ДЖОКОНДАНЫҢ ЖҰМБАҚ ЖЫМИЫСЫ

…Міне, ол Джоконда екеуі жұрт көзінен оңаша қалды. Ол қолдарын бірінің үстіне бірін қойып, жұмсақ орындықта отырған сұлу әйелге қарай жақындап келеді. Алақандары тершіп, тұла бойы ысып, демі жиілеп барады. Ал Джоконда болса, сол баяғыша кең маңдайы жарқырап, бар-жоғы білінер-білінбес жіп-жіңішке қастары қиылып, бұдан көз алмай, жымия қарайды. Кенет ол қалтасынан әлдебір құтыны алып шықты. Сосын асыға-үсіге құтының қақпағын ашып, ішіндегі …әлдеқандай қышқылды өзіне көз алмастан әлі де жымия қарап отырған «ғашығына» шашып жіберді. Қышқыл Джоконданың көйлегіне төгілді. Алайда ол еш дыбыс шығармастан, өңін бұзбастан, қолдарын бірінің үстіне бірін қойған күйі әдеттегіше жымиып күліп отыра берді. Себебі, ол …жансыз болатын. Ол …картина болатын…
«СҰЛУЛЫҚ СФИНКСІ»

«Монна Лиза дель Джоконда ханымның портреті» Леонардо да Винчи
«Мона Лиза» немесе «Джоконда» – әйгілі итальян суретшісі Леонардо да Винчидің (1452-1519 жж.) шамамен 1503-1505 жылдары салған ең атақты картинасы. Толық атауы – «Монна Лиза дель Джоконда ханымның портреті».
Франсуа-Анатоль Грюйе: «Мона Лизаның» өзіне әбден көзі тойғанша, құмары қанғанша қарағаннан кейін құпиясын білмек боп талқылауға кірісетіндерді ақыл-есінен айырып келе жатқанына төрт жүз жыл болмақ», – депті. ХІХ ғасырдың соңында өмір сүрген өнертанушының осы сөзін бүгін де қайталап айтуға болады. Өйткені әлемдегі ең жұмбақ әйел әлі де талайларды өзіне телміртумен келеді. Бар гәп – оның жымиысында. Адамға не қуана, не қулана, не елжірей, не кекете қарап тұрғаны белгісіз жұмбақ жымиысында. Калифорния университеті профессорларының тұжырымдауынша, бұл сұраққа нақты жауап беру мүмкін емес. Себебі, Джоконданың күлкісінің қандай екені оны көріп тұрған адамның сол сәттегі ішкі күйіне байланысты екен. Ол көңілді адамдарға күлімсірей қараса, қапалы жандар оның күлкісінен мұң көреді. Аяғы ауыр әйелдер үшін қарсы алдарында «отырған» – қаймыжықтай жұқа еріндеріне бақыт күлкісі тұнған болашақ ана. Ал қатыгездерге бірден өңін суытатын ол өзіне немқұрайлы қараушыларға тіпті мән де бермейді.
«Мона Лиза» ұзақ жылдар патша сарайларының көркі болған. Ақсүйектер де, қарапайым адамдар да қыздарын Мона Лизаша жымиып күлуге үйреткен. ХІХ ғасырдың соңында оған ғашықтық хаттар жолданып тұрған.
«Джоконданың жұмбақ күлкісі» дегенді алғаш әдеби қолданыс ретінде қалыптастырған француз жазушысы Теофиль Готье болатын. Ол 1855 жылы былай деп жазған: «Ол – оның басты қаруы. Оған ғашық болуға болмайды, бірақ ғашық болмау еш мүмкін емес. Джоконда! Бұл сөз бірден Леонардоның картинасындағы жұмбақ жымиып тұрған сұлулық сфинксін еске түсіреді. Бұл елестің тартымдылығы сонша – оның торына түсіп қалу өте қауіпті! Оның күлкісі бейнебір беймәлім ләззат сыйлайтынын айтып тұрғандай. Сонымен қоса, оның күлкісінде таңғажайып кекесін де бар. Егер Дон Жуан Джоконданы кезіктіргенде, оның бойынан өз өміріндегі үш мың әйелдің бәрін тапқан болар еді». Ал орыс өнертанушысы Евсей Ротенберг: «Оның күлкісі – ешқандай да өз артықшылығын сезіну немесе айналасындағыларға немқұрайлылықпен қарау күлкісі емес. Бұл – өз-өзіне деген байсалды сенімділік пен өз-өзін толық басқара білушіліктің нәтижесі», – десе, тағы бір орыс зерттеушісі Виктор Лазарев: «Оның күлкісі шынайы. Тартымдылығының сыры да сонда. Оның күлкісінен ішкі толғанысы байқалады», – деген пікір айтады. Джоконданың күлкісіне баға беруден эстетизмнің басты идеологы саналатын белгілі ағылшын өнертанушысы Уолтер Патер де тысқары қалмаған. Ол аталған картинаға тамсана келе, өз ойын: «Леонардо да Винчи «Мона Лизасының» күлкісі арқылы екіұшты ойды бере білген: бірі – шексіз ләззат сыйлайтынын айтып тұрса, екіншісі – үлкен қауіптен хабар беретіндей» деп түйіндейді.
КАРТИНАДАҒЫ ӘЙЕЛ КІМ?
1911 жылғы 21 тамызда бүкіл әлемнің бұқаралық ақпарат құралдары «Джоконда» ұрланды!» деп жарыса шуласты. Лувр мұражайының теңдессіз жауһарын бәрі жаппай, жанұшыра іздестіре бастады. Іздестіру жұмыстары кезінде, тіпті, әйгілі суретші Пикассо мен ақын Аполлинерден күдіктенушілер болған. Францияда көше музыканттары Джоконданы жоқтап, мұңлы әндер шырқаған. Картина екі жылдан кейін – 1913 жылы қаңтар айында табылады. Оны ұрлаған Лувр мұражайының қызметкері Винченцо Перуджиа атты итальяндық болып шығады. Сөйтсе, ол картинаны өз Отанына қайтармақшы болған көрінеді.
Осылайша талайдың тірі адам жоғалғаннан бетер мазасыздығын тудырып, әбігер еткен бұл әйел кім өзі?
ЛИЗА ГЕРАРДИНИ. Зерттеушілердің болжамынша, ол Мона Лиза Герардини дель Джоконда, Изабелла Гуаландо, Изабелла д’Эсте, Филиберта Савойская, Констанция д’Авалос, Пачифика Брандано болуы мүмкін. Әйтсе де, бүгінде әлем жұртшылығы бұл өнер туындысын «Мона Лиза» немесе «Джоконда» ретінде таниды. Оған себеп: біріншіден, Леонардо дүниеден өтерінде картинасын мұрагері ретінде шәкірті Салаиге қалдырып кетеді. Ал Салаи оны қарындастарына мұра етеді. Портрет Салаиден туыстарына мұра боп қалған заттардың тізімінде «Ла Джоконда» деген атаумен сақталған (Көп ұзамай картинаның жаңа иелері оны Франция королі І Францискіге көп ақшаға сатып жібереді. Италия жерінде дүниеге келген туындының Францияның Луврында тұруының себебі де осында.).
Екіншіден, бейнелеу өнерімен қатар, өз еліндегі суретшілердің өмірбаянын жазумен айналысқан суретші Джорджо Вазари 1550 жылы мынадай деректі қағаз бетіне түсіріпті: «Леонардо Франческо Джокондоның тапсырысымен (не ұлды болуына, не жаңа үйге көшулеріне орай – автор) оның әйелінің – Лизаның суретін салуға кірісті. Төрт жыл бойы еңбектеніп, оны аяқталмаған күйде қалдырды. Ұлы шебердің қолынан шыққан бұл туынды өнердің табиғатқа қаншалықты жақын бола алатынын көруге мүмкіндік береді. Ондағы ұсақ-түйек бөлшектердің өзі кескіндеме өнерінің нәзіктігін танытады. …Әйелдің көздерінде кәдімгі тірі адамның көздеріне тән жарқыл мен ылғал бар. Ал мойын бөлігінен мұқият қараған көрермен тамырларының бүлкілдеп соғып тұрғанын байқай алады. Суретші портретпен жұмыс кезінде жанына лирада ойнап не ән салып отыратын музыканттарды әкеліп қойған. Сондай-ақ, өте әдемі әйелдің көңілді отыруы үшін сайқымазақтарды да шақырған. Сол себепті әйелдің күлкісі өте жағымды боп шыққаны соншалық, бейнебір адам баласының бейнесін емес, киелі бейнені көріп тұрғандай боласың».
Вазаридің осы жазбасын негізге ала отырып зерттеушілер Мона Лиза туралы біршама деректерді ұсынады. Мәселен, Лиза Герардини (қыз күніндегі тегі) 1503-1505 жылдары 25 жаста болған. Ақсүйектер әулетінен шыққан ол – Франческо дель Джокондо дейтін мата сатумен айналысқан флорентиялық саудагердің үшінші әйелі-тін. Он бес жасында өзінен жиырма жас үлкен адамға шынайы сезіммен күйеуге шыққан.
Алайда өнертанушыларды мынадай сұрақ толғандырады: Леонардо Мона Лизаның суретін тапсырыс бойынша салған болса, онда неге картинаны Франческоның өзіне бермеген? Не себепті 1516 жылы оны өзімен бірге Францияға алып кеткен? Не үшін оны өле-өлгенше өзімен бірге алып жүрген? Бұған қатысты жиі айтылатын болжам бойынша, Леонардо портретпен жұмыс кезінде Лизаға ғашық боп қалған. Картинаның ұзақ салыну себебі де сонда. Суретші жанын азапқа салған жауапсыз махаббаттың салдарынан оны аяқтай да алмаған.
Әйтсе де, картинада Мона Лизаның шашын жартылай жауып тұрған шәлі зерттеушілердің арасында талас-тартыс тудырып келеді. Себебі, мұндай шәліні тек жесір әйелдер таққан. Ал Франческо Джокондо ұзақ өмір сүрген. Бұл орайда «қаралы шәлі – да Винчидің пәлсапалық ойының жемісі» деушілер де бар. Яғни, мұнда шәлі – өмірде әрбір адамды өлім күтіп тұрғанының белгісі іспетті.
КОНСТАНЦИЯ. 1925 жылы итальян өнертанушысы Вентури Вазаридің жазбасын «Мона Лиза – бар болғаны жазушы қиялының жемісі ғана» дегенге келтіріп, жоққа шығарады. Оның ойынша, картинадағы әйел – итальян герцогы ІІ Джулиано Медичидің (1479-1516 жж.) ашынасы – герцогиня Констанция д’Авалос. Бұған дәлел – флоренциялық ақын Энео Ирпино шағын бір поэмасында Леонардоның Констанцияның портретін салғанын жырлаған.
ПАЧИФИКА БРАНДАНО. 1957 жылы итальян зерттеушісі Карло Педретти «картинадағы әйел – ІІ Джулиано Медичидің тағы бір ашынасы – Пачифика Брандано» деген болжамын айтты. Бұл нұсқа бойынша, портрет 1515-1516 жылдары салынған. Тарихи деректерге сүйенсек, Пачифика испан дворяны Федерико дель Бальцоның жесірі болған. Олардың некелері ұзаққа созылмаған. Күйеуі көп ұзамай қайтыс болады. Орыс жазушысы Алексей Гастев «Леонардо да Винчи» атты өмірбаяндық романында: «Ашық мінезді, көңілді Пачификаны сарайдағылар Джоконда деп атайтын», – дейді. Расымен, «джоконда» сөзі итальян тілінен аударғанда «көңілді», «ойнақы» деген мағынаны білдіреді. Гастев шығармасының желісіне сүйенсек, басқа әйелге үйленген Медичи көп ұзамай өкпе ауруынан көз жұмады. Ал Пачификаның 1515 жылы Джулианодан туған Ипполито атты ұлы жас кезінде у беріліп өлтірілген. Портретті салу кезінде Леонардоның да денсаулығы сыр бере бастаған көрінеді. Жалпы, Пачификаға жақындаған адамның өміріне қауіп төнетін. Оның айналасындағылардың күш-қуатын тартып алатын қасиеті болған («Джоконда» картинасының «Адаммен ойнаушы Джоконда» деп те аталуы тектен-тек емес.). Суретшінің бойында бұрын еш сезілмеген селқостық пен шаршаңқылық пайда болады. Оң қолы дірілдейтінді шығарады (Ол, негізі, суретті сол қолымен салған. Бір жағынан, сол үшін әрі өнертапқыштығын теріс түсініп, замандастары оны жындармен байланысы бар сиқыршы ретінде қабылдаған. Өйткені «сол қолды зұлым күштер басқарады» деген наным болған. Осы орайда, псевдотарихи қиялға негізделген, киносыншылардың жоғары бағасымен қатар бірнеше киножүлдеге де ие болған «Да Винчидің сайтандары» атты телехикаяның (АҚШ–Ұлыбритания; 2013-2015 жж. Авторы Дэвид Гойер) барын айта кеткеніміз жөн.).
Леонардо Римнен Францияға кетерде шақыртуы бойынша өлім аузында жатқан Медичимен кездеседі. Ол портретті суретшінің өзіне қайтарып береді. Күнделігінде «Медичилер мені өздері тапты және өздері құртты» деп жазып кеткен Да Винчи 1519 жылы апталап төсектен тұра алмайтын, оң қолы тіптен бағынудан қалған ауыр халде көз жұмған.
СУРЕТШІНІҢ АНАСЫ. Итальян ғалымы Анжело Паратиконың айтуынша, Леонардоның анасының ұлты қытай болған. Зерттеуші 20 жыл Шығыста өмір сүріп, жергілікті салт-дәстүрлердің итальяндық Қайта Өрлеу дәуірімен байланысын зерттейді. Сонда жүріп бір қызықты дерекке кезігеді. Леонардоның әкесі – куәландырушы боп қызмет еткен Пьеро да Винчидің кеңсесіне жиі келуші бір бай болған. Оның қашанда жанынан қалдырмайтын, бір сапарында Қытайдан әкелген Катерина атты күңі бар-тын. Міне, осы әйел – Леонардо да Винчидің анасы. Ресми деректерде де Леонардо – нотариус Пьеро мен жергілікті шаруа әйел Катеринаның ұлы екені жазылған. Пьеро тексіз қызға үйлене алмайтындықтан Катеринамен байланысын үзіп, белгілі әулеттен жасауымен қыз алады. Алайда әйелі Донна Альбиера бала көтеруге қабілетсіз болып шығады. Ал Катерина болса, өзін тастап кеткен ғашығынан туған ұлын жалғыз өзі тәрбиелеп жатқан болатын. Содан Пьеро некесіз туған ұлын өз тәрбиесіне алады. Анжело Паратико: «Леонардоның бойында шығыс қаны болғанына оның әйгілі «қолтаңбасы» – оңнан солға қарай жаза алғандығы да дәлел болады», – дейді (суретшінің күнделіктері сондай жазу үлгісімен жазылған). Әрі портреттегі әйелдің бет-бейнесінен де, оның арт жағында бейнеленген табиғат көрінісінен де шығысқа тән ерекшеліктерді байқайсыз. Осы орайда, «анасынан бала кезінде (3-5 жасында) ажырап қалған суретші өмір бойы картиналарында оның бейнесі мен күлкісін «тірілтуді» ойлаған» деген пікір бар. Мұндай болжам австриялық белгілі психолог Зигмунд Фрейдтің «Леонардо да Винчи. Балалық шақ туралы естеліктер» атты зерттеу еңбегінде де кездеседі. Ғалым: «Леонардо да Винчидің «Киелі Анна Мадоннамен және сәби Христоспен бірге» деген картинасындағы екі әйел – суретшінің туған және өгей анасы», – деп жазады. Ең қызығы, Катерина бейнесіндегі Аннаның күлкісі – «Джоконданың», «Иоанн Шоқындырушының» және Леонардоның басқа да кейіпкерлерінің күлкісі екен. Сондай-ақ, Киелі Аннаның көйлегінің қыртыстарынан лашынның сұлбасын көруге болады. Ал суретшінің күнделігінде: «Бесікте жатқанымда лашын ұшып келді де, тұмсығымен менің аузымды ашты. Бірнеше рет құйрығымен еріндерімді түрткіледі» деген жазба қалған. Фрейд оның бұл жазбасы – анасының омырауын емгені туралы естелігі санайды. Сосын ежелгі мысырлықтардың нанымында лашынның иероглиф түріндегі бейнесі – Мут атты Құдай ананың белгісі болған.
Кей өнертанушылар «Мона Лиза» – бірнеше әйелдің жиынтық бейнесі екенін де айтады.
СУРЕТШІНІҢ ӨЗІ. «Мона Лиза» – суретшінің автопортреті» деген де пікір бар. Компьютер арқылы Джоконда мен Леонардоның бет пішіндерінің анатомиялық ерекшеліктерін өзара салыстыру олардың геометриялық тұрғыдан мінсіз үйлесетінін көрсеткен. Мона Лизаның күлкісі – Леонардоның күлкісі екеніне Қайта Өрлеу дәуірі өкілдерінің бірі, суретші Андреа Вероккьоның «Балық ұстаған Товия» деген картинасы арқылы көз жеткізуге болады. Өйткені туынды авторы өзі бейнелеген архангел Михаилдің суретін ең талантты шәкірті Леонардо да Винчиге қарап салған.
САЛАИ. «Мона Лизаны» жақыннан тамашалаған адамдар оның нәзіктігі мен қарапайымдылығына қарамастан, бет-бейнесінен ер адамға тән ерекшеліктерді байқауға болатынын айтқан. Мәселен, көзге көрінер-көрінбес етіп салынған қас-кірпіктері оны жас жігіт ретінде қабылдатады. «Джоконданы» ұзақ жылдар зерттеген белгілі итальяндық өнертанушы Сильвано Винчети: «Леонардо картинаны әйел киімін киген жас жігітке қарап салған», – дей келе, «Ол – суретшінің «Иоанн Шоқындырушы» және «Адам бейнесіндегі періште» картиналарында бейнеленген Салаи атты шәкірті. «Джоконданың» күлкісі оларда да бар», – деп тұжырымдайды. Мұндай пікірдің тууына, Вазари жазып кеткендей, Леонардо мен Салаидің арасындағы ерекше жақын қарым-қатынас әсер еткен. Бұл Зигмунд Фрейдтің еңбегінде де айтылады. Да Винчидің Салаи туралы жазбалары да осыны меңзейтін көрінеді. Осыдан бірнеше жыл бұрын итальян өнертанушылары цифрлы техниканың көмегімен «Мона Лизаның» сол көзінде «С» (Салаи), ал оң көзінде «Л» (Леонардо) әріптері жасырылғанын анықтады. Өмірбаянына үңілсек, Леонардо да Винчи ешқашан үйленбеген, балалары болмаған. Шәкірттері асқан талантымен ерекшеленбегенімен, кіл сымбатты жігіттерден құралуы да замандастарының таңғалысын тудырған. Тіпті сол кезеңнен аты-жөні белгісіз адамның шағымы сақталып қалған. Онда суретшінің 17 жастағы Джакопо Салтарелли дейтін жігітпен «Содом күнәсін» жасағандығы жазылыпты.
ЕРЕКШЕ БОЛЖАМДАР
Зигмунд Фрейд суретшінің күнделігіндегі жазбаларға психоталдау жасай келе, көптеген өнертанушылардың наразылығын тудырған ерекше тұжырым жасайды. Жұмбақтамай ашып айтсақ, жыныстық тұрғыдан ерте жетілген Леонардо үшін құштарлық нысаны – өзінің анасы болған. «Мона Лизаның» шексіз ләззат пен үлкен қауіптен хабар беретін күлкісінің сыры да осында. Да Винчидің оны ең қымбат туындысы ретінде үнемі өзімен бірге алып жүруі де, өлерінде ең жақын адамы санаған шәкіртіне қалдырып кетуі де психологты осындай ойларға жетелеген. Мұндай батыл да оғаш пікірді белгілі испан суретшісі Сальвадор Дали де қостайды.

«Киелі Анна Мадоннамен және сәби Христоспен бірге» Леонардо да Винчи
«Мона Лизаның» жұмбағын шешуге ұмтылғандардың қатарында жазушылар да жоқ емес. Солардың бірі – америкалық жазушы Дэн Браунның «Періштелер мен сайтандар» атты шығармасының жалғасы боп саналатын, әлемдік бестселлерге айналған «Да Винчи коды» романы (2003 ж.). Бүгінде туынды елуге жуық тілге аударылған және 81млн.-нан аса таралыммен тараған. Ешқандай тарихи дерекке негізделмеген, қаламгер қиялынан туған шығарманың жалпы мазмұны «Леонардо да Винчи «Мона Лизаға» болашаққа хабар ретінде құпия белгілерді жасырып кеткен» дегенге саяды. «Да Винчи кодының» желісімен аттас фильм де түсірілген (АҚШ, 2006 ж. Режиссері Рон Ховард).
Ал орыс жазушысы Дмитрий Мережковскийдің 1901 жылы басылып шыққан, діни сипаттағы «Қайта тірілген құдайлар. Леонардо да Винчи» романының («Христос пен Антихрист» трилогиясының 2-бөлімі) сюжеті «Мона Лиза» – суретшінің сурет түрінде көрініс тапқан ішкі жан дүниесі» деген тың ойға құрылған. Ал оның күлкісі – Христостың он екі апостолының (шәкіртінің) бірі – Фоманың – ұстазы өлгендердің арасынан қайта тіріліп келгеніне қолдарындағы шегеден қалған іздерді өз көзімен көрмейінше сенбеген кездегі күлкісі делінеді.
«МОНА ЛИЗАҒА» ЖАСАЛҒАН ҚАСТАНДЫҚТАР
«Мона Лизаны» бәрі бірдей жақсы көреді деп ойласаңыз, қателесесіз. Оған тамсанушылармен қатар, кәдімгідей кіжініп, жеккөрушілер де, тіпті, қастандық жасаушылар да жоқ емес. Мақаламның кіріспесінде шағын оқиға түрінде баяндап өткенімдей, «Джокондаға» химиялық қышқыл да шашылған, шыныаяқ та, тас та лақтырылған. Сол себепті, 2015 жылы картинаның алдыңғы жағына оқ өтпейтін мықты әйнек қойылған.
«Мона Лизаны» сөзбен тілдеушілер де баршылық. Олардың бірі талайлар үшін тартымды саналатын күлкіні – сайтанның күлкісіне баласа, енді бірі оның өзін жыланға теңейді.
Өз кезегінде «Джоконда» да адамдарға «күшін» танытып қояды. Олай дейтін себебіміз, картинаға сағаттап қарап тұрудың немесе онымен бір залда ұзақ уақыт оңаша қалудың нәтижесінде аяқ астынан өздерін жайсыз сезініп, өз-өзінен мұңайып, үрейге бой алдырып, тіпті, есінен танып қалғандар да болған. Мұндай жан күйі ғылымда «Стендаль синдромы» деген атаумен белгілі.
«ДЖОКОНДА» – ДӘРІГЕРЛЕР КӨЗІМЕН
О, «Джоконданың» күлкісі кімдерді әуре етпеді дейсіз?! Олардың қатарында тіпті дәрігерлер де бар. Солардың бірі – гинеколог Хулио Крус «Джоконда» – дәрігер көзімен» атты кітабында кейіпкерінің «денсаулық жағдайына» толықтай медициналық сипаттама берген. Жалпы, кей медицина өкілдерінің сөзіне сенсек, бейшара әйел мынадай ауру түрлерінен зардап шегіпті: алопеция (шаштың түсуі), қан құрамындағы холестериннің жоғары деңгейі, маскүнемдік, Паркинсон және Даун аурулары, липома (оң қолындағы ісік), қитарлық, катаракта, гетерохромия (көздерінің түсінің әртүрлілігі), демікпе. Әлі де жалғастыра беруге болатын бұл тізімнің ішіндегі ең күлкілілері – бейнебір әйелдің күлкісі сықылды боп көрінетін «бет бұлшықетінің құрысуы» және «нақұрыстық» дейтін диагноз. Алайда тарихи деректер Лиза Герардинидің дені сау және есі дұрыс болғанын көрсетеді. Ол 63 жасында, өзі туып-өскен Флоренция қаласында көз жұмған. Күйеуінен бес бала сүйген.
Әлгі тізімде «Мона Лиза картинаны салу кезінде бала күтіп жүрген» деген қызықты болжам да бар. Америкалық гинеколог Кеннет Д.Килдің айтуынша, ол құрсағындағы сәбиін сырт көздерден қорғау мақсатында қолдарын алдына қойып отырған. Бұған қоса, Қайта Өрлеу дәуірінде Флоренцияда аяғы ауыр әйелдер Джоконданың үстіндегідей «газ» дейтін матадан тігілген көйлек киген. Деректерге сүйенсек, 1503-1505 жылдар аралығында Лиза Герардини Адреа атты ұл баланы дүниеге әкелген (жоғарыда айтып өткен Гастевтің шығармасында Пачифика Бранданоның да портретпен жұмыс кезінде жүкті болғаны жазылады). Сондай-ақ, картинаның «Монна Лиза дель Джоконданың портреті» деген атауы да осындай ойларға жетелейді. Өйткені мұндағы «Монна» («мона») сөзі – Мадонна – Құдай ана деген сөзден қысқартылып алынған.
СОҢҒЫ СӨЗ
Леонардо да Винчидің «ең атақты әйелінің» күлкісіне қатысты Кешеден басталған талас-тартыс Бүгін де толас тапқан жоқ. Ал Джоконданың өзі сол баяғы жас қалпында, жазық маңдайы жарқырап, жіңішке қастары қиылып, бізге картинадан көз алмай қарайды. Қаймыжықтай жұқа еріндеріне жұмбақ күлкі тұнып қалған. Ол күлкінің сыры Болашақта да ашылмасы анық. Өйткені өнердің құдіреттілігі – оның қолжетпес биіктігінде.
Мәдина СЕРІКҚЫЗЫ