МАЗАҚ БОЛҒАН МАХАББАТ
Ги де Мопассан бізден
өз өмірін жасырып келді.
Ренар.
Төлеген ҚАЖЫБАЙ
Париж!
Құдайдың өзіндей құдіретті француз жұртының іргетасын қолмен қалап тұрғызған, келе-келе әлемдегі ең салтанатты да сәнді, сымбатты да сұлу қалаға айналған ару Париж ғой бұл. Отырғызылған жасыл желекті ағаштың артық та емес, кем де емес, өз орнында тұруы, аспанға мың-миллион жаһұт шашып тұрған алып су бұрқақтарының алаңдар мен көше қиылыстарына келіп орналаса қалу үйлесімділігі, барокко, готика стильдерінде бой түзеген небір ғажап ғимараттардың қала салтанатын арттырып тұрған сымбатты сипаттарын көргенде сәулетшілер сұңғылалығына, құрылысшылар құдіреттілігіне сүйсінбеске әддің қалмайды.
Мүсіншілердің қолдарынан шыққан мың сан мінсіз мүсіндері – құдайлар мен сол құдайлардың өздерін тамсантқан сымбатты сұлулар орнай қалған алаңдар мен хауздарды қайда қоясыз!
Париждің Ана-құдайы соборының сиқырлы сыры мен жырын өз қаламы-ның қуатты желпінісімен әспеттей әрлеп берген Виктор Гюго шеберлігі, «Наполеонның найзаның ұшымен жаулап ала алмаған жұртын, қаламымның ұшымен жаулап аламын» деген ұлы
Бальзактың тәкаппар қарым қуаты, алтынмен апталып, күміспен күптелген мәрмәр залдарда күндерін бейберекет ырду-дырду, құнарсыз қызықтардың құрбаны еткен корольдер тұрмыс тіршілігін терімдей жазған әкелі-балалы Дюмалар дарыны, желікпелі жастар мен жеңіл етекті куртизанкалардың жалт-жұлт еткен ерке қылықты ерсі де есер әрекеттерін суреттей білген Ги де Мопассанның мінсіз таланты…
Сәулет өнері мен бейнелеу өнерінің, өркенді өрісін адамзат ақыл-ойы жетер биікке қапысыз көтеріп әкеткен небір ғаламат шеберлерінің қолтаңбасы қалған шырайлы қала қойнауында сыры ашылып болмаған небір қордалы қазына жатыр-ау, шіркін. Оны қырда қой соңында жүріп күн кешкен біз – қазақтар қайдан ғана ұғынайық. Өйткені, бар мадағы да, ештеңеге теңгермесі де жоқ қызығы қырық тесік киіз үйлері ғой. Бар көріп баққаны сол болса ол қазаққа не өкпе.
Жаңағы бір әзірде Ги де Мопассан деп кеттік қой.
«Мен әдеби өмірге құйрықты жұлдыз (метеор!) болып ендім, ал одан найзағайлы жасындай (молния!) болып шығамын» деген Мопассан ғұмыры оның осы бір шынайы пікірін жоққа шығармаса керек.
Өнердің өлшемін, қаламгердің қуат қарымын қапысыз танып, кез келген француздың мақтан-марапатына айналдыра білер Париждің кінәмшіл де талғампаз қоғамы жанарынан жалын жарқылдаған, тұлға тұрпатынан сымбатты сұлулықтың сәулесін себезгілеткен, қаламынан француз сұлуларын сұқтандырған нелер көркем шығармаларды ширата төгілдірген Мопассан шыңында да қаламгерлер қауымының ортасына тосыннан-тосын келгендігі сондай, оларды өз шығармаларымен қатты қызықтырған әрі таңдандырған ерекше құбылысқа айналып жүре берген.
Оның жазғандары жерде қалмаған. Жерде қалғаның не, небір жауһар дүниелерін жерге жеткізбей іліп алып оқитын жұртшылықтың, әсіресе, әсіреқызыл жігіт-желеңдер мен бойжеткендердің бой тұмарына айналған.
Сол бойжеткендердің бірі Жанетта еді. Бұл да ата-анадан ерте айрылып тұл жетім болып ер жеткен. Париждің кілең ұры-қарылар мен жезөкшелер, кедей студенттер мен өмірде жолы болмаған суретшілер мен ақындар адасып келген көң-қоқысқа толы лас кварталдарының бірінде өмірдің жиіркенішті тірлігімен тыныстаған бейкүнә бүлдіршін болатын. Жетімдікпен қоса келген жоқшылықтың да жосықсыз қасіретін молынан татқан. Киер киім, ішер астан таршылық көрді. Сұлу бітімді балғын тәнін жасырар жөні түзу көйлегі де болмады. Шоқпыт ішіндегі нәзік жүректі, бітімі сұлу тұлғасына көз тоқтар пенде табылмады. Өзіне ешкім мүсіркеп болсын қарамаса да Жанетта сұлулыққа, ибалыққа иманындай табынып өсті. Әсіресе, сұлулықтың сыр-сымбатын сипаттай алар сөзге ғашықтығы алабөтен еді. Сол ғашықтығымен үндесер қасиетті Ги де Мопассан әңгімелерінен тапты. Таңырқады. Тамсанды. Неткен ғажап шығармалар еді деді. Ал енді өзі қандай екен деп ынтықты. Сырттай ғашық болды.
Жанетта жалпақ Парижден таңдағаны да, танығаны да Мопассан туындылары болды. Іздеп жүріп оқыды. Қолда қалған жалғыз сантим болса Мопасанның жаңа дүниелерін сатып алып оқыды. Аш отырса да жазушының сыршыл шығармаларына шырмалған қалпы бас алмай оқыды. Көз алды қарауытып талықсыса ғана жастығының астына жасырды кітабын. Өзегі талып, үздіктірген аштықтың азабын Мопассан әңгімелері ерекше қуатымен тарқатқандай алдарқатып, жас тәніне тың қуат қосқандай қуанышқа кенелтіп, тән азабын жан рахатымен алмастырып, жадау жанын ерекше бір нұрға бөлеп жататын.
Сөйтіп жатып қиял бесіктің әлдиімен талықсып барып ұйықтап кететін. Терең ұйқыға бой алдырған бойжеткеннің санасын тәтті бір түс еніп, ерекше әсерлендіретін. Сұлу мұртты, қою қара шашты, сымбатты жігіт Мопассан екен дейді. Жанеттаның ынтызар көңілін сезіп, білмегендей суық қарайды бұған. Онысы несі екен. Әлде жетім қызды жатсына ма. Жатсынатындай бұл не бүлдіріпті. Қайта бауырына тартпас па. Бұл ұмтылып барып бірдеңе дегісі келеді. «Соңғы әңгімеңізді оқыдым. Ғажап екен! Мен Сізді өте жақсы көремін… Кешіріңіз… Бұл сөзді менің айтпауым керек еді. Бірақ жүрегі түскір еркімді билеп кетті. Айыпқа бұйырмаңыз… Өміріңізде өзіңізге деген ғашықтығын білдірген бойжеткенді кезіктірмеген боларсыз. Сол бойжеткен менмін. Мен сізден ештеңені де талап етпеймін. Қалауым – қасыңызда болайын. Күңіңіз болуға да бармын. Тек бір ауыз жылы сөзіңізді естісем болғаны».
Ал Мопассан бұған жон арқасын беріп жүріп кетті. Артына бір ғана жалт қараған болды. Сұлу мұрты жексұрын ұры мысықтың мұртындай үдере тікірейіп, нұрлы жанары сұрқия сайқалдың жымысқы жанарындай жылмия қалыпты. Арманды жазушы мұның көңіліндегідей болмады. Бірін-бірі ұғына алмағандай ма, қалай?!
Жанетта шошып оянды.
Апыл-ғұпыл киінді де, бір кесе қара су ішіп фабрикаға – жұмысына жүгірді. Жол жөнекей жаңағы түсіне түсіне алмай мең-зең болып келеді.
***
Жанеттаның жадау тұрмысы мен тауқыметті тірлігі бойжеткеннің бойындағы Мопассанға деген ықыласты пейілін бір мысқал кемітпеген. Керісінше жас жүрегін жаулап алған махаббат сезімі оны ештеңеге қаратпай ілгері жетелеп, қалайда ұлы жазушыға жолықтыруға итермелеген. Онысын өзі жөн санаған. Ұят-аятты қойып, жазушыға деген ыстық ықыласын жайып салмақ. Оның несі айып. Жігіт қызға сөз айтқанда, қыз неге айтпасқа.
Содан жатпай-тұрмай үстін бүтіндеуге ұмтылған. Ішіп-жемі жетпей жатса да әр сантимін үнемдеп жұмсап, иығын бүтіндеген. Бойына қона кеткен әдемі көйлек, аяғына жылтырауық әшекейі бар башмақ сатып алған. Босағадағы сынық айнаға қараған сайын өзінің өзіне көңілі толып, сұлу жүзі шырайлана түсетін.
Мопассанның ізін аңдыған жас ару қаламгердің Париждің шулы ортасынан безініп саяжайға қоныс аударғанын білген. Не де болса осы жерге келіп, Мопассанға жан сезімін жайып салмақ. Жазушының бірінен-бірі өткен ғажап туындыларынан рухани ләззат алатындығын, өзінің жан дүниесіне шапағат нұрын құйған қаламгерді шексіз әрі адал көңілден сүйетіндігіне сендірер болса мына өмірде Жанеттадан асқан бақыт иесі болмасына өзін иландырғандай еді. Содан саяжайға қарай құстай ұшты. Тезірек жетіп Мопассанға ағынан жарылса жас арудың терең де мөлдір сезімге оранған жан сырына сенер, сенер де сыртқа теппес, тебуге тиіс еместей көрінген. Бұның жан сырына құлақ асып, түсіністікпен тілегін қабылдамаса несіне жазушы болып жүр. Адамның, әсіресе, әйел адамның арманшыл асыл сезімін Мопассаннан өткен қапысыз танып, терең түсінген кім бар бұл Парижде. Ешкім де жоқ. Ешкім де оның сезімтал, нұрлы, шапағатшыл жүрегінің адалдығына кінәрат түсіре алмайды.
Міне, Жанетта іздеп келген саяжайдың темір торлы есігі алдына да жеткен. Сәл кешіксе сүйікті сезімге толы көңіл шарасын шайқап алардай, сөйтіп мөлдір сезімі төгіліп қалардай асығыс қалыпта есік қаққан. Атқақтаған жас жүрегі көкірек тұсын тепкілеп, алас ұрады. Тұла бойы бір ысып, бір суып өзіне-өзі ие бола алмай, абыржулы еді. Арғы жақтан басқа біреу көрінді. Өзі сырттай құмартқан адамына тіпті де ұқсамайды.
Тұла бойына көрмеге қойылған заттай сұқтана, сұғына қараған шегір көздер ішіп-жеп барады. Көңілі толды ма екен:
– Сізге кім керек еді, бикеш? – деді Пьер.
– Маған жазушы мырза…
– Ә, Мопассан досым ба. Ол әзірге үйде жоқ. Ашынасымен басқа жайда жатыр.
Тас төбесінен мұздай суды құйып жібергендей Жанетта мына бір жексұрын хабардан шошынып кетті. «Ашынасы… Басқа жай… Жатқаны қалай?». Өкініштің өксікті оты шарпып өткендей опынған бейкүнә бойжеткен алды-артына қара-май тұра жүгірді. Пьер болса жас сұлуды алдағанына мәз қалыпта соңынан ілесе ұмтылды.
Жүрегіндегі ең асыл, ең қастерлі затындай сақтаған мөлдір сезімін әлдекім арам қолымен жұлып алып аяқтың астына лақтырып тастағандай күйікті хал кешкен Жанетта фиакрге алдап-сулап отырғызып алған Пьер Бурженің ұрғашы көрсе құтқармас құзғын қылықты ловелас екендігін қайдан білсін. Өкси-өкси жылаған байғұс қызды құшағына алып жас төккен жанарларын, аялы жүзін, шырын тепкен еріндерін аймалай сүйген. Пьер сол кеште қыздың пәк пердесін сыпырып тоят тапқан. Ертеңіне досының Мопассанға мақтанышпен мәлімдеген мына пасық әрекетіне жазушы мырс етіп күлген де қойған. Тіпті, селт еткен де жоқ. Былайғы жұрттың алдамшы арам қылыққа барған Пьерді ар мен намыстың сардары Мопассан жағынан бір тартар, әрісі дуэльге шақырса да са-
уап деп ойлары ақиқат. Бірақ Париждің аясынан шығып, дүйім Европаға атағы кеңінен жайылып үлгерген қаламгер етекбасты ұрғашы түгілі өз әріптестерінің көбін мойындамайтындай тәкаппар мінезге дендеп бара жатқаны шындық болатын. Кезінде «мен әдебиеттегі құйрықты жұлдыз, жайдың оғымын» деуінің де түпкі кілтипаны оның тереңде ұйықтап жатқан өркөкірек пиғылының сайтан түрттімен бас көтере бастағандығы еді. Оның үстіне ибалық шымылдығын көтеріп тастап еркек пен ұрғашы арасындағы тәңірдің де назарына лекпес ләззатқа берілген ессіз сәттерін суреттеудегі сыршылдығы оның талассыз талантын танытқан, танытқан да даңқын асқақтата көтеріп әкеткен. Әсіресе, желөкпе жастар, желкөңіл бикештер Мопассанды өздеріне табынар талант тұтқалы оның пенделік пиғылы адами ұят шекарасын кейде кеуделей бұзып, кейде айналып өтіп кете беретін. Оған етекбастылар алдында өзін еркін ұстау, ойындағысын орындамай тынбау күнделікті тірлігінің ажырамас бөлігіне айналғандай еді. Әйтпесе орыстың нәзік сырлы суретші қызы Елена Башкирцеваның бұған деген сүйіспеншілікке толы таза көңілдің айнасындай үміт-тілекке толы хаттарына менменсіген анайы жауап қатып, мазақ етпес еді ғой.
Енді міне, Париждің бір жетімек қызы өзіне сырттай ғашық болып келіп, ақыры алаяқ Пьердің қармағына түсіп отыр. Ол бейбақтың бар күнәсі (егер күнә деп саналса!) мұны сырттай сүйіп, өлердей ғашықтықтың құрбанына айналуы ғана. Ал бұл аянышты тағдыр Мопассанды тіпті де селт еткізбек тұрсын ойландырған да емес. Сонда ұлы қаламгер ет жүрегі тас жүрекке айналған рақымсыз көр кеуде біреу ме? Олай болса, «Өмірді», «Сүйікті дос», «Пьер мен Жан», «Мадемуазель Фифи», «Су үстінде» тәрізді жауһар дүниелерді жазар ма еді. Жоқ, жаза алмас еді! Сонда не? Біз жауабын біле алмадық.
***
Жанетта Париждегі жезөкшелер үйі таласып шақыратын даңқты куртизанкаға айналған. Сантимдерін күнде санап жүріп, тамақтан қағылса да Мопассанға жақсы көріну үшін әдемі көйлек сатып алған жетім қыз бұл күнде құмарлық құлына айналған кілең бір айғыр еркектердің айызын қандырар әрекетінде жолы болып, жұлдызы жарқырады. Еркекпен қатынастың нелер сиқырлы сырларына қанығып, қалта қағудың небір амалдарын игеріп алған. Ендігі жерде еркектер қалауы емес, Жанеттаның қалауы алға шыққан. Ай санап бәсі артып, бағасы шарықтаған.
Жанетта Париждің кіндік тұсындағы ғажап ғимаратқа ауысқан. Ішкені алдында, ішпегені артында… ағыл-тегіл күн кешкен. Париждің небір марқасқаларын үйінде қабылдап, би кештерін өткізуге де ойысқан. Оноре де Бальзак, Виктор Гюго, Александр Дюма, Жорж Санд сияқты шоқ жұлдыздар да Жанеттаның жомарт дастарханынан дәм татысқан. Орыстың Тургеневі де осы арада сан рет болған дейді. Бірақ үй иесі бірде-бір рет Ги де Мопассанды шақырып, құрмет етпеген көрінеді.
Бірде ашық тұрған терезеден газет сатушы баланың ащы дауысы ойын бөліп жіберген.
– Газет алыңыздар! Ұлы жазушы Мопассан, Ги де Мопассан мырза қайтыс болды. Газет хабарын оқыңыздар!
Жанетта үй күтушісін тысқа, газетті сатып әкелуге жұмсады.
Өмір бойы арманы болған адамының жарқын дидары газеттің алғашқы бетінен бұған кірпік қақпай қарап қалыпты. Жүзі жарқын көрінгенімен қос жанарын кіреукеленген мұң пердесі тасасынан бұған «кешіре алсаң кешкейсің» дегендей мөлдірей қадалады. Өзі қаншаға келген екен?
Қаралы хабарда қаламгердің 1850 жылы туғандығын, кеше кешкісін саяжайда жападан жалғыз өмірден өткендігі тәптіштеп жазылыпты.
Қасынан айналсоқтап шықпайтын досы Пьер сұм қайда болды екен сол сәтте?
Бейшара қиналып жатқанда басын сүйеп, аузына су тамызар да ешкімнің болмағаны ғой. Қасында мен болғанда қайтер еді? Бәлкім не бары қырық үш жасында өлмес пе еді? Кім білсін? Бірақ мені алдағанымен тағдырды қалай алдамақ? Алдай алмағаны ғой…
Париждіктердің қалың нөпірі сүйікті қаламгерін шеру тартып, шығарып салды. Бұл шеруге ілескен жоқ.
Жанетта Ги де Мопассанды жерлегеннен кейін бір жетіден соң арнайы іздеп барды марқұмның мүрдесінің басына. Жалғыз тал қалампыр гүлін қойды төбешік болып үйілген қара топыраққа. Еріндері жыбырлап мінәжат еткен болды.
Өлілер мекені үнсіз мүлгиді. Өлгендер мазасын алмайық, тыныштығын бұзбайық дегендей жалғыз ғана көк қарға құлпытастарды түгендей қонып, оқта-тек барқ-барқ етеді.
…Мына топырақтың астында аса талантты жазушы жатыр. Енді бір қырық күнде алас ұрған алып жүрегі еріп, қара жерге бір уыс қан болып сіңеді. Үнемі күлімдеп тұрар қос жанарының орнында үңірейген қос тесік-ұя қалады; талай қызды аймалап сүйген еріндері жидіп, арғы жағынан ақсиған жақ сүйектері мен тістері ғана қалады ырсиып; ақ қағаздың бетінде желе жортқан он саусағының бунақ-бунақ сүйектері бір-бірінен ажырап, шашылып түседі…
Неткен үрейлі елес еді.
Жанетта теріс айналды. Ауыр бір күрсінді де, өлілер мекенінен ұзап, алыстай түсті.
***
Жаңа ғасырдың басында өмірден озған Жанетта өз өсиетінде Ги де Мопассанның мүрдесінің қасына апарып өзін жерлеуді өтініпті. Ал оның себепті сырын ешкім де түсініп, білмеген құпия күйінде қалса керек.
Біз болсақ өз түйсігімізден туған оқиға қалпын бұзбаған күйі сіздерге жеткізуге асықтық.