СӨЗДІҢ ТАЛАБЫ ЖӘНЕ ТАҒДЫРЫ
Бекен ЫБЫРАЙЫМ
Қазақтың авторлық ауызша поэзиясының тарихында айрықша орын алған, атағы сахараға кең тараған екі ақын бар. Біріншісі – Махамбет, екіншісі – Жамбыл. Екеуінің де ақындық шеберлігі, көркемдік әлемі әлі күнге толық, дәлелді ашылмай келеді. Неге деген сұраққа берілетін жауап алуан…
Махамбеттің өршіл жырларының айға шапқан арыстандай ашулы, айбарлы болмысы ашынудан, әлеуметтік, тарихи әділетсіздікке қарсылықтың тасқындаған қуатынан қалыптасқан. Сенері – елі, сүйенері – ердің ері Исатай. Жақияға жалынды сүйсінуі, өкініші мен қызғыш құсқа «шағымы» – сырласуы арасында Махамбеттің төгіп өткен, толғап өткен жырлары қаншама! Аттың жалы, түйенің қомында жүріп-ақ ақтарып тастаған толғаныстарының өзі – ауызша поэзияның адам рухын асқарға шығаратын ұлттық асылдарымыз емес пе?! Ақын Махамбет, батыр Махамбет – қайталанбайтын тұлға.
Жамбыл туралы сөзді Махамбеттен бастауымыздың себебі – қай заманда да ақынды өз заманынан бөлек ұғыну мүмкін емес. Жамбылдың кезінде Саурық та, Сұраншы мен Байсейіт те бақиға озған. Ендігі сүйенері – кім, сенері – кім? Селбесері сансыз болғанмен, суырылып шығып саңқылдайтын заман кеткен. Сүйінбай, Бақтыбай, Түбек сияқты Тезек төреге тепсінетін күн көзден бұлбұл ұшқан. Төрелеріңізді түтелеп, тозаң қылып жіберген заманда қарапайым бұқара қанша қоздырса да, көз алдынан өткенді көңіліне түймеске шарасы жоқ-ты. Екі елі ауызға төрт елі қақпақ қойылған, қаймықпай қарсы айтса, қайтып шығармайтын қапасы дайын уақыт. Енді асау арыннан гөрі амалмен сыбайласуға мәжбүр ақылдың тығырықтан жол табар қызметі айрықша.
Бұрнағы немесе кейінгі кездері өзімізде де, шет елдерде де Жамбылға ішінара айтылатын кінәраттар, тағылатын міндер сексен-тоқсандағы қарияның жас шамасы мен уақыт талабын иә шынымен білмей, иә қасақана ескермей, білгішсінуден туындап жататыны анық.
Қазақ поэзиясы туралы алғашқы «Ақындар» атты еңбегін жазған профессор Есмағамбет Ысмайылов «Жамбыл. Шығармалары. I том» (Алматы, 1940) атты кітапта жарияланған «Жамбылдың өмірбаянында» былай деп жазады: «1934 жылы июнь айында Жамбыл Қазақ республикасындағы көркем өнер қайраткерлерінің тұңғыш слетіне келді. …Бүкіл қазақ даласындағы ақын, әншілердің, өнер иелерінің бұл сықылды бір жерге бас қосып, өнер салыстыруын, ақындық, әншілік жарысқа түскенін Жамбылдың бірінші рет естіп, көргені еді.
…Осыны көрген, осы қуанышты сезген ақынның жүрегіне тамаша асыл жырлар келіп жиналды, «баяғыдан бергі бойдағы асыл өнерді осы жиында айтпағанда, қайда айтамын?» – деп, ақын кең толғанды, жиын күндерінде домбырамен суырып салып, өлең айтуда ешбір ақынды алдына салмады, бас ақындық атақ алды (астын сызған біз – Б.Ы.)…
…Қазақстан үкіметі Жамбылдың қазақ халық әдебиетін өркендетудегі орасан зор еңбегін еске алып, оған өмірлік пенсия берілсін деген қаулы алды» (27-28 беттер).
АЛМАСТАЙ АЙБАРЛЫ СӨЗ
«Ғасырға жуық ұзақ ғұмырында ол екі дәуірдің, көптеген әлеуметтік дүмпулердің куәсі болды, өмірдің ауыртпалығы мен тіршілік қуаныштарын да бір кісідей бастан кешірді, кедеймін деп мойыған жоқ, болдым-толдым деп тасыған жоқ. Жағымпаздық пен өтіріктің құнын жақсы білген Жамбыл ешқашан байлыққа да бас иіп көрген емес. Басқаның қасіретін терең қабылдап, зұлымдықпен де аяусыз күресті. Ақындар айтысында оған ешкім тең келе алған жоқ. Жамбылдың домбырасы – Жетісудың жан-жүрегі мен айдай ақиқаты еді.
Ол өзінің көп достары мен туыстарының қазасын көрді, кешегі соғыс қасіреті жүрегін тілгіледі. Тек алмастай айбарлы сөз ғана онымен өмір көшінің соңына дейін бірге болды, мәңгі өлмес топырағы ғана оны бауырына басып, алыстарға бастай берді».
Әбіш КЕКІЛБАЕВ.
Осы слетте еліміздің түкпір-түкпірінен жиналған өнерпаздардың, төкпе ақындардың арасында айрықша көзге түскен Жәкеңе бұдан былай мемлекеттік деңгейде назар аударылуы, зейнетақы бөлініп, қамқорлық жасалуы бұған дейін қоңторғай күй кешкен ақын үшін әрі қолайлы, әрі қиын еді. 1932 жылғы ашаршылықтың алды-артындағы жылдары Жәкеңнің төгіп салған талай-талай туындылары туралы деректер там-тұм. 1933 жылы Қырғызстанда болғаны туралы қырғыз ғалымдарының бертінде жарияланған ғылыми еңбектерінде мағлұмат бар.
Ал сол жылдардың әдеби ахуалын біршама сезіну үшін отызыншы жылдардағы әдебиеттің қайнаған ортасында болған, тарихы, теориясы, тұлғалары туралы өзекті ойларын ортаға салудан іркілмеген Есмағамбет Ысмайловтың аталған мақаласынан мысал келтірейік: «Осы жылы (1936 жылы – Б.Ы) апрель айында Қазақстандағы ақын-әншілердің екінші слеті шақырылды. Слетке қатысушылардың таңдаулылары (өнері, ақындығы асқандары) Мәскеуде май айының аяғында өтетін Қазақ искусствосының декаднигіне бармақшы. Слеттегі ақындар Отанымыздың ұлы шындығын жақсы, көркем түрде жырласын деген бір ғана тілек қойылды. Ақындардың творчестволық жарысы үш күнге созылды. Барлық халық ақындарының ішінде Жамбыл жеке-дара үздік шығып, 1936 жылы 25 апрель күні «Туған елім» дейтін әйгілі толғауын жырлап берді. Бұл толғау қазақ тілінде «Социалистік Қазақстанның» 1-май күнгі санында, орыс тілінде Орталық «Правданың» 7-май күнгі санында басылып шықты (аталған кітап, 28-бет), «Туған елім» атты толғанысымен топ жарған, тоқсандағы Жамбылдың бұдан былайғы өмір-тіршілігі енді түгелдей өзіне «тиесілі» болудан қалғандай, тірі адам – ақынды идеологияның тірі құралына, адам – құрал емес, құрал – адамға, мемлекеттік «меншікке» айналдырғандай әсер етеді.
Жамбылдың шығармашылық қызметіне 75 жыл толуын сол кездегі 170 миллион адамы бар Кеңес Одағы қызу атап өтті. Көптеген шет елдерден құттықтаулар ағылды. Адамзат тарихында ешбір ақынның шығармашылығы осындайлық кең көлемде тойланбағаны сол кезде де, кейін де талай айтылды. Мұндай ұлан-асыр құрмет тоқсанның тонын жамылған қарт ақынның мерейін асырумен қатар, ауыр міндет, зор жауапкершілік жүктеді, «алмақтың да салмағы бар» екені күн өткен сайын айқындала берді.
Тәуелсіздік кезеңінде сонау күндерді еске алудағы мақсат – адвокаттық ақтау емес, объективті шындықты сезінуге, білуге ден қою. Бүкіл баспасөзде жазылып, радиода есімі екпінмен естіліп, жырлары саңқылдап оқылып жатқан, қалың жұрттың, одан да бұрын биліктің назарында тұрған қария Жәкеңнің – ақын Жамбылдың жеке тірлігі түгіл, өз ортасының өрісінен ешқайда ұзамаған қарапайым адамның күнделікті тіршілігі үздіксіз бақылауда тұрғанда, шын ықылас, шынайы ынтамен беріліп, ағыл-тегіл жыр ақтару мүмкін емес еді. Соған қарамастан Жәкеңнің тәңір тарту еткен дарын қуатын билік өзіне қажет арнаға шебер бейімдей білді.
Ел іші, ауыл арасындағы қарапайым еңбек иесін бақылайтын жергілікті билік болса, Жәкеңе ауыл – астана Алматы – одан сонау Мәскеуге дейінгі аралықтағы қыруар мекемелер үнемі өлең сұрап, қаншама қырағы, сыншыл немесе міншіл, күншіл көздер қарағанын, қадалғанын ойлағанда, елікпей, есірмей, қынжылса да, қыңыр кетпей, қиналса да шорт кетпей, өзін – сөзін төзім мен сабырға бағындыра алғаны еріксіз ойға қалдырады. Сол кездегі жағдайды білмей тұрып, бүгінгі білгішсінуміз, төбе бисініп, төрелік айтуымыз қаншалықты орынды деген сұрақ кес-кестейді.
Отызыншы жылдары мыңдаған ақындар, жазушылар, журналистердің ішінде мадақтау жарысында Жамбылдан да «озып кеткендер» немесе сол «биіктен» табылғандар тым көп болғанын дәлелдеп жатудың керегі жоқ шығар – баршаға белгілі шындық. Солардың қарадүрсін, қаракесек, қарабайыр, көпекөрінеу идеялық рупорға айналған дүниелерін қазір оқуға ешкімнің де құлқы соқпайтыны рас. Ал ырғағы құйылып, көркемдік әлемі көз тартатын «күнсіздерге күн болған…», «үнің кетпес құлақтан…» әлі де әуезділігімен, тұнықтығымен, екпінімен және әсерлі әсірелеуімен тартымды. Тек… мақталатын, дәлірек айтқанда, ықтиярсыз мақталатын кейіпкерлердің орнына өзіңіздің жаныңызға жақын, өзіңізге сүйікті кейіпкерді қойыңыз да, бояулар дүниесін аралай беріңіз.
Бұл арада гәптің шығарма кейіпкеріне қатысты сырын түсінгеннен кейін, екінші «гәпке» – өлеңнің көркемдігіне ойысайық. Баламалардың, теңеулердің бір-бірімен бірде жарыса төгілуі, бірде қол ұстаса құйылуы, ырғақтың кібіртіксіз көсілуі, бірінің соңынан бірі ес жиғызбай қуып, екпіндерін еселей беретін шымыр ұйқастардың ынтымақтасып, «құлақтан, бұлақтан, құлатқан» деп өлеңнің буындарын бұлжымастай шегелеуі, әр ұйқас – сөз өз мекені – тармағында шікірейіп немесе тікірейіп тұрып алмай, ортақ мүддеге қызығушылық білдіріп ұмтылуы, ең қызығы – соның бәрі жиылып келіп, біртұтас бейнені ажарлауға, сомдауға «бір кісідей» атсалысуы композицияның тұтастығын, құрылым гармониясын танытады. Суырып салып айтқан өлең емес, түнімен толғанып, ақ қағазға асықпай түсіріп, таныс бейнені жаңа қырынан жарқыратудың өзіндік жолын салғандай кейіп танытады.
Сөздер де, ұғымдар да, теңеулер де бұрыннан таныс тәрізді. Бірақ ақын айтқанда, фольклордың әр қиырдағы дәстүрлі бояу-қазыналары жайғасып жатқан жерінен атып тұрып, бері қарай – өлеңге қарай жарыса шауып, қуана дүбірлетіп, қунап жеткендей, әрқайсысы ансамблге өз дауысын қосып, құйқылжып тұрғандай сезіледі.
Ақын шығармаларының көркемдік ерекшеліктерін байыптау арнайы, көлемді зерттеулердің жүгі болуға керек. Теңіздің дәмін тамшыдан, ақындықты бір өлеңінен де жобалауға болар. Мәселен, соғыс басталардан бұрын – 1941 жылдың ақпан айында Қазақ ССР Жоғарғы Советінің сессиясына қатысуға барар алдында айнадан өз келбетін көргенде, айтқанын сол кездегі талантты жас ақын Ғали Орманов жазып алған:
Сақалым – темір күрек борға малған,
Селеудей шашым селдір зорға қалған.
Аузыма ақ жабағы жапсырғандай,
Кәрілік немді қойды қорламаған?
Құлпырған қызыл шырай түсімді алды,
Аузымды опырайтып, тісімді алды.
Босатып буынымның шегелерін,
Сыпырып тұла бойдан күшімді алды.
Кәрілік екі көзді қызартады,
Сүйектің етін сылып ұзартады.
Еңкейсең етпетіңнен түсіргендей,
Батпандап тізе тұсқа тұз артады.
/Жамбыл Жабаев. Толық шығармалар жинағы. Төртінші том. Алматы, 2014 ж., 49-бет/.
Бас-аяғы үш-ақ шумақ өлеңнің алғашқы шумағындағы соңғы жолдан басқа барлық тармақтар түгелдей бейнелі. Әрқайсысы өз қырынан айнадағы кескінді сипаттағанда, назар аудармасыңа қоймайды. Еріксіз Ғабеңнің – Ғабит Мүсіреповтің сөзі еске түседі. «Жамбыл өмірге жымия қарап, сынай өскен ақын еді. Оның ойлы көздерінің түбінде қашанда бір сықақ ұшқыны тұратын. Әлденені түсіндіре бастасаң, «Мені бір алжуға айналған шал деп отырсың-ау!» дегісі келгендей, мұрт астынан миығы жымия бастағанын сезуші едің. Айта бастағаныңды іліп әкетіп, өлеңмен өзіңе қайта айтқанда, ақын жүрегінің ыстық жалынына, ой-сезімінің тереңдігіне таң қалатынсың». Ақынды көзі көрген, замандас іні қаламгерлердің арасында, әсіресе, Мұхтар Әуезов пен Ғабит Мүсіреповтің, Әбділда Тәжібаевтың байқаулары ақындық өнер табиғатын терең білуімен, Жәкеңнің шын шеберлігін қапысыз дәл сезінуімен, қадіріне жетіп бағалауымен, бүгінгі бізге алыс заман сияқты көрінетін өткен ғасырдың қайталанбас тұлғасының болмыс-бітімін дәл танытуымен ерекше құнды.
МӘДЕНИЕТТІҢ КӨПІРІ
Даниялық көрнекті жазушы Мартин Нексен жыр алыбы Жамбылға жолдаған бір хатында: «Сіз көшпенділердің өмірінен осы заманғы адамның, еркін азаматтың өміріне мыңдаған жылғы мәдениеттің көпірін салдыңыз» деп жазған.
Ғабеңнің сөзі – Жамбылдың жалпы өзі мен өнеріне қатысты сол пікірді дәлелдейтін көп мысалдың бірі емес, бірегейі. Жәкеңнің өлеңі – жаныңа жақын, сыралғы қазақы дүниетанымның болмысты барлау мен сезіну, бағалау мен бейнелеу мүмкіндігін әдемі танытқан туынды. Жүз жылға жуық уақытқа созылған сапар шегіп келіп шаршаған соң, бір дамылдап алып, өз кескініне қарағанда, еріксіз кешеде қалған өмір мен бүгінгі бейнесін іштей салыстырып, іштей тәубаға жүгінгені, шүкіршілік көңілін орнықтырғаны сезіледі. Өзіне сынай қарағаны – көңілдің тоқтығынан. Алай-түлейде ақыл адасады. Тасада толқыған «бүгінге қалай келдім? Ендігім – қазіргі қалпым қалай?» деген бұрынғылардан кейінгілерге мирас сұрақтарға жауап іздеген, өзіне-өзі зер салған аял сәтінде қолма-қол жауап бергенде, сыншыл сергектігі айқын.
Өлеңнің әр жолы – бейнелі, автордың кейпіне анықтауыш, һәм таразы. Баламалар да, теңеулер де күнделікті өмірде көріп, тұтынып немесе куә болып жүрген қарапайым «байлық». Сақалын борға малған темір күрекке ұқсатқанда, ақынның әлі еті қызбаған, градусы төмендеу бейтарап байқау. Екінші жолда осы байқауды дереу қолдап ілескен мүсіркеу мен мысқыл аралас. Қайсысы басым түсіп жатқанын іздеудің қажеті жоқ шығар. Селеу шаштың ақтығын сездірсе, селдірлігі үйреншікті, табиғи. Алайда, «зорға қалуы» селт етпеске қоймайды. Емеуріні мен астары талайға, әр қияға мегзейді.
Үшінші тармақ тағы да таразы бейтараптылықты аңғартса, екінің бірі айта салуы мүмкін «кәрілік немді қойды қорламаған» деген төртінші жолы алдыңғы бейнелік нұсқаулар мен мегзеулерге – бейнелік әлемге жасалған қорытынды іспетті. Қарапайым сөз – тармақ бостан босқа қарап тұрмай, философиялық сұраққа, әрі жауапқа ұласады.
Мұндай «абыройлы» салмақ арқалатып, беделін асырған, эмоциялық-риторикалық сұрақты күшейтіп, сезінбесіңе қоймайтын тегеуріндер – алдыңғы үш жолда иінтірескен мықтылар – образдар: Сақал – борға малған темір күрек, шаш – жай тұрған селеу емес, селдіреп зорға қалған селеу, ауызы – жапсырылған ақ жабағы… әрқайсысы бір-бір сурет. Алайда, осы үш сурет ақындық құдіретімен тұтас, толымды бір полотноға айналады. Сол картинаның астында автордың қолтаңбасы секілді, «қорланбаған» ештеңесі қалмаған кәрілік.
Кәрілік болғанда қандай! Бұған дейінгі авторлық ауызша поэзияда жарысып келе жатқан он жаста жарға ойнаған лақтай, құрақтай, шырақтай, жер таянбай тұра алмайсың немесе шала мүжілген, томыртқа да, омыртқа да емес, ежелден таныс абстракт, көпке ортақ, баршаға таныс пайымдау емес. Қызыл шырай түсін алдырған, ауызын опырайтып, тісін алдырған, буынының былқ етпейтін бұрынғы мық шегелері босаған, тұла бойында толқыған күші толайым сыпырылған, өңін өз көзімен көріп тұрған, басқалар да аңғарған қарттың – жер бетінде жүз жылға жуық жүріп келе жатқан қарияның қайталанбас суреті.
Жаңағы аз болса, қайта қарағанда, екі көзі қызарғанын, еті сылынған сүйегінің ұзарғанын ұғынып, еңкейсе, етпетінен түсердей қобалжыған, тізе тұсына батпандап тұз артқандай сезініп жүрексінетін қарттың тәубадан тамыр алған мойындауы тағы бар.
Автор алғашқы қарқынмен қарағанда, ең алдымен өз кескініне көзі түсіп, соны сипаттайды, сырт кейпін өлеңмен «талдайды», таниды, һәм танытады. Әлпетіне әжептәуір кідіріп «тамашалап» алған соң, жалпы сүдініне, тұтас тұлғасына, порым-пошымына тағы да асықпай зер салып, уақытын кетірмейді. Күрек, селдір селеу, ақ жабағы, опырайған ауыздан кейін бет-ажарын асығыс бір шолып түгендеп шығып, басқасының аужайы белгілі ғой дегендей көңілсіз, құлықсыз сипаттап өтеді. Сипай салғанның өзінде бейнелі суреттер, образды тіркестер тізіліп түсіп жатады.
Сондайда ойлайсың: «япырай, өз нысанына әшейін бір көзі түскенде, бұлайша сілтейді, асықпай толғанып толғаса немесе сауат ашып, қаламмен қуаттанса, қалай болар еді?» деп. Сөз саптауынан зілсіз, берекелі әзіл, әдепті әжуа ізі, өткен өмір жолымен сабақтастыра салыстыру белгілері де байқалады. Өлең – бейнелеп айтқанда, ақынның өзіне, кәрілікке арналған, сомдалған ескерткіш.
Сөзбен бұлайша сурет салу үшін сергек те қырағы, әрі сарапшыл көз керек. Көз болғанда, бірден менмұндалайтын ұқсас белгілерді бір-бірімен әйтеуір амалын тауып байланыстырып, күшеніп бейне жасауды місе тұтпайтын, одан гөрі сол бейнені мүлтіксіз, қапысыз танытуға әрқайсысы өз әлінше үлес қоса алатын, жүзден жүйрік, мыңнан тұлпар шығатын мықты, сұлу сөздердің астар айшығымен арқаланып, мүлт жібермей дәл көздейтін сұр мергеннің – жоямергеннің көзі керек.
Сонымен бірге, естияр көңілдің қажеттілігі айрықша. «Кәрілік немді қайды қорламаған?» деп, кіжінуге бергісіз, есіркеу-мүсіркеуіне мойындау-шағымы қосылған сұрақты жауапта мысқылы бұғынбай-ақ бой көрсетеді. Алдырғанына, уақыттан алданғанына апшып, ашуланбайды, арманда қалып, амалы жоқтығына таусылмайды, кемелім кешеде қалды, ендігімде мереке бар ма деп аласұрмайды. Ежелгі заңдылықты еске тұтып, қанағаттың қайырымынан барқадар табады.
Кеңпейіл қазақы дүниетаным өткен мен бүгінді іштей тамырластыра таразылай келіп, замандар белесіндегі тайталас тағдыр-сырлар мен шектеулі мүмкіндіктерді ұғынып, зердесіне тапжылтпай қондырған соң, әлгі сұрақты қояды. Сұрақ – әрі жауап, әрі шешім.
Бұлайша шешім жасау – мойындау ақынның – лирикалық кейіпкердің – адамның дүниеден өз орынын табуға, өз тағдырына қажет өмір сауытын жасап алуына, өз өмірінің бұлағын уақыт теңізіне құя білуіне себепші. Осы сәтте кейіпкердің жан дүниесін, психологиясын қасында тұрғандай сезінуге ықыласты ынтаға мүмкіндік бар. Өлеңдегі әр сөз мелшиіп, қатып тұрған жансыз бояу емес, салқын-салқын сырт сипаттар да емес, басқа… басқаша …«сиқыры» бар… Сиқыры –мағыналы бейнеліліктің тартымында…
Әр сөзден қарлығып жарықшақтанған, өмір – тарихтың талай-талай талқысында талығып, ылдиы мен өмірінен өтіп, шаршауға бет алған, қуаты қайтқан кәрі дауыс әлсіреп естіледі. Алғашқы сөз кейінгі сөзбен көршілескенде, жатырқамай туыстасады. Бір-біріне жәрдемдесіп, бір атаның балаларындай ынтымағы жарасып ұжымдасуынан әрқайсысының өзіне тиесілі жүкті қиналмай, қызыға көтергенін, мақсатына жетіп, өз функциясы мен міндетін абыроймен атқарғанын ескергенде, сөздің «психологиясын» сезінесіз. Тұтас өлеңдегі әр шумақ, тармақтармен бірге контекстегі әр сөздің өз бойына шақ, өз бойына сыйымды күші, әлеуеті барын түйсінесіз. Мұндай қуатқа ие болуының сыры – тұтас мәтіндегі, әр шумақ, тармақ контексіндегі ролі – міндетті қызметі мен қосатын үлесі арқылы өзін де тұлғалауында.
Онымен шектелмей, тұтас мәтінді «кемелдендіруге», көтеруге лайықты үлес қосатын ғажабы классикалық деңгейге көтерілген шығармаларда ғана кездесетінін айтсақ, қазақтың ауызша поэзиясының көркемдік әлеуетін нақты мысал арқылы сезінеміз. Мұнда сөз – әріп-таңбалардың бірлесуімен жасалған, белгілі бір ұғым деумен шектеле алмайсыз. Ақын қиялынан құйылып түскен әр сөз – өзінше Тіріге айналған. Әрқайсысының міндетіне сәйкес айтары бар…
Назар аударарлығы – сөз өзінше белсеніп «шешенсуден» аулақ, қазақы дүниетанымның кішілігін табиғи қасиетіндей сақтап, имандай ұстанып, жақса да, жақпаса да, уақытты – бейтарап шындықты сыпайылап, салмақпен ұқтырады. Абыржымай жеткізеді. Осылайша сөздер статикалық бірліктер қатарында береке таппай, состиып тұрып қалмайды; не ары емес, не бері емес, бостекі ербимейді. Әрқайсысы бірден өз бітімімен қаратады. Қаратқаны – қызықтырғаны. Қызықтыратын құпиясы – сөздер поэтикалық бояу – мағына дәрежесіне көтерілуінде. Осынау бояулар мағына-мазмұнға жабысып алып, мықшиып жатып алмайды. «Ешкімге» бөгет жасамай, өз қадірін біліп үнсіз тыныстап, үнсіз тынып-ақ салмақты, сарапшыл сыңай танытады.
Енді бір сәт сөздер «сөйлегенде», әрқайсысының ықылас-райы бетіңізді бері бұрғызады. Тұтас мәтінді қанатына мінгізіп, қалықтап әлдеқайда ұшып кетуі, қайдағы қиырды кезіп кетуі мүмкін әуенді қалауынша бетіне жібермей, өзегінен, өн бойынан лайықты орын алады. Сөз өзінің қуат-мазмұнын әуенге дарытып, нәр береді. Соған сәйкес әуеннің күшін өз кәдесіне жаратқанда, сөз кәдімгідей тұлғаланып нығаяды, тұтас контексте өзіндік «психологиясы» шымырлайды. Бұл «психология» автордың алға қойған мақсатына – мегзеген ойы мен тілегіне қарай құбылғанда, зер салып сүйсініп отырған Сөзіңіз өзінше бөлек лирикалық кейіпкерге айналып кетті ме деп таңданып қала жаздайсыз.
Бір жақсысы – осы әбігеріңіз әсеріңіз бе немесе әсеріңіз әбігеріңіз бе, қайсысының сиқырымен ұйысаңыз да, қазақы дүниетанымның тәубаға ұласар сабыры мен ұятты ұмыта алмайтын ұстамдылығы әркімнің-ақ жүрегінде жылы ұя табары хақ.
Жәкеңнің өз суретін өзі жасаған портрет өлеңі – кәріліктің автопортреті секілді. Әлемдік жазба немесе авторлық ауызша поэзияда кәріліктің мұндай нақты-бейнелі, айқындаушы һәм жинақтаушы портретін әзірге кездестіре алған жоқпыз. Бұл арада басқа да өлеңдерін немесе толғау-дастандарын талдауға орын тар болғандықтан, жалпы жинақтау-әсерді шектеп, әзірге ат басын ірке тұруға тура келеді…
Сөзіміздің түп қазығы авторлық ауыз әдебиетін, ауызша поэзияны байыптау мен бағалау мәселелеріне тіреледі. Төкпе ақындардың сөз толғамы әуен арқылы тыңдаушыға жететіні белгілі. Ал бір ғана сөздің өзін дауысқа, айту екпініне қарай отыз шақты эмоциялық-эстетикалық бояуға, мәнге ие бола алатынын ескерсек, бұған дауыс қана емес, әуеннің байлығын, айту мен музыкалық аспапты пайдалану шеберлігін, аудитория – тыңдаушының контингенті ерекшелігін ескеру естілігін қосқанда барып, Жамбыл сияқты суы-рыпсалма ақындардың көпке әсер ету мүмкіндігі қаншалықты мол екенін шамалай аламыз. Дәуір мен жеке адамның өзара ықпалын, сан алуан қарым-қатынас ерекшелігін бажайлап пайымдамайынша, әдебиетіміздің осындай қайталанбас қазынасының қадірін білу, тарихи ерекшелігін ұғыну мүмкін емес.