АДАМ және ЖЕР
Перл Бак
(П.Бактың «Жер» романы туралы ой)
Адам баласы жер бетіне шыр етіп келеді, өмірі жер бетінде өтеді. Жер адамға өмірлік тұрақ қана емес, асыраушысы да. Қойнауы құтқа толы «мейірімді жер» барын адамның аузына тосады. Тек ерінбей еңбек етсе болғаны. Адам өлгенде де жерден кіндік үзіп кете алмайды. Денесі жер қойнына енеді. Демек, адамның жерсіз күні жоқ екен. Мұны қай заманда да, қай халық та білген. Алайда адам бүгінде жанымен, жүрегімен өзінің асыраушысынан алыстап барады. Оның қайырымсыз, қатыгез, безбүйрек болып бара жатқаны да осының салдарындай. Бәлкім, жерге маңдай тері тамбаған адам қадірін жете ұғынбайтын, асылын қастерлей алмайтын тоғышарға айналар, мейірімнен мақұрым қалар…
Перл Бак (қыз күніндегі тегі Сайденстрикер; 1892-1973 жж.) – өз елінде атақ-абыройы Маргарет Митчелл, Харпер Ли, Тони Моррисон сынды үздіктерден еш кем түспейтін белгілі америкалық жазушы. Қытай халқы да оны өздерінің төл жазушысы санайды. Тіпті, Лу Синь және Лао Шэ секілді классиктерімен қатар қояды. Өйткені, ата-анасы миссионерлікпен айналысқан қаламгердің балалық және жастық шағы Қытайда өткен. Тілі алғаш қытайша шыққан. Ол есейген соң да «екінші Отанынан» жырақ кетпеген. Қайырылып соғып тұрған. Шығыс елі сыншылардың да, оқырмандардың да жоғары бағасына ие болған бірқатар туындыларының дүниеге келуіне әсер еткен. Солардың бірі және бірегейі – 1931 жылы жарық көре сала Пулитцер сыйлығына ие болған, 1931-1932 жылдары әлемдік үздік шығармалар көшін бастаған, бүгінде отыздан аса тілге аударылған «Жер» романы. 1937 жылы Перл Бак америкалық жазушы әйелдердің арасынан бірінші болып Нобель сыйлығының иегері атанды. «Қытай шаруаларының өмірін жан-жақты, эпикалық тұрғыда суреттей білгені және биографиялық шедеврлері үшін».
Шығармада Ван Лун атты қытай шаруасының өмірі арқылы әулеттер тағдыры һәм өмірлік құндылықтар, адами құндылықтар туралы сөз болады. Осы арада Перл Бак аталған туындысының жалғасы ретінде «Ұлдар» (1932), «Құрдымға кетіп бара жатқан үй» (1935) романдарын жазғанын айта кету керек. Жалпы, бір әулеттің тарихы – қытай халықтық классикалық әдебиетінің сүйікті тақырыбы.
«Жер» романын көпшілік сыншылар тек қытай шаруаларының ғана емес, жалпы адамзаттың өмірі туралы тәмсілге теңейді. Тіпті, оны Киелі кітап-
тай көрушілер де бар. Жазушының өзі де сұхбаттарында «ештеңені ойдан шығармағанын, бар болғаны, өмір көріністеріне қағаз бетінде жан бітіргенін» айтатын. Бұл орайда америкалық сыншы Уильям Фелпс: «Егер кітап авторы оқырманға белгісіз болғанда, ол оның ер не әйел, радикал не консерватор, діндар не атеист екенін біле алмас еді», – деген ұтымды ой айтады. Расымен, романды оқып отырып оны кім жазғанына мән бермейсіз. Ешқандай боямасыз, шынайы өмірдің ішіне кіріп кетесіз. Кейіпкерлермен бірге өмір сүресіз. Оларды жат көрмейсіз. Бірге толғанасыз, бірге қайғырасыз, бірге қуанасыз деу – жай сөз. Ван Лунның күрескерлігі сізге де «жұғады». Тығырыққа тірелгенде шешімді қосыла іздейсіз. Тіпті, бәзбір сәттерде жақыныңа өкпелегендей, «мұның не?» деп кінә артасың.
Роман тектен-тек «Жер» аталмаған. Ван Лун үшін өмірдегі ең басты құндылық – жер. Өзі тұрған өңірді ашаршылық жайлап алған кезеңде ол да отбасымен бірге қиын күндерді басынан кешеді. «Бүгін-ертең өлетін шығармыз» деп отырғанында қаладан екі адам келіп, жерін сатуын сұрайды. Сонда ашуға булыққан Ван Лун: «Жерімді ешқашан сатпаймын! Балаларымды жерімнің топырағын шетінен кертіп беріп отырып асырайтын боламын. Сосын олар өлгенде денелерін осы жерге көмемін. Өзім де, әйелім де, әкем де өз жерімізде өлеміз!» – деп айғай салады. Бір кездері осылайша аштықтан бұратылып өлгелі отырған, кетпені мен ұлтарақтай жерінен басқа түгі жоқ, оқу-жазудан мақұрым кедей шаруа кейін сол өңірдегі бай адамдардың біріне, өсіп-өнген белгілі, сыйлы әулеттің басшысына айналады. Ал романның басында Ван Лун жүздеріне тіке қарай алмай бүгежектеген, алпыс бөлмелі зәулім сарайы, сандаған шақырымға созылып жатқан құнарлы жері, сандық-сандық алтын-күмісі, асыл тастары, есепсіз жұмысшылары мен күңдері болған бай Хван әулеті күндердің күнінде бар байлығынан айрылып тынады. Қалайша? Оның бірнеше себебі бар. Біріншіден, бірі таң атқаннан кеш батқанша тер төкті. Абайша айтсақ, өз қайратына сүйеніп еңбек қылды. Қара жер де оны құр қалдырмады. Сондай-ақ, су тасқыны, төңкеріс, соғыс, қарақшылардың шабуылы, құрғақшылық секілді қиын жағдайларда ерік-жігерін жоғалтпады. Ал Хван әулетінің өкілдері болса, күндерін сауық-сайранмен өткізіп, қолда барды төгіп-шашты. Екінші және ең басты себеп – бірі жерді кие тұтты, тіршілік көзі, тіпті, адамның қаны мен жаны деп білді. Ашаршылық, құрғақшылық кезінде «менің жерім бар, әлі-ақ ол қайтадан өнім береді» деген ой жұбаныш болды. Жерді өмірінің өзегі санады. Кейін, байлығы асып-тасқан уақытта да жер арқылы өсіп-өнгенін ұмытқан жоқ. Өле-өлгенше жерге басы иіліп өтті. Ал екіншілері, шығарма тілімен айтқанда, «жермен байланыстарын үзіп алды және жер бірте-бірте олардың уысынан шыға бастады». Қазыналары ортая бастағанда жерлерін шетінен телімдеп сата берді. Сатып алушы кім десеңіз, ол – маңдай тері сорғалап, бел жазбай ауыр еңбек етіп, тірнектеп жиған азын-аулақ ақшасына жер сатып алуды, жерін кеңейтуді ғана ойлаған Ван Лун. Ақыры Хвандар оған барлық жерін сатып тынады. Жермен бірге бастарындағы бақ та кетеді. Бар дәулеттен жұрдай болып, әулеттерінің тоз-тозы шығады.
Жалпы, «Жер» романының жарыққа шығуы 30-жылдардағы Ұлы тоқырауға тұспа-тұс келген. Тарихқа көз жіберсек, дүниежүзілік экономикалық дағдарыс кезінде миллиондаған америкалық үйлерінен, кәсіптерінен айырылып, кедейшілікке ұшырады. Байырғы фермерлік шаруашылықтарын тастап, күнкөріс үшін қалаға ағылды. Қаншама жылғы өмір сүру салты бұзылды. Міне, сол уақытта «Жер» романы оларға рух берді. Қиындықтарға қасқая қарсы тұруды, өте ауыр жағдайлардың өзінде де ерік-жігерін жоғалтпауды үйретті. Тырмысып тынымсыз еңбек еткеннің жақсы өмірге жетпей қоймайтынын көрсетті. «Көгалды қуып гөлайттап, қызықпен жүріп жазды алғанның» күні не болатынын да естен кетпес сабақ етті. Сол себепті де, «Жер» романы – «кешегі Американың табанды еңбекке, ұсынақтыққа және жермен етене жақын болуға деген сенімінің» үздік үлгісі саналады.
Қытай халқының Перл Бакты жақсы көруінің тағы бір себебі – жазушы романда діни-пәлсапалық түсініктері арқылы олардың ділін бере білген. Мәселен, шығармада Аспан культіне де ерекше көңіл бөлінеді. Ол жер бетіндегі барша жандының тіршілігін бақылауында ұстайтын жоғарғы қасиетті күшке ие. Аспанды бейнебір Құдайдың өзіндей көретін Ван Лун жиі-жиі Аспан мен Жердің құрметіне діни жоралғылар жасап, ғибадатханаға жер өнімдерін тарту етіп отырады.
Романды оқып отырып басты кейіпкерлердің рухани және әлеуметтік өмірінде конфуцийлік қағидалар маңызды орын алатынын байқайсыз. Мәселен, Ван Лунның әкесі мен ағасына деген құрметі. Оларға әрдайым қамқор болуы. Олардың дені сау болуы және жақсы өмір сүруі үшін қызмет көрсетуге, көңілдерінен шығуға дайын тұруы. Конфуцийшілдік Ван Лун мен әйелінің қарым-қатынасынан да көрінеді. Мысалы, әйел адамның ешқашан еріне қарсы келмеуі, қай кезде де оған бағынуы, мұрагерлер туып беруге қабілеттілігі…
Тарихи драма жанрындағы «Жер» романын этнографиялық еңбек ретінде қарастырушылар да бар. Өйткені, онда қытай халқының үйлену, жерлеу т.б. оқиғаларға қатысты әдет-ғұрыптары, салт-жоралғылары шебер суреттелген. Шығарма желісі бойынша сахналық қойылымдар қойылып, фильмдер түсірілуі де осы айтылғанға дәлел бола алады.
Романдағы басты кейіпкерлердің бірі – Ван Лунның әйелі О Лан. Өз басым, О Лан бейнесі арқылы қазақ әйелін көргендей болдым. Күйеуін піріндей көріп сыйлауы, қай кезде де оның жанына жалау болуы, еңбекқорлығы, көнбістігі, қиындықтарға қайыспай төзе білуі таңғалтпай қоймайды. Жанының сірілігі сондай, түске дейін жалғыз өзі баласын туып, кіндігін кесіп, шомылдырып, онымен қоймай, өзі босанған бөлмені жуып-шайып, түстен кейін кетпенін арқалап, егістіктегі күйеуіне көмектесуге кетіп бара жатады.
Ал, Ван Лун өзіне қалтқысыз берілген, адал серік болған әйелінің қадіріне жете алды ма? Егер жете алмаған болса, онда неге О Лан өлгенде жандүниесі құлазып, оңашада көз жасына ерік береді? Егер жете алған болса, онда О Лан күйеуінің ыстық сезіміндей көріп, қаншама жыл бойы кеуде тұсына – жүрек тұсына сақтап келген маржан тасты кім үшін тартып алды? Оны кім үшін жылатты?
Иә… Ван Лун да – ет пен сүйектен жаралған пенде екенін есімізден шығармағанымыз жөн. Оның да айналасындағы ауқатты адамдардан көргенін істеп, адалдықтың ақ жолынан қиыс кеткен шақтары болды.
Алайда Ван Лунның жерге деген шексіз махаббаты, жерге бас иіп табынуы, бәрібір де, оның бейнесін сәулелендіріп тұр. Оқырман осы бір қарапайым шаруа арқылы адам баласының жерсіз күні жоқ екенін терең түйсінеді. Ұмыт қалдырған немесе елеп-ескере бермейтін ақиқатты санасына бекітеді.
Төрінен көрі жуық қалған Ван Лун шал ұлдарына: «Жерді ешқашан сатпаңдар! Жерді саттым дегенше, құрыдым дей бер!» – деген өсиет қалдырады.
Иә, қай халық та кейінгілерге жерді сақтауды, жерді сатпауды аманат етеді. Соның маңыздылығын ұрпақтары ұқса, қане?!
Мәдина СЕЙІТМАҒАМБЕТОВА
ПІКІРЛЕР2