Ән мен күй – аманат
Біржан БӘЗІЛЖАНОВ,
дәстүрлі әнші,
Халықаралық байқаулардың лауреаты
Кей-кейде қазақ деп аталатын ұлттың өткеніне көз жібересің. Сол сәтте салқар даланың төсінен, күмбір-күмбір күмбезді көне жұрттан, сона-а-ау бір алыстардан халық үні, баба жыры домбыра, қобыз үнімен құмығып жеткендей болатыны бар. Дала самалы байырғының үнін қағып әкеліп, құлағымызға күй мен жыр үнін жеткізіп, сыбырлайтын шығар, бәлкім? Ендеше, сол ән мен күйді бүгінгінің әншісінен естуге неге сүлесоқпыз? Әнші дегенде, осы күні телеэфирлерден түспейтін эстрада әншісін қаперге алып отырмағанымызды оқырман қауым түсінген болар.
Домбыраны жанына серік еткен бүгінгінің әншісі бұрынғыдан қалған дәстүрді жоғалтқан емес. «Қара өлеңмен қазақ баласының бәрi сырлас» десек те, қазақы үнмен көмкерілген дәстүрлі ән кештерінің көрерменінің сиреп бара жатқанын түйсінгенде көңілді мұң торлайды. Біздің бүгінгі кейіпкер дәстүрлі ән кештеріне қазақы үнді шын сағынған көрермен ғана келетінін айтады…
– Жаһанданудың кең аранына жұтылып кеткісі келмейтін әр ұлт үшін, соның ішінде қазақ үшін дәстүрдің орны – ерекше. Дәстүрді ән өнері арқылы рухани жаңғырудың маңызы қаншалықты зор?
– Қазір көбі ұраншылдыққа айналдырып алғысы келіп жүрген «Рухани жаңғыру» бағдарламасының мән-маңызы, әсіресе, дәстүрлі ән мен күй үшін маңызы айрықша болып тұр. «Рухани жаңғырудың» бізге әсер еткен бір ғана тұсын айтайын, осы күні кез келген іс-шара домбырасыз, дәстүрлі ән-күйсіз өтпейді.
Жалпы көпшілікке елеусіз болса да, нағыз өнер адамдары анық біледі, дәстүрлі ән мен жырға бұрыннан да аз-маз көңіл бөлінетін. Мәселен, дәстүрлі әншілерге арналған байқаулар біршама бар. Әміре Қашаубаев, Кенен Әзірбаев, Жамбыл Жабаев, Дәнеш Рақышев, Жүсіпбек Елебеков, Ғарифолла Құрманғалиев атындағы байқаулар дәстүрлі түрде ұйымдастырылып келеді. Бұл байқаулардың мақсаты да сол – рухани жаңғыру болатын.
Осы күні сол насихат күшейіп, телеарналарымызда да дәстүрлі әншілердің түрлі байқауларын өткізе бастауы да көңілге медеу. Яғни дәстүрлі әннің насихатталуы теларналарда да жаман емес.
Өзім қызмет ететін Жамбыл атындағы Қазақ Мемлекеттік филармониясының басшысы Жеңіс Сейдоллаұлының мұрындық болуымен дәстүрлі әншілер, күйшілер шетелдерге, еліміздің аймақтарына түрлі гастролдік сапарларға шығып, өнерімізді паш етіп жүр.
Қай жаққа жиналып, қай жерде бас қосарымызды білмей жүретін біздер үшін былтырғы жыл сүйінші жаңалығымен қуантқан жыл болды. Алматы қаласының әкімі Бауыржан Бәйбектің қолдауымен «Алатау» дәстүрлі өнер театрымыз ашылды. Өнердің қаймағын бұзбай, халыққа жеткізу дәстүрлі ән өнерінің маңайында жүрген әрбір қыз-жігіттің парызы. Сондықтан, дәстүрлі ән өнері арқылы рухани жаңғырудың маңызы зор.
– Әншілік, күйшілік өнердің өзіндік мәнері, иірім, мақамдары бар ғой, ол кәсіби оқу арқылы сіңе ме, әлде топырақтан ба?
– Әншіге дауысты Құдай береді. Оған халықтың ән-жыры топырақпен, қанмен сіңеді. Бойына ән қонған адам сол өнерін шыңдай түсу үшін міндетті түрде оқуы керек. Әрине, байырғының әншілері оқымай-ақ «дауысы алты қырдан естіліп» ән айтты емес пе» деушілер де бар. Бірақ ол әншілердің өмірдерегіне тереңірек үңілсеңіз, әрқайсысының да ұстаз алдын көргенін бағамдар едіңіз. Бүгінгі таңның ұстазын байырғы әншілер сияқты ауыл-елді кезіп іздеп бару – арнайы оқу орнына түсу деп қабылдасаңыз, оқудың да міндетті екенін бағамдар едіңіз. «Жүсіпбек – ән әлемінің академигі» дейді Мұхтар Әуезов. Сол ән әлемінің академигі нотаға салып кеткен ән мен жырды кәсіби түрде оқып, білу үшін де оқудың маңызы зор.
– «Ән – топырақтан» десек, сен Жетісу ән мектебінің өкілі болып саналасың. Білуімше, Арқа ән мектебі бойынша білім алдың…
– Дұрыс айтасыз. Жетісу әншілік мектебін мықты зерттеп тастадым деп айта алмаймын. Бірақ, ол әуез қанымда бар ән. Арқа ән мектебін кәсіби түрде зерттеп, оқыдым. Әрине, Жетісу ән мектебі әркез бауырына тартып тұрады. Ол мектеп топырағыңда бар болғандықтан, оны өзің-ақ игеріп аласың деп, Арқа ән мектебінің ұңғыл-шұңғылын зерттеп, кәсіби түрде оқуым әнші ретінде жаңа қырымнан танытады деп ойлаймын.
– Сұрақ ауанын әріге бұрсақ… Ырғақты музыкаға еліктегіш болып кеттік. Осы күні дәстүрлі әнге деген салқындық байқалмай ма?
– Даңғаза музыкадан халық бәрібір шаршайды. Ал ырғақты музыкаға еліктеу – дәстүрлі әннің жақсы насихатталмауынан. Әйтпесе, халық дәстүрлі өнерден түбегейлі бас тартып отырған жоқ. Көктемде жеке есептік концертімді бердім. «Осындай дәстүрлі ән кешін сағыныптық, тірі дауысты ән тыңдаған ерекше демалыс сыйлайды екен» деп ақ батасын, игі тілегін айтқан жан көп болды.
Әр нәрсенің шегі болады. Қазір халық эстрадалық әндерден шаршады. Әрі эстардалық концерттер негізінен фонограммамен айтылады. Тірі дауысты халық сағынған. Сондықтан, дәстүрлі әнді насихаттаудың үстіне насихаттай берсек, халық түптің түбінде дәстүрлі әнге бәрібір оралады. Сондықтан домбыра, қобыз секілді фольклорлық аспаптармен ойналатын күй, ән, жыр, термені көбірек насихаттауымыз қажет.
– Ұлттық музыкадан алшақтау арқылы жас буынның қазақы болмысы өзгереді-ау деген қауіп жоқ па?
– Олай деп үзілді-кесілді айта алмаймын. Қазақтың бойында бар нәрсе ешқайда кетпейді. Адам түптің-түбінде өз негізіне оралады. Болмысын іздейді. Сол кезде біз бүгін алшақтадық-ау деп жүрген ұлттық музыка өнеріміз де лайықты орнына оралады.
– Дәстүрлі әнді күнде тыңдап дағдыланбаған жастар үшін сағаттап отырып, дәстүрлі әнді тапжылмай тыңдау ауыр тиетіндей көрінеді. Баяғыдағы таңды таңға ұрып ән-күй тыңдау, сол арқылы рухтану, шабыттану күйінен қалайша айрылып қалдық?
– Негізі, тыңдай білетін адам үшін екі-үш сағат түк те емес. Ақселеу Сейдімбеков пен Жәнібек Кәрменов ағаларымыздың сұрақ-жауаптарынан құралған кештерін халық кірпік қақпай тамашалайтын. Иә, бүгінгі таңда көрермен тез жалыққыш. Оны да концерттік бағдарламаларда ескеруіміз керек.
– 14 қарашада ұйымдастырылып отырған «Аманат» атты кеште осы жайттар ескеріледі дейсіз ғой, демек?
– Әрине, ескеріледі. Жамбыл атындағы Қазақ Мемлекеттік филармониясында өтетін бұл кеш Алашорда үкіметінің құрылғанына 100 жыл толу мерейтойына орай, Алаш жолы, қазақ мұраты үшін жандары құрбан болған азаматтарымыздың рухының құрметіне ұйымдастырылып отыр. Әу баста кештің атын «Алаш аманаты» деп қойғымыз келген. Кейін күллі қазақ халқының ән аманаты, күй аманаты ғой деп, «Аманат» деп атағанды жөн санадық. Кеште Қазақстанның Еңбек сіңірген қайраткері Нұркен Әшіров, Халықаралық, республикалық конкурстардың лауреаты Мақпал Тоқтағанова және мен өз өнерлерімізді ортаға саламыз.
– Әңгімеңізге рахмет!
Әңгімелескен
Қарагөз Серікқызы.