Сайлау
Георгий Гребенщиков
(Қырғыз өмірінен очерк)
Георгий Гребенщиков – (1883-1964) – ХХ ғасырдың басында қазақтар (қырғыздар) жайлы жазған жазушылардың бірі, көрнекті қаламгер. Ол Шығыс Қазақстан облысының Шемонайха ауданында дүниеге келген. Автор бұл очеркінде қазақ даласындағы сайлау науқанының қалай өткені жайында баяндайды.
І
Сайлау – әрбір үш жылда бір рет өткізіліп тұратын, болыс сайлайтын, қырғыздардың түгел қатысатын дүрбелең жиыны.
Сайлау – дархан даланың ұлы салтанаты, кейде тіпті айдан аса созылатын, үш жылда бір айналып соғатын жалғыз ғана ұлттық мерекесі деуге болады. Сайлау өткізу үшін жайлауға, яғни балғын көктемде жұрт көшіп баратын жерге бүкіл уезд басшылары жиналады. Және де өздерімен бірге олар бүкіл отбасы, тіпті өз қонақтарын да ала келеді, өйткені сайлаудың сахналық қойылымынан басқа далалық өмірдің екі-үш аптаның ішінде оларға берері аз емес: кеудеңді кере тыныс алдыратын саф ауа, сәнді киіз үйлер, бал татырлық сары қымыз бен ас та төк асылатын қой еті мен қырғыздардың өздеріне ғана тән қонақжайлылық мінез.
Сайлауға уездік және кеңсе ісін жүргізетін шаруа бастықтарымен бірге салық инспекторы мен оның көмекшісі, қаптаған адвокаттар, хатшылар мен тілмаштар, сайлаудың дақпыртымен өздерінің тиімді шаруаларын тындырып алатын бай коммерсанттар, басқа да танымал, беймәлім «тақсырлар» да молынан жиналады. Мен тіпті қырғыздардың барлық сән-салтанатымен үдере келетін айтулы байларын ауызға алып отырған жоқпын.
Биылғы сайлау июнь айының он бесінші жұлдызында басталды. Міне, осы уақыттан бастап, Өскеменнің базарында, тіпті бүкіл қала көшелерінде тап-тақыр етіп қырғызған бастарына киген малақайларының құлақжабарларын артына қайыра байлап алған, сәнді киінген топ-топ салт атты қырғыздар көбейе бастады.
Әр-әр жерде көздері шырадай жанған топтанған салт аттылардың құпия әңгімелері молайды. Мәселе мынада: болыстық старшындыққа сайлануға құлықсыз баратын, сайланудың өзін билікке мойынсұнудың бір түрі ретінде қабылдайтын орыс шаруаларының салтына қарағанда қырғыздар мұндай лауазымға сайлануды үлкен дәреже, мақтан көреді, сондай-ақ әрқайсысының өз есебі өзінде – пайдакүнемдік мақсаттары да болмай қоймайды. Сондықтан сайлау дегеніңіз ешкімнен именбейтін үгіт-насихатпен жымдаса жүреді. Бұл кезде адамның әрбір басы есепте. Басқа уақыттарда бар-жоғы белгісіз көптеген қара малайдың сайлау кезінде бағасы артып, көпшіліктің көз алдына шығады. Үміткерлердің тағайындап қойған жігіттері олармен сыпайы ғана амандасып қоймайды, әр малайдың қолына не кірпіш шай, не болмаса жарты кез шыт ұстатып кетеді, тек ол мұның айтқан үміткері үшін дауыс берсе болғаны. Өзіне көрсетілген мұндай «құрметтен» кейін жаңағы жалшы өз шаруаларының барлығын ысырып қойып, үстіне «бір киер» бешпетін іліп, аяқ артар жалғыз атына мініп, сайлауға қарай шабады. Мұндайда ол өзгеріп, өз көзіне өзі іріленіп, сыйлықты кімнің адамы берсе де мейлі, өзінің көңілі кімге ауар болса, соған дауыс беруге бекініп шығады.
Біз Зайсан тасжолының бойындағы Ертістен өтер паром өткелінде бір қызу көріністің куәсі болдық. Екі салт атты қырғыз ауылдан шығып, бір шұғыл хабармен өз болыстарына кетіп барады екен, ал басқа бір үш салт атты әлі ауыса қоймаған бұрынғы болыстың үстінен оның беделін түсіретін шұғыл шағыммен жолға шыққан екен. Қырғыздардың екі тобы да бір болыстың аумағынан болғанымен, екеуі өзара қарсылас екі партиядан болып шықты. Жанжал паромға мінер кезден басталды. Арызшылар қалайда хабаршы топты бұл паромнан қалдырып кетуге тырысты. Паром қайта айналып келгенше өтетін жарты сағаттың ішінде олар діттеген жерлеріне алдымен жетіп, болыстың қолдауға болмайтын жаман қылықтарынан елді құлағдар етіп қояр еді. Бір-бірінің шаруаларынан алдын ала хабардар екі топ аз-кем салғыласудан кейін дойыр қамшыларына ерік беріп, аттарын борбайлап, паромға шауып кірді. Бірінің үміткерін бірі жамандап, айғайласа жүріп қамшы сілтескен бесеуді паромдағылар әзер дегенде ажыратты. Паромнан түсе салып әлгі екі топ енді астарындағы аттарының тізгіндерін босатып, бәйгеге қосылғандай шаба жөнелді. Біраздан соң екі топтан мәстек мінген бір-бір адам кейіндеп қала берді. Олар желе жортқан бізбен қатарласа жүргенімен, боқтанып, аттарын «шу-шулеп», тебініп, мазасызданып келе жатты…
Көз байланып, жер бетін қалың нөсер алдындғы қою қараңғылық баса бастады. Аттар алдын көрмей, жолдан шығып кете бастаған соң, амалсыздан, жолаушылар аяңға көшті.
Бақталас қырғыздар да біздің қатарымызда. Жол-жөнекей орыс тілін әжептәуір білетін біреуін әңгімеге тарттық. Оған ол қуанып қалды, әсіресе арадағы өзара әңгімені қарсыласының түсінбейтіндігін табалап, соған көбірек қуанғандығы көрініп тұр.
Ал, оның есесіне, бізді қарсыласынан қызғанған екіншісі маған қайта-қайта: «Не айтасыз, бай, айт?!» – деп жаныма үйіріліп болмады.
Мен оны тыныштандырып, әңгімені күнделікті тіршілікке бұрып, өзім қайтадан сайлаудың әңгімесіне құлақ түрдім.
Үш күн бұрын Қызылсу өзенінің бойындағы бір алаңқайда осы сайлаудың ұшығымен кәдімгідей қанды қырғын болған көрінеді: сойылмен қаруланған үш жүздей жігіт бірнеше сағат бойы соғыс салыпты. Алты адамды өлімші күйде алып кетіпті де, үшеуінің басы жарылыпты.
Ал бұл қақтығыстың себебі былай екен.
Болыс болып отырған Оралбек – жақсы, мейірімді, бай адам. Ол өзгелер сияқты кедейлерді қыспайды. Осы сайлауға ол үш мың рубльден аса қаржы жұмсаған, оның сыртында келгендердің тамағына деп қаншама мал сойылып, қаншама шығынға батты. Ал енді бұған дейін де бір мәрте болыс болған, осы жолғы сайлауға өзінің кандидатурасын тағы ұсынып отырған Ақатай болса – өзі ақсүйек тегінен болса да, тым парақор адам екен. Тіріден ғана емес, тіпті өлген адамнан да пара алатын адам. Пара алып, ұрыларды жасырады, бастықтардың аузын жабады, содан барып тұрмыс нашарлайды. Ол тым бай емес, егер оған алтын өндіруші татар Мусин көмектеспесе, ол Оралбекке қарсылас бола алмас еді. Ал Мусиннің де өз көздегені бар: оған өзінің қыңырлығы мен еркелігін көтере бермейтін Оралбектен құтылу керек. Ал енді Ақатай болса, Мусинді әрдайым қолдайды: берешектермен дау туғанда, жұмысшылармен тиімді шарт жасауда, алтыны мол жерлерді өз меншігіне алуда. Міне, сондықтан да татар байы осы жолы сайлаушылардың дауыстарын сатып алуға, сыйлыққа берген тауарларын есептемегенде, жеті мыңнан аса рубль жұмсап отыр.
Сондықтан да Ақатай жағындағылар сайлаушыларға Мусиннің ақшасы мен шіріген тауарларын тықпалап, жан-жаққа шапқылап, сайлаушылардан дауыс жинап жүр. Ал енді өз партияларының әлсіреп бара жатқанын көрген Оралбек жағындағылар ашық айқасқа шыққан.
Әрине, жеңіске әлі ешкім жеткен жоқ, бірақ партиялар арасындағы күрес пен өшпенділік күн сайын өсіп келеді, онымен бірге бүкіл болыстықтағы қан мен ақылдың алмағайып алмасуына қарай әрбір дауыстың бағасы да көтеріле түсуде.
Егер екінші жолаушы орыс тілін білген болса, біздің әңгімемізге көптеген өзгерістер енгізер еді, бәлкім оның айтуы бойынша жексұрын болып шығатын Оралбек болар ма еді…
Лирикасын алып тастап, сайлаудың прозалық астарын түсіну үшін қарсылас екі партияның қырғи қабақтығы туралы айтылған осы алдын ала деректердің өзі де әбден жеткілікті еді.
ІІ
Ал партиялар арасындағы өшпенділік пен қақтығыстар Сібе болысында ғана емес, басқа жерлерде де болып жатты. Кейбір болыстарда үш-төрттен партиялар құрылып, әрқайсыларының қолдаушы-шабыттандырушылары мыңдаған рубльдерін шығындап, дауыс жинап, сайлаушылардың алдында, әсіресе қаладан келуін асыға күтіп жүрген ұлықтардың алдында өздерін барынша жарнамалап қалуға тырысып, алашапқын болып жанталасып жатты…
Орыс тілінен аударған
Айтмұхамбет ҚАСЫМОВ
(Толық нұсқасын газеттің №23 (3657) санынан оқи аласыздар)