Тыныштықбек ӘБДІКӘКІМҰЛЫ
Жақында белгілі ақын Жарас Сәрсектің «Жан – арымның жарығы» атты жыр жинағы қолға тиді. Қаламгердің өлең туралы қара сөзбен өрілген ой-тебіреністері соңғы бөліміне жинақталған бесбөлімді ол кітап көзге жеңіл оқылғанмен, көкірекке…
Тегінде, поэзия – қайғы-мұңы да ересен гүлдеп жататын бір жұмбақ та жұмақ әлем. Ол әлемге алдияр оқырман қауым да үнемі кіріп-шығып, тәңірлік жұпарымен тыныстап жүреді… Ақындар болса, сол әлемде тұрақты өмір сүріп, жасампаздық көрсетуі тиіс. Ондай болмаған жағдайда, олар бейне бір «пейіштен қуылған Адам мен Хауа» секілді, кәдімгі қу тірлік аясында азап шегеді. Дегенмен, ақындардың поэзиядан тыс сондай мехнатты тірлігінен де, бәрібір, мұң мен өлең иісі аңқиды үнемі!.. Жарастікінен де.
Уа, Өлең,
Бүгінде ең жақыным-досым – қайғым.
Қайғыммен әсте саған қосылмаймын.
Төбемнен төне қарап тұршы менің.
Әзірше осындаймын.
Әзірше алыста жүр амал менен.
Амалдан жарық көрем, жанар көрем…
Тұла-бой түгел жүрек болған күні,
жарай ма, мен Өзіңе хабар берем…
Мұңлы толқыныс. Ол толқыныс – бейне бір, киелі тұман ішіндегі тіршілік секілді, табиғатын тап басып тану өте қиын, жұмбақ құбылыс. Ондағы ойлардың дауыстары да күңгірт. Әр сөз пыр-пыр ұшқан бұлдырықтай, көкірек көзіне көрініп те үлгерместен, жад түкпіріне жалт ұшып, ілезде ғайып болып кетіп жатады онда. Қалай десек те, мұңлы ақын толқынысын ұғыну үшін, оқырманы да мұңлы болмағы шарт. Ал, Жарас – жаратылысынан мұңлы ақын. Сол себепті, оның аталмыш кітабындағы өлеңдерін оқырман ретінде талдау да, сын айту да оңай емес. Біздің мақсатымыз – ақын өлеңдеріндегі мұңның өзіндік табиғатын барлап көрмекке тырысу ғана.
Мұң келеді, адамдар, Мұң келеді.
Қай жүректі таңдайды? Кімге енеді?
Жаратқанның – ол да – ерек жаратылысы,
Жазған құлға болмай ма бір дерегі…
Бәлкім, бәрің көруден шаршадыңдар.
Кәне, Мұңды тік тұрып қарсы алыңдар.
Оятыңдар өңірді, төңіректі,
«Ұлы Өзгеріс келді!» деп жар салыңдар!
Мұң келеді!
Қай жүректі таңдайды, кімге енеді?
Бізден қолдау табам деп келе жатыр,
Бүлдіріп алмаңдаршы бірдемені!..
Мұң келеді.
Жарастың осы өлеңін оқу барысында, құдды, мұңбейнелі адамды тосып тұрғандай елегізесің біртүрлі… Әрине, мұңлы көңіл-күй адам баласының бәріне тән. Дегенмен, ақын мұңы – трансцендентальді қуат, аса сезімтал да нәзік жанның аспандық жапырақтары бөліп шығаратын періштелік сиқырлы әтірзат. Жаназа басында көз жасының жаңбырына тап болсаң да, тәуба сәулесін де үздіксіз сеуіп тұрады ол санаңа. Мұңлы ақынның көкейінен қамыға ұшыртқан сөздерінің кейде ерекше нақылдық қасиетке ие болатыны да содан. Жарас өлеңдеріндегі мына жыр жолдар соны айтады:
Барлық ақын пайғамбар демесек те,
Пайғамбардың бәрі де ақын болған.
…Жыламауға тиісті едім.
Өйткені,
жанарыма Отанымды жасырғам…
…Түн домалап келе жатыр Аспаннан…
Өзім – төбет, сөзім – сүйек, кемірдім.
Түзге қарап көп ұлыдым. Не білдім?
Шырақ ұстап ауласынан көңілдің
шыққан жалғыз жабырқаулы өмірмін…
…Қара түнде, білте шамның түбінде
ауылын шолып отырамын қайғының…
…Тыр-жалаңаш шешінген елді көрдім.
Мұңданады мұнар-Көк.
Көз жасы боп мөлдіредім,
жынданған ба бұлар деп…
Адамның үйі Алланың үйі болмайды.
Алланың үйі адамның үйі болсын тек…
…Бақыт жәйлі басқадан бұрынырақ айтыппын,
кейінірек жетіппін.
Қайғы жәйлі басқадан кейінірек айтыппын,
бұрынырақ жетіппін…
Қап-қара мұңға уланып…
…Ауа іздесең маған келгін, адамдар,
Самал-сөзден ауам бар!..
Иә, поэзия – қайғы-мұңы да ересен гүлдеп жататын бір жұмбақ та жұмақ әлем. Суреткерлер сол әлемде тұрақты өмір сүріп, үнемі жасампаздық көрсетуге міндетті. Бірақ, бұ Жалғандағы ашкөз жанталас тіршіліктің бұлжымас заңдылықтары аңқылдақтарға тән қош үйлесімнің ондай ғажабына пысқырып та қарамайды. «Өмір – күрес» аксиомасы. Ал, ақша патша болған қоғамда «Өмір – жарасым» қағидасының әулиелік сыры ешкімнің қаперіне кіріп те шықпайды. Ақынның кейде өз поэзия жұмағынан шығып қалғанын сезінуі – ел ішінде, өлең тұрмақ, алаштық Ата Тілді де ешкім керек ете қоймай, қасиетті Атамекен ұғымы да адыра қалып бара жатқан сондай шым-шытырық күйзеліс әлемінде қабағат туындайды. Отанның бар екенін де онша сезінбей, олайша бейөлең қалыпта тірлік ету – барып тұрған ақын тозағы.
Уа, Өлең,
Сенен қалған мыңбояулы мұң да аман…
Қалай, қайтіп емдеуге болады сені,
мәртебелі Өлең?!..
Осылай кейде есіріп кетем, есігін таппай Есімнің.
Мен саған түбі кешігіп жетем.
Кінәлі болсам, кешіргін.
…Қаламымның сиясы қатып қалған сияқты.
Ақ қағаздан әлде осы, алып қаштым ұятты…
Немесе, мына бір ой:
…Астанамызда бос жер жоқ ойлануға да.
Кешкі асым – заманның зары…
Немесе, өлеңнің мына бір жолдары:
Сен молаңа беттеп кетіп барасың.
Тал бесікке бөлену жоқ екі рет…
Бір бәріміз – көр қазушы жандармыз…
…Одүниелік отандастар, кеш мені…
Өлең мұңға айналады, мұң – өлеңге. Алма-кезек метаморфозалық алмасулар!.. Тіпті, мұңлы ақынның көрер түсіне дейін де мұңлы болмағы заңды. Көктем түніндегі Түз махаббаттының самал-тынысы секілді…
Түз махаббаты демекші, Жарастың ғашықтық сезімге орайғы жырлары да мұңлы болып келеді.
Мұңымды гүлмен жасырып күлгем.
Ашындың…
Амал не, жаным, көрсетпеген соң сен сенім.
Махабаттымның тот басты сұлу семсерін.
Сен менің шағын Отаным едің,
Майданнан жеңіліп қайтқан
жауынгеріңмін мен сенің…
Махаббат – Махамбеттен де қиын екен,
Барады күннен-күнге жаным жасып…
…Біздің кеудеміз – махаббатымыздың Меккесі…
Қыз он бестен өткен соң, Ұмай сынды.
Байлаулы құл тәрізді жігіт біткен…
…Еркек есін жиғанша сүйе алады.
Ертегі өмір – әйелдің қиялында…
Ой саусағы бетін сипап елестің,
Саған ғашық болғалы – өлі еспін…
Бабаларымыздың ежелгі көркем философиясында да, соның негізінде қалыптасқан әлемдік бергі діндерде де, поэзияда да, сүйіспеншілік сезімі жүрекке тиесілі суреттеледі. Жүрек – трансформатор. Әрекет үстіндегі он екі мүше арқылы, қоршаған ортадағы сезімдік барша информация ағыны жүрек арқылы трансформацияланып, жұлын бойымен, ақыл ішінде таңғажайып ойлық кейіпке еніп жатады толассыз. Ақылдағы сол алапат құйын-ойлардың алауы қайыра жүрекке жалындап, нәтижесінде, адам көңілінің шұғыласын қырық құлпырмаға салады. Жұмақтық әрі тамұқтық барша музыка ойналып жатады сонда. Жүректің көзі ашылса, Рух көзі ретіндегі төбекөздің көрмейтіні болмайды. Ақылдың жұпар тұманы іспеттес мұң жарықтықтағы ойлардың сыр-сипаттары мен қарекетін көре білу де жүрек көзінің ашылуына тікелей байланысты. Жарас ақынның жүрекке деген ерекше мұңлы мінәжатының бір сыры сонда болса керек.
Жүрегімнің өлең-күлшесі – жырым болар,
қамырын Түн илеген…
…Адамдардың жүрегінен көз іздеп,
Әуеден де, Жерден де дем беретін Сөз іздеп..
«Жан» деген сөздің жауабын іздеп жүрмін мен…
Қалды ма жазған құлдың көрмегені.
Жүрегім, жетегіңе ал өрде мені.
Өзіңнің сырыңды ұқпақ мұңлық едім,
Енді сен қуалай көрме мені…
…Содан бері менің үйім – жүрегім.
Жүрегіме түнедім…
…Тағы да өлетін шығармыз.
Кеудемді бір сорлы дамылсыз ішінен қағады…
…Сақта мені! – деп күрсінді бір күні
жүрегімнің ішіндегі жүрегім.
«Жан – арымның жарығы» кітабында туған өлке табиғаты жайында да жазылған жарқынмұңлы өлеңдер бар. Солардан бір-екі мысал:
Тұп-тұнық тынып аққан өзеніне
тұншығып өліп кеткің келеді екен.
…Жығыла жан тапсырған ағаш та тамырлана,
жайқалтып жатады екен жапырағын…
…Жарасын жалатпайтын жағасына
барады қайран Іле жылап ағып…
…Құмырсқа бізді құдай санайды.
Күндікке,
құйттай неменің озарын бізден білдік пе?
…Құмырсқаның да шері бар шығар,
адам бола алмай ашынған…
Сұрағым кеп жүр көктемдегі жасыннан.
Бұл өлең жолдарындағы философиялық көркем пайымдардың санаға айырықша әсер ететін әдемі лиризмі де – ақынның өміршең табиғат мұңлылығын өз мұңы арқылы айырықша сезіне білуінде және соны сөз майын ағыза, шынайы бейнелеп бере алғанында. Ондайда, рас, құмырсқа өзегінде мұң болмағын өз мұңыңның қошынан да түйсікпен иіскеп ұғына алмағыңның мүмкіндігі жәйлі де ойға қаласың. Өмірге ғашықтықтың мұңлыларда ғана екеніне де бір сәт иланғандай боласың сондайда.
Асылында, кез келген мұңлы адам ойшылдыққа бейім келеді. Ал шабытты сәттердегі мұңлы ақынның ойшылдығы тіптен алабөтен.
Ақындар –
– жаныңды Құдай қысқандағы жырдың толғағы.
Ақ парақ деген – Алла жүзінің белгісі…
Бейнелеп айтсақ, ақын тебіреніске түскенде, түйсігінің түбіндегі қараңғы үрей шатқалдарынан жап-жарық арман-тілек құсын ұшырады болашаққа. Өткен өмірінің қайғылы кезеңдерін де елжірей еске алады. Бүгінгі қоғамының қатыгез сықпытына қарай отырып, бірмезетте уытты налаға да, уанышты шүкіршілікке де қатар беріледі:
…Адамның санасында тозағың бар.
Адамның санасында жұмағың бар…
Бағзы бабалар дүниетанымындағы «Бастағы Бақ» пен «Маңдайдағы Сор» концепциясының ақын түйіндеген кезекті бір формуласы осындай.
Күн дірілдеп тұр…
Мына тірлікте есерсоқ,
Аспан мен Жердің арасын кезген сәуленің
сәлемін алар көсем жоқ…
Жарық-ау, Күн-ау, мына сұмдыққа қараңыз:
біз Саған кетіп барамыз!..
Өзтанымнан тәңіртанымға дейінгі аралықта ілгерінді-кейінді ерен жөңкіген ойлар! Бақ сезімінің қуанышынан да мұнарасы биік мұңлы ойлар!..
Әттең, сондай мың сан ойдың өлең түрінде үнемі өріле бермейтіні де өкінішті, мұңлы…