ЖАНРТАНУДАҒЫ ЖАҢА ЕҢБЕК
Филология ғылымының кандидаты, доцент Раушан Әбдіқұлованың жуырда жарық көрген «Жанр және шығарма» атты ғылыми зерттеулер жинағын қазіргі қазақ әдебиеттану ғылымына қосылған қомақты еңбек деп бағалауға болады. «Дәстүр» баспасының ұсынысымен «Әдебиеттің әлеуметтік маңызды түрлерін басып шығару» бағдарламасы аясында мемлекеттік тапсырыспен жарық көрген бұл кітап төрт бөлімнен тұрады.
Жанртану негіздеріне арналған алғашқы бөлімде әдебиеттің даму үдерістерін айқындап отыратын әдеби жанр категориясының тарихи тамырлары мен заманауи жаңғыру белгілері сабақтастықта сараланады. Еңбекте ерте кездегі грек ойшылдарының эстетикалық пікірлерінен бастау алған әдебиеттегі үш тектің арналары тарамдала келе, бүгінгі күнгі әлем әдебиетінің жетекші категориясы болып табылатындығы пайымдалады. Ғалым жанр категориясын әлемдік әдебиеттің даму заңдылықтарымен, көркем әдебиеттің стильдік ерекшеліктерімен, көркемдік әдістермен, жазушының шығармашылық психологиясымен, көркем шығарма поэтикасымен тұтастықта қарастырады, әлем әдебиетіндегі жанр метаморфозасы төңірегінде айтылған пікірлерді жүйелі түрде саралайды. Әдебиет теоретиктері В.Е.Хализев, Л.И.Тимофеев, Б.В.Томашевский, Я.Е.Эльсберг, Н.П.Утехин, Г.Н.Поспелов, Н.А.Гуляев, Л.В.Чернец, М.М.Бахтин, А.Н.Веселовский, т.б. еңбектеріндегі жанр мәселесіне қатысты әрқилы тұжырымдар салыстырылып, қайшылыққа толы қызықты деректер келтіріледі. Мәселен, Тимофеевтің әдебиет тектерін олардың композициялық ерекшеліктеріне қарай ажырататындығы, Эльсбергтің сатираны өзінше текке жатқызатындығы, Г.Н.Поспелов пен Н.А.Гуляевтің әдебиет тектерін адам мен өмір шындығы қарым-қатынасының типтері бойынша жіктейтіндігі, В.Е.Хализевтің текті әдеби шығарманың тілдік құрылымының типі сипатында қарастыратындығы дәлелді түрде баяндалады.
Көп жылдардан бері университетте дәріс оқып келе жатқан тәжірибелі ғалым, ұстаз ретінде Р.Әбдіқұлова белгілі әдебиет теоретиктерінің тек туралы тұжырымдамаларын көпшілікке ұғындыруда заманауи ғылыми технология жетістіктерін, инновациялық ұтқыр әдістерді пайдалану қажеттігін, сондай-ақ, әдеби тектердің шығу тарихын оқытуда алдыңғы қатарлы ғылыми негіздемелерге сүйену керектігін алға тартады. Кітап авторы студенттерге эпикалық жанрлардың табиғатын ашуға бағытталған теориялық материалды түсіндіруде түрлі диаграммалар, ұяшықтар, сызбалар сияқты көрнекі құралдарды пайдалану арқылы тақырыпты меңгертудің тиімділігіне тоқталады.
Көркем шығармадағы баяндау тәсілдері әр түрлі қолданылатындықтан, әрі жанрлық түрді айқындауға айырықша септігін тигізетіндігін ескере келе, зерделі ғалым эпос, драма, лирикадағы баяндау ерекшеліктеріне терең талдау жасайды. Баяндау, яғни наррация – эпикалық шығармаларда кеңінен түрлендіріле қолданылатын доминант тәсіл екендігін, оның «пейзаж, жағдай, кейіпкерлердің келбеті, көңіл-күйлерінің суреттелуі, тілдік бейнелеулер, қайталаулар, автор сөздері, диалог пен монологтар, ішкі сөздер» болып табылатындығын пысықтай түседі. Баяндаушы-кейіпкер, баяндаушы-автор мәселесін сөз еткенде, қаламгердің шындыққа деген көзқарасында оқырман танымына бағдар беретін тұстардың мол екендігі, көркем шығармада ең әуелі автордың ұстанымы мен идеясы, пайымы мен бағалау деңгейі көрініс алатындығы нақты мысалдармен дәлелденеді. Әйтсе де эпикалық баяндауға лирикалық экспрессия тән емес, ал лирика тілі экспрессияға толы болатындығы – негізгі доминант», «лирика суретке құрылса да оның астарында медитация болатындығы – лириканың көркемдік қуаты», – дейді автор.
Драма тегінің ерекшелігін түсіндіруде, драматургтің көркемдік-бейнелеу құралдарының бір бөлігін ғана пайдалана алатындығын, авторлық ашық баяндаудың драмада кездесе бермейтіндігін ескерте отырып, драма тегіне қатысты теориялық ұғымдарды түсіндіруде сахна өнерін бейнелейтін видео-роликтерді пайдаланумен ұштастыру жолдарын ұсынады. Оқытушы-ғалым өз еңбегінде жанртанудың теориялық аспектілерін пайымдауды осылай әдістемемен ұштастыра жетілдіруді жөн санайды.
Р. Әбдіқұлованың төл әдебиетіміздің тынысын идеялық-мазмұндық, дара пішіндік жағынан кеңейтіп, көркемдік дәстүр нақыштарын ажарлай түсетін шешендік өнер жанрына, оның поэтикасына арналған соны ізденістерін кітапқа енген бірнеше мақалалардан байқаймыз. Осы тұста ғалымның бұған дейін де шешендік өнер мен би-шешендер шығармашылығына арналған «Бөлтірік Әлменұлының шығармашылығы» атты зерттеуі (2003) жарыққа шыққандығын айта кеткен жөн. Жоғарыда аталған жаңа кітаптағы «Ашық монологтың телімдері», «Шешендік диалогтың құрылымы», «Портрет телімдері» атты зерттеулерінде ол шешендік өнердің жаңа қырларына үңіледі, шешендік сөздердің баяндау және бейнелеу жүйесінде ашық монолог пен ашық диалогтың орны зор екендігін, олардың осы жанр идеясын, шешеннің айтпақ ойын эксплицитті түрде жеткізетіндігін, осылай идеялық-характерологиялық міндеттермен тұтасып кететіндігін сөз етеді. Шешендік өнердің көркемдік телімдері шешеннің сөйлеу тіліндегі әсерлі, айшықты бейнелеу құралдарынан тұратындығын мәтіндік талдаулар арқылы нақтылай түседі. Шешендік өнердегі диалогтық құрылымдарды суырыпсалма ақындық дәстүріндегі тілдесулердің эволюциясы ретінде танып: «Сұрақ-жауап құрылымынан шешендік сөздің идеясы, шешеннің рухани дүниетанымдық қасиеттері арқылы адам өмірінің сыр-сипаты ашылып, моральдық-этикалық тұжырымдар жасалып, қоғам, дүние, жаратылыс жайының сырлары танылады», – дейді автор. Шешендік диалогтарды формасы жағынан – полилог, монодиалог, халықтық жұмбақ сипатындағы шешендік сұрақ-жауап, астарлы сөзге құрылған шартты сұрақ-жауап, драмалық диалог үлгілеріне ажырата келе, олардың метафоралық салыстыру, меңзеу, табу, мақал-мәтел, риторикалық сұрақ, инверсия, ішкі ұйқас пен ырғақ, қайталау, буын үндестігі секілді көркемдік телімдерге де бай екендігіне тоқталады. Шешендік сөздердің жанрлық, құрылымдық әрі көркемдік ерекшеліктерін зерделеген ғалым оның зерттелу жай-күйін, авторлық шығарма ретінде қаралу мәселелері төңірегінде айтылған әдебиетші ғалымдардың пікірлерін де сарапқа салып дамытады.
Күні бүгінге дейін фольклордың бір жанрлық түрі ретінде қаралып келген шешендік сөздердің авторлы шығармаға жататындығы мәселесін көтеретін ғалымдарымыздың зерттеу еңбектеріндегі пікірлерді сараптап, дәстүрлі шешендік өнерге көркем шығарма ретінде қарап, бүгінгі жаңаша таным көкжиегінен бағалау қажеттігін құптайды. Сондай-ақ, «Шешендік өнер және оның сипаттары», «М.Әуезов – академиялық шешендік мектебі негізін қалаушы» сияқты зерттеулерінен қазіргі риторикадағы академиялық шешендік түрінің сипаттарын, мақсаты мен міндеттерін танып, шешендік өнердің жаңа заман сипатына сай жаңғырып жалғастық тауып келе жатқандығын пайымдай түсеміз.
Зерттеу еңбегін салмақты етіп тұрған тағы бір мәселе – қазақ сөз өнеріндегі интертекст жайы. «Қазақ сөз өнеріндегі интертекст мәселесі», «Абай және Шәкәрім поэзиясындағы интертекст құбылысы» сияқты зерттеулерінде ғалым интертекстуальдық теориясының бастауы М.Б. Ямпольский, И.В. Арнольд, М.М.Бахтин сияқты шетел ғалымдарының еңбектерінде жатқанымен, оның сілемдерін қазақ әдебиеттануының бастапқы кезеңдеріндегі еңбектерден де кездестіруге болатындығын айтады. Көркем мәтіндегі келтірінді құрылымдардың қолданылуының өзі авторлық мақсаттардан туындап, идеялық-көркемдік қызмет атқаратындығын түсіндіре келе: «…фольклорлық поэтикалық интертекстер мен цитаттарды қолдана отырып, қазақ жазушылары өз шығармаларына ұлттық сипат береді, мотивтерді шығармашылықпен жаңғыртады, оның мазмұнын көркемдікпен байытады», – деп интертекстерді көркем шығармаға экспрессивтік мән дарытып, поэтикалық құндылықтарды құрайтын көркемдік телімдерге жатқызады. Шығармашылық өнердегі үндестікті танытатын интермәтін сипатын Абай мен Шәкәрім, Абай мен Жамбыл өлеңдеріндегі әлеуметтік тұрмысты, табиғат пен өмір құбылыстарын бейнелеулерінен тауып, оның көрініс алуы ұлттық мүдде мен ұлттық көркемдік танымнан туындағандығын айтады.
«Ғылыми портреттер мен естеліктер», «Сөз сымбаты», «Көңіл толқыны» атты тарауларында бірінен дәріс тыңдап, бірінен тағлым алған білгір ұстаздарының болмысын өзі қабылдаған шынайы қалпында олардың ғылыми ізденістері мен зерттеу әдістерінің тың қырларын аша түседі. Әдебиет тарихының зерттеушісі Х. Сүйіншәлиев, қазақ драматургиясының жанрлық жүйесін жете зерттеген ғалым Р. Нұрғали, әдебиет сыншысы Т.Кәкішұлы, әдебиет теоретигі Б.Майтанов, әдебиеттану ғылымына өзіндік үлес қосқан ғалымдарымыз Ж.Тілепов, Қ.Мәдібай, т.б. жайында тебірене жазған әдеби портреттерден ғалымдарымыздың табанды ізденіске толы жанкешті еңбекқорлығын, өмірдегі адами қасиеттерге негізделген дара бітімін танимыз. Әдебиеттану ғылымының ыстығы мен суығына төзіп, ерінбей тер төккен айтулы ғалымдардың еңбегіне ғылыми тұрғыдан әділ бағасын беріп, оларды ардақ тұтуды парыз санаған Р.Әбдіқұлованың өзін де әдеби шығарманы зерттеудің жаңа бағыттарына батыл барып жүрген әдебиеттанушы, зерделі теоретик-ғалым. Өнердің асыл тегі әдебиетті қастерлеп, көркем шығарма табиғаты мен қаламгер суреткерлігін танытуға бағытталған ғалым еңбегінің оқырман талғамы мен танымын арттыруда маңызы зор.
Сәлима ҚАЛҚАБАЕВА,
филология ғылымының
кандидаты, доцент.