Мен оны кітап оқығандай оқып келем. Зейін-зердемнен өткіземін. Жек көретін нәрсесі – ой жалқаулығы, бойкүйездік. Ұмтылатыны, түйсіктен туындайтын жігерлілік. Осы екі ұғым оны үнемі жақсылыққа бағыттап, өрелі өзгерістерге өрлетіп, тым тереңге жасырынған «менін» тұншықтырады. Мұның аса маңыздылығы – тоқмейілсімейтін дос таңдауына, айналасындағылармен қапысыз қарым-қатынас қалыптастыруына мәулетті мүмкіндіктер ашады. Сондықтан шығар, кеудесі қапаға толы қауқарсызданған сәттерін ұшыратпаппын. Тапқыр ақылы қажымас қайрат пен еңбек рақатына қарай екпіндете ентелетеді.
Мәскеудегі Тимирязев атындағы ауылшаруашылығы академиясын мал дәрігері мамандығы бойынша бітірген кейіпкеріміз қазақшаға да, орысшаға да ділмар. Сынды сыпайылап, образға орап, мысқалдай мысқыл қосып айтады. Шаруаға оралымсыздығын ауа-райына жапқан ортан қолдай бас маманға:
– Сіз жердің өзін айналу осін түзулесеңіз қайтеді, сонда қысы да, жазы да жоқ, ауыл шаруашылығына өте қолайлы жайма-шуақ, мамыражай маусым орнатар едіңіз, – деп жай оғындай жалт еткені жадымда.
Өтін алып аузына құятындай өткір тілмен осып-осып жібергеннен гөрі осынысы жөн дегенмін іштей.
Ол ғылымды жеке мүддесіне икемдеушілерді жақтырмайды. Мұнысы Әлішер Науаидың: «Жеке пайданы ғылымнан көздегендер оңбайды, Алданады ондайлар және халқын алдайды. Жалпоштанса кімде-кім дөкейлерге шен үшін, Қор етеді өзінің санасының жемісін», – дегенімен өзектес. Оның пайымдауынша, шын зиялы кісі бүкіладамзаттың қуаныш-бақыттың мүддесіне жұмыс істеуі тиіс. Әйтпесе жылдар бойы тірнектеген бай біліміңіз де, кәсіптік бейіміңіз де, үлгілі тәртібіңіз де сізді зиялылар қауымына қосуға қауқарсыз.
Түбінде масылдыққа малынатын босбелбеулерден, сүлесоқтардан, ұлтының тағдырына ұйқылы-ояулардан, Тәңір жаратқан жасампаз табиғатты тойымсыз тонайтын тұрпайылардан, әлеуметтен тыс тірлікке оқшауланатын анайылардан қорқады ол. Соларға қарсыласқан әрекеттері оны батылдықтың биіктеткіш баспалдақтарына көтеріп, таза іс-қимылы қайыспас қайырымды қасиеттерге қанаттандырып, көпшіліктегі түсіністік пен сыйластыққа жеткізеді. Даналығы деп дабырайтпайық, парасаттылығы деуге құқылымыз. Ал парасат дегеніміз – алапат ашуды кернеу шегіне жеткізбей бұғалықтайтын, мекерліктің мойнын бұрайтын, асауды ырқына көндіретін, әлеуеттілікті арттыратын киелі жалыны бар, айбарды алыстатпайтын есті мінез.
– Шын жазушы сюжетсіз-ақ жол табады, – деп еді маған.
Қисынды да, қиын міндет. Адам жанының экологиясын тазартуды тұспалдағанын шамаладым. Біздің кейіпкер әр ізденісінде ұштала түскен ебі мен қабілетін қай кезде қалай, қандай мақсатқа жұмсау керектігін мүлтіксіз меңгерген. Жарасымды жаратылған сыртқы пішініндегі кейпі кейде қатаңдау қамшылдық танытса, мінбердегі мәнерінен сұстылық сезілсе – қиыс айтылған қоғамдық пікірді қылыштай қиюға, әлдекімдердің өктемшіл үстемшілдігінің жалын жапырайта жатқызуға, бей-берекет шашылып кетпеуге, айбынын соңына дейін сақтауға ыңғайлануының көрінісі деп біліңіз. Қызметтік өрлеу сатысында таланына тап келгендерге тартымы тас кескендей қатал да әділ талап қоюшылығы адамдық парызын, мемлекет алдындағы мұқым міндетін орындауды ұмытпағанының, ертеңгі абыройын ойлағанының белгісі. Жан-дүниесі тым ресмилене рәсуаланғандарға, мәнді мәліметтерге марғау қарайтын мардымсыздарға, өмір ағысын сырттай ғана бақылайтындарға, дер кезінде қызу қимылға көшпейтін енжарларға, біреуді ғана қуантып, көпшіліктің көңілін күлге көметіндерге, істегені іске де, түске де ұқсамайтындарға атқарушы билікте талай рет қарсыласқанның куәсіміз. Соларды ағаш аттың басына іліп әкеткенін – ар-намысына тиіскенін көрмеппіз. Өзінің басқаларға да ұғынықты ұстанымын берік ұстап, тезі қатты бірбеткейлік танытатын. Міңгірсіз мінезінің түбінде жылмағай жылым емес, адамгершіліктің бұлжымас, мызғымас ядросы жататын. Содан таралған қуат базбіреулердің мансапшыл мысын басып, бақантірестердің байбаламын тас-талқан ететін. Қателігін адал мойындағандарға құшағын айқара ашып, бауырына тартып, кешіріммен көркею де тән оған. Бұл қасиеті тұлғалық тұғырын биіктетіп, халықтық құрметке жетелейді.
Қарапайым ойлары да қиялға бай азаматтың шешендігі туған тіліміздің мәйегімен тектеусіз тамырласып, тыңдаушының талабына тілеу қосып, ниеттестікке шақырады. Ол сөйлегенде түсінігіміздің тұманы түріліп, алыс ғаламшардан санаға сәуле жеткендей жылышырайлана жайдарыланып, көмейдегі көнені қоздата болжаған кісіге сезіксіз сүйіспеншілігіміз оянғанын түйсінгенмін. Бертінде талай шынжырлы шен, шұбар тондыларға құлақ тостық. Сөйттік те: «Сенің тіліңмен періштелер сөйлеп тұрса да, сүйіспеншіліксіз сөздеріңсіз жездің жеңілтек сыңғырына немесе кимвалдың (екі мыс табақшаны бір-біріне соғу арқылы ойналатын аспап Н.Б.) жаңғырық дыбысына айналады», – деген байырғы байыпты байламды жиі-жиі еске алдық. Ал топтан озған Қуаныш Айтаханов толғауы тоқсан пікірін ортаға салғанда, төл ойларыңызбен арман-тілегіңізді сәл сәтке ұмыттырады. Арада бірер минөт өткенде өз идеяларыңыздың арнасына қайта оралып, ішкі сарыныңыздың әлденендей әлейім өзгеріске ұшырағанын, әлдененің жадыңызға жарқырай орныққанын, ұлтыңыздың, жер-суыңыздың тағдырына алаңдаушылығыңыз еселенгенінін бажайлайсыз. Шиелі түйіннің шиесін шешкен ділмарлық туғызған инерция санаңызда сілкініс жасап, кейбіреулердің күбір-сыбыранан күдері жал күдігіңіз қоюланады. Күмән таусылған тұста бәрі де аяқталатындай, бітіп қалатындай, тығырыққа тірелетіндей тұспалшыл күйге ауысасыз. Ол қарсы алдыңызда өзін шынайы болмыстан бөлектемей, оқиға ағысын сәл тоқтатуға оңтайланып, толымсыз тұстарын толықтыруға даяр тұрады. Пікірлесін бас-көзге төпелемей, өзін адам баласының күш-қуаты жететін кедергілердің бәрімен күресуге бейімдеп үлгереді. Жеңісіне сенеді. Сол сенімі құлықсыздықтың құлазыған шөлінен аман-есен өткізіп, жайсаңдық жазығындағы көкорай шалғынға, түсімі мол егінжайға жеткізеді. Осы байлығын – рухани ырзығын жұртқа тынымсыз үлестіре бастайды, жақсылық жоқ жерде бақыт жүдейтінін естен жүдә шығармайды. Ішкі сұраныстарын қанағаттандыратын дайын формула жоқ екенін түйсініп, ізденісін жантерге малшына жалғастырады, құндылықтарын қайта бағалауға құлшынады. Ізденіс – еліктеу де немесе бағытының бөлекшілдігін таныту да емес, уақыт талабының жолын ашу екенін тәлім тұтады. Сөйтіп кешегі жасаған жоспарына өзгерістер енгізіп, күн тәртібіне сәйкестендіреді. Көпшілік қатарындағы қарапайым Айтаханов пен саясаткер Айтаханов бір-бірін осылайша ұдайы толықтырады. Көзеген межесіне, мәнді-мәніске жетпей тоқтамайтыны сондықтан. Тағдыры мен кісілік келбетінің тоқайласатын торабы да осы-ау деп топшылаймын. Қуаныштың Парламент Сенатында сөйлеген сөздері жаһаннамға кетіп бара жатқан жаратылысқа жанашырлықтың, білгірліктің үлгісі. Аузы-мұрнын тас қып бекітіп, жаураған торғайдай құты қашып отыратындарға сұрапыл соққы.
Оның түсінігінде қазіргі кезеңдегі этика ғылымы адамдардың өзара әдепті қарым-қатынасын зерттеумен ғана шектелмей, биосфераға – қоршаған ортаға, тіпті ғарышқа көзқарасын да зерделеп, берекелі бағытқа жөн сілтеуі тиіс. Табиғат біржақтылықты, ұраншылдықты, зорлықты жақтырмайтынын, ынталы ықпалдастықты қалайтынын, жаратылыстың қым-қуыт қозғалысындағы қыз-қыз қайнаған қайратта, жайшылықта жұрт көзіне шалына бермейтін шынайы үйлесім мен текті тәртіпте жасырынған тылсым күшті ой көзіменен құлақ сала тыңдайтын зейіндінің тоқтамы бұл.
Орман-тоғайға қатысты немқұрайдылық пен тәртіпсіздік үшін кейбіреулер жас шыбықтың мойнына тау тесіп ілгендей қинала сыпсыңдайды сырт көзге. Алла сыйлаған әдемі әлемнің шадыман-шаттығын көпсіне қорлайтындар күндердің күнінде өз қуанышының қызығын жерлеу арқылы өтемақы төлейтіндігі жөніндегі ақиқатты кесімді тілінде сайрайтқанымен, сөзі ісінен алшақ екенін көргенде жауапқа тартқың келеді. Айтаханов былай дейді: –Сын сағаттарда, қысылтаяң шақтарда, ауыр күндерде ағын суларымыздың тартылып, сарқыла түскені үшін ешкім сыналмайды, сөгіс алмайды, қызметтен де қуылмайды. Бірақ жоғарыдан бекітілген жоспарды қандай жағдайда да жоқтан бар құрап орындауға міндеттісің. Біз табиғатқа «тұтынушы» ретінде ғана ашкөзденбей, оның да мүддесін ескеріп, қажетіне қарайласып, экологиялық тепе-теңдікті қорғап қалуға борыштымыз. Қанағатсыздық қара пәледей басып, қарыннан қақтайтынын ұмытпағанымыз мақұл. Қанағат таусылған тұста бәрі де түгесіледі. Федор Достоевскийдің «Қылмыс пен жаза» романынан Раскольниковтің «Не старушонку я убил, себя я убил», – дегенін оқыған шығарсыз. Мойындаудың өзекті мұнан артық өртейтін өкініші бола ма? Ешнәрсені өрістетпейтін, жолындағының бәрін – жас жауқазындай ертеңіміздің арман-тілегін өршіген өрттей жалмайтын жалмауыздық қой бұл. Қыр-соңыңнан қалмайтын қырсықтың қанды қыспағы осыдан басталатынын, табиғатты емес, өзімізді өлтіріп жатқанымызды түсінбейміз…
Жабығыңқы көңілімді қалың мұң қаптап, қатты жабырқадым әлгі сөздерден кейін. Адамдар өзін асыраушы Жер-Анасын қорлады деп. Жосықсыз жыртылған жон, ойсыз оталған орман-тоғай, тозған топырақ, уланған су бойымыздағы тіршілік нәрінің бәрін білдірмей сорып, орнын несібемізді тандырландыратын рухани құрғақшылықтан туындайтын түрлі аурулармен толтырып, бейкүнә сәбилерімізді жөргегінде үсіктей ұрып, жуадай жапыруда деп күйінгенмін. Өз құйрығын өзі жұтқан жылан туралы баяндайтын ежелгі «Кесірлі шеңбер» аңызын жадымда жаңғыртқанмын. Отым бетіме лапып, Жер-Анаға опасыздығымыздың ойрандары адами және моральдық тірек-таяныштарымызды тұғырдан тайдыра тәлтіректетуде деп, Жаратқанға жәутең қаққанмын. Арал теңізінің жартысына жуығы жоғалып, құрғаған табанынан, зерттеуші ғалымдарға сенсек, жыл сайын 75 миллион тонна құм мен тұз көтеріліп, құм дауылы жиілеп кеткен. Сібір өзендерінің бір бөлігін қасіретті Аралға бұруға көршілеріміз келіспеді. Төмендегі өлең шумақтарын қағаз бетіне сонда түсірген едім:
Қорғасындай у ойлар,
Жасылымды жалмап бітер сыңай бар.
«Бізден бұрын көресің» деп,
Гомердің
Көзін ойған Олимптегі құдайлар.
Масқара ғой, масқара!
Құдайларда – кесір егес, өшкен ар.
Пенделерге сенген күнің не болмақ,
Арал, Балқаш –
Даламдағы қос жанар? –
Мөлдір, әсем күй қайда,
Шабытты шақ қайрылмай ма,
тумай ма!
Атымтайдай жомарт едім,
Амал не,
Шығайбайлық батып
отыр шымбайға.
Бұған енді не дермін,
Сырдың суын сирағынан келтіріп,
Немкеттілік тағып алды көп орден –
Даңғазалық! –
Олимптегі құдайлар
Көзін ойған Гомердің.
Өткен ғасырдағы сексенінші жылдардың соңына қарай осылайша күйзелгенмін. Жауырды жаба тоқымайтын Қуаныш Айтаханов бұрынғы Бөген ауданының шаруашылықтары түгел қаратылған Арыс қаласы бірінші басшысының орынтағына жайғысысымен, аймақатағы бітелген бастаулардың көзін ашуға пәрмен беріп, көше бойларына, Арыс өзенінің қос жағалауына он мыңдаған ағаш көшеттерін отырғызуға жалпақ жұртты жаппай жұмылдырған. Кейде артта қалғанның көбі кезендегісінен де аяулы, қымбат сезілетіні бар. Сол шақтағы солқылдақ шыбықтар бүгінде жуан діңді нуға айналып, көргендердің әуесін келтіріп, жанға сұлулық ләззатын сыйлап, көзшалымнан менмұндалайды. Екі жылдан кейін-ақ өзен жағасындағы талдырмаш талдар қар тоқтатуға, азынаған желдің екпінін бәсеңдетуге шамасы жетіп, микроклиматты жақсартуға, маңындағы егін алқаптарының тиімділігін арттыруға әсер еткенін байқағанбыз. Тоғай ортасында айтақырланған алаңқайларда әртекті шөптесіндердің қайта түптене түктенгенін, өсіп-өрбігенін аңғарғанбыз. Ағаштар жер асты тұщы суын табиғи насос ретінде құнарлы топыраққа дейін көтерді, жасыл өзектілерді ылғалдандырды деп сенгенбіз. Арқаны пірге сүйегендей жайланғанбыз. Алды шаңсыз, арты даусыз нәтижені тәптіштеуіміз тегіннен-тегін емес. Елегісі келмейтіндерге сол әрекеттен адам жанының экологиясын түйсінгенбіз. Сондағы ісі Қуанышты психологиялық кіршеңдік пен ластықтан қорғап, ой-өресін мәністі мәдениетпен кіріктіруге құлшындырған. Ол өзгелерге де рухани тазаруды тіледі. Өткенге өкіне беру ішкі мүмкіндіктеріңді, жасампаздық әлеуетіңді тұншықтыратынын тұспалдап, жаңаша ойлауға, жаңаша жұмыс істеуге үндеді.
Өсімдіктану ғылымымен шұғылданатын ғалым жолдасым:
– Іні-досыңыздың бастамашылдығымен Арыс-Темірлан тасжолының жиегіне отырғызылған қараағаштардың әрқайсысы бір жаздың өзінде 40-50 келіге дейін көмірқышқыл газын бойына сіңіріп, қарағаймен салыстырғанда 10 есе артық оттегі бөліп, санитарлық гигиеналық қызмет атқарып тұр. Эстетикалық маңызы мен тыныстық мәні өзара іліктесе өзектесіп, бірін-бірі толықтырып, денсаулыққа жағымдылық сыйлап, адамдардың іскерлік қабілетін ұштауына, тәуірірек тынығуына жағдай жасайтынын екінің бірі біле бермей-ді, – деді.
Жуырда біз Қуаныш тіктірген талдардың жамыраған жапырақтарының жалтылына қарап, сонау тұстағы кісілік ішкі парасаттың сыртқы сұлулыққа ұласқанына қуандық. Мұндай тәлімді үлгіні немере-шөберелеріміздің де ескере жүргені артықтық етпейді.
Оның өзі де жоғарыдағы автокөлік жолымен талай жүріп, тізілген тал-теректерден таныған-танымағанын сұраған да болар. Тылсым табиғаттың жауап қайтарар тілі жоқ. Бәлкім олардың жапырағындағы сыбдырдың сырлы сазы сонау кездегі өз жүрегінің асу бермейтін аңсары шығар. Тәтті ойлар алдамшы, содан бері талай жылдар алманың ақ гүліндей төгіліп түсіпті. Бірақ іңкәр істің ізі суымапты. Ниет қабылдығы, нәсіп айла дегеніміз осы. Үлкен жолдың үстінде кісіден ең берісі көлеңке қалуы керек қой. Ал Қуаныштың тал-теректері сәби көзімен қарағандарға – поэзия панажайы, сұлулықпен сусындай алмайтындарға – пайда ойлайтындарға отын ғана. Маған олар тіршіліктің не екенін үнсіз күйінде түсіндіріп, әсемдік әсерін қарапайымдылық емес, қарабайырлық өлтіретінін есіме салып тұрады.
Кеңестік билік жекеменшіктің желкесіне жетпіс жылға жуық мініп, жанын жаһаннамға қамауға жанталасты. Айтаханов Арыс қалалық партия комитеті бірінші хатшысының орынтағына отырған тұста жарасына май жақсаң да жазылмайтын желөкпе шәңкілдектер жариялылықты жалаулатып, бұрын жасалған жап-жақсы дүниелердің біразын төңкеріп тастауға, аяғын аспаннан келтіруге, басқаша қалыптауға асықты. Қуаныш сабыр сақтады. Қозуынан тежелуі басым болмыстық қасиеттері оны адамгершілік тойым мен әдептілік негізінде ой орнықтылығына, тұжырым тиянақтылығына жетелеп, сөйлеу мәнерін мүләйімсуден мансұқтап, тіл әуезділігін әсемдей түсті. Бұл – жеке тұлғалық ұстанымның жемісі еді.
Жекеменшікті қайта жандандыруға қабағынан оқ төккендер қия бастырмайтын. Қуаныш оябын тауып, орайын келтірді. Қаланың барлық атқамінерлерін ат үстінде ұйықтайтындай халге көшіріп, әр отбасындағы үйіргелік жер қандай деңгейде пайдаланатынын қадағалатты, тұрғындарды жылы сөзбен, шындықпен тәрбиелеуге назар аударды. Бастамасы ұзынның ұзағына, қиынның қиырына жетпесе де, жұрттың үйіргелік жерге сүйіспеншілігінің суынбауына сүрлеу салды. Соның нәтижесінде өңірдегі тұңғыш жылыжайлар сақырлаған сары аязда өнімін там-тұмдап ұсынып үлгерді. Алғашында аяғын алысқа көсілмегенімен, бұл бастама мемлекеттік жоспар орындау жетегінде жүрген жалтаңкөздерге жекеменшіктік жалпыхалықтық мүддемен құқы барлығын, шаруаның адал еңбегімен тапқан табысының көбеюінен қорықпауды тұспалдаған есті ескерту-тін. Ес біліп, етек жиған мекенінің қадіріне жеткен ауылдықтар бүгінде арыстықтарды көл-көсір көкөніспен қамтамасыз етуде. Қазір Арыс, Бадам өңірінде жалпы аумағы 72 гектарға қанат жайған жылыжайлар жұмыс істеп, шетелдерге көкөніс, жеміс-жидек жөнелтіп жатса, олардың негізінде сонау тұста кәсіпкерлік пайданы насихаттап, көмейінен бал төккен Қуаныш Айтахановтың да үлесі мол.
– Егер адамзат тірі қалғысы келсе, ерте ме, кеш пе, қарапайым шаруаның жанға жайлы, тәжірибелі сыннан өткен: «жер – астық пен мал азығы – көң – жер», – деген жобалғы шеңберінен ауытқымауы қажет. Бұған дүниежүзіндегі «жасыл қозғалысшылар» нық сенімді. «Табиғаттан рақым күтіп отыра алмаймыз, бермесін тартып алуымыз керек» дейтін шалажансар теориясымақтың күні әлдеқашан өткен. Жер-Ана бізден қамқорлық күтеді. Қиянат-зорлығымызды кешірмейді. Қасіретін түбінде өзімізге шектіреді. Топырақ құнарын химиялық тәсілмен улау жалған жұбанышымен алдарқатуда, – деп еді ол ауылшаруашылығы қызметкерлерінің жиынында сөйлеген сөзінде. Мәселенің өзектілігі маңызын әлі жойған жоқ. Әр аймақтың топырақ құрамы әр түрлі екенін ескерсек, әр агроном, әрбір егін салушы механизатор қай жерге қандай мөлшерде тұздар ендірілетініне ден қоя білетін ақылман академиктің деңгейінде болу керек қой. Әзірше қазақ ертегісінде айтылғандай: «көр жыла, жер жыла, ештеңе өнбейтінінің» күнін кешіп келеміз. Қарымды қаламгер Василий Салюниннің жазуына қарағанда, кешегі кеңестік кезеңде ел бойынша бір гектарға орта есеппен 2 келіден химикат ендірілсе, бұл көрсеткіш Орта Азия мен Қазақстанда 50 келіге жуықтапты.
Ауыл шаруашылығын экстенсивті жүргізушілерді Қуаныш Айтаханов ардан күткендер, ұяттан безгендер қатарына жатқызады. Өзі ауыспалы егіс әдісін, пар айдауды жан-тәнімен қолдаушылардың бірі. Шөлейтте қалдырған парларға салдырған тәлімі арпа-бидайының түсімі 1989 жылдың аптап ыстығында орта есепппен гектарына 14-15 центнерден айналды. Шамасы шаршаған алқаптардың көрсеткіші мұның шаңына да ілесе алмады. Ешкімнің амалын сөгіп, абыройын төкпейік, осы мысалдың өзі жеткілікті.
Кітаптың адамзат қоғамын өркендетудегі рөлі мен маңызы жөнінде аз жазылған жоқ. Кітап оқымайтындар ойға олақ, тілі тұсаулы, сезімге томаға-тұйық келетіні бесенеден белгілі. Қуаныш Айтаханов аудандарда бірінші басшы лауазымында жүргенде, бұл мәселеге жан-жақты мән берді. Кітапханаларымыз жабылып жатқанда, Созақ аудандық газетінің аясында Құлыншақ ақын атындағы әдебиет бірлестігін құрып, сол ұжым арқылы «Теріскей таланттары» сериясымен кітапшалар шығаруға қолғабыс тигізді. Одан соң «Отырар» энциклопедиясы, «Отырар жәдігерлері», «Отырарлықтар жауынгерлік сапта», «Шежірелі Отырар», «Тәушен», Шежірелі Сайрам», т.б, кітаптары өткеніміз бен болашағымызды жалғастырған құнды қазына. Бұл жинақтар талайды тарихи танымға ұмтылдырып, өжеттікке, жүректілікке, қайсарлыққа, төзімділікке баулып, рухани қабілеттілікті қалыптастыруға ықпал етті. Тәрбиенің негізгі мақсаты да осы емес пе?
Жетпістің жотасына жігіттік жігерін жасытпай жеткен айдынды азаматқа Ай мен Күндей амандық тілейміз.
Нармахан БЕГАЛЫҰЛЫ,
ақын, Константин Симонов атындағы халықаралық әдеби сыйлықтың иегері.