КӨРЕРМЕН ТЕАТРҒА СӨЗ ТЫҢДАУ ҮШІН КЕЛМЕЙДІ
Әридаш ОСПАНБАЕВА, режиссер
Әридаш Оспанбаева – қазақ режиссурасындағы жаңа есім. Ол үлкен сахнадағы алғашқы жұмысын жас драматург Айдана Аламанның «Жүрегімнің иесі» пьесасын сахналаудан бастады. Қойылым тұрмыс құрмаған қыздың жан дүниесін ақтару арқылы, көрерменмен сырлас етеді. Режиссер алғашқы жұмысының жанрын да бұрын қазақ сахнасында көп атала қоймаған психофизикалық драма деп атапты. Әридашпен әңгіме алғашқы қойылымы және қазақ режиссурасындағы жаңа бағыт туралы болды.
– «Жүрегімнің иесі» қойылымы сіздің үлкен сахнадағы алғашқы жұмысыңыз. Премьера өткен соң «Qamshy.kz» сайты «Театр әртістері сахнада шешінді» деп жазды. Актерлерді шешіндіруге не себеп болды?
– Актерлер шешінді деп айта алмаймын. Әр қойылымдағы актердің қимылы кейде өзін-өзі ақтайды, кейде ақтамайды. Бас кейіпкер – Дариғаның жас күніндегі қателігін көрсету арқылы көрерменді ондай қателікке ұрынбауға үндедім. Сол себепті бұл көрініс өзін-өзі ақтап тұр деп айта аламын. Тіпті, бойжеткен ондай қателікке ұрынған күннің өзінде өмір онымен тоқтамайды, адам әрқашан алға ұмтылу керек деген ойды айтқым келді. Әркімнің ойы әртүрлі. Сахна өнері кез келген көріністің эстетикалық сипатына мән береді. Махаббат эмоциясының шарықтау шегін көрсеткен сахнада эстетикаға қайшы көрініс бар деп ойламаймын. Меніңше, көрермен мұны дұрыс қабылдай алады. Ол көріністі Дариғаның тағдырын нақты жеткізу үшін пайдаландық, шешіндіру басты мақсат емес.
– Қойылымның жанрын психофизикалық деп атадыңыздар.
Театр сыншысы Анар Еркебай өзінің Фейсбук парақшасында «Мұны нақты психофизикалық қойылымға жатқыза алмаймын, тек белгілі бір элементтері бар», – деп жазды. Сіз о баста қойылымды оқыған сәтте жанрын осылай көрдіңіз бе, әлде бірте-бірте осы шешімге келдіңіз бе?
– Пьесаның бірінші нұсқасы сахнаға шыққан нұсқадан мүлде бөлек еді. Автормен келісе отырып өзгерттік. Сол тұста мен бірден қойылым психофизикалық драма болады деп елестеттім. Анар апайдың айтқанымен қосылуға болады. Өйткені, қойылымды үш құрам ойнады, тиісінше әр актриса әр жанрға тартуы заңдылық. Мысалы, Саяжан Құлымбетованың ойынында драма басым, Әсел Сайлауовада психофизика бар. Ал Гүлнұр Шыңғысова мелодрамаға жақын ойнайды. Сондықтан көрермен пікірі қай құрамдағы актердің ойынын көргеніне байланысты әртүрлі қалыптасады.
– Еліміздегі жас режиссерлердің қойылымдарын бақылап жүресіз бе? Замандастарыңыздың беталысы қандай?
– Шамам келгенше бақылап жүремін, аяқ алысы жақсы режиссерлер бар. Бізден бірнеше буын үлкен режиссерлердің ішінде де мықтылар көп. Жалпы, қазақ сахна өнеріне, қазақ режиссурасына реформа жасауға талпынып жүрген жастар баршылық.
– Ол қандай реформа? Жастар нақты нені өзгерткісі келеді?
– Заман талабына сай жұмыс істегісі келеді. 3D форматта жұмыс істеу әзірге қиынға соғып тұр. Дегенмен, талпыныс пен бағдар дұрыс. Облыстағы жас режиссерлерді көтеріп, олардың өзін-өзі танытуына жағдай жасап, фестивальдерге қатыстыру үрдісі қарқын алып жатыр. Оған мен қатты қуандым. Бізде көп адам режиссерлік мамандықты игеріп шыққанымен, әсіресе, театр саласында жұмыс істейтіндер өте сирек.
– Ерлан Біләл сұхбатында «Қазіргі актерлер техникалық мүмкіндікпен бәсекеге түсіп жатыр», – деп айтты. Сол бәсекеде сіз актерлерге қалай көмек бере аласыз?
– Қанша жерден техникалық бәсекеге түскенмен, 3D, галлографиямен қойылым қойғанмен актерлік ойын бірінші орында тұруы керек. Сенің режиссерлік шешімің де, қолданған эффектілерің де актерге кедергі болмауы шарт. Тек актерлік ойын арқылы ғана жақсы туынды жасауға болады.
– Әлемдік театрдағы тенденциялармен өлшегенде қазақ жастарының талпынысын қалай бағалайсыз?
– Жаңашылдықты «шетелге еліктеушілік» деп, көп жағдайда сынап жатады. Бірақ әлемнің өзгеше мәнерін сезініп, ондағы бағыт-бағдарды қайталамаса да, соған қарап өзгеше бір дүние жасауға тырысқан жөн деп ойлаймын.
– Шетелдік режиссерлерден кімдердің қойылымдарын ұнатасыз?
– «Студия театрального искусства» театрының негізін қалаушы Сергей Женовач. Француз театр режиссері Филипп Жантидің идеялары мені ойлантады, қанаттандырады.
– «Жүрегімнің иесіне» қайта оралайық. Қимылға байланысты шешімнің барлығын хореографқа сеніп тапсырдыңыз ба?
– Психофизикалық қойылым болған соң хореграфия басым. Себебі, ойды сөзбен емес, қимылмен беретін тұстар көп. Кейіпкердің характерін ашу үшін көбіне сөзден гөрі қимылға жүгіндік. Хореограф Гюзель Мұхамеджанова екеуміз бірігіп жұмыс істедік. Өзім би маманы болмағасын, Гюзельге өз ойымды, не қалайтынымды нақты айтып отырдым, ол оны іске асырды. Тек Гюзель екеуміздің арамызда ғана емес, жалпы шығармашылық ұжымда жақсы тандем болды.
– Қазақ қыздарының әр жастағы көңілін, тұрмыс құрмаған қыздың ойын, тұрмыстағы келіншектің күйін боямасыз жеткізуге тырыстыңыз. Сіздің ойыңызша, қоғамда осы екі қыздың қайсысы көп зардап шегеді?
– Байқап отырсаңыз, әркімнің басында өз қиындығы бар. Мейлі ол тұрмыс құрған қыз болсын, «жүрегінің иесін» таппаған адам болсын, бір толымсыз дүние бар. Дегенмен, қойылымның түйіні әйел бақытына тіреледі. Сол себепті, тұрмыс құрмаған қыздарға қиынырақ деп ойлаймын.
– Өнердің тілі қоғамға әсер етуі үшін, өткір болуы керек пе, көркем болуы керек пе?
– … Өнердің ең басты мақсаты – ой айту. Әрбір өнер туындысы жәй ғана коммерциялық мақсатты ұстанбай, адамзаттың рухани деңгейін көтеруге талпынуы тиіс. Өкінішке қарай, бізде қойылым біткенде көрермен не көргенін түсінбей қалатын қойылымдар өте көп.
– Ендігі жерде сізге қандай тақырып қызық?
– Мен тақырып пен жанр таңдамаймын. Берілген дүниені ойдағыдай сахнаға шығаруға тырысамын. Әрине, ойда жүрген тақырып көп. Осы маусымда «Театр көктемі» фестивалінде көрсетілген Николай Эрдманның «Өле қалсам қайтеді» («Самоубийца») қойылымы қазылар алқасының жақсы бағасын алды. Бас кейіпкерді сомдаған актер – Ермек Бектасов «Көрермен көзайымы» номинациясына ие болды. Бірақ, театрдың гастрольге кетуі себепті премьераға үлгере алмадық. Дегенмен, келесі маусымда премьера өтеді деп жоспарлап отырмыз. Н.Гогольдің «Жындының жазбаларын» трейлер ретінде 10 минуттық нұсқада көрсеттік. Оның да форматы
ерекше. Болашақта спектакль ретінде қойсақ, өте қызықты шығарма болады деп ойлаймын. Оны қарапайым көрермен қалай қабылдайтынын білмеймін, фестивальге апаратын туынды ретінде сахналағым келеді.
– Театр фестиваліне арналған қойылымдар мен халыққа арналған қойылымдар арасында ерекшелік бар ма? Әлде екеуіне қойылатын талап біреу ме?
– Екеуіне бір талап қойылады деп айта алмаймын. Ешкімді жамандағым келмейді, бірақ қарапайым жұрт көбіне жеңіл дүниеге, комедияларға ұмтылады. Әрине, талғамға талас жоқ, кейбір көрермен жеңіл-желпі дүниені қолдап, соған қуанып жатса, енді бір көрермен ойлы қойылымдарды мақтайды. Дегенмен, комедия жанры да адамның көкейіне бір түйін тастағаны абзал. Театр халықты тек рухани тұрғыдан ғана өсіре алады. Адам санасы өзгермей қоғам дамымайды.
– Қолыңызға алған кезде «Жүрегімнің иесі» пьесасы қанша бет болды. Сіз оның қанша бетін іске асырдыңыз?
– Бес-сегіз беттей болды. Драматургияның оқығанда қызық, бірақ қойғанға келмейтін түрі болады. Ең алғаш «Жүрегімнің иесін» оқығанда қоюға қиын деп ойладым. Өйткені, әрекетке құрылмаған еді, автормен келісіп әрекет, шиеленіс қосып, негізгі формасын сақтап, 60 пайызын өзгерттік.
– Жаңа заманның драматургиясы көп сөзден арылу керек деп жиі айтылады. Оның тілге зияны болмай ма?
– Мәселе – тілде емес. Мәселе – ойды қалай жеткізуде. Көрермен театрға тек сөз тыңдауға келмейді. Оқиғаны көруге, тыңдауға, сезінуге келеді. Кейде айтылмаса болмайтын сөздер болады, оны сақтаймыз. Ал, кейде ешқандай мәні жоқ бос сөздер болса, оны әрекетке құрамыз.
– Сұхбатыңызға рақмет!
Әңгімелескен
Назым ДҮТБАЕВА