Махаббат пен ғадауат майданы немесе Абайдағы рух түсінігі
Абай жайында көп айтылады, дегенмен айтылатын әңгіме әлі де көп. Бір мысал, 1898 жылы жазылған «Өлсем, орным қара жер сыз болмай ма?..» өлеңіндегі «Жүрегіңнің түбіне терең бойла» жолындағы «жүрегімнің» бе әлде «жүрегіңнің» бе деген сұрақтың жауабы белгісіз. Мүрсейіт көшірмелерінде «жүрегіңнің» деп, ал Тұрағұлдың жазбасында «жүрегімнің» делінген, кейінгі басылымдарда «жүрегімнің» деп беріліп жүр, бірақ түсіндірмесі жоқ.
_____________________________________________________________________
Абай бұл өлеңде өз жағдайынан хабар беріп, өзінің қаны қара, жаны жара жұмбақ адам екенін айтып, «мені түсіну үшін жүрегімнің түбіне терең бойла» дегендей, әйтпесе, әркім өз жүрегіне терең бойлап, Абайдың жұмбағын түсіне қояды деген қисынсыздау көрінеді.
Ал данышпанның жүрегіне терең бойлау үшін оның жүрегінің қақпасын ашатын кілт керек. Кілт осы өлеңдегі ақынның жүрегінде «махаббат пен ғадауаттың майдандасқанында» жатқан сияқты.
– (‘адауатун) ғадауат—1) дұшпандық, қастық, жаулық; 2) ынтымақсыз, қырғи қабақтық, жек көрушілік. Нұртас Оңдасыновтың арабша-қазақша сөздігінен. 2 том.
«Ғадауат» арбаша-ағылшынша сөздікте «a state of deep-seated ill-will» – терең орныққан қиянатшылдық күйі, яғни «анти-махаббат» деп түсінсек болады.
Неге махаббат пен ғадауат майдандасып, ғаділетті жүректің әділеті бұзылады?
Ақынның өзі «Өлсе өлер табиғат, адам өлмес» дейді де, «Кітап тасдиқта» «Әуелі адамның адамдығы ақыл, ғылым деген нәрселерменен» дейді. Бұдан түсінгеніміз, адамда табиғаттан бөлек өлмейтін мазмұн бар, «адамның адамдығы ақыл мен ғылым» өлмейді екен, яғни табиғаттан тыс бола алады деген қисын.
Осы өлең жазылған жылы Абай елу үш жаста екен, бұл жаста ақын кімді, нені сүю керектігін білгеніне шүбә жоқ. Яғни «Имани гүл» кейінірек жазылса да Алланы сүю, адамзатты сүю және әділетті сүю ақынның жүрегінде орын алған деп сеніммен айта аламыз.
«Рақымдылық, мейірбандылық, әртүрлі істе адам баласын өз бауырым деп, езіне ойлағандай оларға да болса игі еді демек, бұлар – жүрек ісі». Он төртінші қара сөз.
Сонда ғадауат қайдан шығады, неге махаббатпен майдандасқысы келеді?
Адамның адамдығы ақыл, ғылымда болса және бұлар фәни табиғаттан, өткінші дүниеден тыс болса, Шәкәрімнің «нұрлы ақылына» келеміз. Шәкәрім рух деген «нұрлы ақыл» дейді. Рух Алла тарапынан, ол батини-трансцендентті, яғни көрінбейтін әлемнің өкілі, оңайлықпен қабылдау, түйсіну, тану қиын. Жаратушы адамға рух жайындағы түсінікті шектеп берген және солай деп Құранда айтылған. Адамда Рух патша болуы керек. Шәкәрімнің «Нұрлы ақыл» деп бөлгеніне қарап отырып «нұрсыз ақылдың» бар екенін сезесіз. Енді «нұрсыз ақылға» келейік, нәпсі фәни, заттық дүниеден болған соң оның көзге көрінер қызықтырар жағы көп, байлық, билік сияқты, захири-иманненті. Яғни ақыл негізінен адамды жануардан айыра танытатын рухтың құрамдас бөлігі, мазмұны, екі дүниеге ортақ, бірақ адамның өмірі сынақ фәни-материалдық дүниеде өтіп жатыр. Сондықтан ақыл да нәпсінің ықпалына түсіп қалады, рухқа қарсы шыға бастайды. Ақылдың «нұрсызға» айналуы осы жер. Рух оқшауланып қалады.
Енді майдан не үшін жүретінін Абайдың басқа өлең, қара сөздеріне зер салып, шама келгенше саралап көрейікші.
«Өлсе өлер табиғат, адам өлмес»
«Әділеттік, арлылық, махаббат пен – Үш жолдасың қабірден әрі өткенде». Осы жол «Көк тұман — алдыңдағы келер заман» өлеңінде «Үй жолдасың» деп қате беріліп жүр.
«Тегінде, адам баласы адам баласынан ақыл, ғылым, ар, мінез деген нәрселермен озбақ. Онан басқа нәрсеменен оздым ғой демектің бәрі де – ақымақтық». Он сегізінші қара сөз
«Ғаділетті жүректің әділетін бұзыппын».
Яғни екі дүниеге ортақ, өлмейтін – әділет, махаббат, ақыл, ғылым, ар, ғаділетті жүрек, мінез бұл – рух өлшемдері. Қабірден әрі өткенде о дүниеге сізбен бірге баратын серіктеріңіз – Қиямет күнінде, Мақшар майданында Пайғамбардың шапағаты мен Алланың мейірінен кейін сізге жар болатын Рух, көпше түрі Аруақ осы.
Абайда «жүректер» көп: «ет жүрек», «қайран жүрек», «ғаділетті жүрек», т.б.
Пайғамбар (с.ғ.с) хадистерін жеткізуші атақты Әбу Һурайра (Алла оған разы болсын): «Жүрек – патша, дене ағзалары оның әскері. Патша жақсы болса, әскері де қуатты келеді. Егер патша жаман болса, әскері де кесапат болады», – деген.
Адам рухының Аллаға, Алланың сүйіп жаратқан адамына, Алланың бір сипаты – Әділетке деген сүйіспеншілігі, Абайша айтқанда «түп иесін көксеуімен» адам нәпсісінің бұл дүниеге деген сүйіспеншілігінің өзара соғысы адам жүрегін жаулау мақсатымен үздіксіз жүріп жатады.
Яғни, сіздің жүрегіңізде рух патша болса нәпсіңіз тиылып, мінезіңіз түзеледі. «Ғаділетті жүрек» рух болғанда адамның нәпсісі оның әділетін, адамдық қалпын бұзады, сондықтан жүректе махаббат рухтың өлшемі ретінде нәпсімен майдандасып жатады.
«Уайым – ер қорғаны», рух – нұрлы ақылдың ісі. Сары уайым – нұрсыз ақылдың – нәпсінің ісі. Ол дүниеден, байлық-мансаптан құр қалғанда өзін текке қажау.
«Жә, біз енді ақылды еркіне жібермесек, Құдай Тағаланың ақылы бар кісіге иман парыз дегені қайда қалады? «Мені таныған – ақылменен таныр» дегені қайда қалады?» Жиырма сегізінші сөз.
Ақыл бар кісіде рух бар, оған ғибадат парыз, сондықтан дінімізде есі дұрыс емес, ақылы кем адамға ғибадат парыз емес. Ұйықтаған адамның дәреті бұзылады, өйткені ұйқы кезінде рух тәннен Жаратушыға, бастауына барады, тән таза нәпсімен қалады. Тән кірлесе, былғанса, ләззатқа бөленсе, нәпсі күшейгеннен дәрет бұзылады. Есірткі, арақ-шарап ішкенде рух тәннен қашады, тәнді нәпсі билеп, сайтанның сыбырына еріп, «батыр» болады.
«Расында нәпсісін тазартқан кісі құтылды да;
Әлде кім оны кірлетсе, қор болды». («Шәмс» сүресі, 9-10 аяттар).
«Ғақлиат тасдиқатта», отыз сегізінші қара сөзде хакім «мінез жайындағы жәдігер» дейді де, әрі қарай мінез туралы сөз қозғайтын сияқты көрініп, иманның «әділет пен мейірім» екеніне тоқталып, толық адамның қасиеттерін – «ғылым», «әділет», «мейірім» жайын тіліне тиек етеді. Осы үш қасиет те өлмейтін екі дүниелік рухтың мазмұны, бұлардың соңына түссеңіз, рухыңыз күшейейді, мінезіңіз жақсы жағына өзгереді. Рух күшейген жерде нәпсі төмендейді, жаман мінез нәпсіден туындайтыны белгілі.
Иман келтіру – Жаратқан мен пенде арасындағы келісім-шарт, түзелем деген уәде, яғни өзін жақсы жағына өзгерту керек, содан кейін қоғамның жақсаруына атсалысуы керек.
«Расында бір қауым өздерін өзгертпейінше, Алла олардың жағдайын өзгертпейді» («Рағыд» сүресі, 11-аят).
«Кеше мен ақылды болып, әлемді өзгерткім келді. Бүгін мен данышпанмын, сондықтан мен өзімді өзгертіп жатырмын». Руми.
Бақара сүресінің 11 аяты: «Оларға: «Жер жүзінде бұзақылық қылмаңдар (жіктемеңдер, азғындыққа бастамаңдар, ірткі салмаңдар)!», – делінсе, олар: «Біздер түзеуші ғанамыз (жақсартушылармыз, түзетушілерміз, реформа жасаушылармыз, татуластырушылармыз)», – дейді».
Қорыта айтқанда махаббат пен ғадауаттың майданы – ол рухпен нәпсінің майданы.
Дұрысын Алла біледі.
Сұлтан Ыбырай,
абайтанушы.
ПІКІРЛЕР1