Мәдениетті кісі (Әңгіме)
Тау бөктеріндегі төрт қабатты шипажай үйі қалың өскен тал-дарақтың арасынан ағараңдап, көзге әзер шалынады. Құдды әлдекімнен әдейі жасырып салған құпия мекен дерсің. Қаланың қапырық ыстығынан, дабыра-даңғазасынан құтқарар жалғандағы жалғыз құдіретті арал, құт айлақ осы ғана тәрізді. Даладан да, дәлізден де адам қарасы аңғарылмайды. Әлгінде ғана етегінен кеулеген леп еденнің шаңын сыпырған елдің ерсілі-қарсылы сабылысы сап басылыпты. Сәскеде сәйкесті ем-домын алған жұрт көп ұзамай түскі асын да ішіп, түгел тынығуға құлаған. Салқын самал, саф ауа тәніңді ғана сергітпей, жаныңды да қоса жадыратардай.
Екі кісілік номердің іші ала-көлеңке. Оң жақтағы төсекте тура терезенің тұсында өскен үйеңкінің түйе табанындай жалпақ жапырақтарынан сыналай сығалаған күн сәулесіне жонын тосып бір кісі отыр. Қолында – кітап, тізесінің астында – қазақша-орысшасы аралас қобыраған газет-журнал. Сұқ саусағын тілімен сулап жіберіп, келесі бетті ашарда, әзелгі әдеті болса керек, көзәйнегін нығарлап, нықтап қояды.
Қарама-қарсы кереуетте түкті кеудесін түгел жалаңаштап, қарнын сипап қана жатқан көршісі тіпті тыныс алғаныңа дейін естілер мүлгіген тыныштықтан жалықты ма, жастығын сәл биіктетіп алып:
– Әңгіме айтсаңызшы, ағасы! – деді де, тарақтың тісі батуы неғайбыл қалың бұйра шашын салалы саусақтарымен кері қайыра реттеген болды.
Көзілдірікті естімеген адамша елең етпей, кітабына үңіліп отыра берді.
– Ұйқы да келер емес, – деді бұйрабас сәлден соң. Іш пысып кетті.
– Егер адам қолы қалт еткенде өмір туралы, сол өмірде өзінің не тындырып, дұрысын айтқанда, не тындыра алмай жүргені туралы жақсылап ойланар болса, оның іші ешқашан пыспас еді, – деді көзілдірікті кісі осының бәрін кітаптан оқып отырғандай басын да көтерместен.
– Ойлай бергеннен не шығады? – деп күлді бұйрабас бұйығы көршісінің әйтеуір тілге келгенін игі нышанға балап. – Көп ойланғаннан көктеген ешкімді көрген жоқпын өз басым. Енді… қоңсы қонған соң, мылқау жандарша меңірейіп отыра бермей, әңгіме-дүкен құрсақ қайтеді дегенім ғой.
– Сонда не жайында сөйлескенімізді қалайсыз? Көзілдірікті кісі кенет кітабын жауып, төсегінде шашылып жатқан газеттерін жинастыра бастады.
– Е, сіз бен бізге айтатын әңгіме табылады ғой…
– Жарайды, – деп көзілдірікті кісі оның сөзін бөліп жіберді, – жалпы рухани әңгімеге қалайсыз?
– Қандай әңгіме дейсіз?
– Рухани. Яғни өнер, мәдениет туралы деймін де.
– А-а-а, жақсы… Бұл тақырыпқа өзім де кетәрі емеспін. Құдайға шүкір, өнерді бағалайтын кісілердің қатарынанбыз. Айта беріңіз, құлағым сізде.
Көзілдірікті кісі қол-аяғын соза көсіліп, жастығын қолтығына қыса жамбастай жатты да, сөйлеп кетті:
– Театрға барып тұратын шығарсыз? Мен де премьерадан қалмауға тырысам. Шынымды айтсам, бұрын осы саланың келешегіне қатты алаңдаушы ем.Театрдың керегесін керіп, уығын шаншыған ұлылардың ізін жалғаушы корифейлердің де демі таусылды, дені кетті. «Кейінгі буын солардың орнын баса ала ма, майталмандар биіктетіп кеткен деңгейді төмендетіп алмай ма?» деп әжептәуір уайымдайтынмын. Қазір ой жүгіртіп қарасам,алаңдауға негіз жоқ секілді. Аға буын жас толқынға жақсы тәрбие беріпті. Жаңа спектакльдерді тұрақты көріп жүрмін. Ұмтылыс, ізденіс, талап тамаша! Шебер импровизация, ешкімге ұқсамайтын дара интерпретация, күтпеген тосын шешімдер бар. Рас, таптаурын тәсілден, ескі үлгіден арыла алмай жүргендер де жетеді. Ал жалпы алғанда, ілгерілеу басым. Талантты актерлер, дарынды режиссерлер қалыптасып жатыр. Шүкір, театрымыз дамып келеді!
– Қойыңызшы, қайдағы дамыған? – Бұйрабас бүйірден киіп кетті. – Қайдағы дамыған? Менің бір актер танысым бар. Өзі көп спектакльдерде ойнайды. Қазір телехабар да жүргізіп жүр. Аты-жөнін қайтесіз, өте танымал, сіз оны жақсы білсеңіз керек. Үй-ішімізбен араласатын жеті-сегіз шаңырақ бар. Осы ортаға ол кейінгі жылдары қосылды. Әр мерекеге бір отбасы жауапты. Мәселен, Наурыздағы отырысты мен ұйымдастырсам, 1 мамырдағы думанды дастарханды сіз мойныңызға аласыз дегендей. Әлгі актер досымыз осындай міндеттерден үнемі қашқақтап, тиіп-қашып қана қатысатын. Үйіне де шақырмайды, қызық өзі. Былтырғы бір мейрамда бәріміз жан-жақтан салмақ салып, тығырыққа тіреп жүріп, ақыры үйіне бардық. Сөйтсек, қаланың қиыр шетіндегі бір ықшамауданда тұрады екен. Құрқылтайдың ұясындай ғана құжыра. Бізден қысылатындай да жөні бар болып шықты. Көрдіңіз бе, атағы дардай, ал жағдайы… Ал сіз театрымыз дамып жатыр дейсіз…
Өз ойының әсерінен әлі арыла алмаса керек, көзілдірікті кісі көршісінің уәжіне аса мән берместен, басын қиялдана қисайтқан күйі сөзін жалғай түсті.
– Ал енді кино саласына келсек, көп жайтқа көңілім толмайтынын жасырмаймын, – деді ол. – Осы жаңа ғасырда ұлттық дейтін сипаттамаға лайық санаулы ғана фильм шықты, ал қалғаны – кешіріңіз, әрине, қоқыста қалатын қоқыр-соқыр бірдемелер. Халықтың жанын түсініп, тілек-қалауын сезініп, оны жүрегінен өткізіп барып түсірмеген кино – шынайы өнер бола ма, тәйірі?! Қазіргі киномыздың жанрлық палитрасы да тым жұтаң. Режиссерлер құдды бір-бірінен аумайтын нашар фильм жасаудан жарысқа түсіп жүр дерсіз. Бізде басынан-аяғына дейін деміңді ала алмай көретін детективтер, жүрегің суылдап отыратын триллерлер, кейіпкерлерінің бастан кешкен хикая-
ларының өзі қызық шытырман оқиғалы фильмдер, өмірге деген құштарлығыңды арттырып, кинозалдан шыға сала танымайтын адамдарыңа да әлдеқандай жақсылық жасауға ұмтылдыратын отбасылық-тұрмыстық мелодрамалар, күлдіре отырып ойландыратын лирикалық комедиялар, езу жиғызбайтын эксцентрика, сюжетіне ән-биі шебер қиюласқан мюзиклдер мүлде жоқ. Сосын осының бәрін өзгеден іздеп, шетел киносын көрмегенде, қайтеміз? Жарайды, «біздің киношеберлер тым ойлы дүниеге құмар екен» дейін десек, тіпті арт-хаус та дамып жатқан жоқ қой.
– Кешіріңіз, тағы да сізге қарсы шығуға мәжбүрмін, – деді бұйрабас көршісіне қарай бүкіл денесімен бұрылып. – Әрине, мен сіз секілді күрделі терминдермен сөйлей алмаймын, «поллитра» дедіңіз бе, «арты-қуыс» дедіңіз бе… жоқ, тілім келмейді. Бірақ менің де өз пікірім бар. Киномыз, меніңше, жақсы дамып келеді. Сіз де білетін боларсыз, Пәлен деген режиссер ше, сол – менің жақын араласатын досым. Пай, пай, шіркін, нағыз өнер адамы деп соны айтыңыз! Үстіне кигені – қимылдаған сайын түсі құбыла түсетін көкала пиджак, бағасын біз шашымызды бір талдап жұлсақ та санап бере алмайтын қымбат тон, астындағы темір тұлпары–«Ролс-Ройс», білегіндегі алтын сағаты– «Ролекс». Өзі ылғи шетелде жүреді: бірде Лондонға ұшып бара жатады, бірде Берлиннен келіп қонып жатады, бірде «Парижде түстеніп отырмын» деп хабарлама жазады. Шетке шыққан сайын бізге түрлі сыйлықтар әкеледі. Кейде өзіміз де «бізге мынадай-мынадай керек» деп қалтасына ақша сап жібереміз. Жақында ғана Мумбайға – кинофестивальге кетті. Жаңа киносын сол жақтағы додаға қатыстырмақ. «Ол киноңды біз қашан көреміз?» десек, «кейін… миларың жетісіп, ақылдарың толысқанда» деп күледі. Қызық өзі. Бір киносына менің баламды түсірді. Эпизодтық рөл. Қуанып қалдық. Досым ғой, кейде айтқанымды тыңдайды. Алматыға келгенде жиі бас қосамыз. Әйелі де өте меймандос адам. Ал дастарханы ше? М-м-м… біз жеп көрмек түгілі, атын естімеген алуан түрлі тағамнан көз тұнады, басың айналады. Балық дейсіз бе, бақа-шаян дейсіз бе – толып жатыр, әйтеуір теңіз дәміне әуес. Яғни «кино дамып жатқан жоқ» дегеніңізбен келісе алмаймын. Дамымаса, досымның жағдайы осынша жақсарар ма еді?
– Ал сурет өнеріндегі табыстар ше? – Төбеге телмірген көзілдірікті кісі өз көкейіндегі тәтті ойды тамсана сорып, тауыса алар емес. – Қазір жаңаша ойлап, жаңаша салатын суретшілер легі қалыптасып келеді. Олар портрет, пейзаж, натюрморттармен шектелмейді, академизмнен аттап өтіп, натурализмді басып өтіп, сюрреализмге, футуризмге, экспрессионизмге құлаш ұрады. Абстракциялық дүниелерге батыл барады. Кеудесін кернеген сезімді, сана сілкінісін сан түрлі бояуларды құбылту арқылы беруге ұмтылады. Кейінгі жылдары жас суретшілер талай уақыт табу саналып келген ұлттық тақырыптарды да тәуір ашып жүр. Ел тарихындағы елеулі кезеңдерге басқаша сипат беріп, тың стильде бейнелеуге талпыныстар бар. Өз басым бәрінен де импрессионистерді жақсы көремін. Өмірдің әрқилы сәтін әсерлі етіп шынайы кескіндейтіні сондай, картиналарына қарап тұрып, сол сәтті, сол әсерді тура өз басыңнан өткергендей, тұла бойыңмен сезінгендей боласың ғой, шіркін!
– Сіз не айтып отырсыз? – Бұйрабас қиялындағы әлдебір көркемсурет галереясын «аралап» кеткен бөлмелесіне біртүрлі шоши қарады. – Қайдағы империалистер? Атамаңыз мүлде! Мен оларды баяғыдан жек көрем. Құрып біткен екен десем, әлі бар ма еді ол атаңа нәлеттер?! Сосын… суретшілерді соншама көтермелеп, әлдеқандай қылып әспеттеудің қажеті қанша? Не тындырып қарық қылып жүр солар? Менің бұрынғы көршім – суретші еді. Кейін ол жерден көшіп, қаланың жоғарғы жағынан жаңа үй алдым ғой. Әлгі байғұстың үсті-басы алба-жұлба, қолы бояудан қап-қара боп жүретін, сақалының түсі күнде өзгере ме, бір бәле… «Бояушы-бояушы дегенге сақалын бояпты» деген сөз тура соған арналғандай. Жағдайы болмай, жабығып жүрген соң, жаным ашып, картиналарының ішінен біреуін сатып алайын деймін ғой баяғы. Қарасам, әлеміштенген айбақ-сайбақ суреттерінен адам қорқады. Әйтеуір ішінен өз көңілім қалаған біреуін таңдаған болдым. Гүлді дастархан үстіне қойылған жайпақ ыдыстағы қияр, қызанақ және бананның суреті. Іліп алары сол-ау өзі де. «Ас үйдің дуалына жарасатын-ақ дүние екен, қане, 5 мыңға бер!» дедім. Қуанғанынан қалбалақтап, ұшып кете жаздады. Қалтамнан кәдімгі өзіміздің қызылқұлақты шығарып, қолына ұстатсам, «бұ не мазағыңыз?» дейді. Сөйтсем, оның ойы доллар екен. Пішту! 5 мың доллар! Күйесіз бе, күймейсіз бе? «Әй, мына жарты келі қиярың базарда қанша екенін білесің бе?– дедім. – 300 теңге. Қызанағың да сол шама. Мына алты тал бананың ары кетсе 600 теңге болады. Жарайды, көз майын тауысып, айнытпай көшірген еңбегің бар делік. Соны ескеріп, қайта дұрыс баға айтып тұрмын ғой» десем, «Сіз… сіз… өнер туындысының қадірін білмейтін адам екенсіз, сізге сатпаймын» деп қалшылдайды. Қалшылдамаса, одан әрі! Қатып қалсын маған десе! Күнін көре алмай жүріп… мінез көрсетеді тағы! Сіз де суретшілерді өйтіп есіркей бермеңіз. Есіріп кетеді…
Бір уақ үнсіз қалған көзілдірікті кісі кенет басын көтеріп, көршісіне тесіле қарады да… тақырып арнасын ауыстырып жіберді:
– Кітап оқисыз ба?
– Оқымағанда… Оқимыз, әрине.
– Ең кейінгі оқыған кітабыңыз туралы айтыңызшы.
– Кейінгі дейсіз бе… Қазір… Есіме түспей тұр. Жалпы, мен «Абай жолын» қайталап оқығанды ұнатамын. Сосын «Махаббат қызық, мол жылдарды». Қандай керемет кітаптар, ә!
– Бүгінгі прозаны оқымайсыз ба сонда?
– Кімді? Розаны?
– Прозаны. Қазіргі жазушыларды деймін де.
– Жоқ. Қазіргі жазушылардың жазғандары маған ұнамайды.
– Неге? Маған ұнайды. Рас, бәрі бірдей емес. Бірақ тәп-тәуір ізденістер бар. Қазақтың бай тілінің құнарын пайдалана отырып, қазіргі қоғамның дертіне үңілуге, ХХІ ғасыр адамының жан-дүниесіндегі өзгерістерді ашып көрсетуге, жалпы басқаша жазуға талпыныстарды байқап қуанамын. Поэзияда да солай. Өзіңіз кімнің өлеңдерін жақсы көресіз?
– Абайдың. Кемеңгер ғой жарықтық!
– Жоқ, қазіргі ақындардан деймін.
– Мұқағалидың.
– Бір шумақ оқып жіберіңізші, қане.
– Қазір… Ә, міне:
«О, тұрсилар, тұрсилар!
Жайылып нағып тұрсыңдар!
Түннен қалған бір сыр бар,
Айтпайсыңдар, қусыңдар!».
– Жарайды, жарайды, жетеді. Сіздіңше, осы өлең бе? Және Мұқағалидың өлеңі деп ойлайсыз ба, шынымен?
– Әрине! Мұны бізге баяғыда мектепте оқып жүрген кезімізде, әдебиет пәнінің мұғалімі айтып берген. Өзі де ептеп ақындығы бар кісі еді. Ақын демекші… Бұлар аздап алаңғасарлау, қызық халық екен ғой. Әйелқұмар көрсеқызарлығы да бар-ау деймін. Қайбір жылы, ол кезде облыстық әкімдікте қызметтемін, Астанадан келген бір ақынды қарсы алу, күту, баратын жерлеріне жеткізу маған жүктелді. Мәдениет саласына жауапты бір келіншек бар еді, ол да үнемі жанымызда. Бір уақытта біз әулие тұтып жүрген әжептәуір ақынымыз әлгі келіншекке көзін қысып, қылмыңдап, ыржаңдай бастамасы бар емес пе! Байы өңірімізге белгілі боксшы еді, сол есіме түсіп, зәремнің ұшқаны… «Ойбай, аға, бәлесінен аулақ! Басқа біреу тауып берейін, оған жоламаңыз!» деп алдаусыратып жүріп, әрең көндіргем…
– Түсінікті. Ал ән жағына қалайсыз? – Түскі ұйқы қыса бастады ма, көзілдірікті кісінің көзі кіреукеленіп, үні де бәсең шықты.
– Ән бе? Ән дегеніңіз бізден қалған. – Бұйрабастың жанары, керісінше, жарқырай түсіпті. Бағанағы жатыс жоқ, өз әңгімесінің қызығына өзі елтіп, төсекке малдас құрып, отырып алған. – Баяғыда көркемөнерпаздар үйірмесі-не қатысқан едім, кейін түрлі себептермен қойып кеттім. Әйтпесе бүгінде әйгілі әншінің бірі, замананың гүлі болып жүрер ме ем, кім біледі.
– Мен қазіргі ән өнерінің жағдайына қатты алаңдаймын, – деді көзілдірікті кісі бір күрсініп алып. – Эфир атаулыны ышқынған-қышқырған кіл ыңқыл-сыңқыл жаулап алды, ал нағыз әуелеген қазақы ән, көңіл қытықтар қоңыр әуен босағадан сығалап, сыртта қалып қойды. Рейтинг қуалаған көгілдір экраныңыз бен радио толқыныңыз бір-бірінен айырғысыз, ән сияғы жоқ әләулайдан босамайтын болып барады. Қазақ ән өнері қазір үлкен дағдарыста тұр, дағдарыста…
– Дағдарыста тұрған түгі де жоқ! – деді бұйрабас қызынып. – Дағдарса, әлгі домбырасын сабалап, айғайлай беретіндер дағдарған шығар, ал эстрада, Құдайға шүкір, кейінгі жылдары күрт дамыды. Қаншама жас әншілер пайда болды! Қандай жаңа әндер шығып жатыр! Тойға барсаңыз, топырлап өріп жүрген әнші! Жақында бір досым баласына сүндет той істеді. Өзі де өнерпаздарға жақын жүретін жігіт еді, тойы той емес, концерт боп кетті. Бастан-аяқ концерт! Ат-есімі алысқа кеткен атақты әнші де жүр, сахнаға енді қадам басқан жас талап та сонда. Араға апта салып, айтқан әнінің бәрі шетінен хит болып жатқан атақты бір әнші әлгі досымды үйіне қонаққа шақырды. Өнерге бір табан жақын жан екенімді ескерген досым мені де ертіп барды. Енді әншінің үйі деген, Құдай салмасын, сұмдық екен. Әй, әкімнің үйі де ондай болмас! Тура ана шетел киносындағы секілді, ке-е-ең холлы бар, оның оң жағында ас үйі, сол жағында қуыс-қуыс тағы бірдемелері дегендей… Баспалдақпен екінші қабатқа көтерілсеңіз, қонақ қабылдайтын зал, жатын бөлме, жатын бөлме, қаптаған жатын бөлме… Холлдың тура ортасында төбеден төніп тұрған жарқырауық люс-
траның салмағы, әй, бір тонна бар-ау. Қызметшілері қолды-аяққа тұрмай, зыр жүгіріп жүр. Міне, өмір деп соны айтыңыз! Жағдай деп соны айтыңыз! «Дағдарыс» деп қоясыз тағы. Қайдағы дағдарыс? Жаңағы үйді көрсе, сол дағдарысыңыздың өзі құйрығын бұтына қысып, қыңсылап безіп жоғалар…
Шалқасынан түсіп, көзін жұмған көзілдірікті кісі жауап берген жоқ. Ол тіпті ұйықтап та кеткен секілді. Ал бұйрабас буырқанып-бұрсанып, екіленіп-еліріп тағы біраз сөйледі. Сосын:
– Айтпақшы, кешіріңіз, – деді көршісін жаңа ғана көргендей таңдана қарап, – бағанадан бері сұрамаппын ғой, сіздің мамандығыңыз не еді?
– Журналистпін, – деді көзілдірікті кісі көзін ашпаған күйі.
– Қызық, – деп бұйрабас басын шайқады, – менің таныстарымның ішінде бірде-бір журналист жоқ екен. «Бір көрген біліс, екі көрген таныс» деген, мына шипажайдан шыққан соң қарым-қатынасымызды жалғастырып, араласып тұрайықшы, ағасы. Қанша дегенмен, мәдениетті кісілерміз ғой. Журналистердің де қалай тұратынын көрейік.
Бұл кезде шынымен көзі ілініп кетті ме, әлде әдейі істеді ме, әйтеуір көзілдіріктінің майдақоңыр қорылы естіліп жатыр еді.
Сәкен СЫБАНБАЙ
ПІКІРЛЕР1