Барлаушы қаламгер
Мұхтар ҚҰЛ-МҰХАМЕД,
ҚР Мемлекет және қоғам қайраткері
Роман жанры – бұл көркем әдебиеттің ең күрделі жанры. Әнес Сарайдың еліміздің елең-алаң шағында шығып, қалың оқырман қауымның біріне жетсе, біріне жетпей қалған, әлі күнге дейін әдеби ортадан өзінің бағасын алып үлгермеген «Еділ-Жайық» романы – сөз жоқ қазақ әдебиетіндегі құбылыс деңгейіндегі шығарма болды. Себебі, Хамза Есенжановтан кейін сол заманда Қазақстанның Батыс өңірінің тарихын тарқатып жазу, әсіресе цензураның кезінде айтылуға тиісті дүниелерді айта алмай кеткен ағаларымыздың ақиқатын айта білген шығарма болды.
Оның үстіне Алашорда тарихы – өте күрделі тарих. Өкінішке қарай, біз де оны осы күнге дейін жеріне жеткізіп зерттей алмай жүрміз. Соның ішінде Батыс Алашорданың тарихы «Ойыл уәлаяты» деп аталатын. Осы Батыс Алашорданың атақты қайраткерлерінің тұтастай бір образдар галереясын жасаған, ХХ ғасырдың ақиқат-шындығын Тәуелсіздіктің алғашқы жылдарында-ақ айта білген бұл үлкен жілікті шығарма қазақ әдебиетіне Әнекең салған үлкен олжа деп білемін. Әнекеңнің өзге шығармаларын құрметтей отырып, ол кісінің кейбір ғылыми ізденістеріне тоқталғым келеді. Жалпы, Кеңес Одағы кезінде ғылым былай дамыды, әсіресе тарих ғылымы: белгілі бір тақырып таңдалып алынады, сол тақырыптың белгілі бір кезеңі бір адамның маңдайына бұйырады. Бір емес, бірнеше ғалымның. Сол кезеңнен белгілі бір кезеңді зерттейтін ғалымдардың мектебі қалыптасады. Кезең ішінен өзара бөлініске кетеді. Мәселен, кезінде «Қазақ ауылын советтендіру, жұмыс штабының 30-жылдардағы қалыптасуы» деген сияқты тақырыптарға бізде ондаған диссертациялар қорғалған. Сөйтіп, ғылым ғылыми панорама жасаудың орнына, ғылымның белгілі бір ғана тесіктен көрінетін шындығы ғана айтылып, қалғаны цензураның көмегімен берілетін. Ал Әнекең осы тақырыпты дендеп, тереңге барды. Мәселен, тереңнен тамыр алған Көктүріктер тақырыбы. Бүгінгі тілмен айтсақ, «Көктүріктер тақырыбын зерттеу үшін алдымен неге ол Орхон-Енисейдің даласына бармады, неге ол жазуды оқымады, неге ол көктүрік тілдерінің ескі түрік тілдерінде сөйлемеді?» деген сияқты неше түрлі кінәраттар қоюға болады. Бірақ Әнекеңнің мықтылығы сонда, Әнекең барлаушы ретінде ғалымдар бара алмаған тақырыптарға еркін барды. Көктүріктер арқылы бұл кісі одан да әрі қарай кетіп, ескі Сақ Массагет дәуіріне түсті. Оның өзінде Арал мен Сырдың бойын, Арал мен Каспийдің бойын мекендеген көне тайпалардың, Тиграхауд сақтарының, Аралдың Солтүстік үстіндегі Есседондардың, Каспийдің бойындағы Дайлардың тарихын зерттеді. Сол арқылы біртіндеп Шумер тарихына келіп түсті. Осы тарихтардың барлығына барып жүргендігі оның бір керемет асып-тасып жатқан білімдарлықтан емес, бұл тақырыптардың қазақ тарихында зерттелмегендігінен. Осы тақырыпқа барлаушы ретінде тыңға түрен салған әдебиет қайраткері деп есептеймін. Өйткені кез-келген тарих белгілі бір сәтте аспаннан түсе қалмайды, ол ұзақ даму жолынан өтеді. Сол сияқты Көктүріктердің ар жағында да ұлы далада ел болған, халық болған, одан әрі де халық болған. Мәселен, Шумер тарихының өзін жас ғалымдар жаңаша зерттейтін болса одан біздің Орталық Азияны мекендеген бабаларымыздың салтын, дәстүрін, космогониялық бір көріністерін көреміз. Мысалы, бізде «тәңір» десек, оларда «диңгер» дейді, ең алғашқы астанасының аты Ұр, Ұра, Ұрық деп аталады. Тіпті осы сөздердің тарихын зерттеу арқылы да біз сыналап отырып, ата тарихымызға келе аламыз. Сондықтан мен осындай ғылыми ізденістерге батыл барған Әнекеңді қазақ әдебиетінің ірі барлаушы жазушысы деп айтамын. Және ол жазбалардың барлығының бүгінгі ұрпақ үшін танымдық-тағылымдық мағынасы өте зор деп есептеймін. Ол кісінің екінші бір еңбегі – Ноғайлы дәуірі. Баяғыда біз Батырлар жырын оқыған ноғайлы дейтін тіркесті жиі оқитынбыз.
Мәселен «солардың ноғайлысы қайсы, ноғай деп бізде татар мен башқұртты айтатын еді, бұл қай ноғайлы?» – дегендей таңданыстар болған. Өйткені орыс әдебиетінің өзінде де ноғай тарихы терең зерттелмеген. Трепавлов деген орыс оқымыстысы «Ноғай ордасының тарихы» деп кереқарыс кітап жазды. Одан басқа бұл тақырыпқа дендеп барған адам сирек. Мінеки, сондықтан ноғай тарихынан татар-башқұрттың сілемдерін емес, қазақтың сілемдерін іздеген батыр жазушымыз – тағы осы Әнес Сараев деп білемін. Осы ізденістердің барлығы болашақта жас ғалымдар үшін әрқайсысының өзі бір-бір докторлық, кандидаттық диссертация болатын үлкен бағыт-бағдарлар деп есептеймін. Оның үстіне Әнекең отаншыл азамат! Туған жерге келген кезден бастап, Қазақстанның рухани кеңістігінің дамуына өлшеусіз еңбек сіңіріп келеді. Еліміз тәуелсіздік алған алғашқы күннен бастап, Елбасының жанында болып, ел өміріндегі үлкенді-кішілі саяси оқиғалардың барлығында үлесі бар.
Орайлы сөз
Зейнолла Серікқалиев,
ҚР Мемлекеттік сыйлықтың иегері:
– Әнес Сараевтың «Домбыра» дейтін әңгімесінде азаматтық сырға айналып кетеді. Күй сазын, күйші өнерінің біразын бояуын мөлдіретіп жеткізген бұл шығарма қазақ прозасының кейінгі кезде әңгіме жанры арқылы танылған мол мүмкіндігінің бір айғағы тәрізді. Жас жазушының әдебиетімізге жақсы дайындықпен келгендігі даусыз.
Жүрісінен жаңылып, айдау жолынан адасып қалған сәби жүректің, нәзік балаң саусақтың жүйе-тамырын билеген үрей мен ой азабы, сергек, елгезек сезім мен жабырқау, жасаң, балаң көңіл шығармада мейлінше табиғи. «Мұнаралар шақырады» дейтін әңгімесіндегі біздің бүгінгі замандасымыз Қарлығаш пен Қожамұрат қатынасынан аңғарылатын елге, жерге деген жылы мейірім, туған дала, туған топырақпен тамырлас ашылатын жазушылық толғам, міне, мұның бәрі автор талғамы мен талабынан өрнек тартқан көркемдік нақты өмір көріністері.