Еуропа сахнасында «Қыз Жібек»
Осыдан бір ғасырға жуық уақыт бұрын, яғни 1936 жылы Мәскеу қаласында тұңғыш рет өткен Қазақ өнерінің декадасында (он күндік) сол кездегі Қазақ АССР-інің музыкалық театры (Опера театры) мәдени-көркем шараны «Қыз Жібек» қойылымымен ашты. Жібек бейнесін кемеліне келтіріп сомдаған, жасы небәрі 24 ке енді жақындаған, қайталанбас дауыс иесі Күләш Байсейітоваға Станиславский, Немирович-Данченко, Качаловтармен қатар тұңғыш рет «КСРО Халық артисі» атағы берілді. Араға 81 жыл салып Қазақстан Республикасы Мәдениет және спорт министрлігінің «Қазақконцерт» мемлекеттік концерттік ұйымының «Astana Musical» театры Мемлекет басшысы Н.Ә.Назарбаевтың «Болашаққа бағдар – рухани жаңғыру» мақаласында көрсетілген «Жаһандағы заманауи қазақстандық мәдениет» жобасын іске асыру мақсатында дала театрының элементтерін пайдалана отырып «Ұлы Дала театры» атауымен «Қыз Жібек» этно-фольклорлық мюзиклін ұсынды. Бұл жолы үлкен гастрольдік турне Мәскеу ғана емес, Еуропаның ірі-ірі бес қаласын қамтыды.
«Astana Musical» театры– Қазақстандағы тұңғыш мамандандырылған мюзикл театры. «Astana Musical» театры ҚР Мәдениет және спорт министрлігінің қолдауымен 2016 жылдың маусым айында құрылды. Театрдың негізін қалаушы, көркемдік жетекші әрі бас режиссері – Қазақстанның еңбек сіңірген қайраткері Асхат Маемиров.
81 жыл бұрын Күләш, Қанабек, Құрманбек, Ғарекеңдер арқылы қалықтаған «Қыз Жібек» – жаңа ғасырдағы тәуелсіз ұрпақтың орындауында өзгеше өрнек тапты.
Еуропалық театр өнері мыңдаған пьесаларды тудырды. Бұл театрдың өзгеше типі. Және бұл театрда сюжет пен автор әрдайым маңызды рольге ие. Пьесаның авторы лайым режиссер және ол композиторға әр көріністен қандай әуен тыңдағысы келетіндігін түсіндіреді. Ал «Қыз Жібекке» Еуропалық театрдың тәсілдерін енгізу мүмкін бе? Және Еуропа жұртшылығына оның керегі қанша? Ғабит Мүсіреповтің либреттосы мен Евгений Брусиловскийдің рухани мұрасынан алыс отау тігу мүмкін де емес. Сол себепті режиссер, Қазақстанның еңбек сіңірген қайраткері Асхат Маемиров Брусиловский жүйелеген «Қыз Жібек» операсын этно-фольклорлік ансамбльге лайықтап қайта өңдеп, оркестровкасын жасауды этно-музыкант Бауыржан Ақтаевқа сеніп тапсырған болатын. Ал билерін қойған балетмейстерлер Анвара Садыкова мен Уалитбек Сиязбек.
Шымылдық ашылған мезетте сахнадан естілген қылқобыздың сарыны Еуропа жұртын қазақ даласына шақырғандай әсер қалдырды. Қойылымдағы музыкаларды «Астана сазы» ансамблінің артисі Аян Омаров орындады.
Сахнада «Қыз Жібек», залда – Мари Кристин Сирежол, Лаша Чxартишвили, Давид Чавлис сынды белгілі сыншылар мен жас театрдың беталысын байқағысы келген еуропалық кірпияз көрермен . Сонау XVII ғасырдан бастау алған лиро-эпостық жыр, бір деммен, әдемі ырғақпен өрбіп отыратын өзімізге баяғыдан таныс фольклорлық сюжет аңыздар әлемінен кереметтей сыр шертті. «Қыз Жібек» тек өз сүйгені Төлегеннің ғана емес, халқының ар-ұяты, сұлулығы мен ақыл-парасаты, адалдықтың символы. Режиссер ұстанған негізгі концепция осыған саяды.
«Қыз Жібек» этно-фольклорлік мюзиклінің басты ерекшеліктерінің бірі кейіпкерлердің көз баурайтын, сапалы тігілген костюм, яғни киім үлгілері. Алма Сырбаеваның суреткерлік шеберлігінен туындаған киімдері сәнді, ықшаммен әдемі пішілген. Көп қыздардың ішінен оқшау көрініп, «Гәкку» әнін шырқаған қызыл көйлекті Жібек, Төлеген алдына шығарда әсем безендіріліп, әдемі әдіптелген ақ сәукелелі, ақ көйлекпен шыққанда Мәскеу жұртшылығы тамсана көз тікті. Төлеген мен Жібектің бір-біріне деген кіршіксіз махаббаты Инабат пен Оразалы тандемінен тамсандырар көрініс тапты.
Төлеген ролімен жарқ еткен Оразалы Игілік толқуға, тебіренуге бейім орындаушы. Ол роль табиғатын еркін сезінеді. Кеудесіне оқ тиіп жараланған сәттегі Төлегеннің ариясын орындап жатып, роль табиғатынан, оқиға аясынан ажырамай жеткізеді. Шырқата ән салып, Жібектің сұлулығына тамсанған жанары залға бағытталғанда, онымен бірге көрермен де Жібекке тамсанары хақ. Сахналық серіктесі (Расул Усманов) екеуінің «Жамбы ату» бәсекесіндегі рухты биді орындауы жас актерлердің мүмкіндіктерінің молдығын, шеберліктері шыңдалып келе жатқандығын дәлелдегендей.
Қазақ киносында – Бекежанның биігіне жеткен әйгілі Асанәлі Әшімов болса, театрда Асылболат Смағұлов бастаған талай сахнагер жасындай жарқылдаған. Бекежан бейнесін тудыруда Расул Усманов мінез ерекшеліктерін өзінің рухани болмысымен безбендей отырып, нанымды бейне жасады. Тіл, мимика, пластика – бәрі де Бекежанның бейнесін ашуға жұмылдырылған. Сол себепті де, Усмановтың Бекежанында өзгеше ырғақ бар.
Расул Париждегі «Le Trianon», Брюссельдегі «Brussels 44 center», Венадағы «Muth theatr», Мәскеудің «Модерн» театрларында өз кейіпкерін әр қырынан көрсетіп, әртүрлі тәсілмен сомдай білді.
Қойылымда өзінің бар бітім – болмысымен, ішкі жан сұлулығымен толық ашылып жарқырап көрінетін тұлға – Қамқа бейнесі. Осы бейнені көрермендерге жеткізу Қазақстанның еңбек сіңірген қайраткері Айнұр Бермұхамбетоваға жүктелген. Көптеген басты рольдерде ойнап, актерлік шеберлігін үнемі жетілдіріп, үздіксіз шығармашылық ізденіспен өсу-өрлеу жолында келе жатқан, өзіндік өнер мәнері қалыптасқан тәжірибелі
актриса – Қамқа бейнесін сахнаға шығару арқылы жаңа қырынан танылды.
Жас актерлер Дарын Шыныбек (Базарбай), Армат Амандықов (Шеге), Сәнді Қаршалова (Дүрия), Гүлдана Әбдісадық (Батсайы), Таңшолпан Нұртілеуқызы (Қарлығаш), Азамат Замзарханов (Сансызбай) ойын өрнектері қойылымның көркемдік болмысын әрлей түсті.
Ұлт театрларымен жақсы таныс профессор Мари Кристин Сирежол, Өнертану докторы Лаша Чxартишвили, театртанушы Давид Чавлис сынды мамандар қойылымға байланысты өз ойларын ортаға салды. «Бұл сіздердің мың бояулы мәдениеттеріңізден хабар беретін, өте ерекше қойылым болды. Тілі бөлек болғанмен, актерлер ойынының өзара үйлесімі мен вокалдық қабілеті, кейіпкерлер эмоциясын жеткізудегі шеберлігі маған өте терең әсер етті. Бұл жобаның жетекшілеріне, француз халқына осындай әсерлі кеш сыйлағаны үшін алғыс айтамын», – деп Давид Чавлис ағынан жарылса, «Қазақ халқының өте бай ұлттық мәдениетіне куә болып, қазақ еліне сапар шегіп қайтқандай әсердеміз. Әртүрлі аспаптарда орындалған әсерлі әуендер мен табиғи дауыста шырқалған әндер жүрек тебірентті», – дейді Сарбон университетінің профессоры, белгілі театртанушы Мари Кристин Сирижол. Ал театртанушы Лаша Чхартишвили: «Мен «Astana Musucal» театрының болашағы зор деп ойлаймын. Себебі оларда үлкен потенциал бар. Әртүрлі бағытта өнер көрсететін мүмкіндігі мол екенін аңғардық. Бұл спектакль Астана театрларының деңгейін, әсіресе жас ұжымның қарым-қабілетінің өскендігін көрсетеді. Фольклор тақырыбын бүгінгі күнмен қабыстырып, оған жаңаша үн, екпін, ырғақ, астар, тұспал енгізуі – режиссердің батыл қимылын байқатады», – деген ойын айтты. «Болашаққа бағдар: рухани жаңғыру» бағдарламасы мен «Жаһандық әлемдегі заманауи қазақстандық мәдениет» жобасы аясында Еуропаның қалаларында өнер көрсеткен «Astana Musucal» театрының сапары Францияның астанасы Парижден басталып, ары қарай Канн, Брюссель, Вена, Берлин жерінде жалғасты.
Мирас ӘБІЛ,
«Astana Musucal» театрының әдебиет бөлімінің меңгерушісі.