Еділ-Жайық – ел шеті
Бексұлтан НҰРЖЕКЕҰЛЫ,
ҚР Мемлекеттік сыйлығының лауреаты
Әнес Сарайдың әдебиетке қосқан үлесі айтарлықтай қомақты: ол – қазақ әдебиетінің алпысыншы, жетпісінші, сексенінші жылдарында «Мұнаралар шақырады», «Қараша өткен соң», «Бозқырау» атты повестер мен әңгімелер жинағын, «Тосқауыл» және «Алтын арал» атты қос романды жиһаз қып қосып, қалың оқырманды риза еткен туындыгер. Оның сыртында мерзімді баспасөзде істеген қызметі мен жариялаған мақалалары өз алдына өзгеше төбе.
Қолымызды кеудемізге қойып, шын ойымызды айтсақ, кітаптың саны да, көлемі де жазушының шығармашылық дәрежесіне өлшем бола алмайды. Оны елге танытатын ең басты қыры – суреткерлігі. Әнекең ол жағынан да ақсамайды. Сонау студент кезінде «Лениншіл жаста» жарияланған әңгімелерінің өзі-ақ оның әр сөзге жауапкершілікпен қарайтынын танытқан-ды. Сондықтан да ол көп жазып, көпіріп сөйлеп көрген емес. Жазушылық беделді Әнекең сөйтіп жылдар бойы жалықпай-талмай жинаған. Оның шығармашылық деңгейін әр еңбегін оқу арқылы бағамдап отырған оқырман: «Сараев мемлекеттік сыйлық алуға лайық па, жоқ па?», – деген сауалға тосырқамастан: «Иә ылайық», – дейтініне мен өз басым күмәнсізбін.
Еділ мен Жайық – еліміздің батыс шекарасын жиектеп жатқан жер. Шекаралы аймақтың басқа өңірге қарағанда өзгешелігі болады: ол ел тағдыры мен жер тарихына сырттан енген бірде бақтың, кейде сордың қақпасы болып та жатады. Сондықтан шекаралы аймақтың шежіресі – ел мен жердің ең нәзік тарихын баяндайтын шежіре. Әнес Сараев «Еділ-Жайық» романында осындай нәзікке қалам тартқан.
Нәзік тарих – жазушы үшін өте қатал сын. Тарихи шығарма – қазақ жазушылары үшін әлі игеру үстіндегі тақырып. Әуелгіде идеологияның кесірінен еріксіз бұрмалана жазылды. Міндетті түрде ел мен елдің достығы ғана жарқын баяндалып, басқа жағы әдейі бүркемеленді. Бір халықтың өмірі бастан-аяқ мадақталды, қалғаны мақсатты түрде балағатталды. Қазақтың өткен дәуренін тек қара түнек қып көрсетуге тырыстық.
Сол әдістен әлі де бой тартып, ой тазартып үлгере алмай жатырмыз. Бас кейіпкеріміз тек мадақтауға, міндетті түрде ылғи ақылды сөйлеуге әрі дұрыс іс істеуге, ал қалғандары қателесуге, ақылсыздық жасауға тиіс болып келеді. Әнекеңнің басты жетістігі – осы дерттен, осы қателіктен мақсатты түрде бас тартуы. Ол тарихи шындықты боямай көрсетуге, тарихи кезеңнің толқымалы өмірін өз бет-бейнесін сақтай отырып суреттеуге баса назар аударыпты. Романды оқып отырғанда: «Қап, мына жері ойдан құрастырылған екен!» — деп сан соқпайсың; естіген оқыған, көрген оқиғаларыңның біріндей нанымды шыққанына сүйсінесің.
Азамат соғысы қазақ жеріне Еділ мен Жайықтан өтіп келгені белгілі. Бірақ осы белгілі тарихтың біз біле бермейтін бүге-шігесі өте көп. Тарихи шығарма сол бүге-шігенің ішек-қарынын ақтарып көрсету үшін, жалпылай белгілі жәйттің нақты-нақты қалтарыстары мен құпияларын ашып баяндау үшін жазылады. Кез келген белгілі тарихи оқиға – қайшылықтар мен қақтығыстардың жемісі. Сол жемістің қалай туып, қалай дамып, қалай нәтижеге жеткенін талдап беру – жазушының тарихқа деген адалдығына сын. Осындай сыннан Әнекең абыроймен өтіпті.
Азамат соғысы жылдары қазақ зиялылары да, жұртшылығы да жік-жікке еріксіз бөлінді. Бірі қызылға, екіншісі аққа, үшіншісі «Алашқа» қосылды. Бірі ашық жақтады, бірі торыққанынан құптады, кейбірі, әйтеуір, дабырдың жетегінде, ал көпшілігі сөзі мен ісі сенімді шыққанның ықпалында кетті. Өзі ойлап таппаған теорияны халық әрқилы қабылдады. Солай болған тарихи шындықты бүгін енді басқаша суреттеу – үлкен қылмыс. Әнекең ондай қылмысқа бармаған. Оның романында патшалық Ресейді қорғағандар да, оны қолдағандар да, қанаушы тапқа қарсы тұрғандар да, олардың идеясын құптағандар да өз нанымымен, өз шындығымен көрінеді.
Мәселен, ежелден бір-бірін біліп өскен Ізбасар мен Ысмайылдың бірі «Алашқа», бірі қызылға қосылады. Осыған қарап, Ізбасарды өте жақсы адам, ал Ысмайылды оңбаған етіп көрсетуші едік қой. Ал Әнекең өйтпейді. Ізбасарды да, Ысмайылды да періштеге айналдырмай, өз нанымымен, өз күдігімен іс қылған адамдар етіп бейнелейді.
Ізбасар мен Ысмайылдың екі басқа бағытқа бет бұруы – жалпы қазақтың екі жікке бөлінуі, әрине. Бірақ Ізбасарды тек жақсы қазақтар қолдады, ал Ысмайылды өңкей жаман қазақтар құптады деп қарауға бола ма?
Жазушы жеке адамдардың, яғни тарихи тұлғалардың атақ-беделін емес, тарихи шындықты қорғауы керек. Өкінішке орай, қазірше біздің қазақ әдебиетінде тарихи шындықты ысырып қойып, жеке тұлғалардың бет-беделін қорғаштау дәстүр болып барады. Мәселен, Әбілхайыр ханның тарихын алайық. 1713 жылы орысқа бодан болудың бастаушысы Әбілхайыр болғандығы – тарихи факті. Оны соған бола біріміз сатқын дейміз, біріміз көреген атаймыз. Бір қызығы – оны өз тұстастары да біз құсап екіұдай бағалаған. Соның ақыры Әбілхайырдың өліміне апарған.
Әбілхайырдың ісін біржола дұрыс деп те, бұрыс деп те кесіп айту қазірдің өзінде қиын. Өйткені, ол өмір сүрген дәуір, біріншіден, әлі толық тиянақтап зерттелген жоқ. Екіншіден, Әбілхайыр шын мәнінде өте күрделі тұлға. Ол, бәлкім, тарихтың өзі амалсыз тығырыққа әкеп тіреген тарихи құрбандық.
Тарихтың мәні біреуді ақтап, екінші біреуді даттауда болмасқа керек. Орыстың боданына түскеніміз қандай анық болса, ол бодандыққа өз түсінігіміз қандай анық болса, ол бодандыққа өз түсінігімен қазақты Әбілхайырдың, Жәнібектің бастағаны – тарихи шындық.
Автор осындай жеке тарихи тұлғаларды иә біржола мадақтаудан, иә бастан-аяқ балағаттаудан аулақ болуға тырысыпты. Ол сомдаған большевик Ізбасар да, алаш Ысмайыл да, ақ гвардияшы генерал Кириллов та, қызыл боп кеткен Ізбасар мен алаш Ысмайылдың екеуіне де қазақ деген үлкен ұғыммен қарайтын Қарабас та кәдімгі пенде есебінде әдемі кейіп тапқан. Бұрынғы жылдардағыдай, жаңа өкіметті жақтаушыларды тек періште қып көрсетуден Әнекеің батыл бас тартқан екен. Және бір сүйсінткені: қайсыбіреулер құсап Әнекең революцияны жақтаушыларды қазіргі көзқараспен сыпыра сынауға да ұрынбапты. Тарихи шындықты тап болған күйінде баяндауға тырысыпты.
Алаш көсемдері Алаш пен Жанша Досмұхамедовтердің атына, ісіне кейінгі, қазіргі біз беріп жүрген бағаны емес, сол өз тұсындағы бағасын беруге ұмтылғаны да Әнекеңнің тарихқа адал болғысы келген талабын танытты. Ол 22 жасар командир Қожановтың да тарихи іс-әрекетін боямасыз, әсіресіз шындық шеңберінде суреттеп шыққан. Оның Ганюшкинді ақтардан азат етуіне жер ыңғайын жетік білетін Пірәлінің ақылы себеп болғанын жазушы қисынды оқиға арқылы баяндап береді. Жеңіске саяси қырағылықтың арқасында емес, жер ыңғайын пайдаланып ұтымды тарихқа қолданудың нәтижесінде жетеді.
Роман, социалистік реализмді ту қып ұстаған кездегідей саясатпен сусындата жазылмаған. Өмір шындығын, заман шындығын көрсету жазушының басты мұраты болған. Бұл орайда саясаттан сырт адамдар қатарында атаман Қарабас пен Пірәлінің бейнесін жазушы айрықша әдемі сомдаған. Екеуінің елдікті де, ерлікті де танытқан ірі мінездері романның ұлттық күш-қуатын айқындап тұрған факторлар.
Романдағы Пірәлі оқиғасы – астарлы мәнге ие оқиға. Өзгеден оза шыққан сері Пірәлінің жауы көп. Әрине, тілеулесі де көп. Қазақ өміріне тән шындық бар: дұшпаның батыл қимылға бара береді, ал тілеулестерің – тек тілекші ғана. Пірәлі де сол батыл дұшпаннан таяқ жейді. Ең өкініштісі: өз кіндігінен шыққан ұл өзіне бітпес жау болады. Адам түршігетін жағдай, бірақ біздің халық ада бола алмай келе жатқан жағдай.
Еділ мен Жайықтың арасын жайлаған халықтың революция қасіретін қалай тартып, қандай қантөгіс арқылы жеңіске жеткенін жазушы жүрегінен қан тамшылап отырып жазғандай. Саясат пен сырт озбырлықтың салдарынан елдің бірлігі мен ұлттық мақсат мүддесіне сызат түскен қазақ азаматтарының ашынған, адасқан, толқыған, мұқалған, ақылға келген сәттерін кейіпкерлердің іс-әрекеттері, пікірлері арқылы шебер көрсетеді.
Орайлы сөз
Бекен ЫБЫРАЙЫМОВ, сыншы:
– Ә.Сараев қаламы теңізді, теңізге иек артып жатқан ауыл-аймақты суреттегенде еркін көсіледі. Бұл, әсіресе, әйелдердің Атырауға аттанар алдындағы сәтінен, кемешілер тірлігін, Баршын, Жібек, Бөбектің ала-сапыран дауылды күні ығынға ұшырап, бірнеше күн шалқар айдында бағыт-бағдарсыз адасқанын, ауыл төңірегінде Дауыл қашып жүріп құтылған қалың қопалы, жынысты, ойдым-ойдым аралдарды суреттегенде бейнелі, нақты көрінген. Теңізде ыққан үш әйелдің дауылмен арпалысқан шақтары, көрген қиыншылықтарын оқушы өз басынан өткергендей өте айқын сезінеді. Оның сыры – жазушының суреткерлік қабілетінде екенін айрықша атап айту керек. Теңіздегі ағын авторға табиғат көріністерін суреттеумен бірге үш әйелді мінездетуге, даралауға септескен.
Әнестің теңізі – әйгілі авторлар суреттеген теңіздердің көшірмесі емес. Оған ұқсамайды, қайта өзіндік көрік-келбетімен, сұрапыл сынымен, тіршілік негізі – еңбек теңізі болып, түрлі-түрлі тұлғаларымен, Атырау толқындарындай аймаласқан – табысқан тағдырларымен көрінген. Бұл – шығарма шынайылығын, жазушының көркемдік нысанасын айқындауға үлес қосқан.