АРАМ ДОСТАН АДАЛ ИТ АРТЫҚ…
Менің үйден әдемі киімдерімді киіп, бір жаққа қонаққа немесе тойға бара жатқанымды сезіп-біліп, итім үнемі бірдеңе дәмете көзімен шығарып салушы еді. Итімнің аты Форсаж болатын. Ерекше жылдам жүретін болғандықтан, үйдегі бала-шаға солай атап кеткен.
Той біткенде, жұртқа жексұрын болып, қалған сүйек-саяқтарды жинап алып жатамын. Түннің бір уағында келсем де, мені сарыла тосып отыратын итім бір қуанып, ойнақши алдымнан шығып, несібесін тойғанша жеп, қалғанын келесі күніне сақтап, жерге көміп тастайтын.
Бірде бір ай бойына Түркияда өтетін Халықаралық мүсіншілер симпозиумына кетіп қалғаным бар. Шетелден хабарласқанда, алдымен итімнің жағдайын сұраушы едім. Оған үйдегі бала-шаға реніштерін білдіріп: «Бізден бұрын итіңіздің хал-жайын сұрайсыз, итіңіз бізден артық болды ма сізге?» дейтін. «Ит те жеті қазынаның бірі ғой», – деп, мен де олардың көңілін аулап қоятынмын.
Содан симпозиумнан оралғанымда, итім мені дұрыс қарсы алмай, ұясынан шыға қоймады. Не болды екен деп, итімді шынжырынан ұстап, сыртқа әрең шығардым. Тамақ берсем жей қоймады. «Балалар уақтылы тамағын бермей, әбден ренжітіп алды ма екен» деген ой да көңілімде қылаң беріп қалды. Алайда, олар итке тамағын дер кезінде беріп тұрғанын айтып шыр-пыр болып жатты. Соған қарағанда, менің шетелге кетіп қалғанымды қайдан білсін, мені тастап кетіп қалды деп ойлады ма екен, кім білсін. Әйтеуір, қайғыдан қан жұтқаны көрініп тұр.
Кішкене сергіп алсын деген оймен шынжырынан босатып жібердім. Форсаж аулада аздап жүрді де, сыртқы есікті ашқанымда, далаға қарай атып шықты. Көшедегі әрбір бұтақтың түбіне барып, артқы аяғын көтеріп, дәрет сындырып жүрді. Мен әдеттегіше оның оралуын күтіп тұрдым. Бірақ ол оралмады. Сағымға сіңіп жоқ болғандай, ізім-қайым жоғалды. Ал мен күндіз күлкіден, түнде ұйқыдан айрылғандай, бүкіл Жетісу ауданын шарлап, көше-көшені аралап іздеп шықтым. Жоқ. Сол күйі табылмады.
Итім маған өте адал еді. Он бес жыл бойы байлауда тұрып, көшеге де шықпай, менің отбасымды, ауламды ұры-қарылардан қорғады. Мен оны Еуропалықтардай сыртқа қыдыртып, саябақтарға апарып, ұрғашы иттермен жолықтырған да емеспін. Қазір сол итіме обал жасадым-ау деп ойлаймын. Өзіме соншама адал болған итіме, иттік істедім бе деген ой мазалап жүр.
Бір күні көрші орыс кемпір менің күй-жайымды айтпай-ақ аңғарған болуы керек, «Тілеу-ау, сен бүйтіп мазалана бергенше, ит аулаушылардың орталығына барып көрсеңші. Олар үш күн бойы көшеде байлаусыз жүргенде ұстаған иттерін иесі келгенше күтіп, ұстай тұрады. Содан кейін барып көзін жояды», – деді. Мұны естіп, көңілімде қайта үміт оты оянды. Алып-ұшып Алматының бір шетіндегі ит аулаушылардың орталығына бардым. Мұнда келген соң, көңілім одан сайын бұзылды. «Мені алып кетші» деп тұрғандай болып, қыңсылаған иттердің даусынан жүрегім қобалжыды.
– Аға, қазақта «жақсы ит өлігін көрсетпейді» деген сөз бар. Ол итіңізді енді іздемей-ақ қойыңыз. Сізге жасаған сыйымыз болсын, мынаны өзіңіз алып бағыңыз, – деп, итімнен аумайтын бір күшікті берді.
Жас күшікті арқалап, үн-түнсіз үйге оралдым. Көңілім толар емес. Бұл аз болғандай, әйелім: «Мен өлгенде бүйтіп қайғырмайтын шығарсың», – деп, ренішін білдіріп жатыр. Бірақ көңіл-күйім орнына түсе қоймады. Тура И.Крыловтың «Арыстан мен ит» мысалындағы арыстанның күйін кешіп тұр едім. Жем ретінде торға жіберген күшікпен арыстан достасып кетуші еді ғой. Кейін күшік ауырып өлгенде, қайғы жұтып отырған арыстан келесі жіберген күшікті шайнап өлтіріп тастайтын. Менің де көңілім осы кепті кигендей болып, итімнің орны толмай тұрды.
Ойыма көптің аузынан естіген бір әңгіме оралды. Бір орманшы итімен бірге келе жатқанда, көлік қағып кетіп, орманшыны жедел жәрдем келіп алып кетеді. Иесінің қаны тамған жерден кетпей, ит сол жерде қырқына дейін күтіп тұрып алады. Қаза тапқан иесін келіп қалар деп ойлаған болу керек. Мұны білетін жұрт иесіне адалдық танытып отырған итке ризашылығын білдіріп, осы маңнан көлікпен өткен-кеткен кездері итке тамағын беріп кетіп жүрген. Иесін қырық күн күткен ит сол жерде тура иесіне ұқсап, көлік қағып кетіп мерт болады. Осының бәрі ит пен адамның берік достығы емей не? Дәл сол қырық күн өткеннен кейін сол жерге ел итке арнап ескерткіш орнатқан. Ұлы данышпандарымыздың бірі айтқандай, хайуанатта – ит, жеміс ағаштарында – алма адамға деген адалдығын өмір бойы жоғалтпайды екен. Алма бұтағы сынып түскенше иіліп, жемісті көбірек берсем екен деп, ал ит өлгенше адамға қызмет етсем екен деп ойлайтын көрінеді. Екеуі де өз-өздерін осылай құрбандыққа шалатын сияқты…
Бірде ерлі-зайыпты қалаға жұмыс іздеп келіп, бір қарттың көршісінің үйін жалға алады. Қарт кісі жалғыз өзі тұратын. Кемпірі майданнан оралмаған жалғыз ұлының қайғысын көтере алмай, талай жыл бұрын қайтыс болыпты. Содан бері шалдың серігі өзі күшік кезінен асыраған жалғыз иті еді. Жеті қазынаның бірі иесіне адалдық танытып, үйге жан баласын жолатпайды. Ұры-қары дегендер иттен қорқып, ол маңайға аттап баса алмайды. Ал ауылдан келген сыбағаны біраз дегдітіп алу үшін сырттағы жіпке жайып қойған жас отбасының етін ұрылар бір-екі рет үптеп кетеді. Ерлі-зайыпты ақылдаса отырып, базардан күшік сатып әкеледі. Иесін қорғайтын шалдың иті сияқты болып өссе деп ойлайды. Бірақ ол күшік ұрыларға қолды болады.
Бір күні күтпеген оқиға болады. Соңғы кездері үйінен мүлде шықпай қалған қарт өзіне жігітті шақырады. Өзін ауру меңдегенін, енді быламық жасап ішуге де қауқарының қалмағанын айтады. Баспанасына ие болатын артында ұрпағы болмағандықтан, осы үйді олардың атына жаздырып беретінін жеткізеді. Тек өмірінің соңына дейін күтіп, арулап жер қойнауына тапсырсаңдар деген өтінішін жеткізеді. Жалғыз серігі итке жігітті ертіп апарып, иіскетеді. Ендігі сенің қожайының осы дегендей «таныстырады». Солай қарт өмірден өтеді.
Осылай бір-ақ күнде ерлі-зайыпты үйлі-жайлы болып шыға келеді. Ит те жаңа иелеріне үйренеді. Бір күні түн ортасында ит ұлып-ұлып үріп, қыңсылап, қатты мазасызданады. Ұйқы бермеген соң әйелі күйеуіне «мына итке не болды, қарап келші. Жібіне оралып қалды ма, болмаса босатып жіберші» дейді. Жігіт иттің қарғы бауын шешіп, төсегіне келіп жантаяды. Енді одан да сорақысы болады. Ит алдыңғы аяғымен үйдің есігін тырмалап тұрып алады. Түкке түсінбеген жігіт, есіктің алдына шыға бергенде, жоғары балды қатты жер сілкінісі болып, көзді ашып-жұмғанша үйдің шаңырағы ортасына түседі. Келіншек үйіндінің астында өлім құшады.
Осыдан кейін жігіт қайғыдан қан құшып, көпке дейін үйленбейді. Қарттың күйін кешіп, қос тізесін құшақтап, итті серік етеді. 10 жылдан кейін ит қартайып өледі. Содан кейін ғана қожайыны жалғызсырап, өзіне жар іздей бастайды.
Біз ғарышқа бірінші екі аяқты адам ұшты деп әлемге жар саламыз, ал төрт аяқты иттің бірінші ұшқанын ескере бермейміз.
Сатып кететін кей достан адал қызмет ететін ит әлдеқайда артық деп ойлаймын. Менің «Жеті қазына» деген композициямдағы иттің бейнесі осы Форсажға арналды. Адам мен иттің мәңгі достығын бейнелейтін бұл шығармам жас ұрпаққа ой салар деген сенімдемін.
Тілеуберді БИНАШЕВ,
мүсінші, Қазақстанның Еңбек сіңірген қайраткері.