Жүйрікке жету мен жүрекке жету…
Жалпы, мінсіз жазатын жазушы бар ма екен, осы?..
Адам бойынан мін іздейтініміздей, жаңасы бар, ескісі бар, тым ескісі бар, жазылған көркем шығармаға да ерекше шұқшиятынымыз шындық. Оқырман оқыған сайын қызыға, өзіне тарта түсетін поэзия, проза, драма формасындағы көркемдік атты кеңістік Бізге әркез мінсіз секілді көрінеді. Бірақ бірде-бір сыншы, бірде-бір әдебиеттанушы, бірде-бір қаламгер, қажет десеңіз, ғылымның өзі оның мінсіздігінің сыр-құпиясын толықтай түсіндіре алмайтыны мен үшін қызық боп тұр. Қасиетті «Құран-Кәрімдегі» аят, сүрелер де жазу ғой. Жазудың тым тылсым, тым сырлы, тым терең болуының басты себебі – Жаратушының жазушы арқылы адамзатқа хабар жеткізуінде шығар. Жазу – үлгі, жазушы – эталондай қабылданатыны да сондықтан болар. Жазушы біреуге қарыз, не біреудің алдында міндетті емес. Жазу, жазуға деген құштарлық – оның жан қалауы. Осы ғана!.. Жазудан қол үзсе оны ешкім соттамайды, жұмыстан шығармайды, жазаламайды да. Алайда, ұлт, ел, адамзат алдындағы моральдық құқығы, парызы бар. Оның аты – аманат. Алланың аманаты. Бағзы Римдегі түсінікке сай ақын – «Құдаймен тікелей тілдесетін» жаратылыс иесі. Кез келген туындыны оқығанда-ақ ішінен өзімізге қажетті, өзімізге қатысты нәрсе іздейміз. Ол не нәрсе?.. Ешкім айта алмайды. Ұқсас, тағдырлас образ, еліктеп-солықтайтын кейіпкер, мекен, орын, жан жарасын емдейтін дәру, Әлемнен жырақтағанда, мына опасыз дүниеден қашқанда сол шығармамен ғана жалғыз қалатын сәт, ләззат алу, туындыны терең түсіне отыра шаман, Тибет монахтарынша ерекше бір халге түсу ме?.. Бұл не? Көзге көрінбейтін, қолмен ұстауға келмейтін, иісін немесе сипап сезе алмайтын, естуге болмайтын қандай метафизикалық құбылыс, бұл – сөз бен жазу деген?.. Көркем шығармадан не күтеміз? Неге оны сынай отыра жақсы көреміз, жақсы көре отыра сынаймыз? Егер бір сәтке адамзат өмірінен, қалыпты тіршілігінен Әдебиетті алып тастасақ не болар екен? Ойлаудың өзі қорқынышты. Құдайсыздар көбейіп, сенім, үміт, сұлулық, махаббат, сезім, әділдік, адалдық, ар-ождан сан мыңдаған этикалық, философиялық, діни сөздіктерде сақталғанымен де санадан өшіп, көңілден көшетініне еш күмән жоқ. Керісінше, зорлық-зомбылық, жауыздық, суицид, күдік-күмән көбейген үстіне көбейе түсер еді-ау (Бұл нәрсе қазір де аз емес. Өйткені, Біз «асыл сөзден» алыстадық). Жалпақ Жаһандағы тепе-теңдікті – осы әдебиет, оның ішінде мінсіз жазуға аса құштар қаламгерлер ұстап тұр дегенді еш қымсынбастан айта аламыз. Әр ойлы оқырман жазғанын сырттай оқып, ғашық боп, кездесудің ретін таппай жүретін өз жазушысы болады. Ол туралы сұрай қалсаң, аңыз бен ақиқаты аралас судыратып айтып береді. Ең негізгісі әдебиетке деген махабаттына риза боласың…
Әр сәтті шығарма дер шағында туатынына сенім мол. Және оның тууы мен содан кейінгі жағдайлар, яғни оны ел қалай қабылдап, қаншалықты әсер еткені жөнінде мағлұмат іздестіргенде академик Серік Қирабаевтың мына бір мақаласын таптық. Сонда сыншы бүй дейді: «Студенттер жатақханасында: «КазГУ-де Мұхтар Әуезовпен кездесу болады екен», – деген хабар тарады. «Абай» романының екінші кітабы шығып, жаппай оқып жатқан кезіміз. Соған бардық. Кездесу екінші қабатта, 24 аудиторияда өтті. Халық сыймай кетті. Ел көрші аудиторияға кіріп, екі бөлменің арасындағы қабырғаның жоғары жағындағы терезеден қарап тұрып тыңдады. Мұқаң ұзақ сөйлеп, романның жазылу тарихына, өзінің Абай өміріне қатысты деректерді жинау жолына тоқталды. Әлем әдебиетіндегі тарихи адамдар, әсіресе, ақындар жөнінде жазылған романдар жөнінде әңгімелеп, олардың жетістіктері мен олқылықтарына тоқталды. Өзінің Абайды таныту концепциясы туралы айтты. Кейін жазушының «Абай романының жазылуы жайынан» атты мақаласын (1955) оқығанда еске түсті – сол мақаланың сүрлеуін Мұқаң бізге сол кеште айтқан екен. Роман да, оның авторы да, айтқан әңгімесі де ұмытылмастай әсер қалдырды… «Социалистік Қазақстан» газетінде Сақтаған Бәйішевтің «Профессор Мұхтар Әуезов өткендегі қателердің шырмауында» деген мақаласы басылды. Жазушының тарихты жазуға құмарлығы, бүгінгі заман тақырыбына елеулі шығарма бермегені кінә боп тағылды. Сол жылы елуге толған жазушының туған күні де аталмай қалды. Осындай ауыр таяқ астында жүрген жазушыға «Абай» романының шығуы, оған оқырман қауымның жылы ықылас танытуы үлкен демеу еді. Партиялық басшылықтың көзқарасына қарамастан, жазушы беделі халық арасында арта түсті. Оның үстіне роман орыс тіліне аударылып, одақтық көлемде үздік бағаланды». Осыдан түйетініміз – ұлт ой-санасына, оның оянуына, түлеуіне, көңіл-күйіне әсер еткен, бірақ кезінде түрлі себеппен сын садағына ілінген шығармалар неге екені белгісіз, уақыт өткен сайын мінсіз боп, белгілі бір халықтың рухани «визасына» айналады. Өткен ғасырдағы сын мен сыншы турасындағы кітаптарды ақтарыстыра келе, бүгіндері есімдері ескі жинақтарда ұшырасқанмен ел есінде сақталмай, рухани айналымға ене алмай қалғандардың қаншамасымен танысып үлгердік. Мейлі ғой, араны елу, бопты алпыс жыл бөліп тұр, дегенмен «алпыс» деген алтын көпір емес, ол да шіриді, ол да құлайды. Мысалы, Ғабиден Мұстафинның «Ой әуендері», Ғабит Мүсіреповтің «Суреткер парызы», Тахауи Ахтановтың «Керуен», Әбдіжәміл Нұрпейісовтің «Толғауымен» қатар, Ғафу Қайырбеков «Бір кеменің үстінде» жинағындағы «Жыл әкелген жырлар» мақаласында аты аталған І.Мәмбетов, Т.Шопашев, Қ.Мұқашев, Ғ.Жұмабаев, Ж.Қыдыров, Ә.Дүйсенбиев, Е.Ибраһим, Т.Молдағалиев, Қ.Баянбаев, Қ.Бұғыбаевалар мен Нығмет Ғабдуллиннің «Уақыт сыры» кітабындағы «Творчестводағы алғашқы қадамдар» мақаласындағы З.Шүкіров, С.Жүнісов, С.Мұратбеков, М.Сүндетов, Н.Сералиев, Р.Тоқтаров, С.Сарқасқаевтардың қатарынан біреу аталса, біреу аталмайды. Әшірбек Сығайдың «Сыр сандық» жинағында Әлжаппар Әбішев драматургиясы сөз болады. Құлаш-құлаш монолог, ұзақ сонар диалог, қимыл-әрекетке негізделмеген екі-үш кейіпкердің ұйқыға тартар әңгімесі мен финалы бұлыңғырлау, сюжетті, конструкциясы шатқаяқтап тұрған шығарма бүгінгі қазақ сахнасының талабына сәйкес келе ме екен?.. Иә, кезінде қойылды, мақталды, жазылды, бірақ қазір драма мен драмашыға деген көзқарас мүлдем өзгерген. Көбік-көлемді пьесаны оқу тұрмақ, қоюдың өзі мұң боп тұрған кезеңде, «Әбішевтің сахналық туындылары Уақыт сынына төтеп бере ала ма екен?..» деген ой мазалайды.
Сан ғасырлық тарихы бар көркем әдебиетті зерттеудің әдістері өте көп. ХХ ғасыр әдебиеттану ғылымы үшін үлкен жаңалық алып келді. Басқасын айтпағанда, Бахтин хронотопы, қазақшалағанда «уақыт пен мекен» ұғымы әдебиетке өздігінше қызмет ете алды. «Сол бір базалық-материалдық игілікті игере алдық па?» деген сұрақ туады. Гейне «мінсіз қара сөз жазу үшін де өлеңдік өлшемдердің үлкен шебері болу керек» екенін ерекше ескертеді. Демек, «мінсіз жазу» туралы толғанғанда алдымен ойға оралатын аспект – тұтастық. Роденның Наполеон Бонапарт мүсінінің қолын сындыруының түпкі себебі де сол тұтастықты іздеуде жатыр дегіміз келеді. Кезінде ерекше бағаланып, мақталған туындылардың кейін мүлде ұмытылып, ал айтылмай жүрген шығармалар араға біраз жыл салып барып өз оқырманымен қайта қауышқан сәт аз емес. Тәуелсіздікпен бірге еркіндік, сөз бостандығы, ең маңыздысы бұрынғы жазылғанға жаңаша қарау мүмкіндігі туды. Тайыр Жароков 1954 жылы Қазақстан Жазушылар одағының III съезіндегі «Қазақ поэзиясының азаматтық лирикасы туралы» атты баяндамасында: «Біздің қазақ ақындары ұлы М.Горький мен В.Маяковскийдің творчес-
тволық традициясымен өсті. Ақындарымыздың өсу кезеңдерінде оқытушыларын сүйіндіргендей тәуір шығармаларын берумен бірге, шеберлік жағынан бағзы бір кемшіліктері де болмай қойған жоқ», – дей келе, өзінің замандастары Қасым Аманжолов, Жұмағали Саин, Әбділдә Тәжібаев, Әбу Сәрсенбаев, Қалижан Бекхожин, Тәкен Әлімқұловтардың жетістіктерімен қатар кемшіліктерін де жіпке тізіп шығады. «Жақсының артынан сөз ереді, жаманның артынан бөз ереді» деген қазақ әр қаламгерден жаңа бір дүние күтеді. Зорлық-зомбылық пен зұлматқа толы жылдарда адамзат жылылықты, тазалықты, ізгілікті бұрынғыдан қатты іздеді. Әдебиет сол функцияны орындай алды. Соғыстан кейінгі романтикалық-лирикалық ахуал мықтап орнады. Бұл – «асыл сөз» бен мінсіз жазуға тырысатын жазушының арқасы. Ешкім нашар жазғысы жоқ. Алайда, «өміршең шығарма қалдырамын» деген біраз қаламгердің бүгіндері аты аталынбайды. Газет-жорнал тігінділері, мұрағаттардағы құжаттар мен бұрнағы жинақтардан ғана кезіктіріп қалатынымыз бар. «Толғауы тоқсан қызыл тіл, Сөйлеймін десең өзің біл» деген Абайды оқысаң қазір ғана жазылғандай әсерде болатынымыздың сыры неде?.. Қаламгер лабораториясына үңілгенде біраз жайтқа қанық болатынымыз хақ. Жазудың белгілі бір формуласы, белгілі бір формасы, белгілі бір теория, теоремасы жоқ екенін білеміз. Дей тұрғанмен, әдебиетке енді келген талшыбық пен жазу деген жайлауда еркін көсілетін шығармагер өмірінде «адами фактордың» аз қызмет етпейтінін ұғынасыз. Шеберлігі, парасат-пайымы, қисыны, қорыта білуі, ізденімпаздығы, еңбекқорлығы, бабы, бағы, күйі, халі, мінезі, қабілет-қарымы, дарыны, жанкештілігі, әлеуметтік және психологиялық жағдайы, темпераменті, ішкі ритмикасы, денсаулығы, дүниеге деген көзқарасы, арлылығы, тазалығы, мұңы, наласы, зар-запыраны, Жаратушыға деген ғашықтығы, осының бәрі-бәрі жазушы деген ұғымды құраса керек. Кезінде түрлі себеппен қатты мақталған немесе тас-талқан боп сыналған шығармалар бүгіндері оқыла ма? «Әдеби киллерлердің» қырына ілініп оңбай «таяқ жегендердің» я «интеллектуалдық синдикаттардан» ыққан қаламгерлердің неліктен есімдері ел есінде қалмады?.. Біздіңше, бұның сыры кезеңдіктік тақырыптар, тапсырыстар мен мақтау-мадақ сарыны басым болғандықтан дегенге тоқтадық. Бұдан бөлек, кезінде жақсы бастаған ақындар кейін ұмытылып немесе іздеусіз, сұраусыз қалады. Солардың бірі – Тұрсынзада Есімжанов. Өлең өрудегі өзіндік стилі, бояуы, ешкімге ұқсамайтын мәнері бар ақынның аталынбай кетуінің сырын оның шығармашылық жолынан іздеген жөн секілді. Шын жазарманда жазуға деген талап бөлек болуға тиіс дегіміз келеді. Мұхтар Мағауин бір сұхбатында: «Шағын әңгімені жазу – қиямет-қайым дүние. Екі есе еңбекті қажет етеді. Кейде бір күн, кейде екі-үш күн жазасың. Енді қараңыз, он әңгімең бір романның көлеміне жетпейді. Бірақ оған кеткен еңбек он есе деп айтпайын, екі-үш есе көп болады», – деген еді. Осы айтылғанға құлақ түрсек теріс болмас еді. Немесе белгілі бір мықты қаламгерді оқып, жаттап, үлгі тұтып қана қоймай еліктеу-солықтай бастайтынымыз бар. Егер жазушы даму эволюциясын басынан өткергісі келсе, онда міндетті түрде «еліктеу» деген өткелден өтуге тиіс. Өте алмай қалдың ба, соның көлеңкесіне айналып шыға келесің. Мысалы, қазіргі кезде Гүлнар Салықбаеваға еліктемейтін ақын қыздар кемде-кем. Бәрі өлеңдерінде «Сіз» деп сызылғыш. «Сізді» дегенді терең сезініп барып, өз тұла-бойыңнан өткізіп барып бір-ақ айтса ғана жарасады. Ал бір-екі жерден оқи салып, төрт-бес аударманы шола салып айтылған «Сіздің» ғұмыры қысқа. Ақын «эгосы» сол сөзді қалап тұр ма?.. Басты сұрақ – осы. Жас ақын қыздарға айтарымыз Ахматова, Цветаева, Ахмадулиналарша жыр жазу үшін жалаң сезім аздық етеді. Уақытында мақталған шығармаларды сөз еткенде 1938 жылы «Халық жауы» деген атпен 10 жылға сотталған, дәрігерлік кәсіппен шұғылданған Зейін Шашкин мен он үш жасында әскер сапына алынып, Ұлы Отан соғысына қатысқан Өтебай Қанахин ойға оралады. Зейін Шашкиннің «Тоқаш Бокин», «Теміртау», «Доктор Дарханов», «Сенім» романдары, «Темірқазық» повесті мен Өтебай Қанахинның 1947 жылы жарық көрген «Екі кездесуінен» бастап 1974 жылы шыққан «Жүрек қалауы», 1976 жылы шыққан «Бақыт бәйшешегі», 1979 жылы шыққан «Құдірет», 1986 жылы шыққан «Қарт сарбаз хикаясына» дейінгі аралықтағы шығармашылық жолды зерттеп, оның мән-маңызын ашып, бүгіндері көп аталынбауының себеп-салдарын анықтадық па?.. Қос авторды мысал ретінде ғана алдық. Ал қазақ әдебиетінде қайта оқығанда бірден тартып кететін шығармалар көп пе, аз ба? Бойында көптеген қасиеті бола тұра бір ғана компонеттің жетпеуінен жазуымыз ақсап жатады. Мінсіздікке ұмтылғымыз бар. Бірақ оған біреу ерте жетеді, біреу кеш жетеді, ал біреу мүлде жетпейді. Хемингуэйдің Достоевский жөнінде айтқан мына бір сөзі ойлантарлық: «Сөз-сөйлемді салақтау қолданғанына қарамастан терең әрі мазмұнды». Тек қазақ қана емес Жер-дүнияның қаламгерлері де «мінсіз жазуды» армандаған екен. Жазу – жүйрік ат, жазу – құс, жазу – сұлулықтан жаралған ерекше дүние. Сондықтан шығарма жүректен жүрекке жету үшін де міннен барынша ада болуға тиіс…
Әлібек БАЙБОЛ.