Өмір шындығынан өріс тапқан қаламгер
Әлімғазы Дәулетхан 1943 жылы Қытай Халық Республикасының Шығыс Түркістан (Шыңжаң) өлкесіндегі Іле қазақ автономиялы облысы Күнес ауданында туған. Оқу, білім алу жолында Шыңжаң университетінен «Қытай тілі мен әдебиеті», одан кейін Шымкент мемлекеттік педагогика институтының «Қазақ тілі мен әдебиеті» мамандықтары бойынша жоғары білім алған. 1997 жылдан бастап қазіргі кезде де ҚР ҰҒА-ның Ш.Уәлиханов атындағы тарих және этнология институтының «Ежелгі және орта ғасыр» бөлімінде жетекші ғылыми қызметкері қызметін атқара жүріп, ол жұртшылыққа белгілі жазушы, ұлттық мүддеміздің табанды қорғаушысы-қайраткер көсемсөзші, әдебиет сыншысы тұрғысында танымал тұлға болып отыр. «Түркеш қағанаты», «Ғұн-Түрік-Қазақ тарихын зерттеу мәселелері» атты монографиялар мен тарихи-этнологиялық мақалалардың авторы.
Әлімғазы – жазушы. Оның көркем шығармаларының құрамында әңгімелері («Каникулда», «Бозторғай», «Кілтсіз сандық», «Ақша қар», «Тұтқын жолаушы»), новелласы («Гүл мен ара»), повестері («Сырымды айтам», «Арулы ағаш», «Бесінші постулат») – тіршілік қозғалыстары жүйесіндегі адамдар арасындағы қарым-қатынастың үндестіктері мен қайшылықтарын романтикалық және реалистік тұтастықпен бейнелеудегі суреткерлік шеберлігін байқатады.
Әңгіме – классикалық жанр. Көркем әдебиет шығармаларының шағын түрі болса да, әңгіме сюжеттік-композициялық құрылымында басты кейіпкерлердің жан ділі әлемінің психологиялық болмысын оқырманның қабылдау ықыласына сабақтастырады. Әлімғазының әңгімелеріндегі өмір шындығы оқиғалары аясындағы кейіпкерлердің көркем шындық поэтикасымен бейнеленуінен оқырман да өзіне тән тағдыр талқысының әсерлерін сезінеді.
Жазушының «Гүл мен ара» новелласының романтикалық-лирикалық сарынды баяндауларымен жаратылыстағы адамдардың, жәндіктердің, өсімдіктердің, т.б. – бәрінің де әрқайсысына тән құштарлық-құмарлық, қызғаныш, мәрттік сезім қуаты болатындығы дәлелденген. Новелланың автор-кейіпкерінің суреттей баяндауларымен табиғаттағы тіршілік иелерінің бәрінің бір-біріне құштар, мұқтаж хал-ахуалын («Бір-біріне құштар етіп, мұқтаж етіп қойған тіршілік десеңші?!») баяндайды. Новелланың идеялық-көркемдік желісін құрап тұрған табиғаттың пейзаждық сұлу келбеті поэтикалық-кейіптеулік суреттеулер эстетикалық әсерлілігімен баурайды.
Жазушы сәуір таңында арқан бойы көтерілген күннің қызуымен оянған көбелектерді, бал араларының тегеурінді екпініне ілесе алмай шетке ығысқан шөп араларды, қысқа қанатты бармақтай қоңырала бал арасының даладағы гүлдерге байыз таппай ызыңдап, дамылсыз ұшқанын, өзіне ғана ұнаған гүлге қонғанын, ара мен гүлдің жаратылыс үйлесімі тұрғысындағы қауышуының табиғат заңдылығы аясындағы болмысын көркем суреттейді.
«Бозторғай» атты әңгімесінің түптұлғасы – аса көрнекті халық ақыны, композитор, қоғам қайраткері – Кенен Әзірбаев. Әңгіменің сюжеттік –композициялық желісінде бала Кененнің байдың қой-ешкілерін бағып жүргені, анасының қайтыс болғаны, «…жетпіске жетіп жер таянған кәрі әке күн көрісінің ендігі тірегі – қаршадай өзі екенін, қатал тағдыр қамытының қыл мойнына қылқындыра киілгенін мойындамауға шара бар ма?» (Ә.Дәулетхан Тарту… 163-б.) деген көңіл-күй толғанысы «Анасын жалмаған сұм жетімнің қырсығы тиеді» деп, үйінен қуып шыққан «туыс болмай туа шөккір» Абданбайдың безбүйрек әйелі Әлиман бар – бәрі де тағдыр тауқыметі шындығына тән реалистікпен баяндалған.
«Кілтсіз сандық» әңгімесінде қазіргі замандағы рухани экологиялық хал-ахуал – опасыз-тұрлаусыз әке мен жас сәбиін тірі жетім етіп тастап кететін ананың жиіркенішті жағдайы баяндалады. Жоғары оқу орнында оқып жүріп табысқан, отбасын құрған Раушан мен Әлжан екеуінің уақыт өте келе ажырасып кетуі негізгі идеяның желісін құрайды. Студент сабақтастардың (жиен ағасы Ахмет, көккөз Қали, т.б.) сәбидің атын Қадыр қойып, сандық (бірінші пакеттің ішіне Қадыр жеті жылдан кейін мектепке баруына арналған киім, қалам-қарындаш, «Ана тілі» оқулығы, ақ дәптер салынған кітапқап, екінші пакетте – Қадыр пионер қатарына өткенде тағатын галстук пен бір пар пионер киімі) тапсырып тұрғандағы той басқарушы Ахметтің сөзі тіршілік қозғалысының шындығын дәйектейді: «Қадырдың пакеттерін ашуға жиналамыз деп отырмыз-ау, ол игі тілек қой. Бірақ, дәл осылай төрт көзіміз түгел жиналу қайда? Тағдыр кемесі кімді қай қиырға әкетіп, қандай құрғаққа шығарып тастарын қайдан білейін. Солай ғой әуелден» (Ә.Дәулетхан Тарту… 172-б.).
Әңгіменің көркемдік-идеялық шешімі басты кейіпкер Раушанның ішкі монологымен дәлелденген: «Бір ұядан ұшқан түлектердің біразы қонар биігіне талмай самғап шығандап барады. Ал кейбірі не қыран емес, не жылан емес, бір нәрсе болып құлқын қуып кетті. Әлжан, сен дәл сөйтіп кеттің. Бір қуыршақтың шылауында кеттің. Алғашқы жарыңа, тұңғыш перзентіңе опасыздық еткен адам ешкімге опа қылмауы, Отанына да опасыздық жасауы сөзсіз» (Ә. Дәулетхан Тарту… 172-б.). Әңгіме кейіпкері Раушан бойжеткен, ержеткен қыз кезінде өзіне ынтыққан талай жігітке қарамай жүріп, ақырында жүрек қалауымен өзіне қосылған Әлжан – қызметте тұрақсыз, берекесіз, жұбайлық тұрмыста тұрлаусыз болып («…кетерінде бет жыртысар жекпе-жекке де шыға алмай, қос шабаданды қолтықтап тайып отырды емес пе?») , ақырында, машинасы бар бір әйелмен қосылып, Раушан мен ұлы Қадырды тастап, қарақан басын күйттеп кеткен міскін. Әлжан – қазіргі кезеңдегі азғын еркектердің сыншыл бағалаумен жинақталған тұлғасы. Екінші перзенті қыз бала Бақыттың да көрпеге ораулы күйінде тұншығып өлуінде сол сәтте мас болып жатқан Әлжанның жауапсыздығы себеп болады. Әңгіме тақырыбы етіп алынған «Кілтсіз сандық» атауы арқылы жұбайлы-жұптық отбасылық одақтың сақталуындағы басты себеп әйел мен еркек махаббаты аясындағы бала-ұрпақ өсіру мұрат-кілтінің сақталмау трагедиясы байыпталған.
«Тұтқын жолаушы» әңгімесінің идеялық-композициялық көркемдік арқауы – күй туындысының, күйші-композитордың, күйші орындаушының шығармашылық өнер құдіретінің эстетикалық тағылымын таныту. Әңгіменің «Тұтқын жолаушы» тақырыбымен аталуының мәнісі – күйдің тылсым сиқырлы сазына-әуеніне ғашық өнер иесінің рухани құштарлық тұтқыны екендігін сезіндіру. Туынды сюжетіндегі Бежең күйші – Бейсенбі би және оның күй әуенін тыңдап, өзінің де күйшілік өнер шеберлігін танытқан жолаушы жігіт Бозғалам-Жайырдың дидарласуымен айқындалған.
Әңгіме сюжетінің шарықтау шегіндегі аға күйші Бежең мен іні күйші Бозғаламның ата-бабалық дәулескер күйшілік дәстүр сайысын бір тәуліктей өнер бәсекесімен жүзеге асырғаны да оқырманды әсерлендіреді. Әңгіме сюжетінің шешімінде күйші жігіттің бақайымен тартқан жаңа күйін «Жолаушы» деп, ал би Бежең өзінің сол сәтте туындаған «Жеңілдім» күйін тартуы, жолаушы өнерпаз азаматқа батасын («Бәрекелді, қабыл алдым. Жеңдің, сабазым! Оздың, пырағым! Жол сенікі, жеңілдім. Талабың өр Алтайдай асқақтасын. Мерейің қара Ертістей тасысын!») бергені – байтақ Ұлы Дала перзенттерінің өнер құдіретімен мәңгілік рухани ұғысып, туысып, тұтасып келе жатқан ата-бабалық қасиетті ұстанымының көрсеткіші.
Жазушының «Арулы ағаш» повесі – туған жеріне, атамекеніне мәңгі ғашық адамзат ұрпақтарына ортақ адамгершілік-отаншылдық сезім құдіретін дәріптеу туындысы. Повестің сюжеттік-композициялық желісіне идеялық-көркемдік арқау болған туған жер, атамекен тағдыры эпикалық баяндауларда, кейіпкерлердің монологтарында, диалогтарында қамтылған. Шығарманың азаматтық-отаншылдық сыншыл сарыны аясында ХХ ғасырдың 60-жылдары ҚХР-дағы «Мәдени революция» науқаны кезіндегі сорақы іс-әрекеттер тарихи деректілігімен баяндалған:
«…Көшеде кезіккен кемпір-шалдарды зар жылатып сақалын қырқып, шашын кескен, қыз-келіншектерді шырқырата қуып жүріп бұрымын кескен, көне ескерткіштердің күл-талқанын шығарған 1966 жылдың тамызы көз алдыма келеді» (Дәулетхан Ә. Тарту… 47-б.)» осы арада, әрине, оқырманның да ойына әлемдік тарихнамада адамзат ұрпақтарының мыңжылдықтар бойы жасаған материалдық және рухани мәдениет жетістіктерін қиратуды, мансұқтауды мұрат тұтқан саясаттың да қазіргі заманғы экологиялық зардаптар қатарында екендігін назарға аламыз: «…50-жылдардың 2-жартысынан бастап Мао Цзедун бастаған ҚКП басшылығы ұлтшылдық бағыттағы саясатты күшейтті. «Үлкен секіріс» саясатын жүргізді. Аз ұлттарға қысым күшейеді. 1960 жылдан бастап кеңес-қытай шекарасы жиі бұзыла бастады. 1966-76 жылы «мәдени революция» саясатын жүргізді. «Үлкен секіріс» және «мәдени революция» жылдарында мыңдаған адамдар репрессияға ұшырады» (Қазақстан. Ұлттық энциклопедия/Бас ред. Б.Аяған. – Алматы: «Қазақ энциклопедиясының Бас редакциясы, 2004. – 696б.; 209-210-бб.).
Повестің композициясындағы кейіпкер Қабыл атаның бұдан 60 жыл бұрын өзі еккен «Құн выйбындар» кескен Арулы ағаштың орнына қайтадан жаңа шыбық еккенін хакім Абайдың «Жүрегім менің қырық жамау» өлеңін айта отырып, өткен өмір белесінде әділетсіздіктің, қатыгездіктің, мейірімсіздіктің құрбаны болған Тоқтаубике арудың тағдырын әңгімелеген сюжет те эпикалық туындының идеялық арқауындағы рухани экологиялық хал-ахуалдың сипатын айқындай түседі.
Повестің тақырып арқауындағы адамзат тарихындағы тоқталмай келе жатқан талай-талай сойқанды жасаушы жауыздардың («…Жүсіп қазірет пен Оқас бай сияқтылар мына дүниені жоқ қылып жіберер ме еді, қайтер еді.., 78-б.) зұлымдықтары жағаласа әрекет етсе де, бірақ Жаратушы Алланың құдіретімен тіршіліктің тоқталмайтын өсуі-өркендеуі шығарманың көркемдік түйініндей баяндалған. Әсіресе, повесть кейіпкері ару Тоқтаубике есімінің қойылуы да халқымыздың өмірге құштарлығының, үмітінің, сенімінің мәңгілік ұстаным беріктігін танытатындығы өрнектелген. Жазушының «Бесінші постулат» повесінің тақырыбы – педагогикалық жоғары оқу орны студенттерінің оқу үдерісіндегі және тәжірибелік сабақтар өту кезеңіндегі жағдайы, идеясы – қыз бен жігітке ортақ сүйіспеншілік сезім психологиясының күрделі әлемін таныту. Повестің композициялық құрылымындағы поэтикалық-психологиялық тұтастықпен қамтылған мәселелер саралана көрінеді: біріншісі – басты кейіпкерлердің (ұстаз куратор Болатхан Қоспанов, декан Сәлім Сәменов, студенттер Сабырхан, Сәуле, Тельман (физика факультеті), Махамбет, Гүлшәді, Пістегүл (математика факультеті), 8 «а» класындағы тентек оқушы Қанат) тұрмыстық-әлеуметтік қарым-қатынастарының қайшылықты, қақтығысты сипатының баяндалуы, суреттелуі; екіншісі – шынайы махаббат сезімінің құрсауына түскен адамдар жан ділі әлемінің трагедиялық-психологиялық болмысының даралана танылуы. Повестің басты кейіпкері Сабырханның балалық шақтан бірге өскен, қазір институтта бірге оқитын Сәулеге ғашықтығы, ал Сәуленің тұрлаусыз Тельманға ғашықтығы – қайшылықты сипатты өмір шындығы тұтастығында баяндалған. Басты кейіпкер Сабырханның шынайы ғашық көңілін тек жолдастық-ағалық ықылас тұрғысында ғана сезініп жүрген Сәуленің өзіне әуелде өліп-өшкен, кейін Гүлшәдіге ауып кеткен Тельманның тұрлаусыздығына күйінген-күйзелген көңіл-күйімен ортақтасқан мүшкіл хал-ахуалы оқырманды да мазасыздандырады. Өзінің сырты бүтін, іші түтін мінез-құлық психологиясымен баураумен ерекшеленетін адамдардың көркем жинақталған болмысы факультеттің орыс бөлімінде оқитын осы Тельман бейнесімен дәлелденген.
Ал, Сәулемен үнемі сырласып, түрлі тақырыптарда пікір таластырып жүретін конференцияларда баяндама жасайтын үздік оқитын, факультеттегі қабырға газетін шығарушы домбырамен қосылып танымал әндерді («Ақжайық», «Жұлдызым», т.б.) шырқайтын кейіпкер Сабырхан – жан-жақты қабілетті, талантты, ақылды жігіттердің көркем жинақталған тұлғасы. Повесть сюжетінің шарықтау кезеңіндегі Сабырханның Сәуленің Тельман мен Гүлшәдінің қосылып, кетіп қалғандарына күйініп тұрғанда оны күйзелдірген Тельманды іштей жазғыруы да нанымды. Басты кейіпкер Сабырхан күйзелісінен туындаған шиеленісті оқиға – оның аяғын ақсаңдап басатынын әдейі қисалаңдай ақсаңдап келеке еткен тентек оқушы Қанаттың қылығына шыдамай ұрып құлатқаны («Баланы құлақ шекеден ала шапалақпен тартып жіберді. Қанат жалп етіп ұшып түсті», 152-б.). Бұл – тіршіліктегі қайшылықтар-қақтығыстар ортасындағы адам жан ділі психологиясына тән шыдамның, төзімнің тасылу сәтін байқататын құбылыс. Повесть сюжетінің көркемдік шешімінде оқушыны ұрғаны үшін оқудан шығаруы, лайықта жазалануы талқыға түскен Сабырханның ауруханаға түсуі дәлелденген.
Өзі ғашық қызға шынайы сезімін ашық білдіре алмай іштей жан күйзелісіне ұшырайтындардың трагедиялық-психологиялық хал-ақуалы Сабырхан бейнесі арқылы дәлелденген. Ал, өзіне ғашық асыл азаматтарды бағаламай, еркектің сырт келбетіне, жылпос мінезіне елігіп, тұрлаусыз сұрқиларға табынатын, ақырында далада қалатын алаңғасар, ақылсыз қыздар, әйелдер болмысы Сәуле бейнесімен оқырманға ұсынылған. Жазушы түптұлғалардың көркем шындық поэтикасымен жинақталып бейнеленуі арқылы адамдардың саналуан психологиялық құбылыстар құрсауындағы көңіл-күй сарындарына тән шынайылықты таныта білген.
Әлімғазы Дәулетхан – көсемсөзші қайраткер қаламгер. Тәуелсіз Қазақстан Республикасының жаңа тарихындағы көсемсөз дәстүрінің қайраткерлік-отаншылдық рухын таныта білді. Оның Қытайдың ежелгі дәуірінде өмір сүрген көрнекті ақыны Ли Бәйдің (жанама аты Тәйбәй – жарық жұлдыз, алтын жұлдыз, Шолпан жұлдызы) қазақтың Дулат руының перзенті емес екендігін дәлелдеген мақалалары, хаттары, сұхбаттары («Даудың отын тұтатқан кім, лаулатқан кім?», «Тарих түйінін сізше тарқату күнә» (хат), «Ақиқат пен аңыз», «Жалған тарих жасау – жалған ақша шығарғанмен бірдей сорақы қылмыс» – бәрі де (Ли Бэй қазақ емес!: мақалалар мен ой-пікірлер/Құрастырушы – Әлімғазы Дәулетхан. – Алматы: «Жанұя-Полиграф», 2018. – 252-б.) қазақ өркениетін шынайы мәдениет, тарихын сақтау, бағалау мұратындағы оның отаншыл-ұлтшыл қайраткер екендігін дәлелдейді.
Қорыта айтқанда, Әлімғазы Дәулетханның көркем прозасы, көсемсөздері, әдебиеттану, тарихтану ғылымдары салаларындағы еңбектері – Тәуелсіз Қазақстанның жаңа тарихындағы рухани құндылықтар қатарында бағаланады.
Темірхан Тебегенов,
филология ғылымдарының докторы, профессор,
Жамбыл атындағы
Халықаралық сыйлықтың лауреаты