Жаңашыл жазушы
Кісілік келбетіне қатысты айтылатын жылы сөзді оның шығармашылығына қарата айтсақ та жарасады. Иә, ол кісінің өзі де, жазған дүниелері де сырбаз. Бозбала шағындағы сымбатты болмысы егде тартқанда сырбаздыққа ұласқан. Содан бері жүрісінен жаңылмайтын жорғадай осынау адамдық болмысынан айнымай келеді. Күнделікті өмірде артық сөзге бара бермейтін Зәкең шығармаларында да шашау шығармайды. Табанды деген теңеу де Зәкір ағамызға келіп тұр. Жарты ғасыр бойы табан аудармай бір ғана басылымда қызмет еткен адамдар саусақпен санарлық қана. Сол санаулылардың санатында болған Зәкір Асабай еңбек жолын «Лениншіл жастан» бастап, 1964 жылдан Кеңестер Одағы тұсында бес жүз мың тиражбен тараған әйгілі «Мәдениет және тұрмыс» журналында табан аудармай қызмет жасады. Азаттық алған жылдары «Парасат» болып өзгерген журналда күні кешеге дейін жемісті еңбек етті. Қарапайым тілшіліктен бастап, бас редактордың орынбасары, аралықта бас редактордың міндетін де атқарды. Бірқатар редактормен қызметтес болды. Бұл дегеніңіз, Зәкір Асабайдың еңбекқорлығын, табандылығын, жауапкершілігін танытса керек. Ауырдың үстімен, жеңілдің астымен жүруді білмейтін Зәкең көсемсөзбен қатар, көркем сөзде де жанкештілік көрсетіп, көптеген көркем шығармалар жазды. Сатира саласында да аз дүние жазған жоқ. Ташкенттің Низами атындағы институтында Төлеген Айбергеновпен бірге білім алған Зәкір ағамыздың мәдени, қазақ халқының рухани, саяси кеңістігінде жетекші роль атқарған қазақтың айтулы тұлғалары жайлы шертер шежіресі аз емес.
Ақсақал жазушы ұлттың рухани кеңістігінде өшпес із қалдырған біртуар тұлғалар туралы соңғы жеті-сегіз жылдың көлемінде алты бірдей кітапты жарыққа шығарды. Бір ғана Ермек Серкебаев туралы «Маэстро» кітабы қалың көпшіліктің көзайымына айналып, тез тарап кетті.
Сексеннің сеңгіріне сергек көтерілген қаламгерді осынау мерейлі жасымен қалың қаламгер қауымның атынан құттықтай отырып, деніне саулық, басына амандық тілейміз.
Мынау қақаған қаңтардың жиырма бірінші жұлдызы жазушы Зәкір Асабайдың дүниеге келген күні. Бұл күн сырт көзге жүріс-тұрысы жұмбақтау, сұсты қаламгер сексен жасқа толған күн. Біз үшін ерекше күн. Дүние ақ көрпесін қымтанып алған қаңтардың қабағы да менің көкемнің қабағына сәл ұқсап кететіндей ме қалай? Бұл – бірақ сырын білмейтін сырт көзге ғана солай көрінетін алдамшы көрініс. Түске дейін түксигенімен, түс ауа мол шуағын шаша салатын Алматының күніндей Зәкеңнің бір қараған жанға сесті, тіпті кейде қаһарлы боп көрінетін мұңлы жүзінен, ойлы көздерінен үнемі мейірім шуағы төгіліп тұратынын аңғару қиын емес.
Белгілі қаламгер Зәкір Асабайды осы ел жақсы біледі. Ол кісіні жақсы білетіндер қатты құрметтейді. Құрметтейтіні – атақты әнші Ермек Серкебаев жайлы көлемді эссе-диалогі үш рет қайта басылды. Оқырмандардың сұрауы бойынша төртінші рет жарыққа шыққалы жатыр. Соңғы он жылда еліміздегі түрлі баспалардан жазушының сегіз кітабы жарық көрді. Жазушының шығармаларынан дәлдікті, шындықты аңғару, терең парасатты пайымдау қиын емес. Сексенге толған қаламгердің мерейтойына орай мемлекеттік марапатқа ұсыну керектігін айтып өтуді өзіме парыз санап отырмын. Жазушы Зәкір Асабай ондай марапаттардың қай-қайсысына да лайықты тұлға деп ойлаймын.
Студент күнгі досы, қазақтың дауылпаз, сыршыл ақыны Төлеген Айбергенов секілді жалғандыққа жаны қас. Қызылды-жасылды жылтырақтар мен өтірікке мүлде төзбейді. Шарт кетеді. Опасыздар мен суайттарды маңына жуытпайды. Тықсырып, турап тастайды. Айтып салады. Ешкімнің көңіліне қарамайды. Ондайлардың өзі де менің көкемнің маңына жақындауға жасқанып, именіп тұрады. Осы мінезіне қарамастан, мейлі ол кім болса да, адамдарды үнемі аяп тұрады. Турасын айтып, туғанына жақпайтынның тап өзі осы кісі. Сөзге ермейді. Өзгені тыңдай біледі. Жақсыны жақсы, жаманды жаман деп тура айтатындардан. Көңілденгенде халық әндеріне басады. Жап-жақсы қоңыр даусы бар. Кезінде Әшірбек Сығай екеуінің талай дастархандарда кезек салған әндерін тыңдаған едім.
Ел баяғыда ұмытып кеткен ақын Қосжан Мүсірепов жайлы айтып отырады. Қазақтың ертеңіне қатты алаңдайды. Адал ақындарды ерекше жақсы көреді.
Райымбек пен Әшірбекке деген сағынышы әлі басылған жоқ.
Алпыс төртінде дүние салған, ауыл мұғалімі Асабай мен отыз бес жасында арманда кеткен Тұрсынай апамның сүйікті перзенті ғой, менің Зәкір көкем. Қаршадайынан еңбекке ерте араласқан. Соғыстан мүгедек боп оралғандардың қолдарына су құйып, қолтықтарынан сүйеген, содан ба екен, олардың мұң-зары мәңгі есінде қалып қойған.
Тоқаш көкем дүниеге келген «Ұшқын» мен Зәкеңнің туған ауылы «Ынталының» арасы шамамен бес-алты шақырымдай ғана жер. Бірер жыл бұрын сол «Ұшқынға», Тоқаш көкемнің мерейтойына Марат Тоқашбай бәріміз бірге бардық.
– Тоқаңды алғаш рет мен 1952 жылы мына аудан орталығы болған Абайда көрдім, – деп бастайды тағы бір әңгімесін көкем. Иә, көкемнің көрмегені жоқ, көрмегені жоқ болған соң, білмейтіні жоқ. Тірі шежіре. Айтпақшы, Шымкент жақтың ас-суын мақтап, халқын даттап отыратындарды көкем мүлде ұнатпайды. Дәлірек айтсақ, ондайлардың «иттігін кешіре алмайды». Өзі ешкімді бөлмейді, ал адамдарды алаламаған дарынның сөзі өлмейді.
1964 жылы «Мәдениет және тұрмыс» журналына әдеби қызметкер болып қызметке келіп, 1973 жылы жауапты хатшы – бас редактордың орынбасары боп жоғарылап, осы қызметтен 1997 жылы зейнетке шықты. Осы тұста журналдың тиражы 520 мыңға дейін жетті. Зейнетке шыққаннан кейін де он жылдай осы журналда бөлім меңгерушісі боп қызметін абыройлы жалғастырды. Соңғы он жылда жазушы Дулат Исабек басқаратын «Мәдениет» журналында қызмет істеп келеді.
Зәкеңмен алғашында Төлеген Айбергеновтің досы болыпты дегенді сыртынан естіп, қалай жақын танысып, Төлеген Айбергенов туралы естеліктерін өз құлағыммен тыңдасам деп армандап жүретінмін. Оның да реті ойда жоқта бола кетті. «Дәстүр» журналын шығару жайлы жобамды реттеп жүрген кезім еді. Журналдың бағыты, оның форматы қандай болуы керек деген сияқты мәселелер бойынша Жағда Бабалықұлы, Ақселеу Сейдімбек, Сейіт Кенжеахметтермен ақылдастым. Жағда ғұламамен сол таныстықтың соңы «Этнографпен әңгіме» деген кітаптың дүниеге келуіне түрткі болды. Міне, Зәкеңмен де осы кезде жақын араласа бастадым. Жағда Бабалықұлы менің кітабым баспаханада басылып жатқан кезде дүниеден өтті.
Зәкір Асабай Жағда Бабалықұлымен отыз жылдан астам уақыт «Мәдениет және тұрмыс» журналында қызмет еткенін біреулерден естідім.
Бір күні Зәкең Алматының көшесінде қарсы жолықты. Амандасуға ұсынған қолымды босатпай ұстап тұрып:
– Қасымхан, сенің «Ташкентпен қоштасу» деген толғауыңды оқып, қатты толқыдым, рахмет айналайын», – деді.
Сәлден соң: «Сен менің Ташкентте оқығанымды білесің бе?» – деді жүзіме сынай қарап.
– Иә, аға сіз Төлеген Айбергеновпен бірге оқыған жоқсыз ба? – деп сұрадым.
– Жоқ, Төлеген менен екі курс төмен оқыды, – деді көзіме тура қарап. Міне, дәл осы сәттен бастап менің Зәкеңмен аға-іні боп сыйласуымыз басталды. Кейін ол кісі «Этнографпен әңгімеге» алғысөз жазып берді. Жоқ, бірден жаза қойған жоқ. Қолжазбамды қарап отырып:
– Анау лауреат ағаларыңа неге жазғызбайсың, – деп сұрады ол.
– Мен олардың емес, сіздің жазғаныңызды қалап отырмын. Сіз Жағда Бабалықпен отыз жыл қызметтес болдыңыз, ғұламаны жақсы білесіз ғой, – дедім.
– Әрине жақсы білем, білгенде қандай, – деді ол.
Төңіректеп жүрген біздерге ғана емес, жаһандану жағасынан алып, нарық күйзелтіп, көңілі алабұртқан мына қазаққа керексіз, ауырмай аман жүріңізші, Аға!
Қасымхан Бегманов,
ақын, Қазақстанның еңбек сіңірген қайраткері.