ЦЕНЗУРАМЕН КҮРЕС – ДАРЫНСЫЗДЫҚҚА ЖОЛ АШУ ЕМЕС
Осыдан 50 жыл бұрын біздің өмірімізге салмақты да асқақ үнді Олжас есімі келіп енді. Міне, сол күннен бері біздің жолымызда ұлы ақынның, адал достың, адам бойындағы ізгілік пен мейірімділік тәрбиешісінің жарқын есімі шуақ шашып келеді.
Олжас – Шығыс халықтарының ұлт-азаттық идеясының жаршысы әрі рух берушісі. Өзінің ақындық міндетін ол «халыққа ар-ождан реакциясына қажетті энергияны жеткізу» деп біледі.
Сафар АБДУЛЛО
Ол біздің ұрпақ кристалдану үстінде деген болатын. Халық арасында «ар-ождан реакциясы» жүріп жатыр. Қор болғандар қуана алмайды…
Ақынның шығармашылық жолына мұқият үңілер болсақ, оның өз ұранына аяғына дейін адал екенін байқаймыз. Бұл жолдың қиынға соғарын өзі де біледі…
«Біздің ұрпақ егілу мен от-жалыннан жаралған, оның сұлбасы шексіздікте». Әлі ұзақ уақыт тыншымайды, жүректер әлі талай әділет алаңдарында дабыл болып қағылады. Біздің ұрпақ – шамырқанған жердің бетіне өскен қылтандар». Ақынның бұл айтқанын жан-тәніңмен ұғына білуің керек.
Ұлы Ақынның бар қызметі, поэзия мен әдебиетті тұтастай танып-білуі нағыз өнерге – өмірге, соған орай ұлтқа, тұтас адамзат баласына қызмет ету идеясымен қаныққан. Өз халқын сүйген адам ғана өзге халықтарды түсініп, сүйе алады. Өзінің танымал «Сен – менің қаһарманымсың» (1962 ж.) атты мақаласында жас ақын өзінің туған жері мен халқына деген пейілін айқын сипаттайды.
Мұнан сәл ертерек ол былай деген еді:
Біздің даланың түніндей түн бар ма –
ол басқанда аппақ тастардың өзі қарайып қалады.
Біздің даланың күніндей күн бар ма –
ол шыққанда қап-қара тастардың өзі ағарып салады.
Егер шаттық жүрегіңді жылытар болса
Күннің өзі көлеңке боп жабады…
Ол өз қаһарманы туралы: «Мен оған поэзияның ұлғайтқыш айнасы арқылы қараймын. Менің адамым миығынан күлмейді, қарқылдап күледі, ауырсынып тыжырынбайды, қаһарланады, бейшара күйде жалынбайды – айғай салады. Ол сүрінсе орнынан қайта тұрып, қайта ұмтылады, өзіне өзі дем береді… Менің қаһарманым әлі жады болып қалыптаспаған сезімге еркін, ақылға құштар».
Олжастың өмірде де, шығармашылықта да қас батырларша қайрат көрсетіп келе жатқанын бәріміз де көріп жүрміз. Ол туған елі мен жерінде болып жатқан барлық маңызды оқиғалардың ең белсенді қатысушысы. Олжас халықтың өткені мен бүгінгісін жырға қосып, болашаққа бағыт сілтейді. Өз қаһарманына, халқына айтар сөзінде Ақын оны белсенділік пен батылдыққа шақырады. «Әрбір жан, егер ол адам болса, тым болмаса бір рет ұтуы керек. Тұрмыста қарапайым бол. Бірақ бокста, ғылымда, жұмыста, соғыста өжет бол. Отан үшін қиян-кескі ұрыста Әлия, Мәншүк, Бауыржандар өр, өжет болмады ма?! Егер ақындарымыздың абыройын асқақ ұстасақ, менің елім, менің қаһарманым, сен ұлықсың!».
Өз ойын осыншалықты дәл әрі сенімді жеткізе білу үшін соншалықты ұлы ойшыл, сезімтал Ақын болып, соншалықты терең таныммен халықты сүйе білу керек шығар. Менің ойымша, бұл кішігірім мақалалардың оқырманға берер ғылыми-теориялық және эмоциялық-публицистикалық әсері ешкімге белгісіз ғылым докторларының жазған ондаған монографиялардан артық тұр!
Өзі жоғары деңгейдегі талғампаз суреткер болғандықтан Олжас әрқашан шығармашылық тұлғадан көркемдік кемелділікті талап етеді, бірінші кезекте, ой-таным кеңдігі қажет, миды қалыптасып қалған түсініктер бұғауынан босату керек, болмысқа деген көзқарастың даму динамикасының жойқын рухын көрсету керек деп біледі…
Олжас әдебиетті коммунистік мораль мен идеологияға беріле бағынған рухты қалыптастыру құралына айналдырғысы келген қоғамның талабына илікпейді, ол ақынның тәуелсіздігін қолдайды. Оның атқарған үлкен еңбегінің бірі – ол ұлттың рухани дамуы мен білімділігінің бір факторы, ұлттық және жалпыадамзаттық қоғамдық ойдың сипаты ретіндегі әдебиеттің маңызды ролін Орта Азия республикаларындағы замандастарынан бұрын әрі терең түсінді. Ол тарих – халықтың адамгершілік және философиялық тәжірибесі деп жазды. Тарихта қазіргі халық мінезіндегі адамгершілік қасиеттердің бастауы болған ұлттық мәдениеттің қалыптасуы мен дамуының қайнар бұлағы және кезеңдері көрініс табады. Ол төл мәдениетті жетік зерттеуге үндеді, себебі көне мұралардағы сөздердің мағыналарын тек ақындар мен әдебиетшілер ғана түсіндіріп бере алады. Ұлы Суреткер ретінде ол өз тарихы мен мәдениетін игеру интернационалдық сананы дамытудың бірден-бір жолы деп біледі. Себебі, ол өзінің төл мәдениетінің жалпыадамзаттық мәдениеттің бір бөлшегі екенін жақсы біледі.
Олжас ұлттық қайта өрлеу мен ұлттық ерекшелік, қазақ әдебиетінің халықтығы идеяларын барынша қорғайды. Ол қарабайырлыққа түбегейлі қарсы. Оның әдебиеттің жайдақтығы тіпті орынсыз, ол шындықтың өзін жайдақ етіп қана көрсете алады дегені өте орынды. Оның ойынша, әдебиет – ұлттық мәдениеттің ең көрнекті үлгісі. Сондықтан ол бұқара халық деңгейіне дейін түспеуі керек, себебі оның басты міндеті – мәдениеттің, білім беру мен ағарту саласының деңгейін көтеру. Егер Фирдоуси, Хайям, Низами, Сағди және Хафиз өз заманында қазіргіден саны әлдеқайда көп шала сауатты адамдарға арнап жазғанда ортағасырлық Иран әдебиетінің, алты ғасырлық парсы-тәжік поэзиясының даңқы шықпас та еді.
«Реалистік» немесе «өмірдің шындығын бейнелеу» деп аталатын сипаттау сарынына қарсы бола тұрып Олжас ақылмен қанаттанбаған нәрсе әдебиет емес, себебі «Жұмысшы және колхозшы әйел» деген мүсіннің әйел мен еркек туралы берер мағлұматының шектеулі болатыны тәрізді оның да өмір жайлы айтары аз болмақ дейді.
Әлдекім айтқандай, ақ қағазға қара сиямен сөз тізбектеу сырттай қарағанда оңай болып көрінетіні кейбір шығармашылыққа қабілетсіз, еріккен адамдардың қалам ұстауына түрткі болады екен. Олар шығармашылық қабілетті қолжетімді деп ойлайды. Өкінішке қарай, бүгінгі күні бұл қалыпты жайтқа айналған. Қазір қаржылық жағдайы жақсы адамның бәрі бірдей өз «туындысын» жарыққа шығарып әлек. Біздің заманымызда СӨЗ соншалықты қорғансыз халде. Тіпті кейде шынайы әдебиет өкілдері де ішкі арандатушылық пен сыртқы жағдайларға арандап, нашар мәтіндер тудырып, осы тектес өзге дүниелермен ортақ мұқабада жарыққа шығарып, әлсіз туындылардың да әдеби мұра қатарынан орын алуға мүмкіндік беріп жатады.
Мүмкін осы себептен болар, Олжас соңғы жиырма жылда бірнеше рет «еркіндік пен бетімен кетушілік» мәселесіне көңіл бөлуге шақырды. Ол мәдениет – әр нәрсенің шегін білу, бәріне бірдей рұқсат етілгендік емес, рұқсат етілген мен табудың жүйесі дейді. Цензура дегеніміз – қоғамда белгіленген моральдық, саяси және адамгершілік заңдылықтарына сәйкес қойылатын белгілі бір шектеулер жүйесі… Ол күйініп отырып былай дейді: «Біз тоңмойын, біржақты цензурамен күрескенде мұндай дарынсыздыққа жол ашайық деген жоқпыз».
Олжас қазіргі әдебиеттің тақырыбын кеңейтті. Қоғамның шынайы болмысын суреттеуге талпынған жазушыға халықтың тарихы мен мәдениетін зерттеуге кеңес береді: «Әдебиет – бұл ғылым, мүмкін тіпті дүниетанымдық ғылымдардың ең биігі болар, бұл адам мен қоғам өмірін көркем зерттеу». Құбылысты тарихи контексте қарамасақ, біз бұл нәрсені түсіне алмаймыз. Егер біз шынайы мәліметтерге мән берсек, өткенмен негізделгенін көре аламыз. Отаршыл ғылымның Азия мен Африка елдерінің өз тарихына деген құқығын шектеуі тегін емес, «тарихы жоқ халық» деген терминнің енгізілуі де бекер емес.
Қазақ, жалпы түрік халықтары тарихының ұмыт болған беттерінің көпшілігі, негізінен, жазба дүниелерде Олжас ізденістерінің арқасында жандана түсті. Мұның басым бөлігі тарихи тақырыпқа арналған өлеңдер, «Қыш кітабы» атты тамаша поэма, теңдесі жоқ «Аз и Я» кітабы, «Атамзаманғы түркілер» және т.б. еңбектер.
Олжастың әдеби-эстетикалық көзқарасы идеологиялық қысым пен ұлт-азаттық идеяның шарықтауындағы қайнаған әдеби күрестің жағдайында ұлттық, орыс және әлемдік мәдениеттің үздік үлгілерін зерттеу арқылы қалыптасты және дамыды.
Көп жыл бұрын бір дана адаммен «Отанға деген сүйіспеншілік» деген тақырыпта әңгімелескенімізде ол «Отанға деген махаббат адам өмірін жеңілдетеді, бақыт пен қуаныш сыйлайды» деген еді. Расымен солай! Бірақ мынадай сұрақ туындайды: Отанға деген махаббат тек қуаныш қана әкеле ме?! Кейде қайғыға салып, күйінішке ұрындырмай ма? Ал кейде қиындықтар тудырмай ма?!
Олжастың өмірі мен шығармашылығы туралы ойлаған кезде мені осындай ойлар қамап алады. Оны ұлтшыл деп те, түрікшіл деп те кінәлады. Бір кездері оның жергілікті «өжет» айыптаушылары керісінше тым орысшыл деп айтып еді. Бұл Олжастың түрлі деңгейдегі ұсақ ұлтшылдар ұстанымына қарсы өз ұстанымы барын айғақтайды.
ММУ профессоры Николай Анастасьев кезінде СССР ҒА Тіл және әдебиет бөлімінің мәжілісінде ұжымдық айыптауға алынған «Аз и Я» кітабын талқылау үстінде Олжасқа тағылмаған айып қалмағандығын айтады. Оған орыстарға қарсы түсінік қалыптастырды деп жала жапты, бірақ Олжас өз сыншыларына бұлтартпас дәлелдермен жауап беріп, сүйсінткен екен. Ол «жаптым жала, жақтым күйе» деп отырғандарға тайсалмастан: «Мен орыс халқын да, оның әдебиетін де сүйемін әрі құрметтеймін. Бірақ тізерлеп тұрып сүйе алмаймын» деген екен.
Бұл Ақынның нағыз Менін көрсетеді. Ол ешқашан және еш жерде күштілердің алдында басын иген емес. Өйтпесе ол Олжас болмас еді, оның ұстанымы – қайда болмасын, қалай болмасын тек қана әділдік пен шындықты дәріптеу.
Олжас – ұлы отаншыл, өз әрекетімен, шығармашылығымен ол бізді келер ұрпақ алдындағы жауапкершілікке, бұрынғы өткен ата-бабаны құрметтеуге үйретеді.
Өз Отанын сүйетін адам рухани сұранысы өсе түсетін болашақтың адамдары алдында жауапкершілікті сезінбеуі мүмкін емес.
Менің ойыма оның «Менің Шоқаным» атты тамаша мақаласы оралып отыр. Олжас қазақ халқының ұлы баласының ішкі әлемін уақыт пен кеңістік кешенінде 2-3 бет көлеміне сыйғызып, сондай шеберлікпен, жан-дүниесімен сезіне отырып, жүйелеп берген. Шынымен де, ғаламшардың қуанышы мен қайғысын төрт жолға сыйғызу үшін Хайямның таланты керек! Мына сөздерге мән беріңізші: «Ең сауатты сұлтан-әкім бұқараның құлдық психологиясынан қуат алған реакцияның «мәңгі двигателіне» қарсы тұра алмас еді. Бұл көсемдерді халық сайламай, патшалық отаршылдық әкімшілігі тағайындайтын заман болатын. Өзін отаршылдардың күл көсеушісі ретінде көрсете білген жандайшап қана халықтың ресми әкімі болу бақытына ие болды».
«Мен Академия бастырып, жариялаған «19 ғасырдың тарих документтері» атты екі томды парақтап шықтым. Ондағы архивте даланың үлкенді-кішілі әкімдерінің мыңдаған шағымы, домалақ арызы, өсегі, жаласынан басқа ештеңе таба алмадым. Бұл жолды басынан өткермей Шоқан сұлтан бола алмайтын. Егер сұлтан болған жағдайда – Шоқан Шоқан болмас еді. Ол мұндай мүмкіндіктен бас тартты. Өзінің дұшпандарының бірінің берген мінездемесінде айтылғандай ол, «мейлінше таза және адал адам болып қалды».
Дәл осы жолдарды ұстаз – маэстро Олжастың өзіне арнап та айтуға болатынына мен сенімдімін.
Осы тектес ойды Олжас М.О. Әуезовтің 90 жылдық мерейтойында сөйлеген сөзінде де айтқан еді. Ұлы жазушының өміріндегі қитұрқы қиыншылықтардың бәрін санамалай келе, Олжас сталиндік режимнің ұлттық мәдениеттерге тигізген кері әсерін күйіне отырып суреттеп берді, халық ұлдарына, соның қатарында М.Әуезовке тағылған жала мен жағылған күйе туралы айтты. Әуезовтің өмірі мен шығармашылығын талдай келе, оның тарих пен халық алдындағы еңбегін бағалай келе, Олжас өзіне тән көрегендікпен былай деді: «Міне, біз көтерілген осы биік – күні кешегі өткенімізге сабырмен және үңіле қарауымызға, нақты оқиғалар мен оған қатысқан адамдардың кескінін көріп, олардың орнын не әсіре өсірмей, не өшірмей, қаз-қалпында көруімізге мүмкіндік береді. Абайды биікке көтере отырып, халқының санасын асқақтата отырып, Мұхтар Әуезов өзін де айдай әлемнің алдында асқақтата білді. Өзгені табанымен таптамай, керісінше көкке көтере отырып, өзіңді де асқақтата көрсетудің ең игілікті жолы осы емес пе. Бұдан басқа тәсілдің кез келгенінің болашағы жоқ екендігін империя мен жекелеген тұлғалардың өмірлік тәжірибесі дәлелдеп берді. Тек қана бәріміз бірігіп, бірімізді біріміз биіктетіп отырсақ қана әрқайсымыз өзіміздің шыңымызға көтерілеміз».
Олжас үшін тарих – халықтың адамгершілік пен философиялық тәжірибесі. Олжас еркіндік пен тәуелсіздік жайлы көп айтып, аянбай күрескен санаулылардың алдыңғы шебінде жүр. Бірақ Олжас айтатын тәуелсіздік – бұл бүкіл әлемнің тағдырымен тұтастықтағы өз тағдырың жайлы толғану. Бұл туралы Олжас 40 жыл бұрын жазған: «тәуелсіздік саяси кедергілерден арылтып, отарлық бұғауынан босаған елдердің ғасырлар бойғы оқшаулануын жойып, жалпы адамзат қызметінің барлық саласындағы әлемдік ықпалдастық үдерісіне қатыса алуы». Олжастың 1978 жылы айтқан мына бір сөзі де күні бүгінге дейін өзектілігін жойған жоқ: «халық арасында жазу пайда болғаннан бастап мемлекет, ғылым, өнер дамыды; жазу ұмытылғанда – мәдениет құлдырады. Кітап – өркениеттің ең тиімді және көрнекті нышаны болып табылады».
Ол зерттеу міндеттері мен насихаттау міндеттерінің араласуы қоспа болып шығатынын жақсы біледі, оның ең басты кемшілігі – ғылымсымақтық.
Олжас «Аз и Я» кітабынан «шабыттанған» және тарихта болмаған нәрселерді ойдан құрауға құмар біраз тарихқа қызығушыларға жауап қатуы қажет болды. Ақын қазіргі уақытта ғылымсымақ ғылымды ығыстырып отырғанын, соның салдарынан академиялық ғылымның деңгейі құлдырап бара жатқанын жақсы түсінеді.
Мұндай ғылымсымақтық тарих пен әдебиет ғылымдарында шовинистік және экстремистік бағыттағы көзқарастарды қалыптастыруға себепкер болу қаупі жоқ емес.
Олжас өз ұранына әркез берік: «Тауларды аласартпай, даланы асқақтатайық». Сонымен қатар, тарихтағы әрбір мәдени өркендеу өткенмен байланысты. Сол өткен тарихты өзге халықтардан, олардың мәдени тәжірибесінен тасалап, ұлттық тар таныммен қарамаса, онда ол жемісті болып, халық мәдениетін кеңейтіп, түрлендіре түседі, оның эстетикалық сезімталдығын байыта түседі. Сондықтан ол үнемі тарих пен мәдениетке ерекше мән беруге шақырады.
Олжас бірде былай деген еді: «кейбір жалған отаншылдар өзінің ұлттық мәдениетін «өзгеге ұқсамайтын» етіп көрсеткісі келеді». Ақын бұл ұғыммен келіспейді. «Өзгеге ұқсамайтын» мәдениет тек теңіздің ортасындағы мыңдаған жылдар бойы адам аяғы баспаған аралда ғана болады. Өзге мәдениеттермен байланысы жоқ «өзгеге ұқсамайтын» мәдениеттің, яғни аралдық мәдениеттің деңгейі төмен, тілі жұтаң болмақ.
Олжас өзінің осындай идеяларының арқасында әлемге танымал ақын болғанынына сенімдімін. Мұндай ойлар өлмейді: нағыз әдебиет ұшқыннан бастау алады, ол өлімді мойындамайды.
Олжастың әдебиет туралы толғамдарын оқи отырып бей-жай қала алмайсыз. Жазушы үшін ең басты табыс – ойлауға қабілетті жандарды ойландыра білу. Ақынның әдебиет туралы толғамдарынан оның білімі мен интеллект тереңдігі бірден байқалады. Ол әрдайым қоғамдағы ең өзекті және жалпыадамзаттық мазмұндағы мәселелер туралы ой қозғайды, пікір білдіреді.
Олжас «маргиналдық тұлға» ұғымын дәл және ұғынықты етіп түсіндіріп берді. Қалыптасқан ұғым бойынша, маргиналды тұлға туған халқы, төл мәдениеті мен тарихи дәстүрінен айырылған космополиттік дүниетаным негізінде тұрақсыз тұлғаға айналады-мыс. Олжас болса логикалық ой мен түйсік арқылы мұндай адамдардың кез келген мәдениеттің маңызды негізін құрайтынын дәлелдеп берді. Бұл, біріншіден, екі әлем тоғысында дүниеге келген интеллигенция, мәдени және этникалық қоспаның нәтижесі, ал екіншіден, бұл «байланыстағы мәдениеттердің өзара ықпалдастығының нәтижесі және сонымен бірге өзара кірігу үдерісін жалғастырушы өткізгіш». Маргиналды ортаның әлемдік деңгейдегі тұлғаларды тудырғанына бәріміз куәгерміз. Иран және араб мәдениеттерінің тоғысында Инб Сина, Әл-Хорезми, Әл-Бируни, ал иран және түркі мәдениеті тоғысында Навои қалыптасқандығы туралы Ақын ойы шындыққа саяды. Олжастың әдебиет және әдебиетшілер туралы толғамдары өзінің нақтылығымен, дәлелдігімен қызықты.
Жақсы талғамға негізделген және тегеурінді күшке ие поэтикалық таланттың берер жемісі мол. Көркем шығармашылық жеңіске жету үшін оған кең ақыл кеңістігі қажет. Ақыл мәдениеті ғана рух мәдениетін қалыптастырады дейтіндер дұрыс айтады.
Олжастың афористік және ассоциативті дәл айтылған сөздері өте мол. Ассоциация байлығы ойшылдың ішкі әлемінің бай екенін көрсетеді.
Оның мақалалары мен сөйлеген сөздерінің тақырыбына мән беріңізші. Ол кеңестік кезеңнің өзінде ұлтаралық қатынастар мен мәдениет мәселесіне «асқақтап емес, асқақ биіктен» сөз етуді талап етті. Өзінің «Әдебиет – қызмет пе немесе қызмет ету ме?», «Ақынның асқақ үнді қуаты», «Болу немесе болып көріну», «Ең алдымен тұлға бол», «Біз болашаққа қажетпіз», «Мәңгі Ақиқатты іздеу», «Тыңдаушы-халық оқырман-халыққа айналды», «Ой адалдығы керек», «Халқым менің, тарихыңды ұмытпа», «Қайта өркендеу деңгейіндегі тұлға», «Шындық» билік құрған кезде», «Тек ақындар ғана шындықты айта алды» және тағы басқа мақалаларында нағыз қаламгерлер ғана әдеби үрдістің шынайы бағасын беріп, туындаған мәселелердің шешімін ұсына алатындығын көрсеткен. Халықтың ұлы даңқы жазушылардың еңбегімен келетіні де ақиқат. Қазақстанның даңқы баяғыда-ақ оның ұлы перзенті – Олжастың арқасында таралып үлгерді.