Дүниеден күлкі жиған
Алмас Нүсіп
«Күлме, жылама, жек көрме – түсін».
Спиноза.
Шығармашылығы мен өмірі, жазуы мен мінезі ажыратып алғысыз байланысып кеткен қаламгерлер болса да, саусақпен санарлық қана шығар. Бізге қалдырған түгел сөзін шолып шыққан соң, ол туралы жазылған санаулы естеліктерге көз салып көріңізші: әлгі санаулылардың қатарында бар болмыс-бітімімен жымия қарап Оспанхан Әубәкіров тұрар еді. Жарты ғасыр жасады демесеңіз, қатал уақыт осып өткен тереңдеу әжімдерінің өзінен балаң тазалық, сәбилік аңғалдық есетін жұп-жұмсақ дидарға тесіле түссеңіз балалықтың табы кетпеген жып-жылы жүзі жорта салмақтылық танытқанмен, енді болмаса ішек-сілесі қата күліп жібергелі тұрғандай. Оның балаға тән мінезі туралы кім не айтса да сене бергің келеді. Өз баласын өзі алдап, ерінбей-жалықпай соншама «қулық» ойлап тауып, сол оқиғаға өзі тікелей қатысқан, керек десеңіз үйге бұрын жету үшін таксиге мініп, ақша шығындап жүрген ойынқұмар адамның бұл әрекетінің бәрі – тек қана күлкі үшін бе еді? Мектеп жасындағы кіп-кішкентай баланы алдау үшін осынша сарсаңға түсудің мәні неде? Біреуді күлдірсем дегеннен гөрі, алдымен өзінің ішкі сұранысын қанағаттандыру үшін жасалған қадам болатын бұл.
Оспанхандық мінез бен дүниетанымға керекті «ойын» еді бұл. Оспанханның «ойынқұмарлығы» Қожанасырлық әпенделік немесе Алдаркөселік қулықтан бөлектеу. Алдардың қулығы – сараңдар мен жамандардың сазайын беретін бейбіт қаһарманның іс-әрекетімен астасса, Қожанасырдың қылығы – қандай қиындық кез болса да қайғыға салынбау, ауыртпалықты күлкімен жеңу туралы философиямен өріледі. Ал Оспанханның әрекетінен мұншалық терең мән іздеп керегі жоқ. Оның ойына аяқ асты бір қызық келе қалады да, өзі бастаған осы бір ойын оның өзін де елітіп әкетеді. Баласынан бұрын үйге жету үшін жүйткіп келе жатқан жолында сіз кездесіп қалдыңыз екен делік. Құдасы болсаңыз да тоқтата алмас едіңіз. Себебі, дәл қазір оның ішінде ойын баласы оянып кеткен. Бұл жай ғана ойын емес, шығармашылық процесс. Автордың өзіне керемет ләззат сыйлайтын ғажа-
йып сәт. «Патша тағы, бүкіл дүние малына» айырбастамас сәт…
Ол қандай да бір міндет арқалаудан қашатын. Аз ғана жыл қызмет істегесін, өз еркімен бірыңғай шығармашылыққа ауысып кетуі де осындай еркіндіксүйгіштігінде еді. Былайғы кезде көп сөйлемейтін, тіпті, бір қарағанда томаға-тұйықтау көрінетін Оспанхан және алып-ұшпа жеңілтек те емес. Оның миы қай кезде де алысты шарлап, ой қуалап жүретін. Ол жалғыздан-жалғыз келе жатып та езу тартып қоятын – көкейінде әлдебір образдың сәтті теңеуі жылт етті. Қай уақта, қай жақта жүрсе де ол құлағын елдің аузына «қаптап қоятын». Қандай да бір күлкілі оқиға, қызықты хикаят, ерекше мінезді типтік образдың елесі көрінді ме, бітті, Оспанхан әлгі жерді айналсоқтап, кете алмайды.
Қызметке байланбай еркін жазумен айналысқандықтан оның шығармашылығында бөгде бір жанрлардың әсері байқалмайды. Ол, тіпті, ағымдағы әдеби процеске де көп араласқан жоқ. Мақала, сын, зерттеу еңбектерге уақытын шығындап, күшін сарп еткен жоқ. Бұл оның ең дұрыс шешімі еді. Қызметтен бас тартуы алдымен өзіне деген сенімнің күші. Алғашқыда жұрттың тамырын басып, байқап көрген: Жарыққа шыққан жинағы, мерзімді баспасөзге берген шығармасы елеусіз қалып көрген жоқ. Баспасөз жаққа оқырманнан ағылып хаттар келеді, жинағының қанын жерге тамызбай пышақ үстінде бөлісіп әкетеді. Соның бәрін көре тұра өзіңді қандай да бір міндетке жегіп қою талантыңды күресінге тастаумен тең еді. Оның үстіне, дарыны өзінен әлдеқайда төмен әлдекімдердің қол астында қызмет атқарып жүру де аз азап болмаса керек. «Жұмысқа неге кешігесіз?» – десе, айтарға сылтау таппай, сөзі бітіп: «Себебі… кешігіп қалдым», – деп күмілжіп отырып қалатын аңғалдау, қырсықтау мінезінен де шығар.
«Күнкөрістің екі тәсілі бар:
Не досыңды датта,
Не дұшпаныңды мақта.
Осы екеуі қолдан келмесе
Өсемін деп шатпа!» –
дейді. Оспанхан заманына тура келген мансапқұмар қазақтың екіжүзділігі. Бұған қосымша, бұл жанайқай жай ғана шығармашылық емес, жазушының өмірлік ұстанымы, мансапқа көзқарасы болатын.
Ешбір ортаға, ешбір ағымға басыбайлы байланбай, кімдермен де тонның ішкі бауындай жақын, риясыз араласып өткен кең құшақ жазушы өмірді үлкен экраннан бақылап үйренген. Оның қаламына іліне кететін ұсақ-түйек детальдің өзі үлкен планда көрінеді. «Иесіз үйдің есігін» «күзетіп» отырған (іші пысқан) кейіпкерінің ермегі мынау: «Бір бүйірде тоғызқұмалақ ойнауға лайықтап жасалғандай ойдым-ойдым ұясы бар кәрі диван тұр екен, соған ыңқ етіп отыра кеттім. Мезгілсіз уақытта көшеде ысқырып жүретін дүрдік ерін, бұзау бас жігітшелердей бір жалаңаш пружина шығып теңселіп тұрып жарты сағат ыңыранды. Тұрсаң ішіне кіріп жоқ болып кетеді. Отырсаң, кәсібі – жаңағы». Осы бір үзіндіні осы тұрған бойында алып тастаса да әңгіменің көркемдігіне ешқандай нұқсан келмес еді. Бірақ Оспанхан әңгімелеріндегі дәл осындай көріністер сізді еліктіре түседі. Рас, астар іздеп, азған заманның тозған сұрқы деп, әлдеқайда тереңдеп кетуіңізге де болады. Дегенмен, бұл жазушының өзі көрген, басынан өткен, әңгімедегідей «отырып, тұрып» алаңсыз бақылаған дүние. Одан тереңірек тәпсірлеуге де болады: мәселен, адамның санадан тыс әлдебір нәрсеге байланып, болымсызды ермек қылатын кезі болады ғой. Егер, ойланып, арғы-бергіні бір сүзіп шықса, мұндай «ермектер» кім-кімнің де басынан табылары сөзсіз. Ең қарапайым айтқанда, оқиға өтетін орынның суреті мен кейіпкер іс-әрекетінің жарастықта өрілген көрінісі, автордың шеберлігі десек те артық емес. Жазуды бастағаннан соңына жеткенше дегбірі қалмайтын қаламгер жазу үстінде мұндай ұсақ-түйектерге, оның атқарар ролі, ұстап тұрар тетігі деген сияқты дүниелерге мән бермейді. Жазу процесі кезінде оның көз алдында оқиға өтетін орын, өмірден алынған, ойдан шығарылған, өңделген, қырнап-жонылып, жаңа кейіпке енген кейіпкерлерінің әр түрлі образы ғана қалатын. Ал оны қалай жайғап, қалай өргізу автордың ырқында. Ал автордың бас еркі – өзі көрген өмір көріністеріне бағынышты. Ол көлденеңнен келіп сұранып тұрған қандай көріністің де бетінен қақпайды. Мысалы: «Осы аудандық автобазаның директорын баяғыда мектепте оқып жүргенде бажылдатып сабап, құс салғандай жұмсаушы едім. Таса-тасада темекі тартып, саусағы сап-сары болып жүретін қу еді, директор болады деп кім ойлаған». Бұл, әлбетте, таптаурын болған кеп. Оспанханға дейін біреу-міреу дәл осы жайтты жазды, жазбады, мәселе онда емес, мә-
селе осындай сөздің ел аузында жиі айтылатынында. Жазушы мұны, әлбетте, біледі. Мұндай сөзбен ешкімді таңғалдыра алмасын да сезеді. Бірақ соған қарамастан, алып тастауға қимайды.
«…Тепсінісіп келгенде, Тең атаның ұлы едің, Дәрежеңді артық етсе – Тәңірі етті» деп, тым тереңге барыспай-ақ, беріден қайырғанның өзінде бұл дерек алдымен бас кейіпкердің дүниетанымынан хабар береді. Ел ішінде көп айтылатын мұндай кептің жазушы қаламына ілігуі заңды да. Бұл жайт жазылғанға дейін-ақ жазушының арнайы ойланған, тоқталған тақырыбы екені даусыз. Міне, сол нәрсе өзге бір дүниені жазу үстінде миының терең түкпірінен жылт етті. Жазушы ойланып жатпай, жарасымын тауып, кіріктіре салды.
Шаштараз туралы: «Сөзінің өзі шаш алғалы тұр екен» деп қойып қалатын тосын қиыстырулар оның оқиғасы мен сюжетін, кейіпкерін екінші кезекке ысыра бастайды. Сіз, тіпті, әлгіндей ойнақы сөздерді қуалап отырып, соңына жеткенде қандай оқиға болғанын ұмытып қалғаныңызды байқайсыз. Рас, әйтеуір бір шаштараздың жүргені, оның айналасында да қызықты бір жайттар болғаны анық. Бірақ соның бәрінен жазушының шаштараз туралы айтқан бір ауыз сөзі есіңізде көбірек қалыпты. Сатираның міндеті – сынау тұрғысында болғанда, табиғаты – осындай ойнақылықтан тұрмай ма. Егер, езуіңізді жиі жыбырлатып өтетін әлгіндей асау, ойнақы сөздер болмаса, ондағы оқиғалар мен адамдар жынынан айрылған бақсыдай момақан тартып, тартымсыз кепке түсер еді. Соны терең білетін, әр қалтарыс-бұлтарысты қалт жібермей, қисықтау сөзбен түрлендіріп қалуға тырысатын жазушының темекісіне дейін «гүлдеп тұрады». «Алдына келген істі Алласына тілін келтірмей» жайғап тастайтын пысық кейіпкерлері автордың ине-жібінен бір өтіп шыққасын сіздің қиялыңызда көңілді атмосфера орнатып береді. «Түйенің жарты етіндей» бір кейіпкері «жетпіске келгенше жерден таяқ жеп жүреді». Қашан да көңілді жүретін, сонысымен-ақ айналасын иіріп әкететін, ішіңдегі еркін ойнап-күлуге жібермей тұрған психологиялық кедергілерді елеуге де мүмкіндік қалдырмай, өзінің тап-таза болмысымен баурап алатын ашық-жарқын жандар болмаушы ма еді. Шығармасын күлімдеп қойып, аса сергек қалыпта баяндап отырған жазушы да осындай кісі. Әп-сәтте автордың арбауына түсіп, шыла-
уынан шыға алмай қалатын оқырманға қаламгердің осал тұсын байқау аса қиынға түседі. Оның кемшілігін байыптау үшін сан қайтара оқып, әбден жалығу керек. О баста сізге соншалық әсер еткен теңеулер мен эпитеттер, суреттеулер үйреншікті нәрсеге айналғанда ғана көз алдыңызда өтіп жатқан оқиғаға назар аудара бастайсыз. Алып бара жатқан тартыс, оқиғаның дамуы, ширығуы, шырқау шегі деген сияқты сұраныстарға жауап берердей сюжет жоқ. Рас, әлдебір оқиға өткен. Мейлі, қарапайым тілмен (ауызекі) баяндап бергенде де бір күлдіріп алатын жайт екен. Бірақ сол уақытында-ақ сіздің жадыңызда көмескілене бастамай ма. Ал жазушы сол қарабайыр оқиғаны өнер дәрежесіне көтереді. Сатириктің міндеті мен талантын осы тұрғыдан іздесек қателеспейміз. «Дігі-дік, дігі-дік…» әңгімесінің арқауы – «Баяғыда бір жындылар болыпты…» деп басталатын анекдоттық қана қауқары бар оқиға. Жазушы екі-ақ ауыз сөзбен бітетін шағын дүниені бірнеше уақыт кеңістігін көктей өтетін әңгімеге айналдырады. «Өрден келген адамға мөрден келер бөгет жоқ» дейтін, әлдебір бітпейтін науқандардың құлақкесті құлына айналған сол заман адамдарының бейнесі дейсіз бе, не істесе де дабыраға айналдырып, жұртты шулатып барып істейтін идеология дейсіз бе, адам мінездері мен білім-білігі дейсіз бе, бәрі бар. «Абай жолындағы» екі қоныстың арасы бәленбай «лә-и-лә-һә ил-Алла» болады екен дейтін әпенделікке ұқсас әлгі негізгі көркемдік деталь – «дігі-дік» деген сөз. «Шапқан аттың дүбірін қағазға түсіргенде «дігі-дік демей, мігі-дік дейміз бе? Ал «дігі-дікті» көп жазу баратын жердің қашықтығына байланысты» деп, екі томдық «роман» жазып келген «елірме» жайлы әңгімені тыңдап болғасын, жөніне кетіп бара жатқан шалдардың сөзі оқырманның көз алдында күлкіден құлап қалардай селкілдеп әрең тұрған сахнаны тағы бір сілкіп тастайды:
« – Апыр-ай, жаңағы құдайдан безген ақымақ жануардың жаны бар демей басы-көзге сабалап шаба бергені-ау, ә?
– Бұл пиәншіктің қолына түссең, ат түгіл адамды аямайды, – десіп шалдар тарап кетті». Не күлеріңді, не жыларыңды білмей, дағдарып тұрып қалу деген осындай жағдайға тап болғанда айтылатын болса керек.
Оспанхан алдымен адам мінезінің сыншысы. Адам ақыл-ойының өлшеуіші. Ол өмірге әкелген типтік образдар – алдымен адамның жан-дүниесін жырлайды. Заман ауысып, заң өзгерген тұстағы қазақтың дүниетанымына өзгеріс әкелген, кері әсерін тигізген жайттарды ұстын еткен шағын шығармалар жалаң, жалған мораль оқып діңкелетпейді. Немесе әлдебіреулердей саяси жағдайларды тұспалдап, өкіметке қарсы айтпағын астарға салам деп тыраштанбайды да. Оспанхан – бейбіт қаламгер. Оның негізгі объектісі – адам, адамның жаны. Оның кейіпкерлері бір мінезімен жарқ етіп назар аудартып, тағы бір қылығымен баурап ала қояды. Әп-сәтте ішіне дендеп, тағы да тереңдей түскің кеп, әлгі әпенделеу адамның тағы бір қызықтарын күтіп, құмарта бастағаныңда әңгіме аяқталып қалады. Сондықтан оның сықақ әңгімелері табиғаты жағынан көркем әңгімеден гөрі, өлеңге көбірек келеді. Бір жалт еткен сезім бар, шағын ғана оқиға бар, адам бар. Болғаны сол. Әрине, Оспанхандық шеберлік тігісін жатқызып, болымсыз оқиғаның өзін тартымды дүниеге айналдыра алады. Бірақ кейде осы бір тәсіл шығарма сюжетін жалаңдау қылып жібереді. Қызықты қиыстырулар мен қисық сөздердің қалқасында тұрғандығының арқасында ғана шығарма атанып тұрған әлсіздеу әңгімелері жоқ дей алмас едік. Әдетте әлдебір типтік образды қызық оқиғамен жарастықта қатар ұстайтын жазушы кейде сөз қуалап отырып, оқиғаның тартымдылығын тым әлсіретіп алады. Тағы бірде әлдебір пендешілікті жеткізу үшін ойлап тапқан оқиғасы да аса жатық шықпай жатады. Айталық, «Енді қайттік?», «Берекесіз сөзге бәйге», «Бүйрегіңнен біреу түртпесін» сияқты шығармалар тілдік қорын алға салып, «шебердің қолынан шықтым» деп атойлап тұрғанымен, арзан материалдан пішілгенін жасырып қала алмайды. Бір қайнауы ішінде қалған мұндай шағын дүниелерді толыққанды әңгіме дегеннен гөрі әлдебір жазылмақ дүниенің фабуласы немесе соның ішіндегі бір көрініс деуге келеді. Жазушы атаулыда ұмытып қалмау үшін әлдебір оқиғаны, ойды қойын дәптерге түртіп қоятын әдет болады. Оспанханның жаңағыдай әңгімелері осы түртіп қою кезінде тоқтау бермей, жазылып кеткен шығар, мүмкін. Оның кейбір кемшіліктерін осылай ғана бағамдауға болады. Оның кемшілігі – жоспарлы түрде жұмыс істей алмауында. Тұрақты, ұқыпты отырып жазған кезі аздау. Көп идеялары өзінің айтқыш мінезі сияқты жазу үстінде туындап жататын. Әрине, ол көрген өмір, естіген аңыз, ертегі, оқиғалар, жиған білім-білігі сын сағатта оны құралақан қалдырмайтын. Бірақ сараңдау шығармашылық қалтаңды ылғи да сықап бере бермейтіні тағы анық.
Ылғи да күліп, көңілді жүретін жазушы қызуқанды, шалт шешім шығаратын мінезін жазу үстеліне отырған сәтте де тастай алмапты. Ойындағы сәтті бір теңеуді қағазға түсіріп, арқырай бір күліп алып, өзіне ырза көңілмен ары қарай тоқтаусыз жазып ала жөнелетін әдеті оны шығарманың соңына жеткенше асықтыратын. Кейбір сөздерді соңыра ауыстырармын деп, бұрынғы бір кейіпкері айтқан ойды (сол сәтінде есіне түсе қалған) қолдана салады. Әлде ұмытады, әлде саналы түрде, өзгеріссіз жарыққа шығып бара жатады. Оның мұндай дегбірсіз мінезі – сезімі суып қалса, екпіні басылып қалатын қасиетінде. Толстой Тургеневтің «Әкелер мен балалар» романының бір бетін шын сезіммен оқу мүмкін емес деп кейіпті. Тым салқынқанды жазушы көркемдік пен оқиға желісінде мін таптырмағанмен, эмоциядан қашам деп, қасаңдыққа ұрынғанға ұқсайды. Ал Оспанханда бұл жағдай керісінше. Жазғаны өзін күлдіре алмаса, шығармасы көңілінен шықпай тұратын дейді естеліктер. Ол өзіне-өзі елікті, өзін-өзі қызықтады. Бұл белгілі деңгейде оның ішкі мінезіне тура келгенмен, жан-жақты ойластырып, асықпай отырып көлемді дүние тудыруына нұқсан келтірмей қалған жоқ.
Оның басты көркемдік құралы – мінез дедік. Оқиғадан бұрын адам, сезімнен бұрын қимыл жүреді. Ол талантына сенімді еді: жете ойластырылмаған оқиға желісінің кемшілігін сөзбен қымтап, жасырып кете алам деп ойлайтын. Содан да оның негізгі ізденісі – теңеулер мен салыстырулар төңірегінде болатын. Ол ойланса белгілі бір типтің бүкіл сипатын нақты суреттейтін, ешкімнің ойына келмейтін бір ауыз сөз табу үшін ойланатын. Себебі, екі ауыз сөз жазсаң да арасынан сына тауып күлкімен көмкеріп, қызықты бір ой сыйғызып жібере алсаң ғана сатира жанрында белгілі бір нәтижеге жетуге болатынын ол жақсы білді.
Сатира табиғаты – адамды баурап алып, енді не болар екен дегізіп, басқа бір әлемге жетелеп кететін кең тынысты терең проза емес, әлдебір нәзік иірімдерімен ойыңа қай-қайдағыны түсіріп, «құдай-ау, осыны мен де көрдім ғой, неге жазу ойыма келмеген?» – деп, қарадай толқытатын поэзия да емес. Арғы бір ертегілік замандардағы аңыздық кейіпкерлердің тапқырлығына, қиыннан қиыстырған халықтық дүниетанымға сүйсіндіріп, жіпсіз жетелеп әкететін ауыз әдебиеті үлгілері де емес. Егер, осы аталғандардың біріне ұқсату керек болса, Оспанхан шығармашылығына ең жақыны – халық ауыз әдебиеті. Таңды таңға ұратын жыр-дастандардың жөні бөлек, бізге керегі ел аузынан жиналған әңгіме, аңыз, ертегілер. Оспанхан көнекөздердің соңғы сарқыншағын көзімен көрді. Ол ер жетіп, ес біле бастаған тұста қазақтың ақынжанды қасиеті әлі де күшін жоя қоймаған. Алыстағы екі адамның бір-біріне деген базынасын өлеңмен жеткізетіні, әлдебір ойды айту үшін арғы-бергі аңыз оқиғаларды бір сүзіп шығатын әдеттер Оспанхан өскен ортада әлі сақталып тұрған. Ертегі, жыр, дастан, аңыздар – оның алғашқы әдеби білімі ғана емес, бүкіл дүниетанымын қалыптастырған тал бесіктегі тәрбие болатын. Айтарын тұспалдап, жұмбақтап жеткізгенді жақсы көретін халықтық мінез осындай тәрбиеден жұғатын болса керек. Оспанханның жазуы осыны еске түсіреді. Ол алдымен сөздің сұлулығына, тіркестің тартымдылығына назар аударады.
Сықақтарының соңы біркелкі автордың түйін сөзімен аяқтала беретіні – оқырманға мораль оқу, ақыл айтуға ұқсап кеткендей болғанмен, бұл авторлық түйін өте жеңіл, өте ұтымды түрде шығарма сюжетімен біте қайнасып тұрады. «И так сама солай дедім» – бас кейіпкердің сөзі. Негізінен осымен шығарма аяқталып тұр. Бірақ кейіпкер соңғы сөзімен автормен тікелей байланысқа шығады. Бұл автордың саналы түрде жасаған қадамы. Бүкіл оқиғаны сырттай бақылап, кейіпкерлер диалогын жасырын тыңдап тұрған автор бүкіл көргенін бір ауыз сөзбен түйіндейді. Әлгі жайттың төрелігін, кесімін айтады: «Уа, махаббат соншама оңай ма едің!».
Оның фельетондарын оқығанда алдымен біздің жанымызды күлкі жадыратады. Содан соң оның ар жағында еміс-еміс қана бой көрсетіп тұрған ашу айқындала бастайды. Бұл ашу – Абай айтқан «ыза болғаннан күлу» категориясына толықтай жауап береді. Ал ашу мен күлкінің арасын мысқыл жалғайды. Мысқыл – түңіліске ұласады. Ызалы күлкінің өн бойында шарасыздық бар. Бұл шарасыздық – көре тұра һәм айта тұра қылар қайраны жоқ екеніне мойынсұнған, жолындағының бәрін жапырып келе жатқан замана деген алып машинаға қарсы жалаң қолмен түк те тындыра алмайтынын білген мұңлы жанның өзгеден бұрын өзінің аянышты кейпіне күйініп, мырс етіп отыра кеткен бір сәті. Оның бүкіл шығармашылығы – елдігі әлсіреп, ұлттық келбеті, ұлттық эстетикасы, мінезі, дүниетанымы буданданып, жаңа көзқарастар мен өмір сүрудің жат жұрттық ілімі иектей бастаған, не анда, не мұнда жоқ, екі ортада шөре-шөремен мәз болып жүрген қазақтың итпекі бір кезеңінің шежіресі, фотоальбомы іспетті. Кім жоқ дейсіз онда!.. Өмір ілімін енді ғана ежіктей бастаған баладан – уақыттан жеңіліп, еңсесі басылған кәріге дейін, есіктегі қызметшіден – төрдегі төреге дейін, дүниенің жарты ілімін білген данышпаннан – түйсігі ұсақ-түйектен, қарыннан арғыны күйттеуден арыға бармайтын тоғышарға дейін… Оспанханның бақыты сол – ол осының бәрінің бойына күлкі сыйдыра алды. Ол өз кейіпкерлерін келемеждеу арқылы жұртты күлдіріп қана қойған жоқ, солардың ішіне кіріп, солармен бірге күлкі болды. Сонысы үшін де оның шығармашылығы жасандылықтан ада. Ол әлдекімдерді әжуалағаннан гөрі, ыза бола тұрып, түсіністікпен қарауға, кешіруге тырысады. Бар болғаны, айтарын айтып болған соң, оқырманға сәлем жолдап, сөзін аяқтайды. «Көрдіңдер ғой, қалғанын өздерің біліңдер», – дейді. Кейде «бұлай болмайды, абайлаңдар», – дейді. Енді бірде қатты кетеді: «Қою керек мұндайды!». Бұл – сықақ өлеңнің көтеріп отырған жүгіне тікелей байланысты. Сосын, автордың көңіл-күйіне, істің ыңғайына қарай. Оспанхан үшін ешқандай бөгет, ешқандай шеңбер жоқ. Көмейіне келіп қалған сәтті ойды, тәтті сөзді әлдебір адамдық, құқықтық нормаларға салып әуре болмайды. Ол – гуманист емес. Оның негізгі қаруы сөз бен күлкі. Оның міндеті – өзі санадан тыс байқап қоятын әр түрлі мінездерді өзіне ғана жарасар қалыпқа салып, жарыққа шығару. Ол халық мақал-мәтелдерін де өзіне ыңғайлап, керегінше өзгертіп, түрлендіре береді. Күшейткіш қосады, сәл-пәл әсірелейді.
Егер оның әлдебір фельетонын жатқа айтуға, дауыстап оқуға ойыңыз кетсе, сөз жоқ, жеткізе алмай жатқаныңызды түсінер едіңіз. Миниатюраларын ойнап жатқан әртістердің де қай жерін кемшін, қай жерін асыра сілтегенін байқап қоясыз. Себебі, Оспанхан аз ғана сөздің ішіне сізге керекті бүкіл көңіл-күйді сыйдырып берген. Тап басып айтып бере алмасаңыз да, оның шығармаларының табиғаты, іші-тысы, әр қатпары жаныңызға соншалық етене екенін түсінесіз.
«Сөздік қорыңызды көбейтуге тырысыңыз. Шешендік өнеріңізді байқату, өзіңізді табысты қызметкер немесе ақылгөй қылып көрсету үшін емес, өзіңізді неғұрлым толық ұғындырып, ойыңызды анық жеткізу үшін», – депті Бродский. Оспанхан да сөзге осы тұрғыдан қарады. Шығармашылығының негізгі күші сөзде екенін ерте түсінген сатирик ғұмырының соңына дейін айналасына салыстырулар мен теңеулер арқылы қарап өтті. Ішкі түйсігі түйген қандай да бір ойды, көзі көрген әлдебір оқиғаны бай сөздік қор жарыққа оңай алып шығатын.
«Амал не, күлкі сатылмайды, сондықтан қаңғырып жүріп елден жинаймын», – депті бірде. Қаңғырып жүріп… Шымкент жақтағы бір ауданға оқырмандармен кездесуге кетіп бара жатып, жолай жолыққан бір өзбектің әңгімесі ұнап қалып, жоспардың бәрін бұзып, кездесуден бас тартып, «ауырып қалыпты».Қойын дәптерін ашып қойып, әлгі сайқымазақ өзбектің аузын бес күн бағыпты. Ел ішіндегі қызық оқиғаларды жинап, кісі бойындағы түрлі мінез-құлық, адамдар арасындағы қарым-қатынас, сұлу сөз, тосын тіркестерге құлағын төсей жүретін әдеті оның бүкіл ғұмырын сөз жинауға бағыштатты. Кіммен де болса тез тіл табысқыш ақ жарқын мінез – «жүрегінің түбіне кір жасырмай» бар ойын еркін, еркелей айтқызып қана қойған жоқ, өзіне керекті типтік образдар мен күлкілі оқиғаларға оңай қол жеткізуіне жағдай жасады. Қашан да осындай ізденістермен жүретін Оспанханның басқа бір қызықтарға алдануға мұршасы да болмағандай. Оның көзіне әлем күлкілі кейіпте ғана көрінген шығар мүмкін…
«Ешкімді ренжітпе, ешкімге ренжіме!» – тіршілігінде Оспанханның жиі айтатын сөзі екен. Бұл ұстанымды өмірдегі пенде Оспанхан бұлжытпай өтті дейді көзкөргендер. Көзін көрмесең де, шығармашылығы арқылы жаныңа соншалық жақын болып кеткен жанның өзі айтқан қағидаға адал болғанына сенесің. Өйткені, Оспанхан – шығармашылығында да ешкімді ренжіткен жоқ, ешкімге ренжіген жоқ.