Әл-Фараби атындағы Қазақ Ұлттық университетінің философия бөлімінің түлегі, зейнеткер Нұридін Ыбраи мен Сапар Оспанов арасындағы бұл диалог – көпті көрген қариялардың көбінің ойында жүрген мәселе. Бір ойды бір ой қозғаған ойтолғау-әңгіме оқырманды бей-жай қалдырмасы анық.
Сапар Оспанов: Ассалаумағалейкүм, Нұреке!
Нұридін Ыбраи: Уағалейкумассалам, Сәке!
Сапар Оспанов: Нұреке, Сізге қарап мен де сақал-мұрт қойдым. Соған байланысты әртүрлі пікірлер естіп жүрмін.
Нұридін Ыбраи: Сақал-мұртың жарасып тұр, Сәке. Құтты болсын! Ал, естігеніңді айта отыр…
Сапар Оспанов: Сақал-мұртыма қарап, біреулер құтты болсын айтты. Ал жұмыс орнымдағы менен жасы үлкен адам, «ағалық ақыл» деп, оңашалап: «Сәке, осының керегі не? Қазір жұрт мұны қадірлей қоймайды… Даиштіктер дей ме, әсіредіншілдер дей ме сақалдылар қаптап жүр», – деді. Өзімді жақсы сыйлайтын басшым да, жыл-жарым бұрын сақал-мұртымды алғаш көрген сәтте шошыңқырап, қалжың-шыны аралас: «Сәке, бір бәлелерге араласып кеткен жоқсыз ба?», – деді.
Нұридін Ыбраи: Ал, сен не дедің?..
Сапар Оспанов: Мен қазақта сақал-мұрт қоюдың «сақал қою» және «сақал жіберу» деген екі түрі болатынын айтып, оның ойында «сақал жібергендер» тұрғанын меңзедім.
Нұридін Ыбраи: Дұрыс ажыратқан екенсің. Шынында, кезінде Абай атамыз: «Қалың елім, қазағым, қайран жұртым. Ұстарасыз аузыңа түсті мұртың», – деп еді ғой. Оның «ұстарасыз аузыңа түсті мұртың» дегені сол діндарлықтың шегінен шықтың, оң мен солыңды біл, нағыз діндардың сақалы даналығына сай болғаны жөн дегенді аңғартса керек.
Сапар Оспанов: Оныңыз дұрыс, Нұреке! Алаш қайраткерлерінің барлығы дерлік сақал-мұртын бетімен жібермеген, баптап қойған, үрпіп, сәндеп ұстаған.
Нұридін Ыбраи: Иә, ХIХ-ХХ ғасырлардағы орыс интеллигенциясы да сәнімен, жөнімен қойған ғой.
Сапар Оспанов: Қазір қазақ қана емес, өзге де ұлт өкілдері де сақал-мұрт қоюды дағдыға айналдырған. Көшеде жүргенде оны байқау қиын емес.
Нұридін Ыбраи: (сәл ойланып) Бала күнімде 1940 жылдары ауыл ақсақалдарының барлығы сақал-мұртын сәнмен ұстайтын.
Сапар Оспанов: Иә, иә, мен ес білген 50-ші жылдары да солай еді…
Нұридін Ыбраи: Солардың жүріс-тұрысы байыпты, сөзі салмақты шығатын. Тіршіліктің қадірін түсінетіні сонадайдан сезіліп тұратын. Қазір солар берген сабақ көп уағыздан артық сияқты.
Сапар Оспанов: Иә, Нұреке, оныңыз рас. Ауыл ақсақалдарының кешқұрым қатар отырып бір-бірін құрметтеп, ізет сақтап әңгімелескендерінен даналық пен кеңдіктің лебі есетін. Мүсінші болсам ауыл қарияларының сол отырысын ескерткіш етіп қашар едім.
Нұридін Ыбраи: Олар нағыз ақсақалдар еді ғой, шіркін. Қазір де ел іші ақсақалдарды сыйлайды, қуанышынан қалдырмай, қаралы жерден хабар береді. Төрге отырғызады, бата сұрайды. Молда жоқта құран оқу міндетімізге де айналды.
Сапар Оспанов: Қазір ел болып сөз етіп жатқан Елбасының «Рухани жаңғыру» бағдарламасындағы «ұлттық код» дегеннің бір көрінісі – осы ақсақалдардың қасиетінде емес пе еді?! Біздің заманымызда сақал қойған адамның көргені мен көңілге түйгені өзгелерден көп болатын.
Нұридін Ыбраи: Әрине, Сәке!
Жалпы, ұлттың дәстүрі мен салтын қорғауда адамның үлкен-кішісі болмайды. Ұлттық құндылыққа байланысты ұсақ-түйекке немқұрайлы қараудың өзі оның қадірін қашырумен пара-пар. Біз қадірін қашырсақ, келешек ұрпақ оның бағасын қайдан білсін?..
Сапар Оспанов: Оның рас, Нүке!..
Нұридін Ыбраи: Оларды былай қойғанда, ақсақалдар торқалы тойдың сәні, топырақты өлімде жөн керсетуші емес пе?!..
Сапар Оспанов: Той-томалақ демекші, соңғы кездері мейрамханалардағы тойға баруға онша құлқым жоқ. Қазіргі тойлар баяғы 1-май, 7-нобярь кезіндегі орталық алаңдағы парадта радиорупорлардың барлық күшімен ұрандатқан: «Ура!», «Ура!» – деген айқай-шуды еске түсіреді. Ол кезде ұрандатқан айқайдың да өз орны болатын. Ал қазір мейрамханаға кіргеннен шыққанша бірнеше сағат сондай айқай-шудың астында отыру тым қиын. Құлағың тас болып бітіп, басың азан-қазан, сілең қатып шаршап қайтасың.
Нұридін Ыбраи: Оның рас. Қасыңдағы адаммен жөн сұрасып, сөйлесе алмайсың ғой. Аузыңды құлағына тақап айқайласқан әңгімелескенге жата ма?..
Сапар Оспанов: Оның үстіне тойдағы асабалардың сауаты аз, мәдениеті де төмен. Сөздің парқын, әннің нарқын білетін асаба аз.
Нұридін Ыбраи: Солар қатты айқайласақ көбірек ақша табамыз дейді-ау, шамасы…
Сапар Оспанов: Сөзіңіздің жаны бар. Ақша табу демекші, мен Сізге бір тойдың асабасының ақшаға құныққанын айтайын. Жақын інім баласын үйлендіріп, соған барғанымда келіннің бетін ашқан жігіт бір шақырған адамды екі рет шақырып ит қылды. Сондағы ойы табаққа көбірек ақша салдыру екен. Бірінші дастарханнан тұрған соң орайын тауып бет ашқан жігітке ол қылығының дұрыс болмағанын айтсам, бетіме бажырайып қарап: «Қанша салып едің, қайтып берейін», – демесі бар ма?
Нұридін Ыбраи: (біраз үнсіздіктен соң) Шамасы, Қазақстан бойынша осы асабаларды арнайы курстан өткізіп, сертификат беру керек-ау, деймін… Той жасаушы асабаны сертификатына қарап таңдауына болады.
Сапар Оспанов: Ойыңыз өте орынды, жұрт болып қолға алған «Рухани жаңғыру» «Салт-дәстүр деген не?» дегеннен бұрын салт-дәстүрді ұстанудан басталса ойлаймын. Салт-дәстүрдің мәнін ұғындыратын орталықтар ашылып, оны кезең-кезеңмен жүзеге асырса құба-құп болар еді.
Нұридін Ыбраи: Мұның өте орынды. Қазір қазалы үйде садақа ас беру керек пе, керек емес пе, деген сұрақ жиі айтылып жүр. Ондағы ысырапқа қарсы үгіт-насихат та қарқын алды.
Сапар Оспанов: Иә, арнайы жоба жасап, жүйелі түрде қолға алса «Рухани жаңғыруды» толық жүзеге асыруға болады. Болмаса, бағана айтқандай, айқай-шу астындағы тойларға шет елдің адамдары келер болса, ол жерді той емес, бірін-бірі тыңдамайтын қалың нөпір жиылған стадион екен деп қалар!..
Нұридін Ыбраи: Оның үстіне, кейбір тойларда асабалардың жұртты күлдіремін деп оспадарсыз ойын ойнататынын қайтерсің, оған қараудың өзі ұят. Ал қайбір жаңа түскен келіннің екі иығын төсіне дейін ашып жүруі де әбестік. Одан біз француз болып кетпейміз…
Сапар Оспанов: Ал кейбіреулердің құлағың қызарғанша ұялтатын анекдоттар айтатынын қайтерсің?.. Мұндайда тойдың бастапқы бөліміндегі бет ашу, бата беру сияқты маңызды дәстүрлер аяқталған соң үлкендерді у-шуы жоқ оңаша бір бөлмеге, тең-қатарымен шүйіркелесіп отыратындай етсе деп ойлайсың. Сыбағаларын да сол жерге әкелсе… Үлкен залдағы басты адамдардың сөзін үлкендерге естіртсе де жеткілікті емес пе?..
Нұридін Ыбраи: Мұныңды қолдаймын. Бұған қоса, жұрттың бәрін көгенге тізгендей етіп қатар қойып сөйлете берген дұрыс па? Әрбір топтан ең қастерлі бір-екі адамды сөйлесе жеткілікті емес пе?.. Сөз алған кісілер тойдың рухын көтеретіндей баталы сөзін, қысқа да нұсқа аталы сөзін айтса жұрттың бәрі риза болмай ма? Ал қазіргідей жұрттың бәрі кезекке тұрып, бір-біріне ұқсас арзан сөздерді қайталағаннан не пайда? Тек тойға келгендердің де, той иелерінің де уақытын ішкендей болады.
Сапар Оспанов: Өте тамаша ой. Қазір, байқасаң концерттерде де, жұртты күлдіреміз деп ақсақалдарды орынсыз мысқыл-мазаққа айналдыра беру етек алып барады. Әрине, «әзілің жарасса атаңмен ойна», деген сөз де бар, қазақта. Алайда, әзіл мен сықақтың, күлкі мен мазақтың арасы өте нәзік екенін юмористеріміз естен шығармағаны дұрыс-ау… Мұны үлкендігімді алға тартып емес, ұлттық руханияттың қадірін көтеру үшін, бірлесіп ойласайық деген оймен айтып отырмын. Болмаса бәдік қалжыңнан ақымақ қана тағлым алады. Ақылды көрермен көзін төмен салып, дарынсыз әртістердің қылжақбастығынан ұялады. Ұятсызды ұялту өте қиын нәрсе ғой…
Бағана үйлену тойы туралы әңгімеден соң есіме бір нәрселер түсіп отыр. Қазір «қарақшы қалыңдықтар» пайда болды ғой.
Нұридін Ыбраи: (тіптен таңырқап) Ойпыр-ай, мынау құлаққа түрпідей тиетін атау екен…
Сапар Оспанов: Қазіргі кезде жас қыздар арасында сыпайы көрініп, биязы қимылдап әйтеуір, жігітке күйеуге шығатын болып, мәселені құда түсуге дейін жеткізіп, құдалық атқарылып, қалың мал берілген соң «маған ұнамайсың» деп айнып шыға келетін қыздар көбейіпті. Алған ақша-мүлік қыздың үйінде қалады екен. Ең сорақысы, қалыңдықтың әке-шешесі де сол бүлікке қатысады екен. Тіпті, қалыңды қайтару туралы сөзді естімегендей, ұмыттырады екен. Осындай қыздарды «қарақшы қалыңдықтар» демегенде қайтеміз?..
Нұридін Ыбраи: Астапыралла! Сәке-ай, мынау ел естімеген нәрсе екен. Беті – аулақ. Енді біз, шамасы, шет елдердегідей, үйленбей жатып келісім-шарт жасауға көшетін болармыз.
Сапар Оспанов: Иә, қалалық жерлерде ақырын-ақырын басталып келеді. Ал ел ішінде, меніңше, ауыл ақсақалдарынан тұратын арнайы куәгерлер керек болар. Заман басқа, заң бөлек деген сөз рас қой. Берілген қалың мал мен киттерге кеткен шығынды солар көріп, екі жас үйленбесе немесе біраз уақыттан кейін ажырасатын болса, сол ақсақалдардың куәландыруымен берілген қалың мен шығындарды қайтару туралы жаңа тәртіп орнату керек-ау?.. Мүмкін, жаңа заң қабылдау да артық болмас.
Нұридін Ыбраи: Иә, Сәке, аталарымыз: «Әр елдің салты басқа, иттері қара қасқа», – деуші еді. Біздің заманымызда сол қара қасқалар көбейе бастаған ғой… Осының бәрі қыздарымыздың ибалы келін, ардақты ана болуды қадір тұтпағанынан-ау?..
Сапар Оспанов: Рас айтасыз, Нүке… Ибалы келін болуға үндейтін, үлгі ететін киноларымыз да аз. Экранның барлығы байлыққа, билікке жетуді көздеген интригаға толы өзге елдің сериалы.
Нұридін Ыбраи: Сәке, осы бізді жас-кәрі демей баурап та, жаулап та алған теледидардың ұлт руханиятына деген пиғылы дұрыс емес секілді. Өрескел жарнамасынан бастап, жартылай жалаңаш қыздарды көрсете беретінін неге жоруға болады? Әлде ол ар-ұят дегеннен бездіруге бағытталған астыртын саясат па?
Сапар Оспанов: Бұл ойыңыз, мемлекеттік орындардың олардың ішінде жастарды тәрбиелеуге қатысы бар шенеуніктердің назарына ұсынатын мәселе екен.
Нұридін Ыбраи: (аз ойланып) Бұл өмірдің қызығы да, шыжығы да бар. Жас күнімізде қызбен танысып, қыдыру, үйлену дегендер бір қызық еді. Енді бала-шаға өскесін, ұлды – ұяға, қызды – қияға қондыру да өз алдына үлкен міндет екен. Жаңа құда-құдағайлармен бірге жаңа кеңістік ашылады емес пе?! Ұлтыңның сән-салтанатын, ырым-жоралғысын сол кісілермен бірге орнымен орындаудың өзі бір берекелі бақыт екен. Жаңағы айтқан қыздарымен бірге қарақшыға айналған жандар осы бақыттың ләззатын сезінбейтіндер ғой. Оларды тоқтатудың бір жолы болуы керек…
Сапар Оспанов: Тура айтасыз, Нүке!.. Мұндай ұяттан безгендерге тиісті орындардың қолдауымен ел болып қарсы тұрсақ, болашақ ұрпақты көп жамандықтан сақтандырар едік. «Рухани жаңғыру» бағдарламасы арқылы Елбасы жұртты жақсылыққа шақырып отырғанда, біздің қарап отырғанымыз жарамас.
Қазақ халқына тән тағы бір дәстүріміз жайлы мына бір мәселе есіме түсіп отыр, Нұреке.
Интернетте, кейде газет бетінде де жас жұбайлардың тұңғышын кемпір-шалдың бауырына басатыны жөнінде пікірталастар өрбіп жүр. Ежелден келе жатқан бұл дәстүрді де қатеге балап, жөн емес дейтіндердің қатары көп секілді.
Нұридін Ыбраи: Иә-ә!.. Сәке, өзіміз де кемпір-шалдың бауырында өстік қой. Ол кезде ата-әже баланы өздеріне әбден меншіктеу үшін әкесін – «көке», шешесін – «жеңеше» деп айтқызатын.
Сапар Оспанов: Социолог болғасын осы дәстүрді әлеуметтік тұрғыдан былай түсінем: Біріншіден, ол кезде қазіргідей оқу-тоқу жоқ. Жастар 15-17, әрі кетсе 20 жасқа дейін бас құрайтын. Тұңғыш бала дүниеге келгенде жастардың өзі әлі де баладай болатын. Ал, ата-әже бала бағудың барлық қыр-сырын меңгерген, сол тәжірибесін жас ата-анаға күнделікті шеберлік сағаты секілді көрсетіп отырған. Жас ата-ана ата-әженің бала тәрбиесіне қатысты әрекетін көз қиығымен бақылап, естеріне сақтаған. Осылайша, олар келесі перзентін тәрбиелеуге даяр болады.
Ал қазір жас жұбайлардың көпшілігі бірден бөлек үйге шығады. Тіпті, басқа қалаға көшіп кетуі де мүмкін. Осындайда тұңғыш баланы ата-әжесінің бауырына басуы сирей бастады. Келін мен ата-ене бір үйде тұрса, сөз жоқ ата-әженің бала тәрбиелеуге үлесі көп болары анық.
Нұридін Ыбраи: Иә, қазіргі заманда ата-әженің немересін иемдену мәселесі күрделенген шақ. Десе де, жұбайлардың екеуі де жұмыста болса, балаларын дер кезінде балабақшаға орналастыра алмаса, тапқан табыстары да аз болса, кемпір-шалдың көмегі көп демеу болады емес пе?..
Сапар Оспанов: Дұрыс айтасыз. Мен қазіргі әлеуметтік психология мен халықтық педагогиканың өзара байланысын сөз етсем деймін. Егер тұңғыш баланы кемпір-шал ес білмей тұрып алса, жақсы тәрбие берсе, онда бала өз әке-шешесінен алшақтағанына аса көңіл бөле қоймайды. Ал 2-3 жасқа келгенде ата-анасынан бөлінгені психологиясына кері әсер етеді. Ол анық. Осы мәселеге қарсы шығып жүргендердің алға тартатыны да – осы.
Дегенмен, өзім тұңғыш баланың ата-әжесінің қолында өскенін жақтаймын. Мұның ұлттық салт-дәстүр тұрғысынан құнды жағы бар: Жоғарыда айтқандай, жас әке-шешеде бала бағу тәжірбиесі болмайды. Олар балаға айтатынын үлкен кісілер ұқсап байыппен емес айқайлап, тіпті кейде нұқып айтады. Қатып қалған тәртіппен тәрбиелеуді жөн көреді. Күнде таңертеңнен кешке дейін жұмысқа шапқылайтын әке-шеше баланың ішкі дүниесінің қалыптасуына әсер ете алмай қалады. Баланың санасы әр-нәрсені қызықтап, асықпай қалыптасады. Жақсы мен жаманды сөзбен ғана емес, үлкендердің мінез-құлқынан, жүріс-тұрысынан қарап есте сақтайды, үйренеді. Сондай жайбарақат тәрбиені тек ата-әже ғана бере алады. Қарт адамдар баланың қас-қабағынан оның ішкі жағдайын жақсы аңғарады. Бала бірдеңеге келіспесе, оның әке-шешесі сияқты ұрсып, тіпті жекіп, нұқып көндірмейді. Ата-әжелер ондайда айналып-толғанып, сен жақсысын ғой, деп көндіреді. Ең бастысы, кемпір-шал отбасындағы ұлттық дәстүрді, ырым-жоралғыны сақтайды. Қазір көбі бес уақыт намаз оқып, жұма сайын ата-бабалар рухына құран бағыштайды. Қарттардың осындай іс-әрекеті, жүрген тұрғандары баланың алдында асықпай, байыппен орындалып жатады. Мұндай көріністер бала үшін айтылған көп сөзден де құнды, әсерлі болады. Бала ата-әжесінің сабырын, қанағатын, мейірімін бойына сіңіріп өседі. Солардың байыпты көңіл-күйі, жүріс-тұрысы, асықпай, ойланып сөйлегені баланың ақылы мен мінез-құлқын қалыптастырады. Мен өзім көп баланың ішінен ата-әжесінің қолында өскен баланы бірден айырамын. Ал жас әке-шешелер мұндай тұрмыстық тәрбие мен тәжірибені көрсете алмайды. Өйткені, ондай ақыл байлығына өздері әлі жете қоймады.
Сонымен бірге, ата-әженің тәрбиесін көрген тұңғыш бала өзінен кейінгі іні-қарындастарына мінез-құлқымен, сабырлылығымен үлгі көрсетеді. Олар сияқты орынсыз у-шуға бармайды. Олар ата-әже сияқты сабыр сақтауды біледі. Өзінен жасы кішіге ата-әженің көзімен қарайды.
Нұридін Ыбраи: Оның рас, Сәке…
Сапар Оспанов: Сенсеңіз, қазіргі жас талант Димаш Құдайбергеннің жүзін сахнада бірінші көргенде сөйлеген сөзінен-ақ, бұл ата-әжесінің бауырында өскен бала-ау, деп ойлап едім. Ойым тура шықты. Меніңше, ол жас әке-шешесінің қолында өскен болса, миллиондаған көрерменнің шексіз қошеметін көргенде қазақ айтатындай, «кеудесіне нан пісіп тұрар еді». Меніңше, Димаш баламызға Құдай дарынды дауыспен қатар, ынта-жігер берген.
Бір сөзбен айқанда, Нұреке… Меніңше, ата-әжесінің қолында тәрбиеленген балалар жалпы қазақ халқының салт-дәстүрін бойына сіңіріп өседі. Әрі сол тәрбиені өзінен кейінгі іні-қарындастарына жеткізеді. Тәрбие мәселесіндегі осындай жақсы дүниелердің жанында баланың ата-әжесінің қасында жүріп ата-анасын сағынғаны ештеңе емес. Ол жағдаят, олардың нағыз гауһардай асыл мінез-құлқын көмкеріп ұстап тұратын салмақты қауыз ғана болмақ.
Нұридін Ыбраи: О-о-о! Сәке, мына бір сөздеріңіз философиялық эссеге әбден жақындап тұр.
Сапар Оспанов: Нұреке-ау, мұның барлығы ұлттық салт-дәстүрімізді қайткенде өміріміздің тірегіне айналдыра аламыз дегеннен туған ортақ ой ғой…