Бүгінгі ұрпақ бейнесі – келер ұрпақ елесі
1. Әлқисса…
Пенде, шіркін, өмір сәулесін алғаш көргенде дүниенің бұралаңға толы жолдары мен келешек мақсат-мұратын, арман-тілегін болжап, білген жоқ. Көзін ашты. Бір жарық әлемді көрді. Қара жер мен көк аспанның арасындағы ғажайып, әрі түсініксіздеу, жұмбақ әлем. Есейе келе, әркім өз сүрлеуімен қиялындағы болашаққа бет түзеді. Барлық мүмкіндіктер мен сәтсіздік атауы кез келген шақта, кез келген жаста, кез келген минөтте пайда болмақ. Мейлі, сен бала бол, мейлі, қария бол. Адам адамға мүмкіндік бермегенімен, өмірдің тосын сыйы таусылған емес.
Жарық дүниеге «өмір сүрсем» деп келген әрбір пенденің алысқа қараса, көрінетін үш асуы бар: балалық, жастық, қарттық. Сол үш асуды біреулер жәй ғана жүріп өтсе, біреулер бағындыруға талпынады. Әркім өзінше амалын жасап, әлек. Балалық пен қарттықтың арасы, түсінген адамға, сабақ пен сынаққа толы. Түсінбегенге, өмірі ақша жетпей, ұйқы қанбай өткен есіл ғұмыр. Балалық – адамды мына түрлі-түсті әлемге қошеметпен алып кіреді. Санамызды айналамен таныстырып, адамдық өмірге бейімдейді. Бұл кезеңде адамға бәрі мүмкін және кешірімді. Сондықтан да болар, ерекше сағынамыз. Ал қарттық – қошеметпен келген өмірімізден белгісіз бір нотада шығарып салады. Көңілде мұң, өзекте өкініш. Санада толған жауапсыз сұрақтар: не істедім? не қылдым? қайттім? Өмірдің басы – қуаныш, соңы –қайғы екені баяғыда-ақ айтылған. Бұл шындықты періште емес, пенде болған соң ба, мойындағымыз келмейді. Адами заңдылық. Тек, жалғыз ақиқат бар: балалыққа қарағанда шынайылау, қарттықпен салыстырғанда зор мүмкіндіктерге толы шаққа аялдамайтын бірде-бір адам жоқ. Ол қай кезең дейсіз бе? Оны көбі біледі. Бірақ байқамауы мүмкін.
Балалық пен қарттықтың арасын жалғап тұрған өміріміздің өлшемін қалай өлшесек те, өз бағасына жете алмаспыз. Неге десеңіз, ол кездейсоқ сәттіліктер мен адасқан сәтсіздіктерге, менмұндалаған сенім мен көзсіз ерлікке тұнып тұр. Бұл уақытта адамның қателесуге, қателігін мойындап, жаңаша шешім қабылдауға да хақы бар. Жақсы мен жаманның дәмін татып, өзінің қай жаққа жататынын белгілеп, бағамдайтын шағы. Жағымпаздық, жарамсақтық, жағымсыз әдеттерден ада болып, толық адам ретінде қалыптасуға алғашқы қадамдар жасалатын кезең. Ешкім көріп, білмеген жаңалық ашып, әлемді таңғалдыратын да сол шақтың өкілдері. Ұлттың сапасын жақсартып, өрісін кеңейтетін де сол қауым. Жел қайда тұрса, сонда қарай тұра жүгіретін ессіз, кейде есті адамдардың қызығы мен қиыны қатар тұрған кезі. Әңгіменің ауаны қай шақ, қай кезең, қай уақыт туралы екенін сезіп отырған боларсыз, оқырман?! Иә, дәл өзі. Қателеспедіңіз. Жастық шақ.
Жас адам қай заманда болсын өз қоғамының негізгі бейнесін көрсетеді. Демек, қоғамның жақсы, не жаман болмағы жастардан. Алдыңғының алғысын алып, кейінгіге өнеге көрсете білсе, міне, бұл таза жеңіс. Ал керісінше болса, жағдайдың нақ қиындағаны. Кешегі Мағжан сеніп, Міржақып өлеңмен оятқан жас – бүгін кім? Ертең кімге айналмақ? Әр заманның қоңырауын соққан жастар жәйлі бірер сөз айтып көрейік. Ой түю сізден…
2. Замана, бір қарашы келбетіме!
Жастар қай уақытта да еркіндігімен, қырағылығымен, тәуекелшілдігімен көзге түскен. Бұл жастықтың басты критерийі болса керек. Әр дәуірдегі жас адамның портретін салыстырар болсақ, біраз айырмашылық көреміз: ұлттық мінездің әлсізденуі, не өмірге деген көзқарастың өзгеруі. Аталған қасиеттер өзгеріске ұшырағаны болмаса, барлық жастардың типтік белгісі, табиғаты бір. Абайша айтсақ: жастықта көкірек зор, уайым жоқ. Жастықтың сиқыры болар, қателігіміз өзімізге шындай, жас жігеріміз сарқылмастай көрінеді. Әлімізге қарамай «Эверестке» ұмтыламыз. Біреу «шамаңды біл» десе, шамданамыз. Жаңа дүниені жарылқап, ескімізді ескермейміз. Кейпіміз бала болса да, сөзімізді данаға ұқсатқымыз келеді. Білген адамға бұл да бір қызық дәурен.
Тіршіліктің қайнаған базары мына жүрген бізбен тарқап кетпесі хақ. Өмір бізден бұрын да болған, бізден кейін де бола бермек. Тарихтың даңғыл жолын жалғастыратын буынның болғаны, әрине, жақсы. Кейінгі ұрпақ болмаса, алғашқы пайда болған адамның ізі бүгінге жетпес еді. Осы жерде жастардың қоғам үшін ғана емес, тарих үшін де маңызы бар екеніне көзіміз жетеді. Қоғам үшін қандай маңызы болуы мүмкін? Мұның жауабы: жас адам жастығын қандай амалмен, не істеп өткізгеніне байланысты болмақ. Француздың бір данышпаны «Жастық шақ – даналықты меңгеруге, ал кәрілік – оны қолдануға арналған уақыт» деген екен. Жас кезде адам ақылмен де, жалқаулықпен де дос болмақ. Ақылына ерік берсе, қартайғанда еш өкінбейді. Ал жалқаулығына ерік берсе, «әттеген-айдың» әнін айтады. Не десек те, жастардың қай қалыпта өсіп-өнетіні заманына қарай тартпақ. Мұны мен емес, Абай айтқан: адам баласын замана өсіреді, кімде-кім жаман болса, замандасының бәрі виноват. Иә, заманға қарап, бала өсер. Бірақ қоғамды адамдар құрайтынын ұмытпайық. Қоғам тазаруы үшін адам түзелуі шарт. Қандай заман болсын, құбыладан адаспау керек. Мысалы, отаршылдық кезінде жарқылдап шыққан Мағжан, Міржақыптар да жас еді. Заманына тартқан жоқ. Ал бүгінгі тәуелсіз қоғамнан Мағжан, Міржақыптарды таба аламыз ба? Өте қиын сұрақ. Әлде, бар болып, өзіміз байқамай жүрміз бе?! Ол да мүмкін. Кез келген заман өз түлегін қорғайды. Бұл – заңды.
Қай буынның болсын, өзінен кейінгі ұрпаққа көңілі толған емес. Бұл – тарихи шындық. «Жастар кітап оқымайды», «жастар бұзылып барадыны» Пайғамбарымызбен (с.а.с) тұстас болғандар да айтқан екен. Содан бері қаншама жыл емес, ғасыр бойы сол «оқымайтындар» мен «бұзылғандар» өмірдің көшін жалғап келеді. Жастардың жігерін бұлай жасыта берудің қажеті жоқ шығар, сірә. Себебі, құр сөзден осы күнге дейін ғылымда да, ілімде де нәтиже шыққан емес. Қазіргі қоғамда жастар әлемді таңғалдыруда. Қай елге сапар шекпеңіз, жастардың келбетіне қарап қайран қаласыз. Сөзімізге дәйек болсын, Германияның парламентарийлерінің ішіндегі ең жасы 19 жаста депутат атанған Анна Люрманн екен. Ал Британияда муниципиалды кеңестің ең жас мүшесі 18 жастағы Уильям Ллойд. Қарым-қабілеті бар, шектеу жоқ. Мұндай қоғамда 25-ке келіп, президент болсаң да жарасар ма еді?! Бұл – Еуропа. Қазақстан емес. Жастарды ұлтқа бөліп қарастыру, әсте бұрыс болар. Бірақ жастардың ой-өрісіне, көзқарасына, өмірлік ұстанымына ұлттық қасиеті, менталитеті әсер етпей қоймайды. Өзге тілдегі, басқа діндегі жастар қалай өмір сүріп жатыр? Таным-түйсіктері не дейді? Өмірлік мақсат-мұраттары қандай? Осы сауалдардың ізімен шетелдегі замандастарымызды барлап қайтайықшы…
3. Барлау
Жастар – қай елде де жас болып қала бермек. Тек, өскен ортасы, алған тәлімі мен салт-санасы бөлек демесеңіз. Олардың сөзі мен ойы, сезімі мен іс-әрекеті бізге оғаштау көрінуі заңдылық. Кейде олар адами тұрғыдан бізге қарағанда біраз артықшылықтарымен ерекшеленіп тұратындай. Артықшылық деп отырғанымыз кемшілік болып шығуы да ғажап емес. Мысалы, ағылшын жастары толық еркіндікке ие. Бала кезінен осыған үйренген. Барлық жағынан еркін. Баласы мен әкесінің диалогын сырттай тыңдасаңыз, қайсысы кіші, қайсысы үлкен екенін ажырата алмайсыз. Отбасыларында бала саны екіден аспаған соң ба, эгоистік қасиет тұнып тұр. Біздегі ұстаным: ата-анаға қарсы келмеу. Оларда керісінше, әке-шешелері балаларына қарсы шықпайды. Және «оқы, оқы» деп ешкім оны тоқпақтаған емес. «Оқуға түспей қалдың» деп біреу біреудің көзін шұқымайды. Өйткені, олар өмірдің мәні – білімде деп қабылдаған жоқ. Қарапайым етікші болса да, тәп-тәуір қызмет. Өмірге бір салқынқандылықпен қарайды. Үйдегі қыздың жасы отыздан асса да әлі жас. «Үйленіп, балалы болмадым-ау» деп қайғырмақ емес. Бір-бір күшік асырап, өмірлерін жалғастыра береді. Ал аспан асты елінде бәрі басқаша. Өмірді қалай сүру керек екендігін елден бұрын солар білгендей. Қытайлар оқу-білімге баса назар аударады. Ең нашар оқиды дегеннің өзі Конфуцийдің бір нақылын жатқа біледі. Мысалы, ол айтады «он бес жасымда мен білімге бет бұрдым. Отыз жасымда бағынышсыз тұрмысқа қол жеткіздім. Қырық жасымда күмәннан арылдым. Елу жасымда көктің еркін таныдым. Алпыс жасымда шындық пен өтірікті ажырата бастадым. Жетпіс жасымда жүрегімнің қалауына ере бастадым». Өмір сүрудің боямасыз философиясы. Қытайлар отбасы құндылықтары жағынан өзімізге жақын. Ата-анасының көзінше ерсі қылық көрсетіп, ауыр сөздер айтпайды. Еңбекқорлық басым. Білімнің күшімен әлемге танылудың үлгісін көрсеткен де солар. Қолына сағат тағып жүрген жастарының бәрі уақыттың қадірін біледі. Ағылшындардағыдай еркіндік жоқ. Тәрбиесі қаталдау. Еңбекке жақын болғанымен, ұлтшыл емес. Кез келген минөтте бір-бірін сатып кетуі ықтимал. Ертең үшін өмір сүрмейді. Бәрі бүгінімен ғана.
О баста аспан жер болмағаны секілді, біз де ешқашан ағылшын, не қытай бола алмаспыз. Оларға қызықпаймыз да, қызғанбаймыз. Тек, жастарының бет-бейнесінен ортақ дүниені көре алмадық. Қазақ жастары ағылшынға да, қытайға ұқсамайды екен. Неге дейсіз бе, өз бейнемізге бір қарайықшы.
4. Өзім туралы
Бүгінгі қазақтың келбеті кітаптағы қазақ бейнесімен нақ бірдей емес. Арадағы жүйткіген жылдар көп дүниеге әсерін берді. Айналамыз құбылып, санамыз жаһандануға икемделе бастады. Осы өткен уақыттың зияны болар, қазақтық қасиетіміз бүгінге түгел жеткен жоқ. Абай айтпақшы: «заманға жаман күйлемек, замана оны илемек». Заманымызға қарай жүріс-тұрысымыз да, сөйлеген сөзіміз де ұқсап барады. Таза қазақтығымыздың өзінжаңашылдандырып алдық. Бұл құбылыс қазақ жастарының психологиясына көлеңкесін түсіруі әбден мүмкін. Бірақ қоғамда қандай дауыл тұрса да адам бойында өз ұлтының бір түйір болсын қасиеті қалады екен. Оны жастардың күнделікті іс-әрекетінен байқадық.Қазіргі өскелең ұрпақ әлі де әкенің ашуынан именіп, ананың қабағын бағады. Үйдегі бала саны аз болса да бауырмал болуға тырысамыз. Ақшаның керек екенін білеміз, бірақ оған малдану мақсат емес. Қытайлар сияқты аз ұйықтап, көп жұмыс істей алмаймыз. Себебі, ол қасиет қанымызда жоқ. Қызымыздан ұят, ұлымыздан намыс кеткен жоқ. Тек, мейірім жетіспейді. Бір-бірімен жарыса бой көтеріп жатқан балалар мен қарттар үйі осыған дәлел. Бәріміз бірдей білімге құштар емеспіз. Асқан білімдарлықтан көңіліміз қалғандай. Неге дейсіз ғой… себебі, білімі Ресейдің жастарын он орайтын замандастарымыз өзге тілге мықты, өзінікіне шорқақ. Мұның елдің мақтанышы емес, ұлттық трагедия екенін жасыра алмаймыз. Қалың қазақ ішінен ғылым саласында төрт аяғын тең басқан жас қазақты кездестірсек, өз көзімізге өзіміз сенбеуіміз мүмкін. Жастар өнерден де кенде қалып жатқан жоқ. Тек, шын өнерлінің бағасын біліп, қошемет көрсете алмай жүрген өзіміз болармыз. Өмірде «үмітті ақтау» деген дүниеге ерекше мән береміз. Қай жерде, қай елде жүрсек те анамыздың «ұят боладысы» әрқашан ойымызда. Оқу оқысақ та, ақша тапсақ та сол «үмітті ақтау» үшін. Тек, өзіміз отау құрып, үй болғанда ғана «үмітті ақтап» болғандай сезінеміз. Бітті. Ата-ана алдындағы міндеттен құтылғандаймыз. Шын мәнінде солай ма? Жауабын ойланып көріңіз…
Орыстың ойшылы Петр Капицаның мынандай бір сөзі бар: қателесуден қорықпайтын кездің бәрін жастық дер едім. Қазіргі қоғамның өрескел қателіктерін жастыққа жаба бергеніміз дұрыс болмас, сірә. Адамда сана-сезім, ақыл, мінез дегендер болмаушы ма еді?! Бірақ ешкімнің қателікті танып барып, жасамайтыны хақ. Қазіргі уақытта да жастардың өз қасиеттерін жоғалтып жүргенін көріп, кейде ішіміз ашиды. Сөзімізге тұздық болсын, 1997 жылғы «Парасат» журналына бір оқырманның қазақ жігіттеріне жазған хаты шығыпты. Сол мақаладағы мына сөздерге назар аудармасқа болмады.
– Ғасыр аяқталуға үш-ақ жыл қалды. Біз келесі ғасырдан көп дүние күтеміз. Көңіліміздегі көп күдіктің, қатпар-қатпар қайғының сейілер уақытын асыға тосудамыз. Әрбір қазақ қызының қиялында бір-бір Төлеген, бір-бір Қобыланды, Алпамыс бар. Жібегіңе жүн түткізбе, Құртқаңа некесіз бала сыйлама, қымбатты қазақ азаматы. Гүлбаршының базарда шарап сатып тұр. Есіңді жыйып, еңсеңді көтеретін кез келді.
Осыдан 19 жыл бұрынғы айтылған сөз болса да, бүгінгінің күйін шертіп тұр. Бәріміз өз заманымыз жәйлі жақсы естелік айтқымыз келеді. Қоғамның желкенін ұстап тұрған жастар болған соң, амал жоқ, қарайлайсың. Қазақ жастарының бойынан табылып жатқан олқылықтар басқа халықта да бар. Бірақ біз өзге емес, қазақпыз ғой. Сондықтан да болар, заманымыздан өмірге қазақы түйсікпен, қалыпты көзқараспен қарайтын жастарды іздейміз. Осы ретте Жұматай Жақыпбаевтың бір шумақ өлеңі еріксіз еске түседі:
Шартараптарға шашатын
кейін даңқы нұр,
(Шарапатың мені де
келіп шарпығыр).
Киімі алтын кісіні емес,
сені іздеп,
Сені іздеп жүрмін,
сері мінезді алтын ұл!
Қазақ пен шетел жастарының күй-қалыбын, мақсат-мұратын байқап, бағамдағандай болдық. Олар жәйлі қандай шешімге келмейік, тек бір тараптың пікірі болып қалмақ. Өмірде нені мақсат тұтып, қандай қағиданы ұстанатыны хақында әр ұлттың өз перзенті сөйлесін.
5. Сөйлесе, жастар сөйлесін!
– Өмірлік ұстанымыңыз қандай?
Елдос Тоқтарбай,
қазақ, 23 жаста:
– Менің өмірлік ұстаны-мым – «ел – бүгіншіл, менікі – ертең үшін» (Ахмет Байтұрсынұлы әкемнің сөзі).
Неъматуллох Шоалиев,
тәжік, 25 жаста:
– Алдымен, жалған сөйлемеу. Біреудің меншігіне қол сұқпау және үлкендерге қарсы келмей, оларды сыйлау. Қысқасын айтқанда, менің қолым мен сөзімнен ешкім зардап шекпеуі тиіс. Басты ұстанымым осы.
Пері Алмазова,
қырғыз, 24 жаста:
– Қалаған нәрсең жәйлі арманда, барғың келетін жерге бар, ақылыңды, ой-шабытыңды, руханиятыңды еркін ұста. Өмірлік ұстанымымды өлеңмен өрсем: адам боп келдім өмірге, адам боп кету парызым. Өмірде адам болып жаралған соң, жанымыздағы адамдықтың ақылын оятқан дұрыс деп білемін. Ақыл мен парасатты қатар ұстаған адам озады.
Зағида Нұрғалина,
башқұрт, 22 жаста:
– Ұстаным – бұл біздің күнделікті сүйенетін дүниеміз. Басты құндылығымыз. Ол болмаса, біз осы күнге дейін нақ осы дәрежемізбен жетпес едік. Мен үшін мына ұстанымдар аса маңызды деп білемін: кез келген уақытта өз мүддемізден бас тарта алуымыз керек. Әрбіріміз бір-бір ойшылмыз. Осыны ұмытпайық. Айналамен белгілі бір гармонияда болу артықтық етпейді. Кербездік қасиетке ие бола білу де қажет. Мұның бәрі менің өмір сүруімнің негізгі тетіктері десем болады.
– Жақсы өмір сүру үшін не істер едіңіз?
Елдос Тоқтарбай:
– Жақсы өмір сүру – адамның өзіне байланысты. Алдыма қойған мақсат, мұратыма жету үшін еңбектену, сол жолда барлық қиындықты бастан өткеру, тағдырдың қарсы соққан дауылына қасқайып мінез таныту – бақыт. Өмір сүрудегі басты қағидам – адамгершілік деген асыл қасиеттен ауытқымау.
Неъматуллох Шоалиев:
– Жақсы өмір сүру үшін отбасыңмен бірлікте бол. Өмірдің түрлі қиындықтарына мойымау да септігін тигізеді. Және өзінде бар қасиетке, бар қабілетке риза болу керек. Өз-өзіне риза болмаған адам ешқашан ойындағыдай өмір сүре алмайды.
Пері Алмазова:
– Жақсы өмір сүрудің алғашқы амалы ғылыми жұмыстармен айналысып, құдайға құлшылық қылудан басталуы шарт деп білемін. Елге ақ пейілмен қызмет етіп, артыңнан өлмей, өшпейтұғын бір жарық қалдыру да білген адамға бір ғанибет. Жалғандыққа жақсылық жасап, адамдардан, тек жақсылық күтіп ғұмыр кеше білу ерлікке пара-пар.
Зағида Нұрғалина:
– Менің ойымша, жақсы өмір сүруімізге барлық жаңа бағыттарды, технологияларды пайдалана отырып, өзіміздің адами құндылықтарымызды қоғамға аша түсуіміз әсер етеді. Және ұлттық қасиеттеріміз бен барлық қабілет-қарымымызды бақытты болашақтың жолына құрбан ете білуіміз керек. Құрбандық болмай, қалағаныңа қол жеткізу қиын.
– Жастар қоғамның негізгі бет-бейнесін көрсете ала ма?
Елдос Тоқтарбай:
– Жастар – қоғамдағы үлкен күшті көрсетеді.
Неъматуллох Шоалиев:
– «Жастар» деймісіз… өзімнің қатарластарым жәйлі ой қозғап, сөз айту оңай емес. Дегенмен, қай қоғамды алмаңыз, басты пульті – жастар болып саналады. Бірақ қазір көбіміз виртуалды әлемде өмір сүреміз. Шынайылыққа бетпе-бет қарай алмаймыз. Мұндай буыннан қандай қоғамның келбетін көруге болады, айтыңызшы?!
Пері Алмазова:
– Әрине, жастар қоғамның бір мүшесі болғандықтан бейнесін толық ашып бере алмаса да, көрсете алуы мүмкін. Оны жастардың жүріс-тұрысынан, сөйлеген сөзінен, өзін-өзі ұстауынан байқаймыз. Жастар қаншалықты білімді, иманды болса, сол нағыз рухани қоғамның келбетін көрсетпек.
Зағида Нұрғалина:
– Мен шын ниетіммен сенемін. Бірақ бұл үшін кез келген қоғамда жастарды теріс әрекеттерден сақтайтын адамдар болуы керек-ау. Аспандағы құстың өз балапанын қорғайтыны секілді…
6. Тыңдар құлақ болса…
Әр ұлттың жастары өз мәдениетінің сырын айтып, күйін күйлемек. Кітаби тілмен айтсақ, әркім өз шындығын жақтайды. Тарихи заңдылық. Жастар ғана емес, күллі адамзат атаулы Жер Ананың бетіндеміз. Түріміз бен тіліміз басқа болғанымен, бәріміз бір заманның перзентіміз. Тарих алдындағы баршамыздың қарызымыз бір: өз заманымызды кейінгіге таза кейпінде тапсыру. Бірақ мойнымыздағы осы қарызды ойлап, қайғырып жүрген кім бар? Ағылшын мен немісіңнен ондай әрекет күтпей-ақ қой. Жапон мен қытай өз бастарымен әуре. Орысқа мүлдем мойын бұрма. Қазақ пен қырғыздың қай әлемде жүргенін білмейсің. Келер ұрпақ бүгінгінің өтеуін кімнен сұрайды? Әрине, ХХІ ғасырдың жасампаз жастарынан. Сол жастар басқаға жаны ашымаса да, өз ұлтының ертеңгі мұрагеріне айыпты болып қалмауды ойлауы керек шығар. Жастық шақ кімге болса да ойнап-күлсін деп берілген жоқ. Жастығында бар ерік-жігерін қолдана алмаған адам – күнәһар. Қандай да бір заманда сұрау сұралады: жас кезінде қытай жастары не істеді? Қазақ жастары не істеді? Кім нені мақсат тұтты? Осы бір шешуші кезеңде басқадан ұпайымыз төмен болып қалса, келер ұрпақтың қарғысы бізге. Қара басымызды ойлап, екі-үш күн өмір сүрерміз. Бірақ мәңгі емес. Заманауи тілмен айтар болсақ, көліктің тізгінін мас күйде жүргізуге болмайды. Өзгемен өзімізді салыстырып, келбетімізге бір қарап, кем-кетігімізді түзеген, әрине, дұрыс. Бірақ байқамай, әдейі біреудің қаңсығын таңсық қылып алмасымызға кім кепіл?! Ешкім. Ондай-ондай тарихи қателіктерге, жастар, бой алдырмағанымыз жөн. Келер ұрпақтың алдында бірдеңе деу үшін де абырой керек шығар…
Маржан ӘБІШ.