Руханияттың өлшемі рейтинг емес
Сәкен СЫБАНБАЙ
Теледидар деген – бір мезетте миллиондар көретін алып аудитория. Теледидар – терең дүниетаным, теледидар – мәдени өре, теледидар – сананы жаулар құдірет… болуы керек еді. Осы бір «сиқырлы жәшікті» тиімді пайдаланудың орнына біз эфиріміздің денін былжырақпен толтырып, былықтырып отырмыз.
Тәулік бойы төпелеген нәрсіз ән
Бүгінде телеэфир – бірінен бірі өткен жағымсыз ақпаратқа толып барады: «Біреудің төрт жасар баласы құдыққа түсіп кетіпті». «Мектеп бітірер шамадағы жап-жас бала өзін-өзі өлтіріпті». «Ана жерде атыс болыпты». «Мына жақта біреуді қасқыр жеп кетіпті». «Бір топ бұзақы таксисті қала сыртына шығарып, бауыздап кетіпті…» Жаңалық қарайын десеңіз, жаныңызды шүберекке түйіп отырасыз. Қазір теледидарды қосу үшін де жүрек керек. Бүгінгі ақпарат бағдарламаларының криминалды хроникадан айырмасы шамалы. Дикторлар даусын барынша құбылтып, басқа бөлмеде жүрген сізді телеэкран алдына тез шақырып алу үшін барын салады. «Не боп қалды екен?» деп шауып келесіз. Диктордың міндеті орындалды, енді жұмысқа журналист кіріседі. Жау қуып келе жатқандай жаныға сөйлейтін оның әңгімесі жаныңызды одан бетер шошытады. Арналар көрермен тартудың амалымен, рейтинг жинаудың әлегімен енді осындай бәсекеге түскендей: «Кім қаттырақ қорқытады? Қане, қайсымыз көбірек жирендіреміз?». Яғни, қарапайым көпшіліктің «сұмдық атаулыға» арбалып қалатын әлсіздігін пайдаланады.
«Жүрегі ұшқан жұрт теледидар қосудан қалып, көрерменсіз қалып жүрмейік» дей ме екен, әйтеуір біржақтылықтан қашпақ болған телеарна басшылары елді елең еткізудің екінші бір түріне – «жұлдыздар жарқылына» сүйенуді де ұмытпайды. Қазір түнгі аспанда жұлдыздар бұрынғыдай самсап тұрмайтын болды. Мұны мамандар: «Баяғыдай емес, Қазақстанда экологиялық ахуал нашарлап барады, зиянды түтін көп, содан аспан буалдырланып, жұлдыздар анық көрінбейтін болып жүр», – деп түсіндіруге тырысады. Мұның да әсері бар шығар, бірақ аспандағы жұлдыздардың азаюы жердегі «жұлдыздардың көбеюіне» тікелей тәуелді емес пе екен деп те қауіптенеміз.
Әйтеуір теледидарға сенсек, бәрі – «жұлдыз». Әне, жап-жас бойжеткен көгілдір экраннан көсіліп сөйлеп отыр. Үйін көрсетіп жатыр, көлігін көлденеңдетіп жатыр, жартылай жалаңаш клипін тықпалап жатыр – қарап отырып, осы күнге дейін бұл «жұлдызды» қалай білмей келгеніңізге қарадай қысылып, пұшайман күйге түсесіз. «Қандай әні бар еді?» деп ойланасыз. Қанша ойланғаныңызбен бәрібір таппайсыз – Тәңір жарылқағанда, көмекке тілші келе қалады: ол «Сіздің «Пәлен» деген хитыңыз қазір дәуірлеп тұр ғой, сол қалай дүниеге келіп еді?» деген сұрақты «жұлдызға» көлденең тастайды. Кеше ғана тойда жарғақ құлағыңызды жарып жібере жаздаған әлгі «жынды хитты» есіңізге түсіресіз де, таң қаласыз: «Е, мынау сол қарағым ба еді?».
«Қарағыңыз» бірақ сол митың «хитын» ғана айтумен шектелмейді. Қыза-қыза келе көрерменге (мына сізге!) ақыл айта бастайды. «Әрдайым ақжарқын жымиып, көңілді жүру керек» («сонда неменеге жетіспекпін, әлі несиемді жапқан жоқпын» дейсіз сіз), «адам ұйқыны жақсылап қандырып алуы керек, дәрігерлер ұйқысы қанық адамның ісі оңға басатынын айтады, өз басым сағат он екіге дейін ұйықтаймын…» («түске дейін тырайып жатсам, менің тірлігімді кім істейді?»), «күнара спа-салонға барған жөн» («о не бәле тағы?»), т.б.
Теледидар бүгінде толассыз той-думанға айналды. «Той-думан» деген арнайы телеарна да ашылған. «Гәкку-ТВ» дегені тағы бар. Осыдан жиырма жыл бұрын «Шіркін-ай, күндіз-түні қазақтың әні әуелеп жатар арнайы арна ашуға қашан қолымыз жетер екен?» деп армандаушы едік. Сол арман ақыры орындалды, бірақ… «Той-думан» мен «Гәккудегі» әндерді тыңдасаңыз, «біз армандаған арна осы ма еді?» деп ойланып қаласыз. Орыстың, қырғыздың, түріктің, өзбектің, үндінің, румынның, гректің әндерін қазақшаға сәл ыңғайлап алып, конвейерше заулатып жатыр. «Қазақтың әні» деген сипаттамаға лайық ән ілуде бір кездеседі. Басқасы – сөзі қазақша болғанымен, әуені, ырғағы, болмысы, табиғаты, өзегі бөтен, шата, дүрегей дүниелер. Тәулік бойы төпелейтін осы нәрсіз әнсымақтар арқылы жас буынның музыкалық талғамы бұзылып жатыр.
Елдің ең негізгі арналарының басшылары да, ондағы музыка саясатын жүргізетін редакторлар да кілең жастардың көңілінен шығуға тырыса ма, әлде өнерге деген талғам-талабының бар деңгейі сол ма, әйтеуір олар да әкәку-сәкәкуден әрі асатын емес. Есесіне, сахнаның киесін ұғатын, қасиетін білетін, бірер күндік әләулайдың әсеріне елтімей, асқақ өнерге адалдығын сақтауға тырысып жүрген жақсы әншілер назардан тыс қала береді. Жалпы, қазақтың ұлттық ән өнері, жыр-термесі эфирден мүлдем аластатылды деуге болады.
Рас, «Қазақстан» ұлттық арнасынан қыркүйектен бері «Мен қазақпын» атты дәстүрлі өнерді дәріптейтін жаңа жоба жүріп жатыр. Оған барынша заманауи сипат беруге тырысып, шоу элементтерін қосып, қызықты ете түсуге біраз еңбек жұмсалғаны көрініп тұр. Бастама жаман емес. Алайда бұл – ел ішіндегі жас таланттарды ашуға бағытталған байқау. Ол бір күні аяқталады, қорытындысы шығады, жеңімпаздар анықталады, сый-сияпатын алады. Сосын ше? Оның орнын қандай хабар басады? Бағыты мүлде бөлек – эстрадалық байқау басталып кетпей ме? Яғни, «Мен қазақпын» жобасының жөні басқа. Бұған қоса, ұлттық ән-жырды насихаттайтын, оның кешегі өнегесін саралайтын, бүгінгі ахуалын бағамдап отыратын, болашағына көз жіберетін тұрақты бағдарлама керек-ақ.
Бұрын кеңес дәуірінде аптасына бір рет көрсетілетін «Терме» деген телехабар болушы еді. Әскербек Еңкебаев жүргізетін, студияға қонақ болып Қаламқас Орашева, Қатимолла Бердіғалиев, Шымболат Ділдебаев және т.б. келіп, әжік-күжік әңгіме өрбітетін, талай терме мен жырдың тиегі ағытылатын. Тәуелсіз ел атанғанымызға ширек ғасырдан асып кетті, ал біз көп мәселеде алға жылжудың орнына кері кетіп бара жатқан сияқтымыз. Терме, жыр, дәстүрлі ән туралы арнайы бағдарлама ашпақ түгілі, өнерпаздарымызды эфирге жолатпай, жатырқайтын жағдайға жеттік. Әспеттейтініміз – тек эстрада «жұлдыздары». Олардың ішінде де талай талантты әншілер бар ғой, бірақ біздің телевизия солардың ең сорақыларын (әлде өлермен-пысықтарын?) сұрыптап алып, «заманымыздың бұлбұлдары – осылар, қане, тамсаныңдар, таңданыңдар, табыныңдар!» деп, өз таңдауын байғұс көрерменнің танымына зорлап таңады.
Карикатура авторы: Ғалым Смағұлұлы
«Қазақстан» «жастар арнасы»
Музыкалық арналарда ғана өздерімен-өздері мәз-мейрам боп жатса мейлі ғой, әләуләйші қауым енді елдің басты арнасына баса-көктеп еніп кетті. Нұрлан Қоянбаевтың түзелмес «Түнгі студиясы» аз болғандай, «Қазақстан» ұлттық телеарнасының эфиріне «Жайдарман» мен Тұрсынбек Қабатов келіп қатар жайғасып алды. Жарайды, «күңірене бермей, күле де жүрейік» деген ұстанымға қарсы болмайық, бірақ «Жайдарман» мен Т.Қабатовтың әзіл-сықағы ұлттық арнаның – №1 мемлекеттік арнаның деңгейіне сай ма? Меніңше, сай емес. Екі жоба да әлдебір жастар арнасына (егер сондай арна ашыла қалған жағдайда) болмаса, «Қазақстанның» эфирінен көрсетілуге мүлде жарамайды.
«Жастар арнасы» демекші… кейінгі кезде «Қазақстан» өзінің ұлттық (жалпыұлттық, мемлекеттік) мәртебесінен гөрі сол «жастар арнасы» деген сипаттамаға көбірек ұқсап бара жатқан тәрізді. Бір жағынан, арна жетекшілері ұстанған бағытты түсінуге де болар: статистика мәліметтері бойынша Қазақстан халқының үштен біріне жуығы (шамамен 5 миллионға жетеқабыл адам) – 15 пен 35-тің арасындағы жастар екен. «Демек, басты күшті сол жас аудиторияны жаулауға жұмылдыру қажет» деп шешкен секілді арна басшылығы. Жоғарыда аталған «Жайдарман» да, «Әзіл әлемі» де, «Түнгі студия» да, «Хит Қазақстан» атты клиптер байқауы да – сол жас көрерменнің жүрегіне жол табу үшін, солардың көңілінен шығу үшін жасалып жатқан қадамдар десек, қателеспеспіз. Құдай жарылқап, «Тәй-тәй шоу» бағдарламасы біртіндеп «Балапан» арнасына ауысып кетті (бастапқыда ол да осы ұлттық арнаның эфирінен көрсетілген болатын), әйтпесе «Қазақстан» «16 жасқа дейінгілерге арналған арна» атануға шақ қалған еді. «Дара жол», «Парасат майданы», «Қарекет» секілді ересектерге арналған санаулы бағдарлама болмаса, тіпті қазір де солай атауға болады. Егер жастарға арналған хабарлар олардың өресін өсіріп, талғамын көтеретін дүниелер болса, мейлі еді-ау…
«Сенбілік шоу» да осы ұстанымға сәйкес ашылған жобаға ұқсайды. Қазір қоғамдық-саяси, әлеуметтік-мәдени жаңалықтардың бәрі фейсбукте, твиттерде, басқа да әлеуметтік желілерде қызу талқыланады, былайша қарағанда байсалды көрінетін мәселелердің барлығы жастардың уытты сарказмына суарылып, усойқы қағытпаларымен көмкеріліп жатады. «Сенбілік шоу» – сол еркін пікірлесуді теледидар форматына сыйғызуға жасалған талпыныс. Ал бұл талпыныстың әзірге аса сәтті шығып жатпағанын да аңғарып отырмыз. Эфирдегі тауып айтылған сөз, астарлы әзіл, ұтымды уәж ең алдымен көрерменді күлдіруі, соның көңілін көтеруі, көкейіне жағуы тиіс. Мұнда студия көрерменінде ешқандай реакция жоқ, жүргізушілер өздері айтып, өздері мәз болады да жатады. Кейде олардың тіпті езу тартуға да тұрмайтын тұрпайы әзілдерге ішек-сілесі қата күлетіні сонша, «осылар эфир алдында абайсызда шатастырып темекінің орнына басқа бірдеме тартып алған жоқ па екен?» деген күмәннің туып қалатыны да рас. Қысқасы, көрерменді жылатудың да оңай еместігін білеміз, ал оны күлдіре алу – анық күрделі жұмыс. Бұл жерде жүргізушілердің тапқырлық шеберлігімен қатар ой-өре, парасат-пайымы алдыңғы лекке шығады. Өкініштісі, біздің ақсайтын тұсымыз да осы.
Ақыл-парасатымыздың, жалпы интеллектуалды дүниеге деген көзқарасымыздың қандай деңгейде екенін біз «Парасат майданы» бағдарламасының эфирлік кестеге қойылған уақытының өзінен-ақ (23.45, кейде 00.20, қайсыбір күндері тіпті 01.15!) аңғара аламыз. Жұрт жұмыстан келіп, ел орынға отырған шақтағы ең көрілімді уақыт (19.00-ден 23.00-ге дейін) негізінен кешкі ақпаратқа, киноға, сериалға тиесілі. Өйткені, бұлар – рейтинг беретін негізгі көрсетілімдер саналады. Тіпті «Түнгі студияның» өзі эфирге «Парасат майданынан» бұрын шығады (демек, Дархан Әбдіктің бағдарламасы «түннен кейінгі студия» болғаны ғой?). Бұл жайт Нұрлан Қоянбаевтың рейтингі жоғарырақ екенін көрсетіп қана қоймайды, сонымен бірге арна басшыларының ұстанымы мен қай бағытқа басымдық беретінінен де хабардар етеді. Бәлкім, біздің көрерменнің деңгейінің сол ақпарат, сериал, «Түнгі студия» төңірегінен ұзап шықпайтынын да меңзеуі мүмкін.
Бұл – бүгінгі «рейтингшіл» уақыттың айықпас дерті. Әйтпесе руханиятқа қатысты дүниені, адамның сана-сезіміне әсер етер ақпараттық-мәдени ықпалды сандық мөлшермен, құрғақ рейтингпен есептеу қаншалықты дұрыс, қаншалықты әділ? Егер тек қана сол өлшемге сүйенетін болсақ, онда әләуләй эстрада мен талғамсыз тамаданың тантымасы тәрізді арзан әзіл-әжуаны әспеттеп, театр мен дәстүрлі ән-жырды, опера мен балетті біржола ысырып қою керек шығар? Нағыз мәдениет пен өнердің құны, ұлттық рухани құндылықтардың шынайы бағасы қашаннан бері рейтинг арқылы анықталып еді?
Баяғы тәржімелер қайда екен?
Қазақ киносының сонау 50-жылдардан бергі қорында да мол дүние жатыр. Біздің арналар жыл сайын мереке күндері солардың ары кетсе он шақтысын ғана айналдырып көрсете береді («Менің атым Қожа», «Тақиялы періште», «Біздің сүйікті дәрігер», «Қыз Жібек», т.б.). Қалғандары қайда?
Біздің кино өнерінде кенжелеп қалған бір сала – документалистика. Қашанда назардан қалыс, қамқорлықтан алыс қалып жүретін, үгіт-насихат жағынан да қағажу көріп жататын жанр. Әсіресе біз бағалай алмай, қазақ қадіріне жете білмей жүрген өнер. Әйтпесе көрші Ресей телевизияшылары өздерінің тарихи тұлғалары туралы да, әдебиеті мен мәдениетінде айрықша із қалдырған айтөбел таланттары туралы да, ұлан-байтақ орыс жерінің әр қиыры, әр бұрышындағы табиғаты тамаша өлкелер туралы да, елдегі музейлер мен тарихи ескерткіштер жайлы да талай тамаша деректі фильмдер түсіріп тастаған. Қарап отырып қызығасыз. Неге бізге де сондай дүниелер жасамасқа?
«Би-Би-Си»-ден бастап, әлемнің өзге де әйгілі телекомпаниялары таспалаған документалистика жанрының інжу-маржандары бар. Солардың бұрын әр арнада әртүрлі сапада ала-құла аударылғандарын қайта сараптап, деңгейі жоғарыларын іріктеп, пайдаланған жөн деп білеміз. Сол шедеврлердің әлі қазақшаланбағандары да – мың-сан. Оларды да жақсылап, аударып, кәдеге жаратқан абзал.
Сол сияқты «Қазақфильмнің» қорында, «Қазақстан» мен «Хабардың» қоржынында жатқан әлемдік киноклассиканың қазақша аудармалары бар. Қазіргідей мәтінді кадр сыртынан оқитын тәржіме емес, әр сөз-сөйлемді актердің ерін қимылына да, бет-жүзіне де, көңіл-күйіне де сәйкестендіріп, сапалы аударылған туындылар. Оның ішінде «Қызметтестер хикаясы», «Вокзалдағы екеу», «Өміріңізге қауіпті», «Сөнген оттың сәулесі», «Сияуыш туралы аңыз», «Айбынды сері Айвенго», «Із кесуші», «Қара құзғындар құпиясы» және т.б. жеткілікті. Қаншама адамның қажырлы еңбегі жұмсалған осы аудармалардың ешқайсысы қазір телеэфирден берілмейді. Сақталған-сақталмағаны белгісіз. Егер бар болса, неге көрермен назарына қайта ұсынбасқа? Фарида Шәріпованың, Алтынбек Кенжековтің, Мұхтар Бақтыгереевтің, Бикен Римованың, Әмина Өмірзақованың, Раушан Әуезбаеваның, Гүлзия Белбаеваның, Нүкетай Мышпаеваның, Атагелді Ысмайыловтың, Есболған Жайсаңбаевтың, Омархан Қалмырзаевтың және т.б. тарландардың қайталанбас үндерін естіп, кейде экрандағы актерлерден де асыра ойнап шыққан таланттарына тәнті болмасқа?
Кейінгі 15-20 жылда аударылған шетел фильмдері де баршылық. Осы жолдардың авторының өзі басты рөлінде Олег Видов ойнайтын «Жұмбақ салт атты» («Всадник без головы», КСРО-Куба, 1973 жыл), Любовь Полищук түскен «Менің өліміме кінәлі Клава К.» («В моей смерти прошу винить Клаву К.», КСРО, 1979), Питер Фальк ойнайтын «Жаңа жыл құтты болсын!» («С новым годом!», АҚШ, 1987) және т.б. фильмдерді тәржімелеген. Тәуелсіздік дәуірінде қазақ тілінде сөйлеген туындылар аз емес. Осыдан он шақты жыл бұрын «Қазақстан» ұлттық арнасы жоғарыда аталған Джеки Чанның «Доспехи Бога-1», «Доспехи Бога-2» фильмдерін «Құдіреттің қаруы-1», «Құдіреттің қаруы-2» деп, керемет аударып көрсетті. Өкінішке қарай, 90-жылдардан бергі уақытта қазақшаланған шетел кинокартиналары біздің арналардан бір реттен артық көрсетілген емес. Осылардың бәрін неге қайта сұрыптаудан өткізіп, пайдалануға болмайды?
* * *
Теледидар деген – бір мезетте миллиондар көретін алып аудитория. Теледидар – терең дүниетаным, теледидар – мәдени өре, теледидар – сананы жаулар құдірет… болуы керек еді. Осы бір «сиқырлы жәшікті» тиімді пайдаланудың орнына біз эфиріміздің денін былжырақпен толырып, былықтырып отырмыз.
ПІКІРЛЕР3