Еңлік жыры – операда
Абай атындағы мемлекеттік академиялық Опера және балет театрында Ғазиза Жұбанованың «Еңлік–Кебек» операсы сахналанды. 1975 жылдың 24 қаңтарында режиссер Әзірбайжан Мәмбетов пен дирижер Тұрғұт Османов қойған бұл шығарма арада жарты ғасырға жуық уақыт өткенде өз көрерменімен қайта қауышты.
Күрделі де терең тарихи шығарма бір топ шығармашылық ұжым: режиссер – ҚР еңбек сіңірген қайраткері Ләйлім Иманғазина, сценограф – Санкт-Петербургтен арнайы шақыртылған суретші Сергей Новиков, бас дирижер – ҚР еңбек сіңірген қайраткері Нұрлан Жарасов, бас хормейстер Әлия Темірбекова және жобаның шығармашылық кеңесшісі – ҚР халық артисі Ғафиз Есімовтердің тікелей атсалысуымен сахналанды
ҚР еңбек сіңірген қайраткері, «Театр» номинациясы бойынша «Платиналы Тарлан» сыйлығының лауреаты, Опера труппасының жетекшісі, спектакльдің режиссері Ләйлім Иманғазинаның айтуынша, композитор Ғазиза Жұбанованың бұл шығармасы тыңдарманды қазақ өнері әлеміне үйіріп әкететін сиқырымен құнды.
– «Еңлік-Кебек» ең алғаш 1975 жылы қойылған еді. Алайда, бұл қойылымнан сақталған киножазба жоқтың қасы деуге болады. Сондықтан осы шығарманы қоярда бәрін басынан бастадық. Жаңа спектакльде заманауи технологияларды қолдандық, – дейді Л.Иманғазина.
«Қазақ әдебиеті» газетінде 1975 жылы опера туралы жазылған арнайы мақала газет архивінде сақтаулы. Басылымның 1975 жылғы №5 санында, «Еңлік-Кебек» опера сахнасында» атты мақалада композитор Әшірхан Телғозиев шығарма туралы:
«Сөйтіп, атақты «Еңлік-Кебек» енді бүгін опера болып сахнаға шықты. Операның либреттосын ақын Сағи Жиенбаев жазған. Әу бастан айта кететін бір жай – либреттода М.Әуезов пьесасынан ешқандай ауытқу жоқ. Авторлар «жазған соң жаңалық ендірейік» деген принцип ұстанбаған. Қайта С.Жиенбаев түпнұсқадағы М.Әуезов сөздерін мейлінше либреттоға түсіруге тырысқан. Қазақ ССР-інің халық артисі, Қазақ ССР Мемлекеттік сыйлығының лауреаты, композитор Ғ.Жұбанованы жұртшылық жақсы таниды. Композитор төрт актілі «Еңлік-Кебек операсын» кемеліне келген шағында қолға алды. …Ең алдымен бізді қуантқаны – композитор Ғ.Жұбанова творчествосының жоғары профессионализмі. Операның терең білімпаздықпен жазылғандығы сезіледі…», – деген екен.
Шығарманың жаңа қойылған нұсқасының сценографиясын жасаған суретші Сергей Новиков баспасөз мәслихатында шығарманы сахналау үшін көптеген тарихи әдебиеттерді оқығанын, сонымен қатар, архив деректерімен танысқанын да айтып берді. Спектакль суретшісінің айтуынша сахнаны айнала қоршаған шың-құздар мен сахнаның қақ ортасындағы жартас – махаббат мен сүйіспеншіліктен ада, қараңғылық пен өктемдік үстемдік құрған әлем іспетті.
Премьераның алғашқы күні операның шығармашылық құрамы мынандай болды: Еңлік – Гүлзат Дәуірбаева, Кебек – Айдос Жабағин, Абыз – Есенгелді Рзин, Жапал – Дамир Сәдуақасов, Есен – Дулат Тоқанов, Жәуетай – Азамат Малышов, Кеңгірбай – Қайрат Өмірбеков, Көбей – Дархан Жолдыбаев, Еспембет – Болат Жомартов, Қараменде – Серік Ауқатов, Симфониялық оркестр, Абай атындағы қазақ мемлекеттік академиялық опера және балет театрының хоры.
Ғазиза Жұбанованың өзі кезінде бұл опера жайында: «бұл шығармада махаббат пен әлеуметтік теңсіздік тақырыбы қатар көтерілгендіктен, операның музыкасы күрделі», – деп айтқан екен. Осылайша Ғазиза Жұбанованың өзі бұл қойылымды опера-симфония деген екен. Бүгінгі көрермені бұл шығармадағы хордың ерекшелігіне байланысты опера-оратория деп бағалайды. Себебі, бұл шығармадағы хор мен оркестр – драматургиялық шиеленістің қозғаушы күші. Сахналық шешім Абай атындағы мемлекеттік академиялық Опера және балет театры хорының орындауында нәзік лириканы да, халық қаһарын да, барлық сезім толқыныстарын да анық әрі дәл бере алады.
Ләйлім Иманғазина,
ҚР еңбек сіңірген қайраткері,
«Театр» номинациясы бойынша
«Платиналы Тарлан» сыйлығының лауреаты,
Опера труппасының жетекшісі, спектакльдің режиссері
Бұл шығарма – жаңа нұсқа
Біз тек қана өз жұмысымызды жасадық. Ғ.Жұбанова операсының өзімізге таныс нұсқасын сахналадық. Шығарма көрерменге ең алғаш жол тартқан 1975 жылдан бері қырық жылдан аса уақыт өтті. Тәуелсіздіктің 25 жылдығында шығарма міндетті түрде жаңаруы керек еді.
Кез келген елде «Ромео мен Джульеттаның» оқиғасына ұқсас әңгіме бар. Бұл әңгіменің қайғылы болғанына қарамастан Ғазиза Жұбанованың музыкасы сәулелі, шуақты. Операның музыкасы ғашықтар кездескен кезде романтикаға толы, Есен мен Кебектің кездесуінде ерлік жырын айтады, дала соты өтіп жатқан уақытта драмаға ұласады, ал ғашықтарды жебенің оғына байлайтын тұста өте мұңды. Сонда да операның музыкасы бастан-аяқ зарлы емес, ашық, жарқын екенін айта кету керек. Бұл шығармада оркестр палитрасы әр қырлы және кең, сондықтан да опера әншісінің үні оркестрдің бір бөлігі іспетті. Біздің орындаушылар үшін бұл үлкен жауапкершілікті жүктейді.
Бұл – мүлдем жаңа нұсқа. Осы операны қоямыз дегенде бұрынғы қойылымның материалдарын іздеп, архивтерге барған едім. Алайда, екі-үш видеокөріністі айтпағанның өзінде, спектакльдің ешқандай да видеонұсқасы сақталмапты. Сондықтан бірден өз нұсқамды жасауға көштім. Қуанышымызға орай Бибігүл Төлегенованың орындауындағы Еңлік партиясының аудионұсқасы сақталған екен. Бұл жазба біздің жұмысымызға бағыт-бағдар берді, себебі ол композитордың тірі кезінде жазылған дыбыс, бұл ноталық материалды талдауда керек еді.
Әрине, Әзірбайжан Мәмбетов қойған нұсқа туралы естігенім көп. Ол опера туралы біздің алдыңғы буын: Ғафиз Есімов, Бибігүл Төлегенова, Қорлан Қалиламбековалар өте жақсы естеліктер айтатын.
Бұрынғы қойылымнан өзгешелігі сол, біз опера-ораторияға акцент беруге тырыстық. Демек, бұл нұсқа хор маңызды роль атқаратын өзіндік жанр деуге болады. Операда ұлттық-тұрмыстық қойылым жоғын бірден түсіндім. Тек бір ғана көрініс: Кебекті қорғауды халық талап ететін жерінде ғана ұлттық-тұрмыстық элементі
байқалады.
Операда хормен аза жыры орындалады. Яғни біздің қойылымда хор музыкасына көп көңіл бөлінеді. Еңлік-Кебек оқиғасы таудың етегінде өтеді ғой. Міне, біздің хор – оқиға өтетін орын – таудың бір бөлігі іспетті. Тау секілді жаңғырады, тау болып күңіренеді, тау болып қаһарланады…
Әзірлеген Қарагөз Серікқызы