Кітап оқу – кешірімге апаратын жол
Англияның Стратегиялық зерттеу орталығы XXI ғасырдағы «Ғылым-білімге құштарлығы жоқ» отыз ұлттың тізімін жариялапты. Біз жиырмалыққа ілініппіз. Бұ адам шошырлық статистика Бізге қаншалықты ауыр тисе, соншалықты намысты жани түсуге тиіс. Ертерек ес жиып, етек жаппасақ, сыныпша сырғыған Уақыт та Бізбен дос болудан қалмақ. «Хе, сол да сөз боп па?!» деп ақталуға болар, бірақ жел соқпаса, шөптің басы қимылдамайтыны хақ қой. Ғылым-білім саласындағы реформалар құмға сіңген судай ешқандай резонанс алар емес. Ең өкініштісі – осы. Бастаған ісін аяқсыз қалдырып жатқан министрлер жыл сайын ауысуда. Әркімнің өз жоспары бар. Алайда, жол ортасына келгенде о кісілерді таппай қаласыз. «Болон жүйесі» деген дән қазақ топырағына себілгелі бері үлкен жеміс алып келе алмай жатқаны тағы бар. Оқуды догмаға айналдырып, студент өмірін өз қолымызбен қиындатып жатқанымыз аса түсініксіз. «Бірге бірді қоссақтың» өзіне бір қағаз толтыруға әбден дағдыланып алғанбыз. Білім процесін жеңілдетіп, бірақ білім сапасын арттыруға тиісті едік қой. Ал бізде, керісінше… Осындайда: «Біз кітап бетін соңғы рет қашан ашып ек?» деген сұрақ өздігінен туындайды.
***
Аптаның қай күні екені есімде жоқ… Әйтеуір… мезгіл – күз. Ай – қыркүйек. 2013 жыл. Егер ұмытпасам, санамда сақталған хронология осындай ғой деймін…
Қатты жаңбыр жауып тұрған… қатты. Аспанның түбі тесілгендей, тура. Қолымда – «Академ-кітаптан» сатып алған үш кітап: Вампиловтың пьесалар жинағы, Агни-Йога, Леонардо да Винчидың ой-толғаулары… «Алматы-2» теміржол бекетіне жақындаған тұста күртешесінің арқасына Дәуіт жұлдызын бейнелейтін суретті тіктіріп алған, басына кипа киген әрдайым ұшырасатын жебірейді кезіктіріп қалдық. Көше сыпырып жүр екен. Амандасып, жанына таяп барып:
– Шалом алейхем, – дедік қайтер екен деп.
Жалт қарады да:
– Здравствуйте!.. – деді салқын ғана.
– Сөйлесуге уақытыңыз бар ма?
– Жұмыстан кейін әңгімелесейік. (Қолыма қарап) Кітапқұмармысың?
– Жоқ.
– Үйімде үлкен кітапханам бар. Егер уақыт тапсаң, жұмыстан соң менімен жүр. Александрия кітапханасындай болмас, бірақ аса кіші емес, – деді қалжыңдап.
– Бір сұрақ қояйыншы.
– Қой.
– Еврей ұлты неге әлемді жаулағысы келеді?
– Білмеймін. Өзімде ондай жоспар жоқ. (Күліп). Бір нәрсе айтайын… ғылым-білімге ден қоюға бәрі құқылы. Баланы кітапқа жастайынан баулу керек… Ал қолдан келсе қоныштан басқанға не жетсін…
Йосеф өзін өте қарапайым ұстайды. Туысқандары Йëся деп еркелетеді екен. Әлгі кісімен біраз әңгімелестік. Белгіленген аумағын сыпырып болған ол, киімін ауыстырып қап-қара джипке мінді де кетіп қалды. Сыртқа сыр шашпайтын адам кейде сын сұрақ, кейде жын сұрақ, ал кейде шын сұрақ қойып есіңді аударады. Бір нәрсені өтірік білмегенсіп, сұхбаттасының парасат-пайымын, ой-өрісін тексеріп алады. Йосефпен сөйлесіп отырғанда шыны керек, ішімде қызғаныш сезімі пайда болды. Егер ынталанса олар үйренген дүниені қазақ та еңсере алады. Олар білген нәрсені қазақ та біле алады емес пе?! Рас қой. Құдай біреуін артық, біреуін кем еткен жоқ. Бәрін тең жаратты. Бізге асылы қайсы, жасығы қайсы, айыратын кез жетті. «Анау мықты, мынау дүлей» деген сайын адам санасында «психологиялық барьер» пайда болатынға ұқсайды. Атын естісек бітті, құрақ ұшып, бәйек қағатын жағдайға жеттік. Одан кейін көлгірсіп өтірік мақтап, жағымпазданып алып, кейде керісінше білімсіздігімізді, сауатсыздығымызды ар санамайтын дәрежеге дейін жеттік. Негізгі күш ақшада, дүниеде емес, білімде, кітапта екенін біле тұра, қазақ соған аса құлықсыз. Мәселені Абайша қойып, соның жауабын іздеп көрейікші. Қош. «Көппен көрген ұлы той» дегенді бұрынғының адамдары «тобырлық санаға» қарата айтпаса керек. Керісінше, топ бастайтын данышпанның дара жолымен жүруге шақырғандай әсерде боласыз. Негізінен тобырда сана жоқ қой. Ол тек белгілі біреулердің мүддесін жүзеге асыру үшін ғана қажет. АҚШ-тың девизі: «Ақша таусылғанда соғыс ашу керек»… Расында солай. Саяси тұрақсыз елдерде көтерілістер қолдан ұйымдастырылатыны, оның көптеген жоспары, сценарийі бар екені ешкімге жасырын емес. Бұндай аса ауқымды жобалардың басты мақсат-мұраты республиканың бар байлығын басып алуға бағытталған-ды. Психология, биология, генетика, химия, медицина, дін, саясаттану, әлеуметтану сынды салалармен қаруланған «Ақылдылар алқасы» Жер планетасында өз билігін орнатуға бейілді. Дүние күйіп кетсе де отырған орнынан бір қозғалмайтын мінезімізді жөн көріп, «қойдай қоңыр» деп сылап-сипаумен әлі келеміз. Катаклизмге сабырмен қараған жапон жұртының мінезі бір ғана жылда не бір ғана ғасырда қалыптаспағаны мәлім. Ол самурайлар салған сара жолдан айныған жоқ. Сол арқылы өз-өзіне антивирус салды. Рухы қаншалықты биік екенін көрсетті… Арына түскен қара дақты харакиримен жуып-шаюға әдеттенген олар Фудзияма басына шығып, Жаратушыға барлық сырын айтуға дайын жүретіні жүректегі каналдарды ашуға септігін тигізсе керек (осынау нәрсе адамды шынайы әрі ашық болуға тәрбиелейді). Жапония қиын кездерді басынан өткеріп жатқанда бір тәтеміз айтпақшы: «Жапондар жақсы халық. Себебі, африкалықтар жаман болмайды, білемін», – деп бір шарада елді күлдіргені бар. Дәл сол кезде шетелден келген қонақтардың құлақшындары (әлде аудармашы тетікті басып үлгерді ме екен?! Қалай болғанда да о жағы бізге бұлыңғыр) істемей қалып, әлгі сөз қазақы күлкінің фонында да қалып қойды. Егер ана сөзді конференцияға жиылғанның бәрі тегіс естісе нағыз масқара сонда болар еді. Ұлт үшін… қазақ ұлтына сын айтылып, ұятты жағдайда қалар ма едік, кім білсін! Қайта Құдай сақтады… Әлгі тәтем кітаптың құндылығы, оның адамзат өміріндегі мән-маңызы турасында бөсіп тұрған. Бір сөзі қазақша, бір сөзі орысша, енді бірде ағылшын «сленгтері» де сөз арасына кірігіп кетіп жатты. Соңғы қатарда отырған студенттер ішін ұстап күлкіге көмілді. Ал тәржімашы бүкіл сөзді «ақсүйектер тіліне» аударып, тігісін жатқызып әлек. Бұ жерден де аман өттік, әйтеуір. Басқасын қайдам, бірақ бір профессор тершіген желкесін қайта-қайта сүртумен болды. Беті қып-қызыл. Е, қазақ үшін ұялып отыр екен ғой дедік те қойдық. Шара аяқталған соң сұрасақ, ұялған түгі жоқ, тек «давлениесі» көтерілген екен…
Мың-сан рет ұшырасатын өмір көріністерінің сәттері жүрек қозғамайды.
Жуырда Ә.Қастеев атындағы Өнер мұражайында жас суретші Бейбіт Әсемқұлдың көрмесі өтті. Сөз сөйленді, тілек айтылды, лента кесілді… Халық екіге жарылды. Бірі «үстел-фуршеттің» қызығына кіріп, дастархандағы барлық тәтті мен дәмдіні пакет, сөмке, дорбасына салумен болса, енді бірі картиналарды көзбен шолып қана қойып, жанынан өтіп жатты, өтіп жатты. Қылқалам шеберінің жұмысын қаншалықты түсінгенін білмеймін, дегенмен қу тамақ бірінші кезекте тұрды. Ең қызығы, бір полотноның алдына жиналған көрермен адамның бетінен үшінші көзді таба алмай дал болды. Шынында да, ұлтымыздың «Үшінші көзі» қайда екен, осы? А?..
Жақында Халыққа қызмет көрсету орталығына (ЦОН) барғанда бір нәрсеге таң қалдық. Құжат рәсімдеу үшін барған біз үшін соншалықты «криминальный» ештеңе бола қойған жоқ. Жан-жағымызды шолып шыққанда көзіміз брошюра іспеттес қызылды-жасылды қағазға түсті де, бірінші бетіндегі сөйлемді оқып шықтық – «E.GOV» электронды үкіметті пайдалансаңыз дұрыс болады». Екінші рет оқығанымда даусым қатты шығып кетсе керек: «E.GOV» электронды үкіметті пайдалансаңыз құба-құп (соңғы сөзі осылай жазылса деген ниет еді ғой, біздікі)» деппін.
Со мекеменің қызметкері:
– Кешіріңіз не дедіңіз? – деді қызығушылық танытып.
– Құба-құп дедім.
– Ұятсыз сөз сияқты естіліп кетті ғой. А, құба-құп деген не?
Әлгі сұрақтан кейін сасып қалған біз, не дерімізді білмей:
– Білмеймін! – дедік. Жолдасым мырс етті.
Кітап өз алдына, көркем әдебиеттен қол үзген осындай салалар әр есікті ашқан сайын алдыңнан жамырап шығады. Жазу демей-ақ қояйық, қызметкерлер қазақша сөйлеп, екі сөздің басын құрай алатындай дәрежеде болса қуанар едік қой. Бір сөз айтсаң мағынасын түсінбей қайта сұрайтынын қайтесіз…
– Абай, Әуезов, Мүсірепов, Мұқановтардың кім екенін білесіңдер ме, өзі? – дедік сұраулы жүзбен.
Үнсіздік орнады. Бәрі бір-біріне қарады. Одан кейін назарын маған аударды да бастарын шайқады. Бәріне бірдей топырақ шашуға болмас. Жалпы алғанда ішінде кітап оқитындар да бар шығар. Дегенмен, халықпен жұмыс істейтін орталықтардың мамандары қолданбалы психологияны түсіндіретін еңбектерді оқыса ғой дейсің. Бұнда өз ісіне деген адалдық пен тұлға ретінде қалыптастуды айтып тұрмыз. Жалған намыс жарға жығатынын ұқсақ қой. Қолыңнан түк келмесе де пұшық мұрнын Көкке көтеріп, өзіңнен басқаны көрмеу қанға сіңгелі қашан. Оны қашан түзейміз? Уақыт болса өтіп жатыр. Замана көшіне ілескіміз бар. Бір қарағанда соншалықты ойсыз да емес сияқтымыз дейсің. Алайда, іске келгенде артымыз белгілі болып жатады.
***
Бүгінгі қазақ оқушыларында арман бар ма екен деген сұрақ біразға дейін мазалап жүрді. Бірде аялдамадан бір топ бала автобусқа сау ете қалды. Үш-төртеуі артқы орындықтарға жайғасты.
– Аттарың кім?
– Сәкен, Берік, Айдос… Арман.
– Сендерде арман бар ма? Бар, міне жанымызда отыр ғой. (Күлді).
– Жоқ, арман деген – сезім…
– Бар.
– Романтика ше?
– Бар.
8 сынып оқушылары екен.
– Армандарың не?
– Банкир… Полицейский… Президент…
Төртіншісі ғана:
– Ғалым болғым келеді, – деді.
– Неге?
– Қазір техникалық ғылымдарға ешкім барғысы келмейді. Мен болашақта бәрін мойындатамын. Жаңалық ашу ойымда бар.
Әлгі баланың қолын алып, сәттілік тіледік. Өз аялдамамнан түспес бұрын:
– Бұл ой қайдан келді?
– Ғылыми фантастикалық романдарды оқығалы бері…
Ертелі-кеш кітап қандай байлық, қандай құндылық екенін түсінеміз ғой. Алайда, о кезде өзгелер тыңнан түрен салып, кеңістік пен уақыт аралығындағы процестерді тануға дейін барса, нағыз өкініш сонда болмақ. «Жүн түтіп отырып социализмге өтіпті» деген анекдот ұлттық трагедияға айналмаса жарар еді…
«Болашақ жастарда» деген Сократтың сөзі әлі өзгерген емес. Бірақ адамды алға жетелейтін арман екенін де со ақсақал айтқан-ды. «Егер арман болмаса, онда ғылым да білім де жоқ». Арманымыз асқақ болған сайын Біз де өзгелердің жанында зорая түсетін шығармыз. Соған сенейік…
***
«REITING.KZ» зерттеу агенттігі мен «Стратегия» әлеуметтік және саяси зерттеу орталығына қоңырау шалып: «Кітап оқылымының статистикасын жүргізіп пе едіңіздер?» – деп сұрадық. «Жоқ!» – деген жауап алдық. Бұның бірнеше себебі бар екен. Жоғарыда аты аталған мекемелермен белгілі бір ұйымдар, бірлестіктер, одақтар байланыс орнатып, сан-санақ жүргізуге құлықты екенін аңғартса ғой. Бүгіндері кітаптың оқылмауы немесе оқылуы өзекті мәселе болғанымен, онымен айналысатын, қадағалайтын, соған демеушілік жасайтын топ болуы қажет. Яғни бұдан шығатын қорытынды – ұлттың өніп-өсуі, ілгерілеуі, дамуы һәм «жарқын болашағы» тек кейбір орталықтарды ғана емес, Биліктің де қызығушылығын оятуы керек-ті. Ал әзірге оқу мен тоқу, оның ел өмірінде алар орны турасында толғануға негізгі тосқауыл не екенін түсіне алмадық…
2015 жылдың кітап оқу статистикасын өзіміз жүргізіп көрдік. Нәтиже төмендегідей болды:
Жамбыл атындағы жасөспірімдер кітапханасында 18 000 оқырман.
Алматы қаласы Орталық кітапханалар жүйесінде 89 454 оқырман.
Крылов атындағы қалалық Орталық балалар кітапханасында 9000 оқырман.
Қазақ Ұлттық Қыздар Педагогикалық университетінде 10 000 оқырман.
Әл-Фараби атындағы Қазақ Ұлттық университетінде 16 269 оқырман.
Т.Жүргенов атындағы Өнер академиясында 7760 оқырман.
Қазақ Ұлттық Аграрлық университетінде 8005 оқырман.
Ал Алматы қаласындағы Ұлттық кітапханада 1 миллион оқырман.
Статистикада жан, сезім, жүрек, жүйке жоқ екенін ескерсек, торкөз қағаз бетіндегі жыпырлаған саннан гөрі сапаны көбірек ойлайтынымыз шындық. Сапаны ұлттық ахуалдан, сапаны халықаралық аренаға шыққанда, сапаны мемлекеттің дамуынан, сапаны зияткерлік олимпиадалардан, сапаны ғылыми жаңалықтардан, сапаны ұстынды дүниелерге деген құштарлықтан көретініміз тағы бар. Яғни сапа – салыстырудың, өсім өлшемінің басты критерийі. Статистика жансыз нәрсе болса да, оны адамдар жүргізеді. Жетпеген цифрды қаламмен түзей салады. Жеткенді одан ары өсіруге құштармыз. Нөлдің артына тағы бір нөл қосамыз. Сонымен жоспар орындалдыға санауға болар. Ал одан не өзгереді? Нәтиже бар ма?
Оқушылар мен студенттерге қала кітапханаларында американ және әдебиет бұрышы, «Кітап оқу озаты» мен «100 кітап» акциялары, түрлі үйірмелер, ғылыми-танымдық залдар, интернет бөлмесі секілді мүмкіндіктер толығымен жасалынған. «Рухани орталыққа» түстен кейін бас сұғатын қазекем, күз бен көктем айларында белсенді екен. Ал жаз бен қыста өз білімін жетілдіру үшін келетіндер болмаса, негізгі бөлігі тіршілік қамымен жүреді. «Ақша тап, жұмыс істе», – деп мақсат қоятын көп қазақ отбасыларында «интеллект жұмысына» аса мән бермейді (көп нәрсе жолға қойылмағаны, көп нәрсе шикі екені «ақылдың жемісін» артқа ысырудан аңғарамыз). Ал «көксандықтан» біреудің беделді сыйлық алып, мінберден сөйлеп тұрғанда: «Мынадан қай жерің кем?» – дейтін қазақбайшылық ауруынан айыға алмай келеміз. Бала тәрбиесімен түбегейлі айналысып, оның қанат жайып, қалыптасуына, ойшылдық жағын дамытуына қаншалықты еңбек сіңіргенімізді бір сәт болса да ойламайтындаймыз. Темірқазығынан айырылған Біз үшін бір басынан екінші басына, бір полюстен екінші полюске көшу әлдеқайда оңай. Жастайынан өнер, ғылым, тіл, білім үйрететін, «бала – капитал» концепциясын берік ұстанған еврейлермен теңескіміз бар. Басқаны былай қойғанда, жай ғана: «Балам не істеп жатырсың?» – деп сұрауға уақытымыз жете ме екен, осы?! Жегілген есектей бітпейтін тіршілік қамытын киіп бала тәрбиесін ұмытқалы қашан. Тургеневтің «Әкелер мен балаларында» бір кейіпкердің: «Бала түсінбесе де онымен көп сөйлесу керек!» – деген қағида орыс ұлтының өзегіне айналды. Сондықтан шығар балалары сергек әрі ширақ. Ойын білдіргісі келіп, алдыға ұмтылған баланы бетінен қағу бүгінгі қазақтың кеселі. «Баланың бетінен қақпа, белін бу» деген сөзді таңертең айтамыз да түнде ұмытып кетеміз. Ақшаның жоқтығынан, тұрмыстың нашарлығынан, жұмыстың қиындығынан әбден мезі болған Біз үшін айқай шығу, ұрсысу ең оңай жол секілді көрінеді. Бірақ о жол ертең бәрімізді жарға соғатынын бір сәтке болса да ойласақ қой, шіркін. Ата салтын ұстанған алаш жұрт сананы толыстыру мен тәрбиені алға қойғаны бір кездері шетел ғалымдарын сүйсіндірген. Қазір содан айырылып қалып отырмыз емес пе?! «Ұлы айдарлы, қызы бұрымды» болып өсуі үшін өзімізді Жаратушы алдында жауапкер санамаймыз. Ал бүгін ше? «Кабуснамадағы» Кейқаустың ұлына айтқан өсиетін оқып сүйсінесің ғой. Өмір мектебіне өзек бола алған барлық дүниелерді қамти отыра, мысалдап айтатын данаға, ең басты – әкеге бас иіп, шынымен де таң қалмасқа лажың жоқ. Кез келген адамтану ілімінің жоғары деңгейіне көтеріле алған раввин, гуру, бодхисатва немесе сопылар жүрек көзін аша отыра, со көзбен мына әлемге қарауға үйретеді. Абай мен Құнанбай тандемін қазақ педагогикалы-этикалық өлшем деп қабылдасақ, үлгі тұтатын, алыстан қол бұлғайтын «Александр шамшырағын» мұхиттың арғы жағынан емес, мына өзімізден, отбасымыздан іздейік. Іште бүккен сырды, айтылмай жүрген әңгімені сыртқа шығарып, ішімізді бір тазартып, босатып алғанға не жетсін. Біз бір-бірімізге ашық болған сайын ата-ана мен бала арасындағы сыйластық орнап, арадағы тас қабырға құлайды. Сіз ашық болсаңыз, әлем де сізге құшағын аша түседі. Ал осының бәріне үйрететін кітап… Со себептен оған деген махаббатымыз, оған деген ынтамыз ешқашан да құрымаса екен деп тілейік, Алладан! Соңғы үмітіміз – үміттің бар екенін түсіну. Тірек – Құдай, ал Құдай танығанды ұнатады. Танудың кілті – кітапта және адамгершілік биігінен айтылған: «Кешір!» – деген сөзде…
КЕШІР! Бірақ қалай болғанда да ағылшындар жасаған әлгі статистика есімнен кетер емес.
Әлібек БАЙБОЛ.