АҚЫН АРУЛАРДЫҢ АЙШЫҚТАРЫ
«Қазақтың ауызша әдебиеті» сериясымен ҚР Мәдениет министрлігі «Әдебиеттің әлеуметтік маңызды түрлерін басып шығару» бағдарламасы бойынша жарық көрген «Қараүлек ана, Қамқа Қазыбекқызы, Алмажан Азаматқызы, Ұлбике Жанкелдіқызы, т.б. шығармалары» (Алматы. «НұрлыPress.kz», 2014-288 б) кітабына Абай атындағы Қазақ ұлттық педагогикалық университеті жанындағы «Авторлық ауызша әдебиет» ғылыми орталығының директоры «Ақындар аманаты» атты қазақтың ауызша әдебиеті жобасының авторы, филология ғылымының докторы, профессор Бекен Ыбырайым жазған аннотацияда: «Өлеңмен ойлау, өлеңмен сөйлеу өткен ғасырларда өмірдің өзіндік қызығына, өнердің өзгеше саласына айналғанына – ақын қыздардың шығармалары да жарқын куә. Төкпе ақындардың санатында қыздардың осынша мол ұшырасуы – әлем әдебиетінің тарихында бұған дейін болмаған, қайталанбас құбылыс. Шашасына шаң жұқпаған талай ақын ағалар қыздардан сан мәрте ұтылғанына тарихта мысалдар қырғын. Оқырмандарға ұсынылған осы жинаққа есімдері ел жадында сақталған аяулы да ардақты ақын қыздардың шығармалары-өлеңдері, айтыстары енгізілді», – делінген.
Қазақ айтыс өнерінің жыр күмбезіне өзіндік өрнек, қайталанбас нақыш әкелген өнер дүлділдерінің қатарын көбейтіп, оның ойлы да құнды мұраларына мейлінше мол үлес қосқан ару ақынның бірі – «таңдайында өлеңнің ұясы бар» даңқты ақын қыз Ұлбике Жанкелдіқызының өзгеге ұқсамайтын ой сәулесі, сөз сәулеті ерекше, тілі шешен, жүзі көркем болғанына айтыстары айғақ. Айталық, Күдері қожамен болған айтыстағы мына жолдар қыздың білімділігін, тапқырлығын, өжеттігін дәлелдесе керек: «Айтамын айт дегеннен, қожам, дүрсін, Қожам, тоқсан түрлендің мені көрсең. Оны тапсаң бір тыныс алар едің, әзірет Әлінің атасын тауып берсең», – дейді. Тағы да Ұлбике үстемелеп сұрақты жаудырып, састырып сөз сабақтайды: «Сабақтың басын сұраса, үнді дейді, Жаман сөз жақсы адамға мін-ді дейді. Пайғамбар, ат сұрамақ сүндет еткен. Әкең атын сұраймын, кім-ді», – дейді», – деген жолдарда сауал қоя отырып, сөздің ырғағынан арылмай, теңеулерді де тең бастыра отырады, «үнді, мінді, кімді» деген сияқты ұйқасты мінсіз құрып, ойлы сөз саптаулары да сауатты. Екінші нұсқасында да Ұлбикенің өктемдігі, өжеттігі, өресі әрбір жыр жолдарынан көрініп отырады. Күдерінің қожа атанып, молда болып елді алдап, жан сақтап жүрген кәсібін өткір сынап: «Көр тисең ашуына біздің қазақ, Қожаңды құл, төреңді сарт дейтұғын. Мысықша көзін жұмып, елді алдаған, Қожаны оңдырмайды ат дейтұғын», – деп кісі өлгенде, ат пен тон алып, нәпсісін тыя алмаған қожаларды қатты сынға алып, жеңіске жеткен Ұлбикеде шиыршық атқан серпіліс, шуағы мол шумақтар мол, мәселен: «Өлең десе көңілім судай тасар, Мен емес қару таппай сөзден қашар, Қан жауғырдың тексізін мұнан байқа, Өкпелеген қойшыдай тұра қашар», – деген жолдар нағыз поэтикалық қуатын танытады.
Жанкел деген ақын Ұлбикенің Күдерімен сыйластығы жөніндегі ел арасындағы аңыз әңгімені шамына тигізіп: «Жайына жігітшілік қоймас екен, Ұлбике, сөзіңе жұрт тоймас екен. Тарап жүр ел аузында бір әңгіме, Ұлбике Күдерімен сырлас екен», – дегенде, Ұлбике іліп алып: «Салады қойшы қойын алқа-салқа, Мінеді құдай сүйген алтын таққа. Бір итті итаяқтан тойыпты деп, Келіп пе ең итаяқтан жаламаққа», – деп әрі астарлы, әрі уытты сөзбен әдептен аспай әдемі әжуалайды. Тасты жарған шынардай шырынды сөзбен-ақ шамданбай, әжелеріміздей «шымшып» алады. Осы жерде Жанкелді қызға деген көңілін: «Қазаққа аты шыққан мәшһүріңмін, Мен болдым саған ғашық жас күнімнен. Келгенде сен бір жатқан бағлан қозы, Аңдыған қараңғыда қасқырыңмын», – деп білдіргенде, ақын қыз өжеттене өрнек тоқып өлеңмен: «Жанкел, сен қасқыр болсаң қабысарсың. Ел келсе, сендей қасқыр ебін таппай, Далада тасқаба жеп қарысарсың», – деп жауабын беріпті.
Ұлбикенің әрбір сөздеріндегі сары алтындай сөз маржандарын терер болсаңыз, тіпті айтыстарын сол күйі мысалға алып талдауға тұрарлық. Шынында да айтыс өнері дер кезіндегі дәмділігін жазбаша түрдегі талдауда түрлендіріп айтсаңыз да, айызыңыз қанбай, көңіліңіз толмауы – табиғи заңдылық.
Ұлбикенің Таспақожамен айтысы (1-нұсқа) да осындай ойлы дүниелерге құрылған сұрақ-жауаптан тұратын танымдық туынды. Мысалы: «Өлең мен ән әуелден бір келіскен, Қос қанатты құстай боп шығар іштен. Нұх кемесі қайырлап қалған кезде, Жетім бұзау бишара қайдан түскен?», – деген сауалдарда діни сауаттылық айқын. Таспақожамен болған айтыстың екінші нұсқасында Ұлбикенің айттырып қойған адамына наразы болып, көңілі кем кезінде әдейі іздеп келген жас ақынға разы болып: «Жастай өскен жерімде бағыланмын, Онда кетсем, елімді сағынамын. Қабыланның қолына түсіп қалдым, Жазғанына тәңірдің не қыламын?», – деп өзегін өртеген өкінішін өлеңмен өрнектейді. Осындағы теңеулер, тапқыр ойлар, этнографиялық детальдар, дала халықтарында тән философиялық ойлар, этикалық құндылықтар қаншалықты нанымды? Оқып көрелік: «Айран болса, күбі іші бос болмайды, Бір-біріне жақсы адам өш болмайды. Өзі әкеліп құдайым қосса-дағы, Бөлтірік пен ақ қозы дос болмайды». Осы жолдарда кешегі көне көріністер ғана емес, адамзат табиғатындағы мәңгілік құндылықтар, эстизтенционалдық мәселелер, жақсы мен жаманның мәңгілік тартысы ауылдың қаршадай қызын қаншалықты толғандырып, әдемі теңеуді әңгімелеуге әкелген. Оны өзі де Ізтілеу мен атақты Мәделімен айтысында былайша баяндайды: «…Әудемжармен әуелі үнімді аштым, Он екімде өлеңмен тілімді аштым. Он үшімде өзімдей бозбаламен Жұмбақ айтып, өлеңмен жағаластым… Моншағымның әр тасы бір өлең-ді, Бесігімде үйренгем бар өлеңді. Балапандай кезімде қайран шешем, Тал бойыма дарытқан қара өлеңді», – деп анықтап береді. Мәделі ақын да өзінің қарсыласының оңай олжа еместігін мойындай отырып, бағалай да біледі: «…Сұлу қызға тұс-тұстан көз түседі, Қысылса да, аузына сөз түседі. Өлең айтып отырған Ұлбикенің Кеудесінде бұлбұл құс тілдеседі» десе, енді бірде: «…Ат арытып, айтысқа келгендердің, Арқасына ырситып қамшы бастың», – десе, оған Ұлбике: «Әуелден-ақ адамзат тіл, көмейлі, Шайпау сөз қыз жөнінде не демейді. Іздеп келген сол ақын кетіп қалған, Қой да үріккен жағына беттемейді», – деп мақтағанға таспай, өзін өрескел өсірмей, қарапайым түрде салмақты сөз, тапқыр теңеумен салқын жауап береді. «Ұлбике мен жігіт» айтысы қызық оқиғаға құрылған. Жанкел байдың бір үйір жылқысының ішінен Ұлбикенің бәсіре тайы жоғалып, ақын қыз Түркістан мал базарынан іздеп, өлеңмен жар салып жүргенде бейтаныс бір жігіт өлеңмен қосылып, екеуі айтысқа түседі. Жігіт: «Қауын иісін білмеген түйнекті үзер, Шекпен жайын білмеген өрмекті үзер. Сұлу қыздың бәсіре тайын алған, Сол ұры да ертең елден безер», – десе ақын қыз да қағыта қақтығысып: «Бұл өлеңнің адам жоқ кілтін ашқан, Кең сарайдан өлеңін түртіп ашқан. Айтысуға менімен келген байғұс, Қатты сасып, қалпағын тастай қашқан», – деп сес көрсетіп, жеңіп кеткен. Жоғарыда аталған ақын, айтыскер қыздардың бәрі де – айтыста сан ақыннан, сан топта озып, жүлде алып жүрген жүзден жүйрік, мыңнан тұлпар боп танылған таланттар.
ХІХ ғасырда өмір сүрген, бірақ өмір мен өнербаяны белгісіз ақын қыздың бірі – Жыға қыз. Оның Кубала ақынмен айтысқан жырының 1 және 2 нұсқасы беріліпті. Жыға қызды айттырып қойған елдің ақыны Кубала (масқар деген рудан болса керек) өзінің жасы да орны да үлкендігіне мән бермей, отырыстағы өлеңін жалғастырғанына жыны келіп, сөз бастайды. Ақын қыз айылын да жимай, оны кекесінмен тойтарып отырады. Кубала: «Торының айыл, тұрман, тебінгісі, Сөз сөйлейді әрбір жерде кемел кісі. Тап болған заманына мен қайнағаң, Ұялмай сөйлей ме екен келін кісі». Жыға қыз: «Кубала, бала десем, жігіт пе едің? Басыңда ақ қалпағың түбіт пе едің? Ішінде топты жұрттың келін дейсің, Кубала, менен неге үміттендің?», – деп өзіне өжеттене қарсы сұрақ қойып, айтыскерге тән тапқырлықты танытады. Қыз Жыға анау-мынауға дес бермейтін, нені де қайсарлықпен қарсы алатын ақылды, батыл ақын екендігі Кубаланың ең қатты қарғысына да әдеппен, ақындық мәдениетті ұстана отырып ұстамдылықпен: «Астымда атым мінген ақ боз атым, Қолыма найза алғаным салтанатым. Әкемнің оң жағында бала тапсам, Болмай ма ол өзіме қолқанатым», – деп жауап қатуынан байқалады. Қазақ қызына тән иба, инабатты түрде берген жауабы Кубала ақынды шамдандырып, артық-ауыс сөздерге барғыздырып, ұрысуға дейін апарады. Нәтижесінде жүйесіз сөзден тосылып, ақындық қасиетті жоғары ұстаған ақын қыз Кубала ақынмен айтысып береке таппайтынын ұғып, өз еркімен сайыстан шығады.
ХІХ ғасырдағы ақындардың көрнекті өкілдерінің бірі – Жібектің Бала Оразбен айтысы да осы жанр тарихындағы жауһарлардың бірі. Мұнда да ақын ерлерге тән өркөкіректікпен әйел жынысын жүндей түтуге тырысқаны байқалады. Бала Ораз: «Көтерсе құдай бағымдай, Меніменен айтыссаң. Сындырармын сағыңды-ай, Жиырма бестен асқанша, Отызға аяқ басқанша, Осындай шалпы тіліңнен, Байлаған құдай бағыңды-ай», – деп тарпа бас салса, Жібек қызда сөзден қақалмай: «Менімен қағыссаң, Сындырармын беліңді. Өшірермін үніңді, Басармын, бала, деміңді», – деп М.Әуезов айтпақшы «ә» дегенге «мә» деп тойтарыс береді. Елі мен жұртындағы жайсаңдарды мақтап дес бермеген бала Оразды Жібек қыз өзі білетін ақиқаттармен алдын орап, сөзден тостырады.
Топ жарған ақын Нұрила Әбенқызының (1896-1921) ақындар айтысында бірнеше ақынмен қатарласа айтысуы және оған атақты ақын Жамбылдың төрелік етуі, бұл өнер сайысының маңыздылығын көрсетсе керек.
Нұриланың нұрлы нақыштарын нақты мәтіндерден байқайық:
«…Жасымнан шаршы жиын топқа түстім, Ақынмен көңіл соққан көп айтыстым! Телегей теңізіне көптің малтып, Халықтың қайнарынан шәрбәт іштім. Сондықтан мүдірмейді тіл мен жағым, Кенеттен тез қамданып ой, қиялым, Алдында әлеуметтің сөйлегенде, Кетеді көтеріліп аруағым», – деген жолдардан әуеннің де, жырдың да қуаттылығын, ой құнарлылығын сезінеміз. Ақын қызбен айтысуға ынтық ақындар Шүкітай, Бармақ, Кенен, Үмбетәлі шығады. Ақырында Нұриламен теңдесі деп танылған Үмбетәлі тізгінді алып, айтысты бастап, жекпе-жек сөз сайысына шығады. Өлеңге өрен жүйрік Үмбетәлінің: «…Ала сөйлеп әркімді омырауға, Ұшырадың, Нүрік-ау, үлкен дауға, Аттан байтал аптығып озған емес, Сұрамаспын сондықтан сенен сауға», – деген өктем сөзінен сескенбеген сұлу сөздің шебері Нұрила ақын:
«…Айтар сөзден адасып албыттандың, Мен талайын албыттың қаңғыртқанмын. Жем жеген екі мезгіл сәуріктей боп, Әулігіп айдалаға аңғырттандың… Боламын деп өлеңге көңілі теңдей, Бір шалымға көбісі қалған келмей. Үпілмәлік ішсең де,Үмбетәлі, Мен жеңемін сөзіңді бұйым көрмей», – деген жолдардағы өз таланты мен білімділігіне деген сенімділік, қайсарлық, алған бетінен қайтпайтын қажырлылық көрінеді. Нұрила ақынның әсіресе, лексиконында қазақы көне сөздердің жарасым табуы да оның өзіндік өрнегін, тілдік, көркемдік ерекшелігін танытады. «Албыттану, бір шалым, үпілмәлік» т.б. сөздердің бүгінде архаизмге айналып, әдеби айналымнан шығып бара жатуы қандай өкінішті. Кезі келгенде сөзге көрік, ойға өріс беретін әдемі сөздер-ақ екен.
Нұрила ақынның адуынды да айбарлы сөздеріне шыдас бере алмай ер болса да әдепсіз сөздерге ерік беріп, ашуға мінген атақты ақынмен одан әрі айтысса әлдеқалай боларын іші сезген соң, Жамбылдың өзі қазылық жасап: «Бағы жанса байталдың бағасы зор, Адасқанын Үмбеттің байқады ол. Бұл жердегі айтыстың кезегінен Нұрилаға беретін теңеуім сол», – деп бата бере отырып, ақындық аруағы қысып, өзі де сөз жарыстырып, өлең өресін сынағысы келіп сайысқа шақырады. Алайда Нұрила өзіне тән әйелдік әсемдікпен атасын әспеттей отырып: «Келін болып еліме былтыр түстім, Сізге жайын айтпақпын бұл жұмыстың: Нәресте бар үйімде және әлсізбін, Босанғалы болып ед маған үш күн…», – деп рұхсат сұрауында ақындық мәдениет «менмұндалап», сол кездегі ақын қыздарға тән айтысқа осылай аяқастынан келетін, олардың еркін отырып, кеңінен көсіліп сөз көшін түзеуге мүмкіндіктері де бола бермейтінін баяндайды. Сөйте тұра сайыпқыран құстардай қай қақтығыстарда да қайсарлықпен қарсыластарын шаң қаптырып кететін тапқырлығы – бүгінгі айтыскер аруларымызға үлгі-өнеге. Бір емес, бірнеше жүзден жүйрікпіз деген ақындарды жеңген Нұрила ақынға Жамбылдың берген бағасы, әрине, біздің берген бағамыздан жоғары, құнды болары сөзсіз: «Жамбылдың жасы жетті жетпістерге, Мұндай бала көргем жоқ өткір тілге. Дауысың көкке жетіп, аспан жарған, Естідік әуезіңді бір түн біз де. Олай болса, тоқтату мүмкін емес, Бар, шырағым, ұлықсат бердім сізге. Қара табан болғанда қарашығың, Шақырамын, кел сонда біздікіне. Сөзіңнен сорғалаған тамады алтын, Аңқылдаған адамға көңілі жарқын». Талантты бағалаған, танытқан Жамбылдың бағасы бүгін де құнды.
Тегінде айтыс өнері іркіліссіз ізденісті, жүйелі дайындықты, тәжірибе жинап, шабыт алар жиі жарыстарды қажет етеді. Өйткені, кез келген өнер үзіліссіз ізденісте ғана табысты болмақ.
Қалай болғанда да тәуелсіздік кезеңіндегі жаңарған айтыс өнеріне жаңаша көрік сыйлаған Надежда Лушникова, Шолпан Қыдырниязова, Әселхан Қалыбекова, Жұмаш Оспанбекова, Әсия Беркенова, Райхан Нәкеева, Тәушен Әбуова сынды сайыпқыран сөз сайыскерлерінің дәстүрін жалғастырған Айнұр Тұрсынбаева, Жансая Мусина, т.б. бұл өнердің өміршеңдігін өздерінің өнерлерімен жалғастырып келе жатқаны жүрек жылытады. Қазақ халқының қашаннан салтанат-сауығы болған, айтыс өнеріндегі ақын қыздардың да алар орны ерекше.
Гүлзия Пірәлі,
ф.ғ.д., профессор, әдебиеттанушы
ПІКІРЛЕР3