ХАЛЫҚ ДҮНИЕТАНЫМЫНДАҒЫ ИАССАУИ ЖОЛЫ
ЮНЕСКО көлемінде 2016 жыл – «Иассауи жылы» деп жарияланғаны белгілі. Қожа Ахмет Иассауидің түркі дүниесінде, қазақ дүниетанымында алар орны мен ұлттық руханиятқа қосқан үлесі жайлы осы саланың маманы, Иассауи ілімін зерттеп жүрген Зікірия Жандарбекпен кеңінен толғап, әңгімелескен едік. Маманның өзі айтпақшы, бабамыздың қазақтың руханияты үшін сіңірген еңбегін бір ғана сұхбатқа сыйдыру мүмкін емес. Десек те, Иассауи бабамыздың өнегесінің бір парасын осы әңгімеде жеткізуге тырыстық…

Зікірия ЖАНДАРБЕК,
дінтанушы ғалым
– ЮНЕСКО 2016 жылды Иассауи жылы деп жариялады. Бұл іс-шара барысында Иассауи бабамыздың өмірбаяны, даналыққа толы өлеңдері қалың жұртшылыққа кеңінен таныстырылуы, насихатталуы керек еді. Қалай ойлайсыз, Иассауи бабамыздың кім екенін, соңына қандай мұра қалдырғанын, өз заманында күллі түркі халқының руханияты үшін қандай іс атқарғанын бүгінде жалпы көпшілік толық танып, біле ме?
– Дұрыс айтасыз. Биылғы жылды ЮНЕСКО Иассауи жылы жариялады. Бұл жылдың солай жариялануына Түркия Республикасының ықпалы зор болғандығын айтып өтуіміз керек. Қожа Ахмет Иассауи бабамызды әлем болып танып, әлемдік деңгейде еске алып жатса, бұл әрине, құптарлық та қуанарлық жәйт. Алайда, түркілердің Ата жұрты болып табылатын қазақ жерінде бұл шараға қазақстандықтар тарапынан арнайы көңіл бөлініп, белгілі бір айтулы іс-шара жасалмағандығына бәріміз куәміз. Тек Қожа Ахмет Иассауи университеті тарапынан Анкара қаласында 29-30 сәуірде Халықаралық симпозиум ұйымдастырылып, Стамбул қаласында да осындай халықаралық деңгейдегі конференция өткізілгенінен хабардармын. Сонымен бірге, түрік ағайындар әр қаласында Иассауи жылына арналған іс-шараларды мемлекеттік деңгейде өткізді. Біздің елімізде тек өткен аптада ғана Түркістанда Қожа Ахмет Иассауи қорық-мұражайы халықаралық конференция ұйымдастырылды. Басқа әзірге тырс еткен ешкім жоқ. Оның себебі,Иассауи бабамыздың іліміне, рухани мұрасына деген бізде іштей қарсылық бар десем артық айтпаймын. Әйтпесе, Қожа Ахмет Иассауи бабамызды жыл бойы еске алып, мұрасы мен ілімін насихаттау шараларын ел ауқымында жыл бойы жүргізуімізге болатын еді. Және ол кісінің соңында қалдырған рухани мұрасы соған лайық болатын. Өйткені, Қожа Ахмет Иассауи бабамыз болмаса күллі түркі әлемінің тарихта қалу-қалмауы екіталай еді. Ислам дінін қабылдаған түркілер тек дінді емес, дінмен бірге араб-парсының салт-дәстүрі мен мәдениетін де қабылдады. Түркі қоғамында арабтану, парсылану үдерісі белең алған болатын. Дін тілі, ғылым, білім тілі араб тілі, әдебиет, мәдениет, мемлекет тілі парсы тілі болды. Ол заманда бүкіл ислам әлемі, түркі дүниесі үлкен дағдарысқа ұшыраған еді. Сондай қиын кезеңде тағдыр күллі түркі дүниесіне Иассауидей дара тұлғаны сыйлады. Ол Абу Ханифа мен Имам Матрудидың рухани мұраларына сүйене отырып, түріктердің рухани-мәдени болмысын қайта жаңғыртты. Ислам дінінен негізгі бес парызды ала отырып, қоғамдық қатынастарды реттеу жолын толығымен түркінің көнеден келе жатқан әдет-ғұрып, салт-дәстүріне берді. Дін тілі, ғылым, білім тілі қайтадан түрікше сөйледі. Түркі мәдениеті қайтадан көктеді. Қожа Ахмет Иассауидей ұлы тұлғаның түркі тарихындағы ролі осындай болатын. Өкінішке қарай, біз ол кісінің осы еңбектерін бар қазаққа жайып, жариялай алмай отырмыз. Жасалған ғылыми жұмыстар бар. Алайда, оларды жарнамалап, халық арасына тарату жағына келгенде ұяттымыз. Мысалы, менің өзім жазған «Қожа Ахмет Иассауидің түркі тарихындағы ролі» атты ғылыми монографиялық еңбектің жарияланбай жатқанына алты жылдан асты. Бұл кітаптың алғашқы нұсқасын 2006 жылы Дидахмет Әшімханұлы ағамыздың көмегімен «Иассауи жолы және қазақ қоғамы» деген атпен өз қаражатыма жариялаған болатынмын. Жоғарыда айтылған еңбек соның толықтырылған нұсқасы. Ал Қожа Ахмет Иассауидің «Диуани хикмет» атты кітабына келетін болсақ, бұл шығарма Иассауи бабамыздың бізге жеткен негізгі еңбегі. Бұл шығарма да бізге толық жетті деп айта алмаймыз. Иассауи бабамыздың өзі «Төрт мың хикмет жаздым», – дейді. Қазіргі айналымда жүргені 150 хикмет шамасында. Ғылыми ізденістер нәтижесінде тағы біраз хикметтері табылды. Алайда, олар әлі толық емес. Барының өзін біз халыққа толық жеткізе алмай жүрміз. Аудармаларымыз әлі күнге Иассауи хикметтерінің ішкі мазмұнын халыққа жеткізе алмай жатыр. Хикметті аударатын кісінің діннен, сопылықтан хабары болуы тиіс. Осы күнге дейінгі аудармаларда осы талапқа сай келетін аудармашылар болған жоқ. Тек биылғы жылы жарық көрген Кешубай Төлешұлының орыс тіліне аударған «Хикметі» Иассауи рухына жақын екендігін байқадық. Себебі, ол кісіні қазіргі күннің сопысы деп айтуға болады. Бір қызығы, Иассауи бабамыздың хикметтеріне орыс халқы тарапынан қызығушылықтың артқаны байқалуда.
– Иассауидің «Диуани хикметі», жалпы өзге де еңбектерінің кітап болып басылуы, кеңінен таралуы, хикметтердің мектеп, ЖОО бағдарламасына енгізу мәселесі туралы не айтасыз?
– Иассауидің рухани мұрасын, еңбектерін көптеп шығарып, халық арасына кеңінен тарату біздердің парызымыз. Ал жоғарғы оқу орындарында жеке пән ретінде оқытылуы қазіргі күннің ең өзекті мәселесі дер едім. Иассауидің рухани мұрасымен, Иассауи жолының түркі тарихындағы ролін оқып, түсінген жастың ешбірі жат ағымның соңына ермейтініне сенімдімін. Оның үстіне біз бәріміз, қазақ халқы Иассауи мәдениеті атты алып, руханият бесігінде тербеліп, жетілген халықпыз. Иассауиден кейінгі барлық ұлыларымыз сол Иассауи мәдениеті ықпалымен қалыптасты. Алтын Орда әдебиеті, ортағасырлар әдебиеті, Қазақ хандығы дәуірі әдебиеті, Абай, Шәкәрім, Мәшһүр Жүсіп, Майлықожа, Тұрмағамбет, барлығы да Иассауи мәдениетінің өкілдері десем, артық айтпаймын. Сондықтан да біз өзімізді Иассауи бабамыздың рухани мирасқорларымыз деп айта аламыз. Тек соңғы жылдары сырттан ислам атын жамылып келіп жатқан уаххабилік-салафилік ағым ықпалымен санамызға селкеу түскені болмаса, біз – қазақ халқы Иассауи мәдениетінің өкіліміз.
– Қожа Ахмет Иассауи хикметтерінің құрылымы, жанрлық сипаты мен көркемдік ерекшеліктерін әдебиеттанушылар, дінтанушылар арнайы зерттей алды ма?
– Маған бұл сұраққа әдебиет саласының маманы болмағандықтан толық жауап бере алуым қиындау. Осы саланы арнайы зерттеп жүрген А.Ахметбекова, Айнұр Әбдірасілқызы сияқты мамандар бар. Бұл сұраққа сол кісілер тұшымды жауап бере алады деп есептеймін. Қожа Ахмет Иассауидің рухани мұрасының зерттелуі мәселесіне келетін болсақ, онда Иассауидің рухани мұрасын зерттеуде, игеруде әлемдік деңгейде Қожа Ахмет Иассауи атындағы Халықаралық университетінің алар орны ерекше. Осыдан 25 жыл бұрын университет жанынан алғашқы ректорымыз М.Жұрынұлы алдымен Мекемтас Мырзахметов ағамызды басшы етіп «Иассауитану» лабораториясын, одан кейін «Түркі халықтарының тарихы мен этнофилологиясы» ғылыми-зерттеу институтын ашып еді. Міне, содан бері ширек ғасыр өтті. Иассауитану ғылым іргеленіп, жүйеленіп, жолға қойылды. Осы тақырыпта екі докторлық, бірнеше кандидаттық диссертациялар қорғалды. Қаншама жаңалықтардың беті ашылды. Иассауидың түркі тарихындағы орны, оның дүниетанымы, оның сопылық ілімдегі орны нақтыланып, зерттелді. Бүгінгі күні Қожа Ахмет Иассауидің түркі тарихындағы орнын бізден артық білетін ғалымдар да, ғылыми мектеп те жоқ. Өйткені, біз Иассауидің түркі тарихындағы ролін жүйе-жүйесімен талдап бере алдық. Иассауидің өзге мемлекеттерде рухани мұрасын зерттеп жүрген жекелеген ғалымдар бар. Олар белгілі бір проблемалық мәселелер төңірегінде зерттегендіктен, біздегідей кешенді зерттеулер болған жоқ. Түркияда да бұл мәселе кешенді түрде қолға алынған емес. АҚШ-та Девин Дэвис есімді Иассауитанумен айналысып жүрген ғалым бар. Парсы деректеріне сүйене отырып, өте терең зерттеулер жүргізді. Алайда, ол түркінің рухани болмысын, оны қалыптастырудағы Иассауидің ролін толық тани алған жоқ. Түркияда да Иассауитанумен айналысатын ғалымдар баршылық. Бірақ Иассауи бабамыздың тарихтағы орнын зерделеп, айқындап берген біз болдық. Түркі-ислам философиясының негіздерін қалыптастырудағы Иассауи жолының ролін айқындап берген өзіміздің университеттің түлегі Досай Кенжетай. Бұл мәселеде біздің алдымызға түсетін әлемде ешбір ғылыми мектеп, орта жоқ деп айта аламын. Өкінішке орай, біз осы еңбегімізді жарнамалай алмай келеміз. Бұл әлемдік деңгейде көрсетіп, насихаттауға тұрарлық еңбектер. Ең бастысы, біздегі осы ширек ғасырдан бері зерттелген, жасалған еңбектермен Қазақстан мемлекетінің діни идеологиялық саясатын толық қамтамасыз етуге болады.
– Иассауи еңбектері дегенде ең алдымен «Диуани хикмет» ойға оралады. Бабамыздың бұдан өзге еңбектерінің тарихы, тағдыры туралы не білеміз?
– Қожа Ахмет Иассауидің «Диуани хикметтен» өзге тағы бірнеше шығармасы барлығы белгілі. Алайда, олардың арасынан тек «Мират ал-Қулуб – Жүректің айнасы» және «Дар адаб тариқат – Тариқат әдебі» атты шығармалары ғана мәлім. Бұл шығармалар аударылып жарияланды. Ал «Фатаба-и танбих – Пәтуалар көрсеткіші» және «Танбих ад-доллин – Адасқандарға ескерту» атты шығармаларының бізге тек аты ғана белгілі. Алайда, бұл шығармалардың атына қарап-ақ, не туралы жазылғанын білуге болады. Мысалы, біздің әдет-ғұрып, салт-дәстүріміздің негізі осы «Пәтуалар көрсеткішінде» жатса керек.

– Иассауи – көпшілік үшін тарихи тұлға емес, аңыз, әпсанаға айналған кейіпкер тәрізді қабылданатынының сыры неде?
– Бұл сұрағыңызға былай деп жауап берген дұрыс сияқты. Қазақ халқы өзінің киелі саналатын қасиетті мұраларын қағазда емес, жүрегінде сақтады. Қазақ тарихын да, шежіресін де, жыр-дастандарын да, аңыз-әпсаналарын да зердесінде сақтай білді. Біз қазір «тарих» деп қағазға түсірілген деректерді есептейміз. Алайда, ондай деректер біздің қазақта жоқ. Қазақтың бар тарихы аңыздарында, әпсаналарында, шежірелерінде, жыр-дастандарында жатыр. Өкінішке орай, олардағы қазақтың тарихын біз әлі күнге оқи алмай келе жатырмыз. Қазіргі біздің ресми тарихымыз қытай, парсы, араб, итальяндық, т.б. кезбе саяхатшыларының жазғандарынан тұрады. Бұл тарихтың ешбірінде қазақтың дәстүрлі тарихи жады негізге алынған емес. Қазіргі қазақ тарихында қазақтың өзінің сол тарихқа көзқарасы, тарихи жады есепке алынған емес. Өйткені, бізде тарихы зерттеуде тарихты материалистік тұрғыдан түсіну мен евроцентристік көзқарас негізге алынып келеді. Біз бұдан арылмайынша, қазақтың төл тарихы жазылмақ емес. Біз өз зерттеулеріміз нәтижесінде осы шеңберді бұздық. Біз тарих ғылымының, қазақтың төл, дәстүрлі тарихының философиялық негіздерін жүйелеп, жаңа концепция қалыптастырдық деп айта аламыз. Бұл концепция бізге қазақтың дәстүрлі тарихи жадын толығымен ғылыми айналымға енгізуге мүмкіндік береді. Жоғарыда аталған «Қожа Ахмет Иассауидің түркі тарихындағы ролі» атты монография осы негізде жазылған болатын. Ал енді сұрағыңызға қайта оралатын болсақ, онда Иассауи бабамыздың аты қағазға тарих болып түспесе де, қазақтың жүрегіне жазылған қасиетті, киелі тұлға дер едім. Керісінше, қағазға түскен тарихи деректерде Иассауиге қатысты деректердің бұрмаланғанын көреміз. Мысалы, Қожа Ахмет Иассауи жайлы Орта Азияда, Түркияда жазылған жазба деректер бар. Бірақ ол жазба деректердегі Иассауи бабамызға қатысты тарихи мәліметтерде бұрмаланған. Мысалы, Иассауи бабамызға ұстаз болды деп есептелетін Жүсіп Хамадани ешқашан ұстаз болған емес. Осы жалған тарих әлі күнге халықты адастырумен келе жатыр. Ортағасырларда түркі билігіне қарсы жүргізілген діни-идеологиялық күрес түркілердің рухани тірегі болған Иассауи жолын қалайда араб-парсы мәдениетіне бас идіру мақсатында осы жалған тарихты қалыптастырған болатын. Осы жалған тарих Иассауи жолының халық санасынан шайылуына, түркілердің этникалық жіктелуге түсуіне, мемлекеттігінің күйреуіне әкелді.
– Иассауи іліміндегі парасат ұғымы, адамның «топыраққа» айналу, нәпсімен күресу мәселелері жайлы кеңірек әңгімелеп берсеңіз…
– Иассауи іліміндегі парасат ұғымына тоқталу – Иассауи дүниетанымындағы аса күрделі философиялық иірімдерге ену дегенді білдіреді. Бұл сұрақтарға қысқа бір сұхбат шеңберінде жауап беру мүмкін емес. Өйткені, Иассауи ілімінде адамзат болмысының қарастырылмаған мәселесі қалған емес және Иассауи бабамыз солардың бәрін игеріп, түркі мәдениетін қайтадан жаңғыртуға жұмсады. Ең бастысы, ол Ислам әлеміндегі, түркі қоғамындағы басты проблемалық мәселелерді көре білді. Ол өз дәуіріндегі қоғамның рухани ахуалын былайша суреттейді:
Ораза, намаз, иман, ислам қолдан кетті,
Күннен күн бетер деген хадис жетті.
Пайғамбар айтқандары келіп жетті,
Бұл дүниені қараңғылық басты достар.
Ғалымдар бар ілімін малға сатты,
Көріп, біліп, өздерін отқа атты.
Өзі амал қылмай халыққа ілім үйретті.
Дүние үшін діндерін сатты көргін.
Ұстаз, дінсіз құлдар болды хакім,
Мемендің дүкенін ашып, болды залым,
Халық ішінде қор болды дәруіш ғалым,
Көпшілігі халықтың кәпір болды көргін.
Дінсіз ұстаздарға еш қауіп жоқ.
Дүние малын жиып еш тояры жоқ.
Ұшып, қонып, өлімнен еш хабары жоқ.
Ол жанның дүние діні болды көргін!
Осы «Хикмет» жолдары сол кезеңдегі Ислам қоғамының рухани азғындыққа қаншалықты түскенін анық көрсетіп тұр. Бұл дағдарыстан шығу жолы иманнның қайтадан қалпына келуіне байланысты екенін баса айтады. Ол былай дейді:
Хикмет бірлән әууал адам дін бар айлады,
Он сегіз мың қамуғ алам қайран ерур.
«Қалу бала» деген құлдар үлес алды.
Сакут еткен құлдар діні ойран болур.
Хақ тағала иман ата (сыйлады) қылды бізга,
Аууал Мұстафа расулы айды бізга.
Друд етсак қууат берар дінімізга,
Йоқ ерса, қылғанларым ойран ерур.
Бұл «Хикмет» жолдарының мәні иман болмайынша, толық сенім болмайынша, адам баласының қылғандарының ойран болатыны, Иманның барлық ғибат алдында болу керектігі айқын көрсетіп тұр.
Қожа Ахмет Иассауи Исламның тоқырау себептерін айқындағаннан кейін ол бұл тығырықтан шығудың жолдарын қарастырды. Ол үшін діни ілім негіздерін кеңейтіп, жаңа сатыға көтеру қажеттігін айқын сезінді. Ол – сопылық жол болатын. Және ол жол жеке тұлғалардың ғана қол жеткізер ілім қайнары болмай, жалпы халыққа ортақ сенім негізіне айналдыру мақсаты қойылды және ол жол тариқат жолы еді. Ол өзінің «Хикметтерінде» бұл жолды «дафтари сани» деп атайды. Қожа Ахмет Иассауи «Хикметтерін» былай бастайды:
Бисмила деп баян айлай хикмет айтыб,
Талибларга дури гауһар чаштым мана.
Ризатны қаттығ тартып, қанлар йутуб,
Мен «дафтари сани» сөзларін ачтым мана.
Бұл сөздер жалпы ислам дінінің жаңа сатыға көтерілуіне негіз болған тариқат жолының атауы еді. Исламдағы алғашқы жол – шариғат жолы болатын. Уақыт өте келе бұл жол өзінің рухани сипатынан ажырап, қоғамдық қатынастарды реттейтін заңдар жинағы дәрежесіне түсті. Исламның ішкі мазмұны халық санасынан біртіндеп өше бастады. Рухани қуат әлсіреп, оның орнын материалдық құндылықтар басты. Бұл Ислам қоғамын тоқырауға ұшыратқан басты себеп болды. Қожа Ахмет Иассауи алдында халықты Исламның рухани негіздеріне қайтадан бет бұрғызу мақсаты тұрды. Бұл оның ислам тарихындағы басты миссиясы еді. Ол қызметті абыроймен атқарып шықты. Ол Ислам дініндегі иманды қайта қалпына келтіріп қоймай, сонымен бірге ислам дінінде бола тұрып, әр халықтың өзінің дәстүрлі мәдениетін сақтап қалу мүмкін екендігін дәлелдеп берді.
Иассауи «Хикметінің» басты мақсаты ислам дінінің ішкі рухани қуатын қалпына келтіруге бағытталды. Ең бастысы, «Хикметтерге» негіз болған «Құран» аяттары мен Мұхаммед Пайғамбар хадистері еді. Ол осы екі негізге сүйене отырып, Ислам негіздерін қайтадан халық санасына сіңіру жолында қызмет етті. Сол себепті, Қожа Ахмет Иассауидің «Хикметтері» «Құрани түрки» атанды. Оны Қожа Ахмет Иассауидің өзі де айтады:
Менің хикметтерім Алладан пәрмен,
Оқып, білгенге мағынасы Құран.
Бұл жолдар Иассауидің негізгі мақсатының не екенін анық көрсетіп тұр.
Ол адам баласына болмыстың мәнін аша отырып, өмір мен өлім арасындағы бірлік пен айырмашылықты көрсете білді. Шын бақыт пен жалған бақыттың аражігін ажыратып берді. Оның қаламынан шыққан:
Бі шек білгін бұ дүниа, барша халықтан өтар-а,
Инанмағын малыңа бір күн қолдан кетар-а,
Ата-ана, қарындас, қайан кетті фікір қыл,
Төрт аяқлық чүбүп ат бір күн саған жетер-а.
Дүниа үчүн ғам йеме, хақтан өзгені деме,
Кісі малын жеме, сират өзра тұтар-а».
Мына жолдар өмірдің мәні неде екенін көрсетіп тұр. Тән қажеті үшін рухани дүниені ұмытып, материалдық дүние қуу жақсылыққа апармасын, ол үшін ертеңгі күні жауап беретінін адам баласының есіне салады. Оның орнына адам баласын Жаратушыға ұмтылуын, Оның ұлылығын, хикметтерін сезінуге оған ғашық болуға шақырады. Сөйтіп, болмыстың мәнін түсіну мүмкін екендігін көрсетіп береді.
Ол ұсынған «болмыстың бірлігі» туралы ілім түркі халықтарының дүниетанымдық көзқарасының негізін құрады. Бүкіл жаратылыстың бір-бірімен сабақтастығы, бар жаратылыс бір Жаратушы құдіреттің жаратқан болмысы екенін сезіну мен жаратылғандардың бір-біріне тәуелділігі, олардың ішінде Алла Тағаланың адам баласы мойнына артқан жауапкершілігі жайлы Қожа Ахмет Иассауи өз «хикметтерінде» халыққа жеткізе білді. Сондықтан адам баласы тек қоғам ішінде ғана емес, бүкіл жаратылыс алдындағы жауапкершілігін сезінуге тиіс екендігін айтты. Адамды жамандыққа итермелейтін нәпсі екендігін баса ескертті. Сонымен бірге, нәпсімен күрес жолдарын көрсете білді. Дүние соңына түсіп, қаншама байлыққа қол жеткізген жандардың соңы не болғанын халайықтың есіне салды. Оның хикметтеріндегі:
Бұ дүнианы бина қылған Харун қаны?
Дұға (сиқыр) қылған Фарғауын билә Хаман қані?
Уамақ, Азар, Фархад, Шырын, Мажнун қані?
Қаһар айласа бір лахзатта йаксан қылур!
Һеч білдуңмі, адам өлмай қалғаныны,
Бұ дунианы уафасыны білганыны,
Дунийа талаб бойы худа алғаныны
Аллах деса көз йашыңны баран қылур.
Қорыта айтқанда, Қожа Ахмет Иассауи сол кезеңдегі ислам дініндегі басты мәселені шеше білді. Ислам дініндегі басты талап иман екенін, имансыз ешқандай дін өмір сүре алмасын, сол себепті иман барлық амалдың алдында болуы тиіс екендігін Иманы берік адам ғана шын мұсылман болатынын дәлелдеп берді. Сонымен қатар, Алланың бірлігіне, барлығына сенген, иманы кәміл жанның арабтың дәстүрін ұстамай-ақ мұсылман болатынына халықтың көзін жеткізді. Оған Қожа Ахмет Иассауидің өз шығармаларын түрік тілінде жазуы тікелей ықпал етті. Дін түрік тілінде сөйлей бастады. Бұрындары мұсылман дінін қабылдау араб болу деп түсінетін халық, енді қайтадан түрік мәдениетіне бет бұрды.
Ал «топырақ болу» туралы айтқанда, Иассауи адам баласы нәпсінің соңына еріп, өзін өзгелерден жоғары қоймау керектігін ескертті. Ол хикметінде былай дейді:
Он үшімде қу нәпсіні қолға алдым,
Нәпсі басына жүз мың пәле орап салдым,
Тәкаппарлықты аяқ астына басып алдым,
Он төртімде топырақ сипат болдым, міне.
Демек, «топырақ сипат» ұғымының мағынасы, адамның нәпсі дегенімен емес, рухтың қалауымен жүруі, әділдік пен адамдықты нәпсінің қалауынан жоғары ұстауы.
– Заманында қазақ үшін еңбек еткен талай тұлғаларымыздың мәңгілік мекеніне айналған Қожа Ахмет Иассауи кесенесі – қазақ руханиятының ордасы деуге болады. Кесенеге тәу етіп келушілер, туристік сапармен арнайы соғатындар да көп. Алайда, сол маңға ілім-білім іздеп келетіндердің, рухани жан-дүниесін байыту үшін арнайы баратындардың қатарын толықтыруға бола ма?
– Қожа Ахмет Иассауи кесенесі шындығында сан ғасырдан бері мойындалған түркі халықтарының рухани орталығы. Бұл – ешқандай күдік тудырмайтын шындық. Осыны мойындағандықтан қазақтың хандары мен билері, батырлары өздерін осы әулиенің қасына жерлеуді аманат етті. Қазіргі Иассауи кесенесіне ағылып келіп жатқан зияратшылардың барлығы дерлік рухани сол әулиенің шарапатын іздеп келіп жатқандар. Зияратшылар сонымен бірге, қазақтың тарихына қатысты өздері үшін жаңа түсінік қалыптастырады. Ал рухани білім іздеушілердің қажетін өтеу мәселесін Қожа Ахмет Иассауи атындағы Халықаралық университеті толығымен қанағаттандыра алады. Рухани дүниесін байыту мәселесін арнайы жоба бойынша рухани туризммен ұштастыру керек болатын шығар.
– Әңгімеңізге рахмет!
Әңгімелескен Қарагөз СІМӘДІЛ.
ПІКІРЛЕР1