МӘДІМЕН БІРГЕ КӨНЕ ДӘУІР КӨШІП КЕЛДІ
Дәулескер күйші Мәді Шәутіұлының көзін көрген, төгілте шерткен ежелгі күй аңыздары мен қисса-дастандарды таспаға түсіріп алған, 1980 жылдары «Домбыра үйренейік» атты бағдарламада Мәді есімін көпшілікке паш етіп, дүйім жұрттың алдында көне күйді насихаттаған Абдулхамит Райымбергеновпен әңгіме күй мен күйші, дала үні мен домбыра күйі жайлы өрбитіні айдан анық еді.
Райымбергеновті әдеттегідей «Көкіл» мектебінен таптық…
– Қазақтың дәулескер күйшісі Қазанғап шығармашылығын жан-жақты зерттеп, көптеген еңбектер жаздыңыз. Сіздің орындауыңызда Қазанғап күйлері Қазақ теледидары мен радиосының қорына енгені белгілі. Күйші Мәдінің де бірталай шығармаларын сіз таспалапсыз. Мәді Шәутіұлы туралы бұрыннан хабарыңыз бар ма еді?
– 1983 жылы, Құрманғазы атындағы консерваторияны тәмамдап, жас маман ретінде, фольклор экспедициясы құрамында Жамбыл облысын араладым. Кез келген жаққа шығардың алдында ол жақта қандай өнерпаздар бар, қай өңірді аралаймын деп, жобалап маршрут сызасың ғой. Мен де солай із салып, жол жасадым. Кімдердің бар екенін сұрастырдым, кімдерден күй, кімдерден ән жазып алуға болатынын зерттедім. Қазір Тараз деп атап жүрміз ғой, сол шаһардың дәл өзінде тұратын Тұраш Абуов дейтін ағамызды кездестіргенім үлкен олжа болды. Жақсылық Сәтібеков дейтін ақын бар екен. Жақсылық мен келді дегенді естіп, телефон арқылы тауып алып, Тұраш ағамыздың үйіне алып барды. Тұраш ағамыз – отставкадағы полковник, Екінші дүниежүзілік соғысты бастан өткізген, Мәншүк, Әлия, Рамазан Елебаевтарды көрген, Әзілхан Нұршайықовпен бірге от кешкен майдангер. Өнерден құралақан емес. Домбыра тартады екен. Өзінің шығарған күйлері де бар. «Осы күйлерім қалай екен» деп тартып берді. Сол сапарымда Тұраш ағамыздың күйлерін нотаға түсірдім. «Арнау», «Қазақстан комсомолы» деген күйлерін тартты. «Ұлы Отан соғысында Қазақстан жастарының танкі бригадасы қырылып қалды, соған бір жоқтауым» деп жүрек сыздатар күйін тартты. Сол күйдің бір ұшығын, ара-тұра құлағым шалып қалады. Оранжировка жасап қойған, ұшақтарда музыкалық фон ретінде беріп жатқанын да естіп қалдым…
Осылайша, ән мен күйді таңдап, талғап таспаға түсіру қызметін бастау үшін ел аралап кеттік. Аудан-аудандарға шықтық. Өнерге деген қызығушылығымыз бір орында байыз тапқызбайды. Қай жерде, қандай домбырашы, күйші бар деп елеңдеп тұрамыз. Байқадам жақта керемет өнерпаздар бар дегенді естідік. Ол жақта Қабыл және Дабыл Ажықаев деген ағайынды күйшілер бар екен. Негізгі мамандықтары басқа, біреуі – бухгалтер, екіншісі – халық бақылауында істейді. Олар туралы «Күй қайнары» деген бағдарлама жазып, күйлерін нотаға түсірдім.
Ал Мәді ақсақал туралы жоба-маршрутымды сызғанда естіген болатынмын. Мәді дейтін зағип өнерпаз бар, елден-елге бір кішкене бала жетектеп жүреді, күй тартады, ән айтады деген әңгімелерді құлағым шалған. Бірақ, бұрын-соңды көрген емеспін. Таразға келе сала, Мәді күйші жайлы сұрастырдым. «Бар, жүретін» еді дейді көпшілігі. Содан не керек, облыстық Мәдениет бөліміне қолқа салдым. «Соқыр шалды қайтесің, жазсаң, мыналарды жаз» деп, екі жігітті әкелді. Олар маған екі дауыста ән айтып тұр. Облыстағы шенді-шекпенділерден сұрастырып, діттеген адамыма жете алмайтынымды түсіндім.
«Байқадамның ар жағында Коммунар дейтін совхоз бар, күйші сол жақта тұрады екен» деген хабар жетегімен сол жаққа тарттым. Ол уақытта жеке көлік жоқ. «Сатурн» деген күй жазатын құрылғымыз зілдей ауыр. Одан бөлек, үлкен-үлкен кассеталар бар. Ол кассеталар көпке жетпейді, сондықтан, бір дорбасын арқалап аласың. Артынып-тартынып «Коммунар» жаққа жолға шықтық. Балтабай Дәуірбеков дейтін жігіт бар екен. Өнерге адал. Аспап жасайды. Әртүрлі кеселерді қойып, бекітіп, клавиш жасап, ұрған кезде неше түрлі үн шығарады. Өте өнерпаз жігіт. Соның үйіне түстік. Мәді ақсақалды сұрадым. Тауып алып келді. Бұл – 1983 жылдары еді.
Мәді күйші үйге кіріп келгенде қайран қалдым. Сырттан басқа дәуір кіріп келгендей болды. Не болмаса біз өткен ғасырға өтіп кеткендейміз. Атамыздың басында – түлкі тымақ. Үстінде – шекпен. Шекпен болғанда да, сырып тігілген, ғажап. Аяғында – мәсі. Кітаптарда жазатындай, киіз қапқа салған домбырасын бір иығына, тағы да киіз қапқа салған гармонын келесі иығына асып алған. Бір бала қолынан жетектеп әкелді. Ақсақал асықпай жайғасып отырып, бізді өткен ғасырдың қойнауына жетелеп әкете жөнелді…
Балтабайдың үйінде отырып, Мәді күйшінің шығармаларын магнитофонға түсірдік. Бұрын-соңды көп орындала бермейтін, аңыз күйлер деген болады. Ақсақал сондай аңыз күйлердің он шақтысын тартып берді. Көне аңыздарды әңгімелеп отырып, іле күйін тартып әкетіп, жалғастырып аңызын айтып отырды. Еш жерде жазылмаған, естімеген «Ақсақ қыз», «Бозайғыр», т.б. күйлерді шертіп отырып, «Мынау – аттың кісінегені» дейді де, аттың кісінегенін шертеді, «Мынау – шауып келе жатқаны» дейді де, аттың шауып келе жатқан дыбысын орындайды, «Мынау – көк өгіздің мөңіреп тұрғаны» дейді де, домбыра көк өгіз болып мөңірей жөнеледі, «Мынау – айдалада қалып қойып, кемпірдің жылағаны» деп, кемпір болып жылайды…
– Ол кездің домбыралары да басқашалау шығар?
– Әрине. Домбырасы – қолдан шабылған. Қақпағын – шегемен жапқан, көне домбыра. Пернелерінің өзі жылжып отырады. Тура ХІХ ғасыр ақсақалдарындай, күйі де, сыйы да бөлек. Әңгімесі де ерекше. Сүгірді көргенін айтты. «Сүгірден естіп қалған күйім» деп сазы ерек күй тартты. Қызып алғаннан кейін сырнайын алып, арасында өлеңдер шығарып қояды екен, соны орындап берді. Одан кейін ескі қисса-дастандарға көшті. Кәдімгі «бір актердің театры», бір өзі – бір театр, бір өзі – бір әлем.
«Домбыра үйренейік» деген бағдарламам бар еді, Алматыға келе сала, сол хабарда Мәді туралы айтып, көрсетіп, бір бала жетектеп жүрген, өнерді кие тұтқан, зағип болғанымен көкірегі ояу, көкірек көзі ашық осындай ғажап адамның өз арамызда жүргенін көпшілікке жеткіздім.
Бағдарлама шыққан соң, сол жақта басшылық қызмет атқаратын бір тұлға Мәді атамызға колхоздың атынан үй салып, күйшіні сол үйге кіргізіп, қасына шәйін қойып беретін адамдарды белгілеп беріп, қамқорлық көрсеткені бар. Жақсылық жасаған адамға сол жақсылық қайта айналып келеді емес пе, қамқорлық көрсеткен ағамызға да жақсылықтар үйіліп-төгіліп, қызметтік лауазымы да жоғарылағанын естідік.
– Мәді Шәутіұлын көрген 1983 жылдардан бері көп заман өтті. Ол кісінің көзін көргендер де сиреп қалған болар?..
– Дұрыс айтасың. 1983 жылдардан бері уақыт қана емес, тұтас қоғам алмасты. Ол кезде біздер жаспыз. Жас маманбыз. Айналамызда, әсіресе, елге шыққанда, көненің күйін қозғайтын ақсақалдарымыз көп еді. Олардың барлығы сол қалпында жүре беретін сияқты болып көрінетін. Мәді, Қабыл мен Дабыл, Сиқымбай дейтін ақсақалды іздеп бардық. Халықтық аспаптарды жасай алатын шеберлерді көрдік. Қолын алдық, сөзін тыңдадық. Жамбыл облысына шеккен бір ғана сапар барысында көптеген әнші-күйшілермен таныстық, шығармаларын жазып алдық. Сол үлкендердің көзін көрген, әні мен күйін тыңдаған, әңгімесін естігендердің өзі қазір сиреп барады. Олардың да естеліктерін жазып, хаттап, құжаттайтындар табылса, болашақ үшін сауап іс жасаған болар еді.
– Мәді Шәутіұлының өзі тартқан күйлері қай мектепке жатады деп есептейсіз?
– Қаратау өңірінде үлкен мектеп бар. Қаратау өңірінің шертпе күй мектебі деп аталады. Бәлкім, Жетісу мектебі десе де болар. Жалпы, ол кезде күйшілер шекараға бөленбейді, руымен айтылатын. Тамалардың, қоңыраттың, үйсіннің күйшісі дейтін. Сондықтан, ол уақыттың күйшілерін, байырғы адамдар айтқан атымен де атай берген дұрыс шығар деген ойдамын.
– Мәді Шәутіұлының күйшілік ерекшелігі неде?
– Мәді ақсақалдың көне күйлерді тартуы мен үшін үлкен жаңалық болды. Бұндай қалпында, күйлерді аңызымен, әңгімесімен айта және шерте алу – үлкен өнер.
– Мәді күйшінің пернелерді жылжытып күй шертетіні жайлы айттыңыз. Пернелерді ауыстырып күй шерту әр күйшілік мектептің өз ерекшелігін білдіре ме?
– Жалпы, музыка тілінде жарты тон деген болады. Ал, ауыстырған пернелер жарты тонның тағы жартысын береді.
Қазір домбыраны он тоғыз пернеге алып бардық. Перненің барлығын байлап тастадық, ол енді өзгермейді. Қай мектептің де күйін бір домбырамен тарта беруге мүмкіндік бар. Ол кезде олай емес, кейбір күйлерді жеті, кейбірін тоғыз пернемен, енді келесілерін он үш пернемен тартты. Сейтек перне, сарыарқа перне, қашаған перне деген бар. Оны жастардың көбі біле бермейді. Ол кездегі домбыраларда әр перне бөлек байлаулы болады. Сол байлауын шешіп, жылжытып отыратын.
Дәулескер күйші туралы: «Күйші пышақпен пернені тіліп жіберіп, бар перне сөгіліп түскен кезде пернесіз күй төгілтті» десіп жатады. Бұл – күйшінің мықтылығын көрсетеді. Мәді күйші де пернелерді солай сөгіп жіберіп, жылжытып тастап төгілтіп шертетін.
Көне күйлердің көпшілігі теріс бұраумен тартылады. Күйдің формасының әлі дамымағандығының, яғни көнелігінің белгісі. Онда диапазон, бәрі шектеулі. Көне күйлердің барлығын Мәді Шәутіұлы теріс бұраумен тартты. «Ерке атанды» да, «Бозайғырды» да, «Жауқарғаны» да, барлығын да теріс бұраумен төгілтті. Әңгімесін айтып отырады да, арасында тоқтап, «Міне, атпен шауып келеді», «міне, ат кісінеп жатыр», «міне, «қалай күн көреміз» деп қызы жылап отыр» деп, әр оқиғаны айта отырып, күйін төгілтеді.
– Жалпы, аңыз күйлер неліктен фольклортанушылардың назарынан тыс қалды деп ойлайсыз?
– Себебі, аңыз күйлері сахналарға лайықты емес деген көзқарас бар. Кез келген шығарма музыкалық формада болу керек. Өзі шағын ғана күйлерді сахнада қалай ойнайсың? Көне күйлердің көбі эпизодтық түрде орындалады. Сондықтан олардың көбі жазылмады, фольклортанушылардың назарынан тысқары қалып кетті. Олардың көбі таптырмайтын құнды деректер еді. Кешегі қобыз күйлерімен, бақсы сарындарымен үндесіп жататын…
– Мәді Шәутіұлы шығармашылығын арнайы зерттеген мамандар бар ма?
Жалпы, менің негізгі зерттеу нысанам – Қазанғап күйші ғой. Сондықтан, көбіне батыс өңірін араладым. Үсіртке, Түркіменстанға, Қарақалпақ жаққа шығып кетіп, сол жақтың ақсақалдарымен көбірек әңгімелестім. Жетісуды да солай егжей-тегжей зерттеген мамандар бар. Ербол Үсенбаев дейтін шәкіртіміз Жетісу күйшілік мектебі туралы диссертация жазды. Мәді күйшіге арнайы барып жолығып, қасында қона жатып әңгімесін тыңдады, күйін жазып алды. Уәли Бекенов ағамыз да Мәді күйші жайлы терең зерттеулер жасады…
– Мәді Шәутіұлының өзі шығарған әндері бар дедіңіз. Ол қандай әндер?
– Мәді ақсақал үйге кіріп келгенде, он тоғызыншы ғасыр келгендей болды дедім ғой, оның әндерінен де, күйінің сазынан да байырғы дала үні сезілетін. Тыңдар құлақ болса, ол ән мен күйді тыңдауға болады. Себебі, Мәді Шәутіұлының айтқаны мен шерткенін түгел таспаға бастырып, Консерваторияның фольклор кабинетіне өткізіп, хаттап берген болатынмын. Студенттер тақырып алып, ғылыми дүние жазғысы келсе, үнтаспасын тыңдап, керегін алып пайдаланады…
– Ол құжаттар әлі де қорда сақтаулы тұр ма?
– Сақтаулы тұруы керек. Қазір өнер құнсызданды ғой. Түсінбеген адамға, әрине. Түсінген адам оны қадірлеп, қастерлеп, сандық қалыпқа түсіріп, бабалар үнін сақтау үшін барлық жағдайды жасауы керек. Ең өкініштісі, қазір дәстүрлі ән мен күйді тек жобалар барысында ғана іздейді. Сол уақытта ғана, үлкен орындарға есеп тапсыру үшін өнерімізге көз тастаған кейіп танытамыз.
– Мәді Шәутіұлы күйлері «Қазақтың мың күйіне» енді ме?
– Енген болар, нақтысын айта алмаймын.
– Мәді тартқан болсын, басқаларының жанынан шыққан болсын, байырғы күй, ән тілінен, табиғатынан айрылып қалу қаншалықты қауіпті?
– Ол – үлкен трагедия. Қазақтың музыкасы мен қазақтың тілі – біте қайнасып тұрған дүние. Осы күні қазақтың кейбір әндерін тыңдап отырғанда, әннің фонетикалық құрылысы мен музыкалық құрылымы бір-бірімен үндеспейтінін байқайсыз. Жалпы, ұлттық музыкалық интонация деген болады. Мысалы, жапонның музыкасы бар, «дың-дыыың» дейді, өздері рахаттанып тыңдайды. Оны алып тастасаңыз, жапон – жапон болмайды. Кәрісте де, әр ұлттың әрқайсысында ұлттық музыкалық интонациясы бар. Жапондардың қаласының қақ ортасында Кабуки деген театры тұр. Мемлекет қорғауға алған. Жағдай жасаған. Ішіне кірсеңіз, сізге қалай әсер етті, сіз түсініп жатырсыз ба – ешкімнің шаруасы жоқ. Себебі, олар ұлттық өнерді өздері үшін деп біледі. Біз болсақ, шетел түсінбей қалады, анау ұқпай тұр деп қуыстанамыз.
Біз көнеден жеткен күй күмбірі мен ән сазының тұтас қазақы дүниетанымды құрайтынын ұмытпауымыз керек.
– Әңгімеңізге рақмет!
Әңгімелескен
Қарагөз СІМӘДІЛ.
АҚЫН КҮЙШІНІҢ МҮСІНІН ТҰРҒЫЗДЫ
Қарт Қаратаудың бауырындағы Сарысуда, кешегі Сәбет өкіметінің тұсында «Коммунар» аталған ауылда зағип жан өмір сүрді. Ол адамды білетін жұрт: «Соқыр күйші», кейде мұқатып: «Соқыр шал» атаған екен. 18 жасында ұлы денесін шешек алып, жанары әз болып қалған кәрі күйші бір күні немересін алдына алып отырады. Қол-аяғы шығып, жүруге талпынған тынымсыз неме шалт қимылдап, шалдың көзіне тиіп өтеді. Міне, сол кезде…о, құдірет, қарттың су қараңғы жанары қайта ашылып, нұр жарық дүниемен табысса керек. 1909 жылы жарық дүние есігін ашып, 1995 жылы, 86 жасында фәниден озған Мәді Шәутіұлы өз заманында өнер сүйер қауымға, өнер зерттеушілеріне белгілі адам болған екен. Оның көне күйлерін Абдулхамит Раймбергенов, Ербол Үсенбаевтар таспаға түсіріп қалдырыпты. Ол туралы Ілия Жақанов та, Мырзатай Жолдасбеков те уағында жазыпты, насихаттапты, радиохабарлар жасапты. Әуелде алған жары, кейін қызы Тұрсынгүл жетелеп жүріп ел аралатқан Мәді қарттың бүгінде мәртебесі асып, мерейі тасып жатыр. Қарт күйші өмір сүрген Игілік ауылында (Жамбыл облысы, Сарсу ауданы) бюст мүсіні бой көтерді. Бюсттің авторы, мүсінші – Алтай Бисенов. Ал, Мәді күйшінің бюстіне демеушілік жасап, бар қаражатын көтерген осы Игілік ауылының тумасы, ақын Маралтай Райымбекұлы.
ПІКІРЛЕР1