«Қазақ әдебиетінде» жаңа леп, жақсы бастама бар
Жаңа леп, жақсы бастама, тың өзгеріс «Қазақ әдебиеті» газетіне жаңа басшылықтың келуімен бірден байқалды.
Біріншіден, қаншама жаңа айдарлар қосылды. Әсіресе, өмірбақи «ақырын жүріп, анық басып», тек қаламын ғана білген, ат-атаққа ұмтылмаған, әдебиетке берерін беріп кеткен, еңбектің қажымас торылары іспетті бір жандар бар еді. Кейіннен аттары да аталмай, оқырман жадынан мүлде көмескілене, өше бастаған. Міне, сондай есімдерді еске алуға, қайта жаңғыртуға арналған айдар оқырманды қатты қуантты.
Екіншіден, шетел әдебиетіне көбірек орын берілуде. Бұл газеттің ажарын ашып, мазмұнын байытты. Әсіресе, Жапон жазушыларының шығармалары ерекше тартымды.
Үшіншіден, әдеби апталығымыздан әңгімелерді жиі көретін болдық. Оқырманға ұнайтыны да осы еді. Қазір бір нөмірде 2-3 әңгімеге дейін жарияланып жүр.
Төртіншіден, бұрын жастардың өлеңдері ғана нөмір сайын бір бетке шығатын. Ал танымал ақындардың өлеңін халық оқымағалы қай заман. Себебі неде? Газет ойлайды: «Олар онсыз да танымал. Кітаптары шетелде басылып жатыр, атақ алып жатыр. Енді олар газетті не қылсын?» деп. Атақты ақын ойлайды: «Халыққа танылып болдым, керек болса, кітабымды тауып алып оқысын» деп. Бірақ мәселе мынада: қалың оқырман, қарапайым халық деген бар. Сізді іздейтін де, сағынып тосатын да солар. Олар сіздің кітапты іздеп таба алмайды, тапса да сатып ала алмайды. Кітапханада сағаттап кітап оқуға және мұршасы жоқ. Олардың қолжетімді жалғыз дүниесі – газет қана. Олар сол газеттерден Темірханды, Исрайылды, Есенғалиды, Ұлықбек пен Ғалымды, Маралтай мен Гүлнарды іздейді. Бірде-бір адам маған: «Осы Есенғали бар ма?» деп еді. Бір қуанарлық жайт – осындай ақындарды «Қазақ әдебиетінен» көре бастадық.
Бесіншіден, деректі проза түрлерінің көбірек жариялана бастауы. Бақсақ, соңғы кезде әдебиеттің ішкі толассыз майданында деректі проза күш ала бастады. Оқырман қызығушылығын тудырып, сұранысқа ие болуда. Себебі неде? Себебі: оқырманның талғамы мен білім көкжиегі өзгерді. Кинода да, әдебиетте де үш би, бес-алты хан, он шақты батырды айнала мүжіген туындылардан қазіргі жұрт жалықты. Болмағанды болды деп, айтпағанды айтты деп, бір шумақ өлеңді әр жырауға теліп, бір мақалды әр жүз өз биі айтты ғып, бір ерлікті әр ру өз батыры жасады ғып алудан мезі болды. Ал көркем тілмен жазылған деректі прозаның жөні басқа. Ол әрі тарих, әрі әдебиет, әрі шежіре. Ол нақтылығымен, дәлдігімен, деректі-фактілерімен құнды. Бүгінгі көзкөрген куәсімен, көзі тірі ұрпағымен қызықтырады. Соншалықты көркем тілмен әсерлі, қызықты баяндап, ғажап сезім мен шаттық сыйлайтын туындылар өмірге келе бастады. Бір ғана мысал – Қабдеш Жұмаділовтің «Академиктің көз жасы» дер едік. Түрі – деректі, ал тілі –көркем проза. «Қазақ әдебиетінде» жыл басынан бері жарияланған әңгімелердің ішінде ең есте қалар екі әңгіме бар. Бірі – «Төбеқазық», бірі – «Қарғыс». Екеуі де деректі әңгіме. Сол деректілігімен де құнды. Әсерлі. Екі айналып соғып, екі реттен оқып шықтым. Көпке дейін көз алдымнан сол бір сұмдық суреттер кетпеді. Сахнаға да, киноға да сұранып тұр. Басқа әңгімелердің бәрі бір сарынды… Есте қала бермейді. Не керек, қысқасы, болашақта түрі – деректі, ал тілі – көркем прозадан тұратын тамаша туындылар кезеңі басталмақ. Сол болашақ туындылардың кейіпкерлері Алаш арыстары болса, тіпті, ғажап қой. Сондай бір шындық пен қиялдың, дәлел мен дәріптеудің, шынайылық пен көркемдеудің жымдаса өрілуімен жазылған жақсы туындылардың бір кейіпкері – Мағжан, енді бір кейіпкері – Сәкен, Жүсіпбек боп жатса, кәнеки… Кешегі тарихи тұлға, бүгінгі әдеби кейіпкерге айналса, ғажап емес пе! Келеді, келеді сол кезең. Тек қаламгерлер батыл болсын.
Әмина Құрманғалиқызы