Қабірден табылған асықтар
Асық барлық түркі-моңғол халықтарында кездесетін сүйек ойыны ретінде белгілі. Ғалымдардың айтуынша, асыққа ойын құралы ретінде ғана қарамаған жөн. Оның көне дәуірлердегі функциялық қызметі сан қырлы болған. Бұл жайында ғалым Ұлан Үмітқалиұлы былай дейді:
– Еуразияның кең-байтақ даласындағы қола, ерте темір және түркі дәуірі ескерткіштеріне жүргізілген археологиялық қазба жұмыстары кезінде жерленушімен бірге қабірге асықтардың салынғаны өте жиі кездесті. Л.Н.Гумилев атындағы Евразия Ұлттық университетінің ректоры Ерлан Бәтташұлы Сыдықовтың бастамасымен Археология және этнология кафедрасының мамандары 2014 жылдан бастап Шығыс Қазақстан облысы Абай ауданында қазба жұмыстарын жүргізіп келеді. Археологиялық жұмыстар нәтижесінде б.д.д. 2 мыңжылдыққа жататын қола дәуірінің ескерткіштерінен 140 асық табылған болатын. Асықтар жерленген адам мүрдесінің аяқ жағына қойылған. Барлығының бояуы оңып кетсе де, қызыл түсті қынамен боялғаны анық байқалады. Олардың ішінде арқар құлжасының асығы, яғни, «сақамен» қатар егелген асықтар да бар. Бізді асықтардың көпшілігінің бір шетінде мұрындық тесіктің бары таңғалдырды. Кезінде тұмар ретінде тағылған сияқты. Соған қарап, жерлеуге келген туыстары мен жақындары мойындарына тағып жүрген асықтарының жібін үзіп, қайтыс болған туысының немесе жақынының қабіріне тастаған деп айта аламыз. Сол дәуірлердегі түсінік бойынша, жерлеуге қатысатын ер-азамат міндетті түрде өзімен бірге асық апарған болуы мүмкін. Кейіннен, жерлеуге тек ер адамдардың баруы сақталып қалып, асық орнына топырақ салу жосыны пайда болуы ғажап емес. Асықтардың көпшілігінің екі жағынан да егелуі олардың белгілі бір мақсатта қолданылғанын көрсетеді. Мәселен, қолөнер шаруашылығында. Қазақ халқының ұлттық музыка аспаптарының бірі – жетіген аспабында да тиек ретінде екі беті егелген асықтар кездесетінін айта кеткен жөн. Жалпы, түркі жұртының қара шаңырағы саналатын қазақ халқында асық жайында айтылмай жүрген деректер мен мысалдар жетерлік. Сондықтан, халқымыздың әдет-ғұрыптарын терең зерттеп, тұжырымдар жасау болашақ зерттеулеріміздің өзегі болмақ.
Қорыта айтқанда, «кейінгі жылдары табылған тарихи жәдігерлер біздің бабаларымыздың өз заманындағы ең озық, ең үздік технологиялық жаңалықтарға тікелей қатысы бар екенін айғақтайды. Бұл жәдігерлер Ұлы даланың жаһандық тарихтағы орнына тың көзқараспен қарауға мүмкіндік береді».
Мәдина Серікқызы