Болат Үсенбаев, Халықаралық «Алаш» әдеби сыйлығының лауреаты
Балалар жазушыларына қойылар міндет оңай емес. Балалар әдебиетінің білгірі С.Маршак: «Балалар балалық пен даналықтың екі ортасында өмір сүреді», – дейді. Түйіні балалар қаламгері бала да, дана да болуға тиісті.
Елбасы ұсынған Рухани жаңғыру бағдарламасында ұлттық мүддені қорғайтын көптеген іргелі мәселелер қамтылған. Осы бағдарлама бағытында республикамызда бірқатар құптарлық істер басталып та кетті.
Қазақ баласының табиғаты өлеңге үйір, ертегіге қызыққыш. Біз осыны біле тұра, елеп, ескере бермейміз. Олардың рухани әлемі жұтаң тартпас үшін кез келген жазушы қал-қадірінше балалар әдебиетіне үлес қосуға міндетті.
Өмір болған соң, жазушылардың қарым-қабілеті, дарын-қуаты әр деңгейде. Әркім өз білігімен, шамасы жеткенше жазады. Кітаптарда ала-құлалық болып жатса, бойындағы дарын мен танымның кемшілігінен. Бірақ қалай десек те, балалар оқитын жақсы шығармалар бар. Олардың қатарында
А.Асылбековтың «Жапырақтары», Ә.Табылдының үш томдығын, С.Қалиевтың «Жыл құстары келгенде», Ш.Күмісбаевтың «Балалық шақ – бал дәурен», Ә.Қайранның «Ерасыл»,
Б.Әлімжановтың «Ғарыш пен қазақ», Д.Бейсембекұлының «Жалғыз жұлдыз жарығы», М.Базарбайқызының «Әкесін іздеген ұл», Е.Айғалидың «Бокс қолбағыңды жоғалтпа, бауырым», С.Үсенұлының «Еліктің лағы», Е.Жеңісұлының «Мынау ғазиз дүние», Б.Бұқарбайдың «Күміс кітап», Е.Сейдахметтің «Күлші қане, балақай», Е.Ашықбаевтың «Туған күн», Қ.Қайымның «Еркеш –Еркебұлан», Б.Болатханованың «Қарагөз – ғұмыр», Т.Әбдірайымның «Дала әлемі», Т.Жеңісбектің «Жанталас», Т.Бейсембектің «Сиқырлы музыка», т.б. кітаптарды соңғы жылдар табысы деп атауға болады.
Сондай-ақ, «Бәсіре», қос томдық, «Қызыл алма» атты төрт томдық, «Ең керемет дәм» атты бір томдық қалың кітаптар бүлдіршіндердің байғазысына айналды. Құрылтай мен Құрылтай аралығында Мәскеуден Тәуелсіз Қазақстанның бүгінгі поэзиясы мен прозасын қамтыған орыс тілінде 3 том кітап шықты. Оның «Домбыра мен бесік» деп аталатын бір томы балалар әдебиетіне арналған. Осы орайда «Балдырған» журналы мен «Ұлан» газетінің де балалар еншісіне тұшымды өлеңдер мен әңгімелер тарту еткенін айта кеткен орынды. Балаларға қалам тартып жүргендердің қарасы аз емес екенін байқаймыз.
Бізге тәуелсіздігіміздің тұғырын бекемдейтін, Мәңгілік Ел идеясын ұрпақ санасына сіңіріп, салт-дәстүрімізді дәріптеп, ұлттық кодтың құпиясын ашатын шығармалар қажет. Балалар әдебиетінің келешегі – балаларымыздың келешегі. Балаларға арналып жазылған дүние – бір күндік емес.
Жақсы дүниелер жазылып, жақсы кітаптар там-тұмдап болса да шығып жатыр. Бұл ретте Халықаралық «Дарабоз» бәйгесі игілікті іс атқарды. Жыл сайын жеңімпаздарға қаржылай бәйгесін беріп, шығармаларын орыс тіліне аудартып, екі тілде «Кәусар бұлақ» кітабын шығарып, оны мектеп кітапханаларына тегін таратты.
Он шақты жыл ішінде «Дарабоз» конкурсының арқасында қазақ балалар әдебиеті оннан астам жаңа қаламгерлер легімен толықты. Атап өтсек, олар: Дархан Бейсенбек, Серікбол Хасан, Асхат Өмірбаев, Ернұр Сейдахмет, Елдос Тоқтарбай, Гүлжан Әбирова, Әлібек Байбол, Алтынай Амангелді, Мира Ибраимова, Мейіржан Жылқыбай, Жандос Байділда, Қанат Әбілқайыр.
Елдің ертеңі ұрпақ тәрбиесіне тікелей қатысты. Мәңгілік ел болу үшін тілімізді, ділімізді, салт-дәстүрімізді сол жас ұрпақтың құлағына бала кезінен құйып, санасына сіңіруіміз тиіс десек, оған қолбайлау болатын мәселелер бізде жетіп артылады. Біріншіден, балабақша тәрбиешілеріне қажетті оқу құралдары мен әдістемеліктер, көркем әдебиеттер кемшін. Бірлі-жарым болса, олар ұлттық салт-дәстүрімізге кереғар. Әлдеқандай батыстық өркениетті елдердің дүниелерінен көшірілген немесе аударылған қойыртпақ. Біздің баламыз неге өзге елдің тәрбие үлгісімен өсуі керек. Біздің өзіміздің ғасырлар бойына қалыптасқан ата салтымыз, халықтық педагогикамыз қайда? Бала тәрбиесіне қатысты құралдар, кез келген көркем туындыларымыз да, міне, таза осы тұрғыда жазылуы тиіс. Елбасы Н.Назарбаев тілге тиек еткен ұлттық код мәселесінің түйіні сонда ғана шешіледі.
Құр «тіл, тіл» деп байбалам салғаннан ештеңе өнбейтінін жақсы білесіздер. Алдымен сол мемлекеттік тілді үйретудің іргетасын қалап алуымыз керек. Ол іргетас – ауыз әдебиетінің озық үлгілері жұмбақ, жаңылтпаштардан, мақал-мәтелдерден, ақын-жазушыларымыздың бүлдіршіндерге арналған мәйекті туындыларынан тұратын оқу-тәрбие құралдары, көркем туындылары болуы тиіс. Міне, дәл осы мәселеде, Мәңгілік ел болудың ертеңін бүгіннен ойлайтын жандарға балалар әдебиетінің тигізер көмегі орасан зор.
Балалар әдебиеті өгей баланың күйін кешуде дейді баспагерлер. Бұған бір ғана мысал: көзінің тірісінде балалар әдебиетіне орасан зор еңбек сіңірген классигі атанған марқұм Өтепберген Ақыпбекұлының балаларға арналған көптомдықтары, Есенбай Дүйсенбаевтың, Бейсебай Кірісбаевтың, Әділ Балтаның, т.б. авторлардың балаларға арналған шығармалары оншақты жылдан бері баспаларда жатыр. Қандай себеп екені белгісіз, тендерден өтпей қалады.
Балалар әдебиетінің іргерілеуіне әжептәуір ықпал еткен «Дарабоз» бен «Балауса» бәйгелері де қазір жоқ. Ертеректе Астанада өтетін «Астана – Бәйтерек» атты балалар әдебиетінің көптеген жанрын қамтитын жап-жақсы конкурс бар еді. Неге екені белгісіз, бір-екі жыл өтпей жабылып тынды. Жоғарыдағы басшылар мен құзырлы орындар осы «Астана – Бәйтерек» конкурсын қайта тірілтсе, нұр үстіне нұр болар еді. Сол сияқты «Балауса» конкурсындағы жеңімпаз шығармалардың жинағын да жарыққа шығарып, кішкентай оқырмандарына тарту етсе артық болмас еді. Таяуда өткен «Алтын тобылғы», «Рух» әдеби бәйгелері де бірқатар балалар жазушыларына сәтті жол ашты.
Еңбекқор, өте дарынды қаламгер, балалар әдебиетінің көрнекті өкілі Байбота Серікбайұлы Қошым-Ноғайдың қолында балалар әдебиетінің жеке жанрлары бойынша (өлеңдер, ертегілер, әңгімелер, хикаяттар) даярланған 7-8 том кітаптар бар. Онда балалар әдебиетінің үлкен-кіші өкілдерінің бәрі қамтылған. Он-он бес жылдан бері құрастырушының есіл еңбегі тендерден өтпей тежеле береді. Шығаруға уәде береді, соңы сиырқұймышаққа айналады. Осындай жағдай балалар әдебиетінің жанашырлары, жазушы-баспагерлер Арасанбай Естеннің, Қанат Қайымның да басында бар.
Бізге сандыққа салып қоятын кітап керек емес. Ата-аналардың, ұстаздардың, әсіресе балалардың қолында оқыла-оқыла тозатын кітап керек. Бізде балалар әдебиетін өркендетуге жүйе қалыптастыру, сол жүйені дәстүрге айналдыру жағы жетпейді.
Балалар кезінде сүйіп оқыған М.Әлімбаевтың, Б.Соқпақбаевтың, Қ.Мырзалиевтің, Қ.Баянбаевтың, Ж.Смақовтың, М.Қабанбаевтың, Ж.Әбдірашевтің ізбасарлары бар ма? Әрине бар. Қазақ балалар әдебиетіне бергенінен берері мол Нұрғали Ораз, Ертай Ашықбаев, Жаңабек Шағатай, Сәбит Дүйсенбиев, Көсемәлі Сәттібайұлы, Толымбек Әбдірайым, Әлібек Файзуллаев, Гүлзат Шойбекова, Бейбіт Сарыбай сияқты қаламгердердің қаламын суытып алмауын қадағалауымыз керек.
Баланы кітап оқуға баулитын кітап оқу дағдысының қанына сіңісті болатын кезеңі балабақша мен бастауыш сыныптағы шағы. Қазір соларға күнделікті тұтынатын шығармалар жоқтың қасы.
Мектептерде өтіп жатқан шараларды өткізуге балалар жазушыларының елеулі үлесі бар. Мектеп пен кітапханада өтетін кездесулерге баратын да солар. Тіл мерекесі, Абай, Мұқағали, Мағжан, Ілияс, тағы басқа оқулар оларсыз өтпейді.
Балалар әдебиетіне мұрын шүйіре қарайтын дағды әлі қала қойған жоқ. Қоғамымыздағы жасалып жатқан игіліктердің бәрі тек балалар үшін деп есептесек, онда балалар әдебиеті шетқақапай көруге тиісті емес.
«Рухани жаңғыру» бағдарламасы балаларға қызмет етуге тиісті. Әр облыста жыл сайын ондаған кітаптар шығарылуда. Солардың ең болмағанда 2-3 кітабын балаларға арнап шығаруға міндеттеу керек. Неге десеңіз, сол кітаптар өз өңірінің мектептеріне беріледі. Осы жақсы дәстүрді Алматы облысы «Жетісу балалар кітапханасы» деген атпен бастап кетті.
Барымызды түгендеп, балалар жазушыларының басын қосып, енді ғана қолына қалам ұстап талаптанып жүргендерді де қамқорлыққа алып, семинар-кеңестер өткізу қажет. Ондай жиындардың өтпегеніне 30 жылдың шамасы болды.
Бүгінгі баланың болмысын зерттеу, тілін меңгеру, жас ерекшелігіне қарай психологиясын ашып беру, уақыт көшінен қалмау балалар жазушыларына жүктелетін талаптардың бірі.
Балалар әдебиеті туралы мәселеде сөзден гөрі іске көшетін кезең жетті. Балалар әдебиеті нақты қамқорлыққа зәру. Ол қамқорлық мемлекеттік дәрежеде болуға тиісті.
Ширек ғасырдан бері оқулық жөніндегі дау-дамай аяқталмай келеді. Оның бір себебі балалар әдебиетіне келіп тіреледі. Бала бақшадағы, мектептегі оқыту мен тәрбие жұмысы мазмұнды жүру үшін балалар әдебиеті де мазмұнды, көркем болуы керек.
Балалар поэзиясының антологиясын шығару жөнінде әңгіме ара кідік қозғалып жылда аяқсыз қала береді. Соны жауапкершілікпен қолға алып, комиссия құрып, жұмысқа жұмыла кірісетін жанашыр жоқ. Жас ерекшелігіне қарай бөліп балалар прозасының да таңдаулы кітабын шығару – уақыт талабы.
Біз әдебиеттегі эстетикалық талғамды, көркем шығармаға қойылатын талаптарды әлсіретіп алдық. Балаларымызға, немерелерімізге тамақты қыл-қыбырымен ұсынбаймыз ғой. Жемісті де жуып береміз. Мұғалімдер татымсыз, көркемдіктен ада дүниелерді сабағында пайдаланады. Ол баланың тілін бұзады, ойын адастырады. Бұл – қиянат, қиянатқа жол бермеу керек. Шатып-бұтып өлең сымақтарды өздері де жазады. Қарапайым мысал. Төменгі сыныпта шәкірттерге 5 жол өлең құрастыр деген тапсырмалар жүр. Неге ол бес жол? Қазақтың дәстүрлі қара өлеңі (а, а, б, а) төрт жол емес пе? Оған бас қатырып жатқан ешкім жоқ.
Балалар әдебиетіне қатысты мәселе тек Жазушылар одағына, қаламгерлерге қатысты ғана емес. Баршаға ортақ шаруа. Балалар әдебиетін қалай өркендетуге болады? Оны ілгері бастыруға ықпал ететін нақты тетіктер бар ма? Ендігі мақсат осыны егжей-тегжейлі зерттеп, оң шешімін табу.
Кеңестік кезеңде «Жалын», «Балауса» баспалары бірқатар игілікті істер тындырды. Балалар әдебиетін жүйелі жолға қойған еді. Мүмкін сол дәстүрді қайтадан қолға алу қажет шығар?
Кітап пен жазушы және оқырман арасында дәнекер болып келе жатқан кітапханашылардың мәртебесі мұғалімдердікіндей емес, көп төмен. Жалақылары да мардымсыз. Оқырмандармен жұмыс істеу жеңіл деп айтуға келмейді. Көптеген ұйымдастыру жұмыстары кітапханашылардың араласуымен өтеді. Рухани жаңғыру бағдарламасын бірден бір жүзеге асыратын мекеме – кітапхана. Мемлекет қаржы бөліп ауылда кітапханаларды іске қосуы қажет. Кітахана дегеніміз – жазушыны оқырманға алып баратын құтқанасы, алтын көпір. Сондықтан кітапханашыларды қаламгерлер қорғауға тиісті.
Мысалы оқулықтар шығару жұмысы тікелей мемлекеттің қамқорлығында. Сол оқулықтардың көмекші құралы ретінде неге балалар кітаптарын көптеп шығармасқа. Өйткені, кітап мектепке, балабақшаға, ата-анаға ауадай қажет дүние.
Мектептерімізде оқу бағдарламалары, оқулықтар заман талабына орай өзгерістерге түсіп жатыр. Бұл да балалар жазушыларынан жаңаша жазуды талап етеді. Бұл тұрғыда жастарымыздың шығармаларында жаңа серпіліс, жаңаша бағыт аңғарылатынын айта кеткен орынды.
Шығармалардағы ортақ кемшіліктерге келетін болсақ, бір сарындылық, бұрын жазылған дүниелерді шиырлау, тіл жұтаңдығы, композициялық шешімдегі селкеуліктер кездесіп қалып жатады.
Республикамыздағы педагог, психолог, т.б. ғалымдар мен балалар жазушыларының басын қосып алдағы уақытта Жазушылар одағының Пленумын, жеке конференция өткізу қажет деп есептеймін. Не бар, не жоқ, енді не керек деген мәселені шешіп алатын кез жетті.
Естеріңізде шығар, үкімет медицинада отбасылық дәрігер өте тиімді деген желеумен, балалар дәрігерлерін жойып жіберіп еді. Енді оның қателік екенін мойындап, оқу орындарында факультеттерді қайта ашып әуре болуда. Міне, балалар дәрігері қоғамға қандай қажет болса, балалар әдебиеті де сондай маңызды роль атқаратын көркем әдебиеттің бір саласы.
«Балауса» баспасында «Әлем халықтарының балалар әдебиеті» деген елу томға жоспарланған әдемі серия бар. Соның оншақты томы ғана жарық көрді, қазір тоқтап қалды.
Мен бұрын да айтқанмын, қазақ теле-радио каналдарымен жазушылардың байланысы мүлде жоқ. Осы үлкен аудиторияға үкімет арқылы болса да енуге жол табу керек. Балалар әдебиеті де, басқа әдебиет те сонда насихатталады. Оның ұйытқысы Жазушылар одағы болуы тиіс деп ойлаймын.
Кезінде балаларға арнап шығарма жазып, балалар әдебиетінің сынына қоян-қолтық араласқан Бекен Ыбырайымұлы да үнсіз қалды. Қазір балалар әдебиетін жетік білетін, соған жанашыр болып сүбелі еңбектер жазып жүрген бір адам қалды. Ол – Құлбек Ергөбеков. Балалар әдебиетін түбегейлі зерттеп жүрген ғалымдар да жоқтың қасы. Елуінші жылдары жарық көрген Шеген Ахметовтың балалар әдебиеті жөніндегі оқулығы әлі оқытылады. Осыдан-ақ балалар әдебиеті сынының қай деңгейде екенін біле беріңіздер. Ал жыл сайын жүздеген балабақша қызметкерлерін, бастауыш сынып мұғалімдерін, қазақ тілі мен әдебиеті пәнінің мұғалімдерін даярлап жатқанымызды еске алсақ, тіптен ұят. Балалар әдебиеті сыншысын, балалар әдебиетін зерттейтін мамандар даярлау жұмысын қолға алмай болмайды.
Балалар әдебиетіне жете көңіл бөлінбейді, қамқорлық тапшы.
Балалар әдебиетінде аударма жұмысы да кенжелеп қалды.
Балалар жазушыларының мерекелік даталары да елеусіз қала береді.
Ауыл балаларына кітап жетпейді.
Балалар кітаптарының сапасына мән беріп, көркемдігін дөп басып, толмағанын толықтырып, автормен жұмыс істеймін маман, білікті редактор жоқ.
Балаларға арналған ән мәтіндері жоқ. Балалар композиторлары да некен-саяқ. Санай берсек мұндай жоқтардың саны жеткілікті.
Жазушылықтың қыр-сырын меңгерген, әдебиеттің домнасында қорытылған нағыз жазушылар балаларға жазудан қашқақтайды. Өнімсіз еңбек. Қаламақы да алып жарытпайды. Сондықтан да жылы жауып қоя салады. Мысалы, балалар ақынын өзге жанрда жазатын ақындармен салыстыруға келмейді. Қанша жерден тырбанса да бір жылда 1-2 баспа табақтан артық жаза алмайды. Көп жазса су болып кетеді.
Оқулықтарға енгізіліп жүрген мәтіндерде талғам жоқ. Көркемдігі сын көтермейтін, тақырыбын желеу етіп, еніп кететін туындылар да бар. Өздеріңіз білесіздер оқулықтар басынан шу арылған емес. Енді осылай жүре беруге бола ма?
Ескерте кететін бір жай, балаларға арналған жеті-сегіз өлең кітабы жарық көрген ақын қызымыз Бағдат Айтмұқаева мен «Астана-Бәйтерек», «Дарабоз», «Балауса» конкурстарының жеңімпазы, 3-4 кітаптың авторы Ернұр Сейдахмет сынды балалар әдебиетінің жас буындарын Қазақстан Жазушылар одағының мүшелігіне қабылдасақ игілікті іс болар еді.
Балалар әдебиетінің өнімдері – көркем шығармалар бөтен біреуге емес, өз балаларымызға, немерелерімізге жасалып жатқан дүниелер ғой. Балаларға арналған шығарма да мөлдір, таза, кіршіксіз болуға тиісті. Сонда ғана ол баланың рухани қажеттілігін өтейді.
Тіршілікте біздің балалардан басқа қандай қызығымыз бар?
Балаларға жазу оңай деп ешкім айта алмайды. Өлең шығармайтын қазақ жоқ деп жатамыз. Төрт көзіміз түгел отыр. Егер балаларға жазу оңай болса, үлкен де кіші де оңай жаттап алатын:
Аю отыр партада,
Екі қолы қалтада.
«А» – деді, «Б» – деді,
Ештеңені білмеді, – деп жазған Әбубәкір Қайран сияқты бір шумақ өлең жазып беріңіздерші. Жеті жүз жазушыдан балалар жаттап алатын, өмірге қажетті, бала тәрбиесіне қызмет ететін 700 шумақ өлең туар еді. Балалар әдебиетінің қиындығы сонда, ондай өлеңді Әбубәкірдің өзі де жаза алмай жүр. Балалар әдебиетіне байыппен қарайтын кез жетті. Балалар әдебиетіне жасалған жақсылық – балаларға жасалған жақсылық. Балалар әдебиетінің қадірін білмейтін ел – болашақтың да қадірін білмейді.
Елінің ертеңіне, жас ұрпақ тәрбиесіне қаламының қарымымен қызмет ететін дарын иелерінің шабыт желкенін жел керней бергей. Ақын-жазушыларымыз қаламдарын қолдан тастамай, тамаша дүниелерімен сәбилер бесігін тербей бергей.