ТӨКЕН ИБРАГИМОВ ЖӘНЕ АБАЙ МУЗЕЙІ
Төкен Смайылұлы Ибрагимов – қазақ әдебиетінің, мәдениетінің және музей ісінің көрнекті тұлғасы. Ол өз өмірін ұлттық руханиятқа, музей ісін жандандыруға, сондай-ақ Абай Құнанбайұлының мұрасын терең зерттеуге арнады.
Төкен Ибрагимовтің есімі Абайдың әдеби-мемориалдық музейімен тығыз байланысты. Қамал алар жасқа толған шағында білімді, қайратты, өткір тілді ол осы музейге директор болып тағайындалып, өз қызметінде музей ісін жаңғыртуға, Абайды әлемге танытуға, Абайтану ғылымын дамытуға күш салды.
Ұлт руханиятының аяулылары іргетасын қалап, қабырғасын тұрғызған Абай ордасының сексен төрт жылдық тарихының отыз төрт жылының жылнамасында Төкен Смайылұлының қолтаңбасы қалды. Музейдің инфрақұрылымы мен экспозициясы оның басшылығымен елеулі өзгерістерге ұшырады. Оның өзіне тән методологиясы мен педагогикалық көзқарасы музейде жүргізілетін ғылыми жұмыстарды тереңдете отырып, Абайдың шығармашылығын түсінуде жаңа тұрғыдан көзқарас қалыптастырды.
Абай Құнанбайұлының 150 жылдығына орай өткізілген мерейтойдың маңызы зор. Бұл елдің тәуелсіздік алғанына аз ғана уақыт өткен, қазақстандықтардың ұлттық санасын жаңғыртуға, қазақ мәдениетінің алтын діңгегі Абайды әлемге танытуға бағытталған шара болды. Төкен Ибрагимов осы мерейтойды ұйымдастыруда аса жауапкершілікпен жұмыс жүргізіп, Алматы мен Алаш қаласы арасындағы байланыс пен мәдени мұраны насихаттауға көп күш жұмсады. Ол Абай музейінің жұмысын жаңа деңгейге көтеріп, музей ісін жаңғырту мен Абайды таныту жолында көптеген іс-шаралар ұйымдастырды.
Мерейтойдың аясында Төкен Ибрагимов ұлт тарихын жаңғыртып, Абай мұрасын тек Қазақстан ішінде ғана емес, халықаралық деңгейде танытуға ұмтылды. Мұндай ауқымды іс-шаралар үшін басшылықтың ұйымдастырушылық шеберлігі, ұсақ-түйек мәселелерді ескере отырып, стратегиялық жоспар құра білуі өте маңызды болатын. Төкен Смайылұлы өзінің басқару қабілетімен және Абай шығармашылығына деген шексіз сүйіспеншілігімен бұл мерейтойды жоғары деңгейде өткізуге атсалысты. Оның осы еңбегі арқылы музей ісі ілгері қадам басты, ал Абайдың мұрасы әлемге кеңінен таныла түсті.
Абай музейінде Төкен Ибрагимов басшылық еткен жылдары Бас ғимарат Семейдегі орталық төрт көшенің қиылысында орнын ұлғайтып, 1997 жылы Семейде «Алаш арыстары – Мұхтар Әуезов» музейінің, Абай білім алған Ахмет Риза мешіт-медресесінің, Жидебайдағы Абайдың, Мақаншыдағы Әсет Найманбайұлының, Бөрілідегі Мұхтар Әуезовтің, Тақыр өзенінің бойындағы Көкбай Жанатайұлының, Құндызды елдімекеніндегі Шәкір Әбенұлының музей-үйлері, Жидебайдағы «Шәкәрімнің саят қорасы» экспозициясы қайта жасақталып, жаңғыртылып, тарихи-мәдени маңызы артты.
Төкен Ибрагимовтің басқаруымен музей қызметкерлері шетелдердің ірі мұрағаттарында ғылыми-зерттеу жұмыстарын белсенді түрде жүргізді. Бұл зерттеулер қазақ мәдениетінің тарихына қатысты жаңа мәліметтер мен деректерді ашуға мүмкіндік берді. Төкен Ибрагимовтің жетекшілігімен жүзеге асқан жобалар мен халықаралық байланыстар қазақ руханиятының әлемдік аренада танылуына ықпал етті. Шетелдік архивтердегі материалдар негізінде (Мәскеу, Петербор, Омбы, Том, Түмен, Қазан және басқа да орындардан) Абай, Шәкәрім және басқа да қазақ ойшылдарының шығармашылығы терең зерттеліп, ғылыми жұмыстар жарияланды. Осы зерттеулер мен мұрағаттық еңбектер музейдің ғылыми негізін нығайтып, оның халықаралық деңгейде танылуына жол ашты.
Сонымен қатар Абай ұрпақтарының, замандастарының естеліктері, қолжазбалары, тұрмыстық заттары мен қолөнер бұйымдары да музей қорына қосылып, ұлы ақынның өмірі мен шығармашылығы туралы жан-жақты мәліметтер жинақталды. Бұл жұмыстардың нәтижесінде, 1976 жылы музей қорында 3,5 мың ғана экспонат болса, 1990 жылдары олардың саны 20 мыңға жетті. Музей қорларының, осылайша, кеңеюі Абайдың мұраларын сақтап, келешек ұрпаққа жеткізу жолындағы маңызды қадам болды.
Тікелей жетекшілігімен музей қызметкері Б.Исабайұлының «Ұлылар мекені», зерттеуші С.Тәбәріковтің «Тауқымет» кітаптары жарық көрді. 2008 жылы Парижде Шәкәрім Құдайбердіұлының 150 жылдығына арналған «Шәкәрім әлемі» көрмесі өтті. Музей ісінің дамуына қосқан үлесі үшін Төкен Смайылұлы 1996 жылы «Қазақстан Республикасының еңбек сіңірген қызметкері» атанды.
Өзі айтпақшы, оның жұмысы – таңертеңнен кешке дейін, болмағанда, Абайдың бір сөзін оқып қалу. Сол жалғыз сөзге басын иіп қызмет жасау. Сол жалғыз сөздің ығымен жұмыс жүргізу. «Абайды оқығаннан кейін маймыл болмасаң, бір нәрсе ұғасың емес пе?!» – деген ол Абай сөзін жай ғана ұғып қойған жоқ, ұқтыруға да күш салды. Күнін батырып, таңын атырып, қала шетіндегі саяжайында Абайын айналдырып, өзіне керегін, сөз сөйлеп айтар дерегін іздей берді.
Қазақ болып қалыптанған соң, айналдырғаның ала кешке дейін ала қағаз болған соң кез келген сөз иесі Абайға соқпай өтпес. Осы тұрғыдан алғанда Төкен Смайылұлының шығармашылық арқауы Абайдан басталғанын бағамдаған жөн. «Махаббатсыз дүние – бос» деп Абаймен мұңдасып, «ойы мен жүрегінде имани махаббаты жоқ адамның дүниеге дос болатынын айтқанда, бүгін тоқтап-тосырқамасы кәміл еді. «Қазақтың өзінен сөзі ұзын» ғадетіне құмарлық емес, сенің қауашағыңды ашып, соның ішіне Абай сәулесін шашуы екенін еріксіз екшейсің.
Төкен ақсақал ұзын сөзден гөрі іске бейім болды. Абай оның бар өмірінің мәні мен мағынасын, сәнін кіргізіп сорабынан адастырмас даңғыл жолы еді. Әр сөзін әспеттеп, Абайдың «адамды тірідей өлтіретінін, жаның шықпай тұрып жүрегіңді суырып аларын» алдыңызға тосса, «Абайды оқи-оқи кәдімгідей уланып қалған пенденің» пошымын көз алдыңызға елестетеді. Бәлкім, Абайға деген құштарлық, Абайды ардақтау тек тамсанудан тұрмасын да ісімен жалғады. Жазып қалдырған Абайға қатысты ғылыми-зерттеу еңбектері мен мақалалары «жұмбақ Абай» сырына бастайды. «Жер әңгімеші» деп кітап басып шығарып, Абайдың немесе оның туыстық айналасына қатысты тарихи-деректі нысандарды ғана таныстыру емес, қастерлі мекеннің туризм саласына да жан бітіру, Абай арқылы адамзат баласының ортақ қазынасын түгендегені сол. Абайтану шеңберін шиырлағандай болып Шәкәрім, Ақылбай, Мағауия, Тұрағұл, Мұхтар жайындағы мағлұматтарды назарына іліктірді. Сол үшін де біз оны абайтану ғылымының асқан білгіріне, асқар биігіне баласақ, балалық деп қабылдай көрмеңіз.
Абайтану ғылымы оның жолын ашты: «Мен – жолды жанмын. Жол басында Ахат бата берді. Ниязбек, Қабыш қол жайып тілек етті. Сәбилік тазалыққа иек сүйеген еркелікке қақылы «балағатының» өзі балдай тәтті Шәкір дос-құрдастай шындықтың шынайы шежіресі, ғұламам еді», – деп ішкі жан дүниесіне үңілсең, сөйлей жөнеледі.
Ақылбай, Мағауия, Көкбай, Мұқа, Әлмағамбет, Мұқаметжан мен Тұрағұл, Зере мен Ұлжан, Ағашаяқ пен мұхит Мұхтар, Мекайыл мен Ізкайыл, Гүллар (Шәкәрімнің қызы. Өте зерделі болған жан. – Қ.Қ) мен Қабыш, Зият пен Ғапур, Базаралы мен Қиясбай санатындағы көптеген аяулы, ардақты есімдер мен жандар бір өзекте туған өзектес асылдарына айналды.
Ұлан САҒАДИЕВ,
Абайдың «Жидебай-Бөрілі» мемлекеттік
музей-қорығының директоры