Бақыт турасындағы қазақ өлшемі
Әлемдегі ең ірі қаржы-экономикалық Bloomberg агенттігі былтыр Қазақстанды экономикасы бақытсыз он елдің қатарына қосты. Сонда «байлық қазақ үшін бақыт емес, ең бастысы денсаулық пен амандық, ел тыныштығы» деп жұбаттық өзімізді. Шындығында, әлемнің әр түрлі зерттеу орталықтары шектеулі параметрлерге салып, дүниежүзіндегі ең бақытты, ең бақытсыз елдердің тізімін жариялап жатады. Бірақ әр ұлттың бақыт туралы түсінігі өз құндылықтары мен дүниетанымдарына байланысты әр түрлі болатынын ескерсек, бұл сараптама қорытындыларына көз жұмып сене беруге болмайтынын түсінеміз. Мәселен, Америка, Батыс Еуропа елдерінің ішкі өнімі артып, экономикасы дамығанымен, ол елдерде өз өміріне налитындар, көңілі толмайтындар, яғни бақытсыздар саны бұрынғыдан көбейе түскен. «Бақ» және «құт» сөздерінің қосарлануынан туындағанына қарағанда, бақыттың бір анықтамасы – дәулет, мал-дүние болса керек. Алайда, байлығынан да баян таппай, көңілі алай-дүлей болып жүретін қалталыларды көргенде бұл да бақыттың өлшемі емес екенін түсінесің.
Ертегілері үнемі «мұратына жетіпті» деп аяқталатын қазақ халқы үшін «мұратқа жету» сөзі «бақыт» ұғымымен төркіндес. Әфсаналарымыздағы Алдар көсе мен Қожанасырдың әділетсіз сараң байларды келемеждеп, әділдік орнатуы, Асан қайғының желмаясына мініп жерұйықты, Қорқыттың ажал құрығы жетпейтін мәңгі мекенді іздеуі халқымыздың «қой үстіне бозторғай жұмыртқалаған» мамыражай тірлікке, «жарлысы мен байы тең» әділетті қоғамға деген іңкәрлігін аңғартатындай. Түсінген адамға қазақ бақытының кілті осында секілді. Баланы өмірінің өзегі санайтын бабаларымыз үшін бақыттың енді бір шарты – отбасындағы жақсы жар мен қайырымды ұрпақ. Келешегінен үмітшіл, барына шүкіршіл, жоғына қанағатшыл қазақ бұдан өзге қажеттіліктерді өмірінің мәніне айналдыра қоймаған.
Құдай күпір көрмесін, бүгін біз өзіміз үшін жерұйықтай ыстық атамекенімізде, бейбіт заманда жар сүйіп, ұрпақ өсіріп отырмыз. Ал енді біз өзімізді бақыттымыз деп айта аламыз ба? Бұл сауалға «иә» деп жауап берген күннің өзінде, арғы жағыңнан өзге қажеттіліктерің қылаң беріп, әлі де толық бақытқа жете алмағаныңды аңғарасың. «Бір кем дүние» деген осы. Рас, талай жыл аңсаған нәрсеңе қолың жеткен уақытта кеудеңді бір сәт қуаныш кернейді. Бірақ қажеттілігің өтелген сәттен бастап, ол сен үшін қарапайым дүниеге айналып шыға келеді. Сөйтіп, келесі бір арманның құшағына енесің. Адамзат ғұмырының ұзақтығы бақыт іздеу мен бақиға кетудің арасындай көрінетіні де сондықтан шығар. Кейде бақыт бұлдыраған сағым секілді, жанына жетіп, қолмен ұстаймын дегенше көзден ғайып болады. Кейде бақыт ақ ұлпа қар секілді, алақаныңа енді қондырдым дегенде, еріп те үлгереді. Кейде бақыт лапылдаған от секілді. Жалынына жылынам дегенше, күлге айналады. Сонда бақыт дегеніміз қалаған нәрсеңе қолжеткізгенде бастан кешетін бір сәттік қана көңіл күй ме? Олай болса, бабаларымыз неге қалың қауым жұрты үшін, жаңа туған ұлы үшін, ұзатылған қызы үшін қол жайып, Тәңірінен бақыт тіледі? Демек, бақыт біз ойлағандай баянсыз нәрсе болмаса керек.
Атам қазақ «таздың басына, пұшықтың мұрнына, адасқанда батпаққа қонады» дейтін бұл ұғымның шынында өлшемі не, мәні мен өзегі неде? Бүгін қазақ танымындағы бақыт түсінігінің мәні мен маңызына үңіліп көрген едік.
Айсұлу
МОЛДАБЕКОВА,
әлеуметтанушы
«Өз бақытың – өз қолыңда»
– Кезінде Шәкәрім: «Анық бақ деп айтарлық үш нәрсе бар: кірсіз ақыл, мінсіз сөз, адал еңбек» деп жырлаған. Бұл бұрынғы қазақтың бақыт туралы өлшемі болса керек. Ал бүгінгі қазақтың бақыт туралы түсінігі қандай?
– Қазақтың ықылым заманнан бақыт туралы түсінігі «қанағатшылдық» ұғымымен ұштасып жатқандай. Себебі, ата-бабаларымыз жоғын жоқтамай, барына «шүкір» айтып үйренген. Бүгінгі қазақтың бақыт туралы өлшемі көбірек материалдық игіліктерге қарай ойысты. Тілек айтқанда да бақыт пен байлықты қатар, екіншісі біріншісінің мәнін ашатындай айтатыны тегін емес. Демек, халықтың сана-сезімінде бақыттың материалдық сипаты орнығуда. Сонымен қатар, бұрындары «көппен көрген ұлы той», «өзгенің қайғысын бөліспей, жалғыз бақытты бола алмайсың» деген сияқты бақытты сезінуде ұжымдық сана басым болса, қазіргі таңда «өз бақытың – өз қолыңда» дегендей индивидуализм басым.
– Шетелдік зерттеу орталықтары мына елдің тұрғындары бақытты, ал мына елдіктер бақытсыз деп қорытынды шығарып жатады. Сонда олар өзге ұлттардың бақытын қандай өлшемдермен бағамдайды? Бақыт туралы түсінік әр елдің құндылықтарына байланысты әрқалай емес пе? Жалпы, бақыттың өлшемі, критерийі не, мәні мен өзегі неде?
– «Бақыт» – философиялық категория болғанымен, әлеуметтану ғылымы арқылы оның өмірдегі «көрінісін» өлшеуге әбден болады. Бұл бағытта сынақтан өткен әдіс-тәсілдер жетерлік. Осы тұста, солардың ішіндегі ең танымалы БҰҰ-ның «Тұрақты даму шешімдерінің желісі» жаһандық бастамасы аясында Колумбия университетінің «Жер институты» зерттеу орталығы жыл сайын әлем бойынша бақытты елдердің рейтингісін анықтайды. Бұл зерттеу аясында «бақыттылық» деңгейі тек құндылықтар тұрғысынан қарастырылмайды, халықтың әл-ауқаты, ЖІӨ-нің жан басына шаққандағы өлшемі, өмір сүру ұзақтығы, азаматтардың бостандығының болуы, қауіпсіздікті сезіну мен ертеңгі күнге сенім, отбасылардың тұрақтылығы, жұмыспен қамту кепілі, жемқорлық деңгейі және қоғамдағы сенім деңгейі, кеңпейілділік пен жомарттық та зерттелінеді. Жоғарыда көрсетілген объективті көрсеткіштермен бірге, адамдардың бақытты субъективті сезінуі бойынша Халықаралық Гэллап зерттеу ұйымы жүргізген әлеуметтанулық сауалнама нәтижелері де қамтылады. 2017 жылы әлемнің ең бақытты мемлекеті 4 млн. 900 мың халқы бар Норвегия екендігі анықталды. Шынында да Норвегия корольдігі көптеген әлеуметтік-экономикалық көрсеткіштер бойынша әлемнің дамыған мемлекеттерінің қатарына жатады. Одан кейінгі орында Дания, Исландия, Швейцария, Финляндия, Нидерланды, Канада, Жаңа Зеландия, Австралия және Швеция.
АҚШ – 14 орында болса, Германия – 16, Ұлыбритания – 19, Бразилия – 22, Франция – 31, Италия –48, Жапония –51, Түркия – 69, Қытай –79, Үндістан – 122 орында.
Ал көршілес мемлекеттерден Өзбекстан – 47, Ресей – 49, Түркіменстан – 59, Қазақстан – 60, Тәжікстан – 96, Қырғызстан – 98. Ал әлемдегі ең бақытсыз мемлекеттер қатарына Сирия, Орталық Африка жатады.
Сонымен адамдардың бақытты күн кешуіне экономикалық жағдай, игіліктердің қоғамда тең бөлінуі, яғни байлар мен кедейлер арасындағы алшақтықтың төмендігі әсер етеді және халықтың өзін-өзі бақытты, не бақытсыз сезінуі де әсер етеді. Бірінші жағдайда материалдық игіліктер маңызды роль ойнаса, екінші жағдайда, Сіз айтқан әр елдегі құндылықтар жүйесінің маңызы зор.
Қазақтың менталитетінде жаңа жоғарыда атап өткен «шүкіршілік» деген жақсы қасиеті бар. Тіпті күнкөріс минимумынан төмен өмір сүрсе де өзін «ел қатарлы» бағалайтын азаматтарымыз көп. Яғни ешбір қазақ өзін «бақытсызбын» деп атамайды. «Шүкір, жетеді» деп жауап береді. Осылайша әр адамның субъективті бақытты сезінуі мен халықтың тұрмыс-тіршілігін объективті бағалап, олардың нәтижелерін бір-бірімен салыстырып, әлеуметтанулық мағынадағы «бақыттылық» коэффициентін анықтайды.
– Батыс қоғамындағы «бақытты селқостық» (счастливая апатия) қазіргі қазақ қоғамынан да байқалатындай. Мойнына ауыр тұрмыстың қамытын киіп, күйбең тірлікпен күнін өткеріп жүрген адамдар осындай селқостыққа душар болған секілді. Сіз қалай ойлайсыз?
– «Бақыт үшін не керек?» деген сауалдың жауабы да әрқилы. Дамыған ел болып саналатын, жалпы ішкі өнімі жан басына шаққанда 20 мың доллардан асатын елдердің азаматтары өздерін бақытсыздар қатарына жатқызады. Жалпылама айтқанда, Сіз айтқан батыс қоғамындағы жағдайдың мәні құндылықтардың құлдырауымен түсіндіріледі. Материалдық игіліктердің бәрі бар, алайда «қуыс кеуделер» көп. Әсіресе, отбасы құндылығының құлдырауы, демографиялық қартаю, т.б. адамдардың өмірдің мәнін жоғалтуына алып келуде. Біздің қоғамда «бақытты селқостық» орын алып отыр деп айта алмаймын. Біздің қоғам әлі де болса материалдық игіліктердің соңынан қуып келеді. А.Маслоу айтқан «қажеттіліктер теориясындағы» материалдық деңгейден әлі де болса қоғамымыз өткен жоқ. Сондықтан біздің қоғамдағы апатия, селқостық, ол – әлеуметтік селқостық. Әлі де болса күйбең тіршілікке жегілген халық көп.
Ғалым ЖҮСІПБЕК,
АҚШ, Вашингтон «Қайта ойлау» институтының сарапшысы
Шәкәрім айтқан өлшемдер адамзат үшін өзекті
Менінше, ең алдымен, әр адамның өзінше бақытты болатынын айту керек. Әрине, соңғы жылдары жасалған көптеген зерттеулер бүкіл адамзатқа ортақ кейбір құндылықтарды сипаттап берді. Жалпы, өзін бақытты санау немесе санамау субъективті құбылыс. Яғни ол баратын бағыт емес, жолаушылықтың бір түрі. Сондай-ақ, бақыт туралы түсінік, әр адамның ой өрісіне, өмірлік тәжірибесіне, біліміне, идеалдарына, тіпті жасы мен өскен ортасына байланысты. Халық көсемі болатындай ұлы тұлғалардың бақыт туралы түсінігі мен қарапайым халық өкілдерінің бұл тұрғыдағы ойы бірдей болмауы мүмкін. Дегенмен, Шәкәрім айтып кеткен өлшемдер қазіргі таңда да өзектілігін жойған емес. «Кірсіз ақыл, мінсіз сөз, адал еңбек» принциптерін қазіргі таңда әр адамды бақытқа апаратын универсалды құндылықтар деп айтуға болады.
Соңғы жылдары жасалған зерттеулерге зер салсақ, адамды бақытты ететін құндылықтар арасында материалдық емес құндылықтардың басымдығы анық байқалады. Олар: отбасымен және өзге адамдармен жақсы қарым-қатынаста болу, оларды жақсы көру, өмір сүрудің өзінше мағынасын табу, позитивті ойлау, кешірімді болу, басқа адамдарға пайдасын тигізу, өз қабілеттерін аша білу, қоршаған ортаның тазалығы мен медициналық қызметтің сапалылығы әрі қолжетімділігі.
Кезінде Гарвард университетінің ғалымдары «адам қалай бақытты болады» деген сұраққа жауап іздеп көрді. Сөйтіп, адамзат тарихында ең ұзақ саналатын, төрт ұрпақ бойы (75 жыл) мыңдаған адамды қамтыған (1938-де басталып 2013-те біткен) зерттеу жасады. Соның нәтижесінде, әлеуметтік байланыстардың мықтылығы, яғни адамдарды тегіне, әлеуметтік деңгейіне, ұлтына, дініне қарамастан қабылдау және жақын адамдарды жақсы көру – бақытты болудың ең үлкен факторы екеніне көз жеткізіпті.
Адамды өзін бақытты сезінуге апаратын құндылықтар Батыс немесе Шығыс қоғамдары үшін ғана емес, жалпы бүкіл адамзат үшін ортақ. Алайда, қазіргі таңда бұл құндылықтар адами потенциалдың дамуы жағынан алдыңғы қатарларда тұратын Батыс елдерінде көбірек байқалады. Тіпті, кейбір Азия, Африка (Орта Шығыс) елдерінде адамға деген құрмет әлі де төмен, қарапайым азаматтардың өздері ұлтқа, дінге, сектаға, кланға бөлініп алып бір-бірін сыйламақ түгілі, зәбір көрсетеді. Қоғамдық әділеттік деңгейі де төмен, қоршаған орта тұрмақ, адам өмірі қорғалмайды, материалдық құндылықтар алға шығарылады.
Ал «қазақтың бақыт туралы ұлттық түсінігі қандай?» деген сұраққа жауап беру үшін біздің сан ғасырлық рухани қазынамызға назар аудару керек. Сонда жоғарыда аталып өткен универсалды, адамзатқа ортақ құндылықтарды көре аламыз. Ал «қазіргі казақ қоғамында бақыт туралы түсінік қандай» деген сұраққа жауап беру үшін мынаны назарға алу керек деп ойлаймын. Қоғам «дәстүршіл» ме, жоқ па; тіпті одан терең қазбалай берсек, бұл «дәстүршілдік» шынайы ма, әлде тек қана сыртқы көрінісі ғана дәстүршілдік пе, ішкі мазмұны «советизм» бе, материализм бе, яғни «метамарфозаға» ұшыраған дәстүршілдік пе? Жеке тұлғаның, әсіресе жас немесе әйел адамдардың құқықтары мен бостандықтары бағзы біреулердің мүдделері үшін құрбандыққа шалына ма, жоқ па? Жеке тұлғалардың қадір-қасиеті үлкен маңызға ие ме, жоқ па? Өкінішке қарай, бүгінгі қазақ қоғамында бақыт туралы түсінік материалдық құндылықтарға негізделіп қалған секілді. Және де көп азаматымыз өзінің бақытты болуын – өзін басқалармен салыстыруға, өзгелермен жарысуға негіздеп қойған. Көпқабатты коттедж салу, соңғы үлгідегі көлік алу, евроремонт жасату, шетелге барып демалу, т.б. Дамыған Батыс елдерінде бұндай нәрселермен мақтану, оларды өмірге мақсат ету, анахронизм болып саналады, бұның заманы баяғыда өтіп кеткен. Тіпті осыдан қырық жыл бұрын жасалған зерттеуде америкалық студенттердің 78 % көп ақша тауып бай болуды емес, мағыналы өмір сүруді қалайтындарын білдірген.
Бақытты болу рейтингінде дамыған Батыс елдерінің алдыңғы қатарда болуы кездейсоқ емес. Себебі, әр адам бұл өмірде өзіне деген құрметті, өзін түсінетін ортаны іздейді, қабілеттерін аша білуді (самореализация), оларды дамытуды көздейді.
Дайындаған
Айнара АШАН.