КӨРКЕМ ШЫҒАРМА АРҚЫЛЫ ҰЛТТЫ ТӘРБИЕЛЕУГЕ БОЛА МА?
«Әдебиеттің әлсіреуі ұлттың құлдырауын білдіреді» деген сөзді Гете тегін айтпаса керек. Ескірмейтін осы бір даналық тәлімде ұлттың ұлылығын түсіну үшін, әрине, әдебиеттің көтеретін жүгі ауыр деген салмақты да саналы ұғым менмұндалап тұр. Біз жазушылардың еңбегінің соңғы нәтижесін көріп, рухани ләззат аламыз, кейде сынап жатамыз. Шамамен миллиондаған кітап жыл сайын жарыққа шығады, уақыт өте келе кітапханаларға қосылады. Әрине, оқырмандар қажетіне жараған соң, ұлтқа қызмет етеді деп санауымызға болады. Ендеше, әр жазушының шығармасы ұлтына қызмет ете алса, онда жазушы үшін де, оқырман үшін де қуанарлық жағдай болмақ. «Көркем шығарма арқылы ұлтты тәрбиелеуге бола ма?» деген осы сауал ойымызда жүргелі көп болып еді, жауабын іздеп көрдік.
Қуандық Түменбай, жазушы:
ОҚЫРМАН БІРЕУДІ ІЗДЕП ЖҮР
– Әрине, адамды әдебиет тәрбиелемей, кітап тәрбиелемей не тәрбиелейді? Теледидар, сайт дегендер бұл билікке әлі жеткен жоқ, жете де алмайды. Мен өзім «Менің атым Қожамен» өстім. Қожа болғым келді, қыңыр болсам да аржағымда адамгершілік тұрды. Қазір ауызға тек «Менің атым Қожаны» алатын болдық. Бұл – 60-жылдардағы әдебиет. Біздің әдебиет өсті, «Қожаның» жеті атасы жазылды. Мәселен, 70-жылдардың ортасында «Үшінші кластың жетекшісі» (Т.Нұрмағанбетов) шыққанда оқымаған адам қалмады. Бәріміз осындай мұғалім болсақ деп еліктедік. Мұғалім болу сол заманда қазақ үшін ең құрметті мамандық еді. Осы шығарманы оқып, инженерлікті қойып, мұғалім болуға бейімделген замандастарымды білемін.
Уақыт өткен сайын әдеби ағым да өзгереді. Қазір жолы болмаған бизнесмен мен қоғам мүлкін тәркілеген ұры, пара беру үстінде ұсталған алаяқ немесе жезөкшелікті кәсіп еткен қыз туралы шығарма көп. Оларды «өз тобы» қызығып оқып, шамасы келгендер кино түсіріп жүр. Осыны көрген кейінгі ұрпақ бизнесмен болғысы-ақ келеді, ұры болып ұстатпай кетсем деп армандайтындар да аз емес. Бұны телехабарлардағы мәнсіз дидарласулардан байқап қаламыз. Теледидар туралы айтқанда, бізді тәрбиелеген реализм мен қазіргі модернизм, постмодернизм, романтизм туралы толыққанды хабар беріліп, замандастар образы туралы терең сөз қозғалса деп армандайсың.
Хэмингуэй «Шал мен теңізіндегі» шалдың балаға айтар ақыл сөзін көркемдік финалмен әлемдік деңгейге алып шықты. Ал, Айтматовтың әрбір шығармасының деңгейі – әлемдік деңгей. Әсіресе, «Жәмила», «Бетпе-бет», «Боранды бекет», «Плаханың» оқырмандары көп. 60-70-жылдардың ұрпақтары осы шығармаларды оқып, қиялға шомды, пойызға мінуді армандады. Жәмила – романтикалық образ, биязы мұсылман қызы әлі бізбен бірге жүр.
Өзім кезінде Тургеневтің «Мумуын» оқып, күрт өзгердім. Ауылдағы ақсақ-тоқсақ, жарымжандарды ел-жұрт «мүсәпір» дейді ғой. Сөйтсек олар жан дүниесі бай адамдар екен, соғысты да көріп, тылдағы өмірді де бастан өткерген. Олар өтірік күліп, өтірік сөйлей алмайды. Сондай адамдардың жан дүниесін біздер кітаптан оқып білдік. Әсіресе, көзіқарақтыларға «Мумудың» әсері мол болды. Жапоннан туған он жасар жиен немерем ХІХ ғасырда жазылған «Мумудың» қазақша аудармасын (аударған Қ.Қасымбеков) оқып «Осындай итім болса ғой», – дейді. – Герасим итін қалай жақсы көреді, ешкімге қимайды. Адамдарға сеніп тастағысы келмейді. Өйткені, «адамзат екіжүзді», – дегенді айтуға батылы жетпей тұр. Ол бұл сөзді түбі айтады. Үлкен талқылауларда айтарына сенемін». Жұп-жұқа кітаптың балаға қалай әсер еткенін қарашы.
Бір жолсапарда Зейнолла Серікқалиев ағам әңгіме айтып, сыр шертті. «Алдап оққа айдаған сорлы қазақты суреттепсің ғой» – деді сынай қарап. Не айтса да жан-жүрегімен айтатын даңғайыр кісі үлкен басын кішірейтіп, менің «Біздің үйдің солдаттары» деген повесімді оқыпты. Соғыс көрген әке – солдат, социалистік Отанды қорғаған бала – солдат, Ауған соғысына алдап апарған немере – солдат. Бір үйдің алданған үш ұрпағы. Үшеуі де тірі, бірақ үшеуі де жарымжан. Осы шығарма талайға әсер етті, Кеңестік жүйенің мұсылман баласына жасаған арамдығын ашып берді. Ал, кездесулерде айтылған әңгімелерден көркем шығарма арқылы шындық іздеген оқырманды көргендей боласың. Демек, әдебиет – тәрбиелеуші құрал, оның әсері зор. Тағы бір кездесуде 11-сынып оқушысы сауал қойды: «Есенберлиннің «Көшпенділер» деген кітабында қойдың басын қонаққа тартқанда маңдайына крест жасап, белгі қояды. Бұның мәні неде?». «Ол – дәстүр, бас ұстаған адамның жолы маңдайдағы сызықтай ашық болсын дегенді меңзеп тұр» деп жауап бердік. Оқушы: «Осындай нәрселер көп жазылса», – деп орнына отырды. Әдебиет – әдеп. Қазір бейберекет жазылған дүниелер қаптап кетті. Кітап боп шыққасын жұрт оны «әдебиет деген осы екен» деп қабылдайды. Ұры, майрампаз, жезөкшені суреттеген репортаж дүниелер көп-ақ. Оқырман осындайлардан жалықты. Жұрт «Жәмила» мен «Мумуды», «Ұлпанды» ұмытпайды, кез келген жерде айтып жүреді. Кезінде қызыға әрі қорқып отырып оқыған «Жау тылындағы бала» – соғыстың дерегі болса, су туралы «Арна» жазылды. Енді қазіргі қазақты тәрбиелейтін көркем дүние жазу керек. Жастарды былай қойғанда, кітапханаға келіп-кетіп жүрген қариялар да осыны айтады. Олар Біреуді іздеп жүр.
Мадина Омарова, жазушы:
ОСЫДАН ОТЫЗ ЖЫЛ БҰРЫН ҚЫЗЫҚТЫҢ БӘРІ КІТАПТА ЕДІ…
– Ұлтты тәрбиелеу технологиялары өте көп, көркем шығарма солардың бірі ретінде өте тамаша құрал бола алады. Бірақ, бір шарты – көркем шығарма арқылы ұлтты тәрбиелеуге мүдделі өкімет болуға тиіс. Әдебиет стихиялы, табиғи түрде, өз бетімен ұлтты тәрбиелей алмайды. Себебі, көркем шығарманы оқу, өнерді түсіну, әлемді көркем қабылдау түйсігін жаттықтыру – үлкен еңбек. Оны бүтін ұлт табанды түрде өз бетімен меңгере алмайды. Қазіргі ахуалды өздеріңіз көріп отырсыздар, интернет, клиптік сана, қысқа мәтін билігіне баяғыда өтіп кеттік. Осыдан отыз жыл бұрын қызықтың бәрі кітаптың ішінде ғана болса, қазір жаныңды қинамай-ақ фильм көре саласың немесе оқырмандық энергияң әсіре тасып бара жатса, әлеуметтік желілерден афоризмдер оқисың. Сонымен өмірдің қалай және не екенін түсініп, күнделікті күйбең тірлігіңе қайтасың. Қазір адамдарда шынымен уақыт жоқ және кітап оқу дағдысы да келмеске ақырындап кетіп бара жатыр.
Ұлтты әдебиетпен баулитын, сол бағытқа қарай таяқ сілтеп отыратын қуат күші болуға тиіс. Ол күш – идеология, мемлекеттің саясаты. Сізге көзі ашық, білімді, жаһандық бәсекеге төтеп бере алатын саналы ұлт керек пе әлде тойғаны мен тірлігіне мәз тобыр керек пе? Екіншісі, әрине, басқарғанға жақсы, бірақ ол қазір сіз басқарғанға қалай жақсы болса, ертең басқа күштің басқаруына да дәл солай оңай жығылады. Себебі, ол білімсіз, ақпарат жинап, оған анализ жасап, лайықтыны таңдап дағдыланбаған.
Қазір мектептегі бітпейтін реформалардан оқушы тұрмақ, мұғалімдердің өздері шатасты. Бұны мен, жеке өз басым ұлттық деңгейде жүріп жатқан геноцид деп бағлаймын. Мектепте білімді шала-шарпы алған адамнан қандай тереңдік күтуге болады? Кітапты негізінен дарынды, кәсібін әдебиетпен байланыстырған жастар ғана оқиды. Ал, жалпы алғанда, жағдай күрделі.
Көркем шығарма арқылы тәрбиеленген ұлт – рухани, зиялы қауым. Ол тап ретінде қалыптасып, қоғамның қаңқасын құраса, ешкімге ешқашан жеңілмейтін ел болар еді. Шіркін.
Алпысбай Тамаев,
педагогика ғылымдарының кандидаты:
СОВЕТ ЗАМАНЫНДАҒЫ ОҚЫРМАННЫҢ БӘРІ СОВЕТТІК БОЛЫП КЕТКЕН ЖОҚ
– Әлмисақтан бері адамзат баласы сөздің қасиет-құнары арқылы тәрбиеленіп келе жатқаны дәлелдеуді қажет етпейтін аксиома. Алысқа бармай-ақ, қазақ әдебиетінің біртуар тұлғаларының пікірлерінің өзі-ақ осы ойымызға тамызық бола алады. Жүсіпбек Аймауытов «Әдебиет – ұлттың жаны, ұлттық сананы тәрбиелеуші өнер түрі» десе, Ғабит Мүсірепов туған елмен қоштасу аманат хатында «Әдебиет пен өнері ұлы болмаған жағдайда ұлт ұлы болмайтындығын ұмытпайықшы!» деп айқын атап көрсетіп, әдебиеттің мәңгілік миссиясы неде екенін аманаттап кеткен жоқ па еді?!.
Оноре де Бальзактың соңында тоқсан алты том, Лев Толстойдан жүз томға жақын әдеби мұра қалған деп жазылып жүр. Осы тұлғалардың жекелеген туындылары көздерінің тірісінде-ақ өз елінің шекарасынан асып, әлемді шарлап кетті. Дүниежүзіндегі адал ниетті, адамзатты сүйетін жандардың рухани серігіне айналды. Ұлылар өз шығармаларындағы гуманистік идеяларымен өз ұлтын ғана емес, өзге де ұлттарды тәрбиелеуге қызмет ете алады. П.Неруданың, Э.Хэмингуэйдің, Г. Г.Маркестің, Дж.Лондонның, Оноре де Бальзактың, Л.Толстойдың, А.Чеховтың, В.Гюгоның, Ф.Достоевскийдің, басқа да адамзат ақыл-ойына ақыл қоса алған тұлғалардың шығармалары қазақ оқырмандарының да талай буынын тәрбиеледі. Ұлылар қашанда өз шығармашылығымен құдай жаратқан он сегіз мың ғаламдағы тіршілік отының сөнбеуі үшін жалпыадамзаттық мәңгілік қағидаларға, Ф.М.Достоевский айтқан «Ұлы үйлесімге» қызмет етеді.
Ұлт өзінің тарихи жады мен тарихи есін әдебиет арқылы ата-бабаларының дәстүрлі мәдениеті көркем бейнеленген ондаған, жүздеген көркем шығармалар арқылы ғана жинай алады. Қазақ ұлтының қаншама тар жол тайғақ кешулерден өтсе де жойылмай, ХХІ ғасырдың табалдырығын аман-сау аттауында әдебиеттің де орасан зор үлесі бар. Абай мен Әуезов кез келген ұлттың маңдайына біте беретін тұлғалар емес. Әдебиеті түзік емес ұлттың өзі түзу бола алмайды. Абайдың «Сөз түзелді, тыңдаушы сен де түзелінің» астары да осыны мегзейді.
Әдебиет – идеология. Кезінде Совет өкіметі халықты тәрбиелеудегі әдебиеттің идеологиялық қуат-күшін терең түсініп, сол кездегі алып империяның түкпір-түкпірінен Мәскеудің түбінен Переделкино, Балтық теңізінің жағалауынан Дубулты, Қырымнан Көктебел сияқты шығармашылық үйлерін салып (әр республиканың шығармашылық үйлері өз алдына!) қаламгерлерге жеткілікті қаламақы төлеуі – байлығын қайда шашарын білмегендіктен емес, советтік идеологияны насихаттауда көркем шығарманың адам жанын қаласа нұрландыра алатын, жүрегін жаулап ала алатын құдіретін түсінгендіктен деп білу керек.
Сол «темір шымылдық» заманының өзінде қазақ ұлты М.Әуезовтің, Ғ.Мүсіреповтің, С.Мұқановтың, Ілияс Есенберлиннің, Әбіш Кекілбаевтың, Мұхтар Мағауиннің, Төлен Әбдіктің, Софы Сматаевтың, Смағұл Елубаевтың романдары ақындар Жұбан Молдағалиев, Тұманбай Молдағалиев, Қадыр Мырза-Әлі, Мұқағали Мақатаев, Төлеген Айбергенов, Мұхтар Шаханов, т.б. өлең-поэмаларын бойға сіңіру арқылы ертеңгі күнге үмітпен қарады, өз рухын тәрбиеледі, ұлттық көзқарасын жаныды, біржола советтік болып кеткен жоқ. Ұлтты классикалық әдебиет қана биік өлшемдерге лайық етіп тәрбиелей алады. Осы негізде көркем шығарманың ұлтты тәрбиелеудегі рөліне баға жетпейді деп санауға болады.
Әлмира Қали, филология ғылымдарының кандидаты:
ҚАЗІРГІ ӘДЕБИЕТТЕ ҮЛГІ ТҰТАРЛЫҚ ҚАҺАРМАНДАР АЗ
– Әдебиет – ұлттың жады. Ғасырлар бойы қалыптасқан рухани мәдениет – ұлттық салт-дәстүрлер мен тарихи баяндар, халықтың көркем ойы әдебиет арқылы бүгінгі күнге жетті. Жазба әдебиет қалыптасқанға дейін көшпенді өркениеттің рухани-эстетикалық сұранысын халықтың ауыз әдебиеті өтегенін білеміз. Бесік жырынан бастап, көңіл айту, жоқтауға дейінгі ғұрыптық фольклор, көкірегі қазыналы қарттардың аңыз-әңгімелері мен ертегілері, дуалы ауыз билер кеңесіндегі шешендік сөздер, таңды таңға ұластырған хиссалар мен жыр-дастандар және басқалары далалық өркениетке тән білім мен тәрбиенің қайнар көзі болды.
Әр тарихи дәуірдің өзіне лайық заманауи сөз өнері болды. Мәселен, Махамбет пен Абайды салыстыру орынсыз. Махамбеттің отты жырлары «ат үстінде күн көрген» найзалы дәуірде туса, Абайдың ойлы поэзиясы күрескерлік рухтың зияткерлік сипат ала бастағанын айғақтайды. Одан бергі ұлттық болмысы бөлек, танымы терең Алаш әдебиеті не үшін 70 жыл архив сөрелерінде «тұтқында» жатты? Советтік идеология саясаты қазақ әдебиетінің тарихын дәуірлеуде неге өткен ғасырларды санадан өшіруге тырысты? Осы сауалдардың өзі-ақ әдебиеттің ұлт өміріндегі тарихи-мәдени маңызын айқындайды.
Асылында, әдеби тіл дегеніміздің өзі ұлтты ұйыстыру қабілетіне ие. Қазақ елінің біртұтастығын сақтауда әдеби тілдің айрықша үлесі бар екендігін ескеру қажет. Ал, сол әдеби тілді ұлттық құндылық ретінде бағамдай отырып, көркем әдебиеттің үздік үлгілері арқылы ұлттық дүниетаным, тарих, мәдениет жайлы рухани мұраны ұрпақ санасына сіңіруге болады.
Қазіргі уақытта тұлғалық қалыптасу, көшбасшылық дағды-машықтарын меңгеру мақсатында, әсіресе, жастар қауымы осы тақырыптардағы психологиялық, әлеуметтанушылық ыңғайдағы еңбектерге көбірек иек артады. Ал солардың ауыр жүгін бір кездері көркем әдебиет арқалап келген еді. Ұлы адамдардың өмірбаянына көз жүгіртіңіз. Тұлғалық кемелдену, шығармашылық жетілу, парасат майданында ізгі жол таңдау сынды ізденістерде әдебиет қашанда ақылшы ұстаз ролін атқарады. Айтайын дегенім қазіргі әдебиетте үлгі тұтарлық шынайы қаһармандар (замандастар бейнесі) аз. Әдеби қаһармандар галереясынан көбіне тарихи тұлғалардың бейнелері ғана орын табары анық. Ойланарлық мәселе. Жалпы көркем әдебиеттің зияткер ұрпақ тәрбиелеудегі рухани ресурстық әлеуеті күмән тудырмаса керек.
Айнұр Төлеу, әдебиеттанушы:
КӨРКЕМ ШЫҒАРМА ҰЛТТЫ ТӘРБИЕЛЕМЕЙДІ
– Алдымен тәрбие деген не? Осыған тоқталайықшы. Егер психологиялық тұрғыда жауап берсек, жеке тұлғаның әлеуметтенуін тәрбие деп айтар едік. Демек, әлеуметтік нормаларға сәйкес келмейтін адамды тәрбиесіз деп атай салуға болады ғой. Онда тәрбиелі ұлт деген қандай ұлт? Егер әдебиет ұлтты тәрбиелейді десек, тәрбиесіз ұлт та болғаны ма? Жоқ! Тәрбиесіз ұлт деген ұғым жоқ қой. Ендеше, ұлтты көркем шығарма арқылы қандай қалыпқа, нендей нормаға салғыңыз келіп отыр? Әдебиеттің аясы тәрбиеден де ауқымды. Ал, ұлттық әдебиет дегенде біз қандай әдебиетті айтамыз? Әр ұлттың өзіне тән көркем ойлау жүйесі болады. Әдебиет – сол көркем ойлаудың көрсеткіші. Көркем ойлау дегеніміз – көркем сөздердің тізбегі деп түсінуден аулақ болсақ екен. Көркем шығарма ұлтты тәрбиелейді деп кесіп айту – поэтикаға өткен ғасырдың көзімен қараумен бірдей секілді. Бірақ, мен бұл сұраққа ренжімес едім. Себебі, көркем шығарма білім береді деп ойлайтындар да бар және олар аз емес. Анығында ұлтты әдебиеттен бөліп қарау мүмкін емес. Бірақ ұлт алдымен әдебиетті жасап алып, содан кейін соған қарай бағыт түзеп, соған сай тәрбиеленген жоқ қой. Дәуірлерді дөң асырып, ұлт пен әдебиет біте қайнасып, бірге жасасып келеді.
Цифрланған дәуірде әдебиеттің қажеті болмай қалды деген пікір айтатындар көбейді. Тіпті қоғамдық санаға осы пікірдің салқыны тиіп те жатыр. Қазір филология факультеттеріндегі әдебиетке қатысты кафедралар қысқарып, пәндер азайып кеткен. Демек, біз көркем ойлау жүйесіне немқұрайлы қарайтын қоғам жасап жатырмыз. Көркем ойлау жүйесі жоқ қоғамда мейірім жоқ. Сөзге тоқтау деген тіпті де болмайды. Психологтар адамның интеллекті дамыған сайын, сезу қабілеті төмендейді деген болжам айтады. Мен бұл болжамға шүбә келтірмеймін. Себебі, біз бұрын интуицияға сенетін ғасырларды бастан кешірдік. Уақыт өте келе біз сезім мүшелерінің қабілетін тұмшалап жатырмыз. Мәселен, әр адамның өзіне тән иісі болатын еді. Иіс арқылы санадан тыс ақпараттар қабылдай алатын едік. Ал, қазір түрлі иіссулар мен әтірлерден кімнің табиғи иісі қандай екенін біліп болмайсың. Ал, табиғатта бұл баланс өте маңызды рөл атқарған. Үйірімен жүретін жануарлар өз төлін осы иіс арқылы ажыратады емес пе? Мұндай мысалдар жетіп артылады. Мен енді келесі ғасырда бір адам көзінен жас ағызып жылап отырса, келесі адам оған қарап, «мынау не істеп отыр» деп таңғалатын күйге жетеміз бе деп қорқамын. Біз технологиялардың дамып жатқандығын білеміз, бірақ дәл сол сияқты жылдам қарқынмен әдебиеттің де дамитынына онша мән бергіміз келмейді. Айталық, осыдан он бес жыл бұрын ғана жағымды һәм жағымсыз кейіпкерлер туралы таңды таңға ұрып талқылау жасауға болатын еді. Бірақ, қазіргі әдебиеттану кейіпкерді олай екі жікке бөлмейді. Жақсы немесе жаман кейіпкер деген тіркес айтып қалыңызшы, сіздің әдебиеттанушы екеніңізге күмәнмен қарайды. Неге? Себебі, әдебиеттану да күрделеніп келеді. Ол өзіне ғылымның басқа да салаларын «көмекке» шақырды. Бәлки дамып жатқан ғылымдарды қажет етті. Когнитивті лингвистика, антропология және психоанализсіз кейіпкерлер мен образдардың болмысына дендеп, характерін тану мүмкін болмай қалды. Демек, жазылып жатқан көркем шығармаларға әдебиеттанушы осы талаптар бойынша қарайды деген сөз. Цифрлы дәуірде көркем ойлау жүйесі бұрынғыдан екі, тіпті үш есе керек. «Литературное мышление» дегенді көркем ойлау жүйесі деп алып отырмын. Көркем шығарма ұлтты тәрбиелемейді. Әдебиет арқылы қаһарман жасап, соған адамдардың барлығы ұқсауы керек деп есептейтін заманның өткеніне отыз жыл болды. Адам туды, сосын белгілі бір әлеуметтік сатылардан өтті, күресті, қақтығысты, сосын өлді. Бұл – тым қарапайым фабула. Ал, шын мәнінде, психоанализ қосылғалы әдебиеттанушылар адамның соншалықты күрделеніп кеткенін түсінді. Бұл тақырыпқа Оралхан Бөкей «Ұйқым келмейді» әңгімесі арқылы бара алған. Тіпті, әдебиеттануда «Жалғыздық тақырыбының көркем шығармадағы көрінісі» деген зерттеу бағыты пайда болды. Демек, әдебиет – ұлттың жаны деген метафораға жақындайды. Көркем шығарма арқылы прозаик ұлтты тәрбиелеуді мақсат тұтпауы тиіс. Ұлттың жанын ұғуға, жоғарыдағы күрделенген образдарды ашуға тырысуы керек деп білемін. Міне, сонда өнер болады. Оқырман шығармадан өз образын танып алады.
Пікірлерді топтастырған Дүйсенәлі ӘЛІМАҚЫН
ПІКІРЛЕР4