Көрнекті ғалым, филология ғылымының докторы, профессор Әбділхамит Нарымбетов шығармашылығы қай кезде де өзектілігімен кейінгі ұрпаққа үлгі болары анық. Көзі тірісінде белгілі әдебиеттанушы-ғалым Бақытжан МАЙТАНОВ бұл турасында кең тоқталған болатын. Газетіміздің бүгінгі санында көрнекті ғалымның ұстазы Әбділхамит Нарымбетовтың тұлғалық келбеті мен ұстаздық ұлы қасиетін, адамгершілік болмысын арқау еткен мақаласын беруді жөн көрдік.
Әбділхамит Нарымбетов есімі оны білетін адамдардың жадында ескірместей өзгеше бітімімен сақталатынына сенімдімін. Ол кісіні 1974 жылы ҚР Ғылым академиясы М.О.Әуезов атындағы Әдебиет және өнер институтына орналасқан кезден бері де талай уақыт бойы тыңдап, көріп, біліп өстім. Қазақ совет әдебиеті бөлімін көрнекті сыншы, ғалым, академик Мұхаметжан Қаратаев басқаратын. Ығай мен сығай доктор мен кандидаттар. Доктор аз. Доктор болмақшы кандидаттар ғылымның мұздақ жолын кешуде екенін аздап сеземіз. Ғылымның жағдайы да, оған қойылатын талап та күшті еді. Әбекең де сол сынақта дайындалып жүретін. Әрдайым портфелімен жүреді. Диссертация қолжазбасы да, тәрізі, сонда бұлқынып жатады. Жұртшылық әрең қорғайтын. Кедергі табыла беретіндей. Әбекең сол шақта, ұмытпасам, шамамен 47 жастардағы қайраты қайтпаған ғалым еді. Қызығып қараймыз. Б»із де бір күні ғылым докторы болар ма екенбіз?» деп қиялдаймыз.
Әбекеңе мен бірде (Тұрсынхан Әбдірахманов екеуіне) тікбақай жауап беріп, біраз сөз естідім. Қатты ашуланады екен. Сонда бір мән беріп айтқаны – 27 жыл бойы осы институтта жұмыс істеп келе жатқаны. Ол кісі, шынында да, аспирантураны бітіргеннен кейін тек бір ғана жерде қызмет етіпті. Уақыт өте келе осы адамдармен достық жағдай қалыптасты.
Ғылым кандидаты дәрежесін алу үшін «тар жол, тайғақ кешуден» өтерде жанашыр азайып қалатын сәттер кездеседі. Қауіп-қатерде жүргендей болады екенсіз. Сынаушылар көбейеді. Сондай сынға толы күндерде Әбекең мен марқұм Рәзия Рүстембекова (Мұқан Иманжановтың жары) әрдайым мені қолдаумен болғанын ұмыта алар емеспін.
Әбекең мәжілістерде, Ғылыми кеңесте сөйлегенде күлдірмей қоймайтын. Әзілі жұртшылықтың жағымды ықыласын тудырады. Салдырлаған, ақкөңіл адам сияқтанатын.
Әбекеңмен Жазушылар одағының Насихат бюросы арқылы сапарға да шықтым. Жамбыл облысында әйгілі батыр Бауыржан Момышұлының ауылында болдық. Үшінші жол серігіміз Жұматай Жақыпбайұлы еді. Жұмекең – үлкен ақын. Кездесулерге көп бара бермейтін. Негізгі әңгімені жүргізетін – Әбекең. Менің де сөйлеуім шамалы.
Осы жолы аудан орталығындағы мейманханаға газет редакторы орналастырды. Сәл тілдескен соң қайдан екенімізді, жүз, руымызды сұрады. Айтып бердік. Қайтып келемін, асқа апарамын деген. Содан жоғалды. Әрі күтеміз, бері күтеміз. Әбден шаршаған соң, мен Әбекеңе, әдейі қайтер екен деп, «әлгінде ру, жүзімізді бекер айтпадық па?», – деймін. Әбекең ішегі қатып күледі. Мен де күлемін. Біраздан соң қарсы алған жігіт келіп, қонақ түсіретін үйге апарып, барлық құрмет-мезіреті жасалды. Жалпы сапардан риза болып қайттық. Бірде Жұматай Калининнің ескерткішін нұсқап: «Бізге осындай қойыла ма екен?», – деді. Әзіл-шыны аралас «Сізге қойылады ғой», – дегем. Алматыға оралған соң, бірер айдан соң Жұмекеңнің дүниеден өтетіні қаперімізге кірмепті. Ескерткіш өмірге өлшем емес қой.
Әбекең Әди Шәріпов, Мүсілім Базарбаев, Зейнолла Қабдолов сияқты белгілі тұлғалармен үлкен достық қатынаста болды. Бәрі де Әбекеңді жақсы көріп, сыйлайтын. Өйткені Әбекең де мұндай парызды қылаусыз атқарғаны хақ. Әбекең, тәрізі, өзі ұната бермейтін болса керек, кейбір әріптестерін шаншып та қоятын. Ал көңілі түскен жанға мәрт болатын.
Өз басым Әбекеңді бойынан кінә таппай ұнаттым. Сөздерін, мінезін қызық көрдім. Ақкөңіл, адал адамға қосамын. Ғылымға қатты берілген. Нәтижелері де өз заманына лайық. Үйіндегі апай ақылды адам дейтін достарының пікірін талай естідім. Әбекеңнің бірде телофон арқылы сөйлескенімізде: «Мен сені қолдағам, әлі де қолдаймын», – деген қарлығыңқы даусы құлағымда. Естелік соңында қадірлі әріптес, дос ағамыз туралы кезінде баспасөз бетінде жарияланған «Сөз желі-
сі – жанр» атты шағын мақаламды ұсынамын.
Белгілі бір жанрдың туу тарихы, даму үдерісіне арналған ғылыми монографиялар әдебиеттану саласында аз емес. Нақты да өзекті проблемаларды шешуде мұндай ұстаным өзін-өзі ақтағаны мәлім. Бұл бағыттағы зерттеулердің мүмкіншілігі кітапта қойылған мәселенің жинақтылығы мен ой-пікірдің жүйелілігінен көрінуге тиіс. Филология ғылымының докторы, профессор Әбділхамит Нарымбетовтың «Қазақ совет поэмасы» атты монографиясы айтылмыш жанр туралы жазылған тұңғыш көлемді еңбек болды. Автор теориялық мақсат көздегенмен, кітаптың кіріспесінде поэманың өзге поэзия жанрларынан айырмашылығын, өмір шындығын ашудағы кең тыныстылығы мен асқақ пафосын, архитектоникасы мен философиялық тереңдігін атап өткен. Ғалым поэма әдеби тектің түрі немесе саласы деген тәрізді екіұдай пікірлерді қорытындылай отырып, «поэма жанр» деген тұжырымға келеді. Сондай-ақ, жанрлық анықтама ретінде В.Г.Белинский айтқан толғамды негізге алу – дәлелді, дұрыс қадам.
Ә.Нарымбетов өткен ғасырдағы әдеби тәжірибелерге тоқтала келіп, поэманы негізінен ХХ ғасырдың бел баласы деп есептейді («Алғашқы ізденістер, тұңғыш нұсқалар»). Қазақ топырағында бұл жанрдың көне түрлерін эпостық жырлардан, толғаулардан іздестіреді. С.Мұқановтың «Батырақ», «Октябрь өткелдері», «Қанды кек», Б.Майлиннің «Бөліс», І.Жансүгіровтың «Конфиске», Ә.Тәжібаевтың «Құлғарасы» сияқты, т.б. поэмаларын топтай шола отырып, автор бұл туындылардың 1920 жылдардағы қазақ шындығын бейнелеуде ірі көркемдік жетістіктерге ие болғанмен, идеялық құндылығы, тақырып тұрғысынан өзектілігі, зор саяси-әлеуметтік мәселелерді көтеру тәрізді қасиеттеріне қарап, алдағы өрлеу дәуіріне апаратын ізденіс соқпақтары екенін баса айтады.
Зерттеуші («Поэмадағы заман суреттері және жаңашылдық») 1920-жылдардағы қазақ поэмасын дәстүрлі сюжетті поэмалар мен лирика-публицистикалық поэмалар деп жіктейді. Жаңа дәуірге сай мазмұн мен түр сонылығын табудағы жемісті қадамдар ретінде С.Сейфулиннің «Советстан», І.Жансүгіровтың «Дала», Б.Майлиннің «Мырқымбай», С.Мұқановтың «Жүйткі, қара айғырым!» атты туындыларын қарастырады. С.Сейфулин, С.Мұқанов шығармаларындағы құрылымдық өзгерістер, ұйқас, ырғақ өлшемдеріндегі тың сипат, Б.Майлин поэмасындағы дәстүрлі форма мен тың мазмұнның бірлігі, І.Жансүгіров өнеріндегі шыңдардың бірі – «Даладағы» мағыналы символика, әлеуметтік-философиялық меже, тіл өрнектері ғалымның ойлану нысанасына айналған.
Автор «Колхозды ауыл осындай» (С.Мұқанов) поэмасын бір кездегі ұғым бойынша жаңа адам бейнесін санадағы, тұрмыс-салттағы жақсы нышандарды көрсету арқылы жасау ниеті тұрғысынан бағалап, С.Сейфуллиннің «Қызыл атында» ақынның қоғам өміріндегі үлкен ағымдарға батыл араласып, сыншылдық позициядан табылған әлеуметтік белсенділігін құптаса, Тайыр Жароковтың «Тасқынына» мазмұн, сюжет, композициялық, тілдік ерекшеліктер, пейзаж, портрет беру, адам психологиясын бейнелеу шеберліктері ыңғайында кеңінен тоқталады.
Ә.Нарымбетов қазақ поэзиясында ұлттық өмір аясынан асып, бүкіл кеңестік шындыққа тән ортақ оқиғаларды, ерліктің туу тарихын қоғамның жаңа болмысымен сабақтастыра суреттеу талаптарын аңғартады («Өмір талабы және тақырыптық шеңбердің кеңеюі»).
«…Ақындар… әділетсіз заманның сорақылығына қарсы қаһармандықпен алысқан халық перзенттерінің жарқын бейнесін ардақтай түседі. Олардың өмір жолын нұрлы келешекке ұмтылған халықтың аяулы арманының сәулесі деп біледі. Сондықтан да бас кейіпкерлердің тұлғасын, ой, сезім дүниесін, мүдде-мақсатын ақындар шығармаларында халықтық мұрат-идеялармен ұштастыра жырлап отыр», – деген пікір ғалымның тарихи тақырып саласындағы қазақ поэзиясы ұстанған негізгі ұстанымдар мен көркемдік тәсілдерді дұрыс топшылағанын дәлелдейді. Қазір ескі «жаңа заманда» көне тақырыптарға үңілу себептері кереғарлық тәсілмен тамырлас екенін білеміз. Ә.Нарымбетов ақындар жүрегіне қозғау салған ізгі мақсат, өміршең идеяларды нақтылай меңзеп, тарихи шындықты эстетикалық жолмен меңгерудегі қазақ ақындары ұстанған принцип – ол дәуірде социалистік реализм екенін, ол әдістің қазақ поэмаларында көрініс тапқан ерекше белгілерін ажырата айтады, поэмалардағы пролог, эпилог атқарар жүк, тартыс құру, оқиға мен сезім бірлігін бейнелеу, образды теңеу сипаттарына мән береді. Ғалым тарихи тақырыптың көркемдік шешімі мен халық аңызын жаңғырта жырлау, шеберлік мәселелерін саралай келе, жіктеудің тақырыптық жолы емес, проблемалық сипатын ұстанады. Өйткені сөз болатын І.Жансүгіровтың «Күй», «Күйші», «Құлагер», Ә.Тәжібаевтың «Абыл» поэмаларында тарихи нақты адамдар мен белгілі бір мәнді оқиғалар суреттелді. Алайда, зерттеуші бұл шығармаларды өнер табиғаты, өнер арқылы адамның азапты өмірі мен мәңгілік даңқын бейнелеу мәселесі төңірегінде талдайды. Осы туындылардағы деректілік қасиет пен лирикалық шегіністер, ақын қиялы, әуен құдіретін елестетудегі ойнақы да ойлы сөз кестелері, композициялық, сюжеттік ерекшеліктер, тарихи тұлғалар характерін, жан дүниесін бедерлеу тәсілдері туралы ғылыми топшылаулар мол.
Еңбек ХХ ғасырдың қырқыншы жылдарына дейінгі қазақ поэмасының тарихын қамтиды. Бұл жанрдың кейінгі дәуірлердегі идиялық-көркемдік болмыс-бітімі жайлы автор толғамдары «Қазіргі қазақ поэмасы» деген монографиясында толымдылыққа жеткені белгілі.
Әбекең – библиография саласының да іргелі маманы. Достары, өзін шын көңілмен сыйлап, қадірлейтін, інілері көп, білікті ғалым, жаны жарқын азамат еді.
Бақытжан МАЙТАНОВ.