ҚАЛАМГЕР ҚАРЖЫ ҮШІН БЕ, ӘЛДЕ ҚАРЖЫ ҚАЛАМГЕР ҮШІН БЕ?
Осыдан дәл екі жыл бұрын, дәлірек айтсақ, 2014 жылдың маусым айында дәл осы мәселе көтеріліп, онда да Қажекең жауап беріп еді. Осыған қарап «Қаламгер мен қаржы» дауының жалғыз Төбе биі Қажекең шығар» деп ойлауға да болатын сияқты. Сол кезде Қажекең: «Ешқандай экономиканың әдебиет дейтін сфераға тікелей әсері жоқ» деп еді. Ал екі жыл өткен соң: «Бес жыл кітап жазып, бес мың теңге (әлде доллар) таппаған жазушының халыққа қандай қадірі болады, қоғамға қандай қадірі болады?», – дейді.
Әрине, кімге салса да, қаламгердің қадірі, беделі, құқығы, абыройы, еңбегі қорғалғанға не жетсін. Келіспеске амал жоқ.
Бірақ… Осы кітапты жазайын да қаржы табайын. Қаржы тапсам ғана халыққа танылам деген мақсатпен кітап жазса, ол қандай қаламгер?
Алдымен демалыс үйін, бильярд, кафесін, «салулы төсек, салқын үйін» дайындап алмаса, жаза алмайтын ол қандай жазушы?
Оқырманды дүр сілкінтетін бір туындының тумай жатқанының себебі саяжай, жекежай, вилла жоқтықтан екен ғой, тегі…
Мұның бәрі сылтау. Өз дарынсыздығымыз бен әлсіздігімізді, оқырманға таныла алмаған қабілетсіздігімізді бүркеу ғана. Хас талант екенсің – тас жарып шық та таныл. Өзіңді еріксіз мойындат. Шын талантты танымайтын халық ақымақ емес. Ал халық таныса болды – өзі-ақ дүрк көтеріп кетеді. Абырой да, атақ та, даңқ та өзі іздеп келіп табады. Сол кезде бағаланбай жатсаңыз, сонда сөз сіздікі, қаламгер.
Болмаса алдымен мені байыт, сонда ғана кереметімді көрсетем деу қай қисынға сияды? Қаламгер қаржыны іздеп таппай, қаржы қаламгерді іздеп табуы керек шығар.
Арғы-бергі заманда Абайдан басқа құс мамықты шынтақтап жатып жазған жазушы бар ма?
Кешегі аға буын да алдымен танылды, сонан соң барып атақ-абырой, бақ-беделге, саяжай, жекежайға жетті емес пе.
– Біз қайтіп жақсы туынды жазамыз, ешқайда ұзап шықпасақ, – дейді біреулер.
Ау, шырағым-ау, «15 жасар капитанда» теңізге тән бір сипат пен бір термин айтылмай қала ма? Ойлайсың, теңізде жүріп жазған шығар деп. Шындығында, дәл осы кітабын жазған Жюль Верн үйден 15 шақырым да ұзап шықпапты.
– Джек Лондон «Мартин Иденді» виллада жатып жазды ма? Кір жуушы боп жүріп жазған ғой.
– Есениннің ғажап ғашықтық ғазалдары тұманды қабақтарда жазылды.
– Лермонтовтың керемет өлеңдері жер ауып жүргенде.
– «Моабит дәптері» түрмеде жазылды.
– Мұқағали, Қасымдардың аузынан ақ май ағып жүріп пе еді?
– Кененнің «Бозторғайы» қой соңында тумап па еді.
Шынына келсек, қазіргі қаламгерлердің тұрмысы аға буыннан көш артық. Шын дарын мен шабыт та толғақ сияқты. Пісуі жетіп, дерткен кезде, өзі-ақ тулап шығады. «Бағаланам ба, қаламақы бере ме?» деп ойлануға да мұршасы болмайды.
«Пәлен деген керемет дүние жазып едім, соным бағаланбай жатыр» деген қаламгер болса айтсыншы, тегі.
«Шұғаның белгісі» кітап болып басылып шықпай тұрып-ақ, қолжазба күйінде ел арасына таралып кеткен екен. Бейімбет асыл туындыларының бәрін аядай бөлмеде, аласа столға шынтақтап отырып жазады екен. Ана шетте Гүлжамал іс тігіп отырады. Балалар ұсақ, шулай берсе керек. Сонда әйелі:
– Тыныш, шуламаңдар. Әкелерің жазу жазып отыр, – деп, балаларға жиі зеки берген ғой. Бір кезде Би-аға:
– Гүлжамал-ау, балаларға ұрса берме. Мен тіпті солардың шуын естіп те отырғам жоқ, – депті. Әне, нағыз дарын, шын талант деген сол. Жаратушы ерекше дарын берген болса, жазушы – тозақтың түбінде де жазушы боп қала бермек.
Әмина ҚҰРМАНҒАЛИҚЫЗЫ,
сыншы.