Шалқар көш үзілмесін десек…
Ардақ Нұрғазы,
сыншы, ақын
Тарихқа үңілсек, М.Әуезов, С.Мұқанов, Ғ.Мүсіреповтер, т.б. бастаған алғашқы шоғыр салған шығармашылық жолды Т.Ахтанов, С.Жүнісов, О.Бөкеев, Ш.Мұртаза, Қ.Ысқақов,
Ә.Тарази, А.Сүлейменов, Т.Нұрмағанбетов, Д.Исабеков, И.Ғайып, Р.Отарбаев, С.Асылбекұлы, С.Балғабай, Р.Мұқанова, т.б. драматургтар жалғап бүгінге жеткізді. М.Әуезовтің «Қарагөз», Ғ.Мүсіреповтің «Қыз Жібек», т.б. спектакльдері әлдеқашан қазақ сахна өнерінің алтын діңгегіне айналып, ұлттық классикамыздың негізін қалыптастырды. Бұл үрдіс өткен ғасырдың 60-70 жылдарында сәтті жалғасын тапты. Қазақ сахна өнерінің, драматургиясының өсіп жетілуі Республикада жаңадан театрлардың көптеп ашылуына негіз қалады. М.Әуезов атындағы Қазақ мемлекеттік академиялық драма театры, Ғ.Мүсірепов атындағы Қазақ мемлекеттік академиялық балалар мен жасөспірімдер театры бастаған өнер ұжымдарының репертуары кемелденіп, заман талабына сай түрлене түсті. Т.Жүргенов атындағы Ұлттық өнер академиясының құрылуы мен дамуы қазақ театр өнерін кәсіби деңгейде кадрлармен толықтыруға зор мүмкіндік жасады.
Тәуелсіздіктің келуімен қазақ театры мен драматургиясында тың өзгеріс пен даму беталыс байқалды. Бұл кезеңде өткендегі саяси идеологиялық шектеулердің себебінен драматургтарымыздың қалам тартуына мүмкіндік болмаған тақырыптарға жол ашылды. Ұлттық тарихымызды бойлап, халқымыздың басынан өткерген саяси қуғын-сүргін қасіретіне үңіле отырып, мемлекеттілік пен ұлттық идеологияны жалпы беттік сахна тілімен қаузау тәуелсіздік тұсындағы драматургтеріміздің басты беталысы болды. Бұл үрдіс бүгін де сәтті жалғасын тауып келеді. Айталық, бұл қатарда И.Оразбаевтың «Шыңғысхан» (1994), «Мен ішпеген у бар ма?» (1996), М.Байсеркеновтың «Абылайханның ақырғы күндері» (1996), Ә.Кекілбаевтың «Абылай хан» (1998), Шахимарденнің «Томирис» (2000), Қ.Ысқақ пен Шахимарденнің «Қазақтар», Д.Исабековтің «Жаужүрек» (2011), «Жүз жылдық махаббат» (2014), Ә.Рахимовтың «Шәкәрім» (2012), Р.Отарбаевтың «Сұлтан Бейбарыс» (2013), Ш.Мұртаза мен Е.Жуасбековтың «Ай мен Айша» (2015), М.Омардың «Ақтастағы Ахико» (2016), І.Есенберлин шығармасы негізінде Ә.Бағдаттың «Алмас қылыш» (2016) қойылымдарын атауға болады. 2017 жылы бұлар М.Әуезов атындағы Қазақ мемлекеттік академиялық драма театрында сахналанған А.Сүлейменовтің «Адасқақ» (режиссері Ә.Рахимов) және М.Омардың «Көмбе нанның дәмі» (режиссері А.Кәкішова) спектакльдерімен толыға түсті.
Қазақ театрының жоғарыдағы екі үрдісін атап айтудағы себебіміз өткен жылы сахналаған шығармаларымыз да осы беталысты ұстанды.
Қазақ театр өнерінің осы деңгейін ұстап тұруына 2009 жылдан Мәдениет және спорт министрлігі ұйымдастырған драматургтердің «Тәуелсіздік толғауы» бәйгесі, Тұңғыш Президент қоры өткізген «Алтын тобылғы» бәйгесі, қазақ хандығының құрылғандығының 550 жылдығына орай өткен «Алаш тарихының ақиқаты» бәйгесі, 2017 жылғы тұңғыш кезекті «Рух» Халықаралық конкурсы, т.б. сахналық шығармаларға бағытталған бәйгелердің маңызды рөл ойнағанын атап айтуға тиіспіз. Аталған конкурстар аға буын драматургтердің бірегей жаңа шығармалар беруіне, орта буын драматургтердің өріс ашуына, сондай-ақ, жас авторларды қатарға тартуда өзіндік үлесін қосты. Драматургияның дамуына қузау салып, жаңа пьесалардың жазылуына түрткі болып, театрларымыздың репертуарын қомақты қормен толықтыруға мүмкіндік берді. Бір өкініштісі, өткізілген кейбір конкурстардың дені белгілі бір тұлғаның атымен аталып, тақырып, шығармашылық ұстаным жағында шектемелікке ұшырады. Мұндай тақырыбын атап-түстеп жолды сызып беретін бәйгелер көбінде өнердің өресін төмендетіп, сапасыз туындылардың ортаға шығуына мұрындық болып жатады. Бұл да ойланарлық жағдай. Десе де, Үкімет пен Мәдениет және спорт министрлігінің театр өнеріне көрсеткен ықыласты қолдауы мен еңбегін қалай бағаласақ та артық болмайды.
2017 жылы қазақ драматургиясы мен театры тарихында жаңа бет ашылды. М.Әуезов атындағы Қазақ мемлекеттік академиялық драма театры жазушы-драматург, мемлекеттік сыйлықтың иегері Д.Исабековтің «Жаужүрек» (қоюшы режиссері Е.Обаев) спектаклін Лондон сахнасында қойды. Бұл батыстық көрерменнің қазақ театр өнерінің бүгінгі кескін-келбеті мен қарымын тануына мүмкіндік бергені анық. Осы жылы әкемтеатр және жазушы-драматург М.Омардың «Ақтастағы Ахико» (қоюшы режиссері А.Маемиров) спектаклімен Жапонияға гастрольдік сапармен барып қайтқанын да атап өткіміз келеді. «Рухани жаңғыру» мемлекеттік стратегиясы аясында өткен тұңғыш кезекті «Рух» халықаралық конкурсында жазушы-драматург
С.Асылбекұлының «Қазақша ашылып сайрау» комедиясының драматургия жанры бойынша бас жүлдені жеңіп алғаны да осы жылдың басты жаңалықтарының бірі болды.
Жоғарыдағы деректерге қарап бүгінгі қазақ театр өнері мен драматургиясының төрт құбыласы сай, есебі түгел, кемшіліктерден таза деп айта алмаймыз. Театртанушы сыншылары мен күнделікті баспасөзде жиі айтылатын сын-пікірлер бүгінгі сахна өнері мен театрда орын теуіп отырған мәселелердің әлі де қомақты екенін көрсетеді. Сынның айтылуы орынды және ол шындықтан да алыс емес деп ойлаймыз. Айталық, бүгінгі театрға байланысты мынадай сын жиі назарға ілінеді. Соның бірі театр директорлары мен режиссерлердің «жақсы сахналық шығармалар жоқ» дейтін уәжі. Бұл сөздің өзіндік негізі бар. Драматург пьеса жазады, режиссер оны сахналайды, актер ойнап шығады. Бұл арада театр мен режиссердің салмағы басым, шешімінің де үстемдік алары анық. Біз 2017 жылы М.Әуезов атындағы Қазақ мемлекеттік академиялық драма театры, Ғ.Мүсірепов атындағы Қазақ мемлекеттік академиялық балалар мен жасөспірімдер театры, Қ.Қуанышбаев атындағы Мемлекеттік академиялық музыкалық қазақ театрында өткен жаңа қойылымдардың премьерасын бір шолып шықтық. Сонда байқағанымыз кәсіби драматург ретінде М.Омардың «Көмбе нанның дәмі» мен А.Аламанның «Жүрегімнің иесі» шығармасынан тыс жоғарыдағы өнер ұжымдарында жаңа қойылған спектакльдердің бәрі дерлік ақын-жазушылардың, одан қалды әлемдік классик шығармалардан тұрғанын көрдік. Облыстардағы театрлардың жағдайы да осыған саяды. Қазақ әдебиетінде ақын-жазушылардың драматургияға баратыны кеше мен бүгін қалыптасқан жағдай емес. Айталық, М.Әуезов, Ғ.Мүсіреповтерден кешегі Т.Ахтанов, С.Жүнісов,
О.Бөкеевтерге дейін, одан бүгінгі Д.Исабеков, С.Асылбекұлына дейін ақын-жазушыларымыз шығармашылығында драматургияны қатар алып жүр. Бірақ бүгінгі таңда театрдың айналасында орын алып отырған жағдай режиссердің қалауымен ақын-жазушылардың драматургия жанрынан басқа роман, әңгімелерінен спектакль жасау үрдісінің белең алғаны және ол қадамның қаншалық сәтті орындалғанына лайықты сынның көрініс таппауында болып отыр. Бұл арада назар аударуға тұрарлық мәселе әлгіндей спектакльдердің исценировкасының драматургияның жанрлық ерекшелігін қаншалықты сақтап, қандай өреге жеткеніне барып тіреледі. Ол пьеса деңгейіне жеткен мәтін, бе жоқ па? Мәселе осында. Кәсіби драматургияны алғышарт ету кенжелеп, оның орнын өзге тәсілдермен толтыру үрдіс алған жағдайда сахнаға қарабайыр спектакльдердің де бірге келетінін қашан да ұмытпауымыз тиіс. Бұл мәселе бүгін ғана айтылып отырған жоқ. Бірақ естір құлақ, сабақ алар өнер ұжымдары болса игі. Ұлт театры ұлттық драматургиясыз өміршеңдігін жоғалтатынын айта берудің өзі артық. Сонау Аристотель заманынан тартып қалыптасқан сахна тіліндегі драмалық қайшылықты біз сахналық шығарманың жанрлық жаны деп атауымызға болады. Уақыттың өтуі, өнердің дамуымен қайшылықтың формасы құбылып, сахнадағы орнында өзгеріс болғанымен, оның қажеттілігі жоққа шыққан емес. Оны поэзияның образды тілімен, прозаның баяндау тілімен шатастыруға немесе алмастыруға болмайды. Бұл түйінді ескермеу театр өнерінің мәндік ерекшелігін сақтамау болып есептелер еді. Өкінішке қарай, бүгінгі қазақ театрының айдынында бұл мәселе басы ашық күйінде қалып отыр. Содан да сахнамызда мәтіні шалажансар қойылымдар мен ән-күйден тұратын музыкалық спектакль сымақтар көптеп кездесе береді. Ондай спектакльдер уақыт сынынан өтпей, қалай қойылса, солай саханадан түсіп те жатыр. Бірақ оның ұлы театр өнеріне көлеңкесін түсіріп, көрермен талғамын төмендете беретінін ұмытпасақ екен деймін.
«Жақсы сахналық шығарма жоқ» дейтін уәж кейде кешегіні аңсайтын көрермен қауым жағынан да айтылып қалады. Олар бүгінгі сахнадан 60-70 жылдары көрген спектакльдерінің елесін іздейді. Қуандық Шаңғытбаев, Қанабек Байсейтовтердің комедияларын тамашалап, сахнадан қыздар рөлін сомдаған Нүкетай Мышбаева, Раушан Әуезбаеваны, желбуаз ақынның рөлін сомдаған Райымбек Сейтметов пен ұялшақ суретшіні ойнаған Сәбит Оразбаевты көргісі келеді. Бұл заңды да. Өкініштісі өткенді сахнада қайта тірілдіруге мүмкіндігіміз жоқ. Бастысы заман басқа, қоғам басқа. Соған орай сахна да басқа.
Кеңес Одағының ыдырауы біз үшін тәуелсіздік болып келсе, жалпы адамзат қоғамы үшін үлкен бетбұрыс кезеңі болып келді. Ғылымда «бұрылыс (change direction) кезең», «бетбұрыс кезең» делінетін арнайы ұғым бар. Ол қоғамда белең алған әлгіндей түбірлі өзгерістердің себебінен салада бұрынғыға ұқсамайтын, өзге сапада, жаңа бір баспалдаққа көтерілген кезеңнің орын алуын меңзейді. Тәуелсіздікпен қатар біздің қоғам мен өмірімізде әне сондай түбірлі өзгеріс басталды. Анық аңғармасақ та өткен мен арамызда санада үзіліс орын алды. Көп жағдайда осы бір назардан тыс қалуға тиіс емес, аса маңызды түйін бізде тәуелсіздік ұғымының тасасында қалып, өз маңызын жоғалтып алған сияқтанады. Бүгінгі батыстың әлеуметтану ғылымында «Жаңа Тарихизм» (The New Historisism) деп аталатын философиялық ағымы бар. Оның пайымынша тарихта, қоғам да бір ізді болмайды, оны бір ізді қылатын адамның өзі қалыптастырып алған дүниетанымы. Дүниетаным бірізді болған жерде жалаңлогикалық (monological) түсінік басымдық алады. Мұндай ойлау жүйесі мен түсінік өткен мен бүгінді толық түсіндіруге шарасыз. 1990 жылдан кейін орын алған әлемдік дамудың беталысы міне осы ұстанымға барып сияды. Біз бұл ұстанымға қаншалық дайынбыз. Оған дайын болмасақ, әлемдік ойдың дамуынан тыс қалумыз әбден мүмкін. Бүгінгі қоғам қаласақ та, қаламасақ та жаһандық деңгейде толық интернеттік байланысқа кірген, үздіксіз, сәт сайын жаңарып отыратын информация тасқыны астындағы әлем. Дүниетанымға барып тірелетін бұл өзгеріс біз жоғарыда айтқан «бұрылыс кезеңнің» анық көрінісі. Дүниетанымдағы өзгеріс құндылықтар мен эстетикалық талғамды өзгертетіні әуелден белгілі. Сондықтан да бүгінгі және ертеңгі көрермен кешегі көрерменнен мүлде басқа талғам иесі болып отыр. Уақыт өткен сайын, ұрпақ ауысқан сайын бұл барыс тіптен көрнектілене түсетіні анық. Театрды өзек етіп айтсақ, қазіргі көрерменнің санасы сахнадан бүгінге дейінгі көрерменнен мүлде басқа, жаңа кеңістікті, өте үлкен информацияны, тың сапаны талап етуде. Дүниетаным, білім, эстетикалық талғам, тақырыпқа көзқарас, шығармашылық стиль, жазу шеберлігі жағында заманның ең алдыңғы ой-толғамы деңгейінде жұмыс істемей, шығарма жазбай бүгінгі көрермен мен өнердің талабын қанағаттандыра алмайтынымыз даусыз. Бұл талаптан шықпау, өткенмен өмір сүру, аға ұрпақтың салып кеткен жолын шиырлай беру драматургияның болашағын күңгірттендіреді. Бұл бүгінгі орта буын драматургтар мен жас буынға жүктеліп отырған тарихи міндеттің жүгін айқындаса керек. Үздік драматургия болмаған жағдайда қуатты өнер ұжымы да, білікті режиссура да ұзаққа бармайтыны, барса да, өнердің көкжиегін бағындыра алмайтыны тағы белгілі. Бұл қазірдің өзінде қазақ театрының сахнасында көрініс беріп отырған жағдай. Қазіргі театрлардың репертуарын толықтырып, құтын қашырмай ұстап тұрған ұлттық классикамызбен қатар аға буын авторлардың жемісті шығармалары десек, артық емес. Ал орта буын мен жас буын өзіне жүктелген міндетті толық арқалап, әсіресе, заман талабына сай әлемдік драматургияның бүгінгі биігі негізінде жазылған шығармаларымен ортаны толтыруға шарасыздық танытып отыр. Театртанушы сыншылар мен өнертанушы мамандардың қашанда жас драматургтардан гөрі, жас режиссерлер мен актерлер туралы көбірек айтуды қалайтынының бір себебі де осыдан болса керек.
Жоғарыдағы жағдай драматургтерді заман талабына сай әзірлеудің кешенді жобасы қажет екенін аңғартады. Бізде қалыптаса бастаған жас буын авторлар бар. М.Омар, Ә.Бағдат, Қ.Мұрат, Ы.Шалғынбай, А.Нұрбақыт, М.Қосын, А.Аламан, Ә.Айтуар, т.б. осы буынды одан ары жетілдірудің берері де маңызы да зор деп білемін. Драматургтарды тәрбиелеу Өнер академеясын бітірумен аяқталмауға тиіс. Шығармашылықта өзін тұлғалай бастаған авторларды Англия, Франция, Германия сынды елдердің білімін жетілдіретін арнайы курстарына жіберу қажет-ақ. Оларды және театрға тартып, бірлесіп қоян-қолтық жұмыс істеуге мүмкіндік жаратып, практикалық дүниетанымын қалыптастыруға жағдай жасалса дейміз. Бұл драматург, режиссер, актерден тұратын шығармашылық әлемнің үндестігін тудырып, қазақ театр өнерінің өз топырағынан қуат алып өркендеуіне берік негіз қалар еді. Елімізде және шетелдерде театр фестивальдері өтіп жатады, оған біздің республикалық және облыстық деңгейдегі театр ұжымдары белсене атсалысады. Өкініштісі, осы берекелі шарадан драматургтеріміз үнемі тыс қалып қояды. Бұл тіпті түсініксіз, театрдың өзі отырған бұғатын өзі шапқандай ыңғайсыз жағдай. Бұл да ойландырады. Шетелдерде өткен театр фестивальдеріне, шетелдегі қойылымдар кезінде шараға драматургтерді де тарту күн тәртібіне алынса дейміз. Елімізде ұйымдастырылған Халықаралық театр фестивальдеріне шетелдік даңқты режиссер, актерлер, актрисалармен қатар мықты драматургтерді де неге шақырмасқа. Бұл олармен біздің драматургтер арасында ой, тәжірибе алмасуға көпір болар еді. Мұнан тыс батыс елдерінің үздік драматургтерінің, айталық Нобель сыйлығын алған драматургтердің пьесаларын, олар туралы зерттеу еңбектерін жүйелі түрде қазақ тіліне аударып кітап етіп жарыққа шығаруға, олар туралы өз авторларымыздың зерттеу еңбектер жазуына мүмкіндік жасалса дейміз. Ол жас буынның шығармашылық дүниетанымына оң ықпал етері анық. Мұны Қазақстан Жазушылар одағы Мәдениет және спорт министірлігіне арнайы жоба ретінде ұсынса деген ойымыз бар. Жазушылар одағы Алматы мен Астанадағы жетекші театрлармен тығыз жұмыс істеудің тетігін қарастырса, шығармалық байланысты арттырып, драматургтермен өнер ұжымдарының арасына көпір болуға ат салысса, драматургияның жандануына мүмкіндік туар еді. Бұл қадам өз кезегінде қазақ драматургиясы мен театрының дамуына қуат беріп, театр саласын шын мәнінен рухани жаңартар еді деп ойдамыз.
Жалпы, драматургтың қаламы мен қағазынан қанат қағатын театр әлемінің ұзақ болашағын ойласақ, қазақ руханиятының көкжиегін кеңейтеміз десек, алдымен ұлттық драматургияны дамытуды басты орынға қоюға тиіспіз. Сонда ғана театр сынды ұлы рухани көштің тоғанағы тоқ, шаңы үзілмей ұзаққа баратынына сенімдіміз. Театрдың туын ұстап, көшін бастаған өнер ұжымдарының директорлары мен режиссерлері заманның тамырын дәп басып, бүгінгі күннің қаны тамып тұрған мәселелеріне ден қойып, сапалы туындыларды сахна төріне шығарады, қазақ өнерін одан ары асқақтата түседі деген ізгі үмітпен сөзімді ақырластырғым келеді.