының емшісіне баланған әдебиеттің бір оқырманының сиқы осы болса, қалғанын елестетуге жүрегіміз дауаламады.
Әдебиеттегі түрлі құбылыстар сол кезеңдегі халықтың санасына, түсінігіне ықпалын тигізбей қоймайды. Мәселен, қазіргі көзі тірі қариялардың «Е-е-е, кезінде айдың жарығымен кітап оқушы едік» дейтін өткен күннен сыр ақтарар сағыныш әңгімесі кейінгі буынға ертегі сияқты. Неге? Өздері ондай әрекетті көрмегендіктен және кейінгі авторлардың шығармаларын оқымағандықтан болар. Халықтың образды ойлау дәрежесінің төмендегеніне қаламгерлердің оқиғаны ойната алмауы немесе тақырыпты ашуда көркемдік компоненттердің аз қолданылуы ғана себеп емес: уақыт пен кеңістікте қандай өзгеріс орын алмасын, оның өз өрісіне жайылуы заңды құбылыс. «Айдың жарығымен кітап оқыған» уақыт пен бүгінгі оқырманның оқыған кітабының арасында біршама айырмашылықтың бары рас. Біріншіден, ол уақыт – қазақ әдебиетінің алтын дәуірі болатын. Мүйізі қарағайдай бір топ классиктердің табалдырық аттаған тұсы. Біз «классик» деп отырған қаламгерлердің жазғандары қалың оқырманның жадында жатталып қалды. Неге десеңіз, ол сәтте мың бір түндік азаптан туған шығармаңды оқитын адам да, оқырман құлшына оқитын кітап та болды. Екіншіден, ол кез – ұлттық тәрбиенің қазаны қайнап тұрған сәт. Өткен уақыттың асық ойнаған немесе кітап құшақтаған баласы келешекке мәңгілік образ болып қаларын кім білген?! Үшіншіден, олар рухани шабуылдан ада еді. Аталған пайымдаулар қазіргі қоғамның сұлу сөз бен көркем ой тудыра алмағанын ақтай алмайды. Тек, Абайдың «заманға адам күйлемек, замана оны илемек» дегеніне үн қосқымыз келген еді…
Көркем сөздің тиегі алғаш ағытылған және оның әдебиет екенін жаңа түсінген уақытта адамдар әлемнің бейнелілік қасиетін танып, түрлі жаратылыс иелерін өзгеше кейіпте байқады. Жер бетін жаңа көргендей күй кешті. Сүйсінді. Таңқалды. Адамның көкірек көзін ашып, оған таңданыс сыйлаған әдебиет болатын. Осы тұста Федерико Гарсиа Лорканың: «Поэтическое воображение странствует и перевоплощает вещи, придает им самый их чистый смысл и определяет взаимосвязи, дотоле неведомые» дегені есіме түсіп отыр. Қарапайым затқа жан бітіріп, оның түпкі таза мағынасын бетіне шығарар сөздің құдіретіне еш шек келтіре алмаспыз, сірә.
Жиырмасыншы ғасыр басындағы жапондар Тургеневтегі «листья шептались» деген жалғыз бейнелі тіркеске таңдай қағыпты. «Жапондар ХІХ-ХХ ғасырлардағы қазақ әдебиетін оқымай жүр. Оқыса, таңдай қаққан ештеңе емес, шалқасынан құлар еді» деген ойды қалай ойлап үлгергенімді өзім де байқамаппын. Расында әдебиетімізде «листья шептались» сынды бейнелі тіркестер көп-ақ. Оған көз жеткізу үшін жапондар Бейімбет шығармаларынан бастап парақтауы керек болар. Қаламгердің сөз қолданыстағы ерекшеліктері олардың өзіндік стилін қалыптастырып қана қоймайды, жазу мәнерін өзгелерден айшықтап тұрады. Қарапайым ой қаңқасы да, көркем ойдың көріктеу бояуы да сөз дәлдігімен өлшенбек. Бұлдыр ойдың сөзі күңгірт, алыстағы сағым сияқты бұлыңғыр болады. Ой жарысында сөз мерген атанған жазушылар қауымының басты түйінді мәселесі осы бұлыңғырлықтан арылу шығар.
М.Әуезовтің сөз қолданысы көп қаламгерлерден айшықталып тұрады: ой қалың, сөйлем күрделі. «Қораның ішінде Құнанбайды қоршаған кәрі-жас Ырғызбайлардың киім сәні бөлекті және қаладағы саудагер, имам, қалпелердің сәлделі, шапанды, құндыз бөрікті, байлық, барлық көріністері де басқа… Ол екеуі қажыпталған түрлерімен, ашаң, жүдеу жүздерімен өзгеше сұп-сұр, көнетоз, жыртық киімдерімен, ерекше бір азап дүниесінен келгендей». Ал F.Мүсіреповтің шығармаларынан әрқайсысы өз орнымен логикалық байланыста сап түзеген сөздерді жиі кездестіреміз. Оның «бір үйір саудагерім бар» немесе самаурынды «пысылдақ сары», «сары бие» деген тіркестері оқырманды еріксіз жымитады. Және жадымызда «қылышынан қан тамған уақыт» дейтін тіркесті автор «қамшысынан қан сорғалаған кез» деп бейнелесе, Тұрлыбекті «Есенейдей ұрт мінез, өркөкірек емес, заң шеңберінен шықпайтын, жегін аттай жортақы адам еді» дейді.
Қазіргі прозаның артықшылығы, яки кемшілігі: көнерген, тарихи сөздер тым сирек. Қазақтың көнерген сөздерімен жұмыс жасайтын бірді-екілі автор ғана. «Халық түсінбесе, қолданып керегі не?» деп ойлайтын жазушылардікі де жөн болар, бәлкім. Десек те, оқып жүргеніміз апталық газет, яки журнал емес, әдеби шығарма болғандықтан ондағы мазмұн мен сөз қазақылықтан, қала берді әдеби эстетикадан алыстамаса екен дейсің.
Түс көрдім. Түсімде таяқ ұстаған ақ сақалдықариямен әңгімелесіп отыр екенмін.
Қария:
– Мен – жарлымын!
Мен:
–… түсінбедім…
– рухани жарлымын!
– атақтымын дегеніңіз бе?
– Ж-о-о-қ…көңілім жүдеу…
– …
– әнтек достарымды іздеймін…
– …
– мұным әбестік болар, бірақ…
– …
–сырласар жанға зәрумін…
– …
– мажырап көрісетін ешкім жоқ.
– …
– бәрі манжамды, бірақ көңіл-пейілдері ондай емес.
– …
– көп тілдеспеген соң қарайып қалдым.
– …
– енді, міне, көнбістік бойымды жайлап барады.
– …
– зейілім ештеңеге аумай жүр.
– …
– мұқым елге қапалымын!
– …
– Тағдырға айтар датым бар.
– …
– «Адамзат бүгін – адам, ертең – топырақ» дейді… Сен бала неге үндемей отырсың?
– сөздеріңізді ұға алмай отырмын…
– Е-е-е-е… екі қазақ отырып бірін-бірі түсінбеген заман-ай!
А.С.Пушкин: «дәлдік пен ықшамдылық: прозаның артықшылығы осында. Ол терең ойды, пайымдауды керек етеді. Олар болмаса, әдемі сөздер мен сөйлемшелер өз мақсатына жете алмайды», – деген екен. Жазылар шығарма өз табиғатынан, әдебилігінен алыс кетпесе екен дейміз. Адамдар өздерін қоршаған ортаны, қала берді айналада болып жатқан оқиғалардың шынайылығын әдеби көзқарасы арқылы танып, сұлу поэзиямен сезініп, қара сөзбен әлемге жаяр қабілетінің барын көп байқай бермейді. Егер жер бетіндегі халықтың бәрі ми қабатындағы образды ойлау тетіктерін қосар болса, мына әлем өзгеше кейіпке еніп, өлшеулі ғұмырымыздың қадірін түсінер ме едік?! Сол уақытта қолдан жасап алған жасандылықтан қашып, табиғи дүниені іздеп, ел кезіп кететін сияқтымыз.
Әдебиет – мәңгілікті сақтайтын мекен. Жазушының жазған сөзі, ақынның шығарған өлеңі – мәңгілік. «Литературная газетадан» оқыған мына бір сөйлем есімнен шығар емес: «поэзия – это самый действенный рецепт против конца света».
– Әдебиет, жер бетіндегі соңғы адамның ғұмыры таусылған уақытқа дейін аман бол!
P.S.:
Диалогтағы қарт кісінің сөзін түсіне алмай отырған, бүгінгі бала – ертеңгі алақан жайып, бата берер қария. Ол болашақ ұрпақпен қай «көркемдікте» сөз қағысар екен!?
Маржан ӘБІШ.